Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 31.08.2025, 11:45:14
-
Olenko ollut onnekas ja löytänyt meille parhaan mahdollisen Volvon?
Alla on V70 2,0 D3 vm. 2011 automaatti ja nyt mittarissa on 340 tkm, josta olemme vaimon kanssa ajaneet viimeiset 126 tkm. Huolia ja murheita on ollut vähän. Auto kulkee vähällä naftalla ja on mainio ajaa. Toki dieselvero kismittää, mutta senkin kestää nieleskellen.
Nyt olen katsellut XC60 mallin Volvoja ja koeajanut muutamia. Kyseessä voisi olla noin 10-13.000 euron vehje ja mielellään mahdollisimman vähän ajettu, huollettu ja hyvin pidetty. Mutta sellaisia ei juuri löydy! Jos ei ole automaatin öljyjä vaihdettu ensimmäiseen 270 tkm:n ja hevosta on vedetty, niin lienee turha sellaiseen sotkeutua? Vai kuinka?
Mikä on oikein optimi Volvo tällaiselle noin 25 tkm vuodessa ajavalle, collietakin kuljettavalle pariskunnalle? Viihdymme tosiaan auratuilla asfalttiteillä, joten neliveto on tavallaan turhaa luksusta tai rasite. Ollaan jo molemmat eläkeläisiä, joita kyllä D3:n vääntö ja suht riuska kiihtyvyys lämmittävät. 8)
-
Taitaa olla kolme vaihtoehtoa:
-Nostaa budjettia, jolloin on suurempi todennäköisyys löytää vähemmän ajettu, johon on vaihteistoöljyt vaihdettu
-Ostaa tuollaisen 270tkm ajetun ja vaihtaa siihen vaihteistoöljyt
-Ajaa nykyisellä, jos ei ole mitään pakottavaa tarvetta auton vaihdolle.
-
Ostaa tuollaisen 270tkm ajetun ja vaihtaa siihen vaihteistoöljyt
Veikkaatko tai tiedätkö, että tuollaisella hevosveto-Volvolla vielä ajaisi useammankin kymmenentuhatta kilometriä tai jopa enemmän ilman laatikkoremonttia?
Kustannusarvion nostaminen ei liene järkevää, koska kumpikaan meistä ei enää käytä autoa työajossa. Parhaimmillaan meillä oli kaksikin Volvoa riuskassa työajossa ja esikoisella kolmas.
-
Riippuu ihan siitä miten sitä on käytetty. 270 000km samoilla öljyillä on aina riski, mutta jos sitä hevoskärryä on vedetty pitkin vuoristoja verrattuna siihen että autolla on ajettu pelkästään pitkää matkaa, ero on suuri vaihteiston kunnon kannalta.
-
Riippuu ihan siitä miten sitä on käytetty. 270 000km samoilla öljyillä on aina riski, mutta jos sitä hevoskärryä on vedetty pitkin vuoristoja verrattuna siihen että autolla on ajettu pelkästään pitkää matkaa, ero on suuri vaihteiston kunnon kannalta.
Okei. Tuon luulen ymmärtäväni.
Jos nyt myyjä viimetöinään ennen kauppoja vaihdattaa automaatin öljyt ja vielä huuhtelemalla, niin melkoinen riski jää tulevalle omistajalle eli ostajalle. Vai kuinka? Olisiko öljyt vaihdettava samantien uudelleen ja vielä Öljypisteellä tms. jossa laatikon voi myös pesettää. Pienentyisikö riski noilla teoilla merkittävästi vai ei juuri ollenkaan? Näitä joutuu pohtimaan.
Lisäksi perän tai nelivedon huolloista ei ole mitään tietoa. Kuinka arka paikka se on nelivedossa?
-
-Ajaa nykyisellä, jos ei ole mitään pakottavaa tarvetta auton vaihdolle.
Ääni tälle, uudessa tulee uudet murheet, vanhan tietää mikä se on.
-
-Ajaa nykyisellä, jos ei ole mitään pakottavaa tarvetta auton vaihdolle.
Ääni tälle. Jos autossa ei ole korroosionkaan kanssa ongelmaa niin taloudellisesti järkevin ratkaisu on ajaa nykyinen ns. loppuun. Yleensä on joku syy miksi semmoinen +250tkm ajettu on laitettu vaihtoon.
-
Nykyisellä jatkaminen taitaa olla viisainta, vaikka pienen pieni autokuume kutkuttelee.
Jos ajatellaan järjellä (joka on tainnut vuosien saatossa kadota), niin se on ehdottomasti paras vaihtoehto.
Autooni on vaihdettu 2025 jakopää, kiristimet, vesipumppu, hihnat, etuiskarit + takapään helat/puslat, eteen alatukivarret, automaatin öljyt + pesu, ja moottorin öljyt + suodatin aina 10-11 tkm:n välein. Viime vuoden lopulla vaihtui termostaatti ja jossain vaiheessa laturin vapaakytkin. Auto on siisti sisältä ja ulkoa. Ja mikä parasta, niin ensimmäinen omistaja on ruostesuojauttanut auton.
-
Olenko ollut onnekas ja löytänyt meille parhaan mahdollisen Volvon?
Vain sinä sen tiedät, mutta ulkopuolisena vaikuttaa että olet. Kun tuo on budjetti, niin älä ihmeessä vaihda. Jos asialla ei ole kiire, niin jatka nykyisellä ja seuraa markkinoita.
-
Mikä siinä vaihteiston öljynvaihdossa ihmisiä jännittää niin paljon?
-
Mikä siinä vaihteiston öljynvaihdossa ihmisiä jännittää niin paljon?
Se, että vanha öljy on kerennyt jo vaurioittamaan vaihteistoa ja/tai se, että kun uudet öljyt vaihtaa, niin epäpuhtaudet lähtee liikenteeseen ja tukkii vääriä paikkoja. Allekirjoitan tuon, vaikka itselläni on käynyt näiden huuhtelujen kanssa ihmeenkin hyvä tuuri tähän mennessä.
-
Mikä siinä vaihteiston öljynvaihdossa ihmisiä jännittää niin paljon?
Tuomaril vastasi jo tärkeimmät.
Sekin jännittää - hyvä termi hytisyttävälle pelolle - että miksi öljyjä ei ole vaihdettu aiemmin? Jos siis puhutaan 250-275 tkm ajetusta automaattivaihteisesta Volvosta. Vaihtoväli on toisella vaihteistolla 60 ja toisella 80 tkm. Eli tuohon ajomäärään olisi pitänyt öljyt vaihtaa 2-3 kertaa.
Volvon huolto-ohjelmassa automaatin öljyjen vaihtoa ei ole, mutta yleensä Volvo-ihmiset tietävät, että öljyjä on vaihdeltava myös laatikkoon.
-
Miksi vaihtaa jos nykysessä ei ole mitään vikaa??
-
… kun uudet öljyt vaihtaa, niin epäpuhtaudet lähtee liikenteeseen ja tukkii vääriä paikkoja.
Näistä niin ymmärrä, mutta mikä mahtaa tässä olla se mekanismi/prosessi? Kitkalevyt menettävät ajan kanssa materiaalia, mutta miten laatikon sisäiset tapahtumat muuttuvat öljyn vaihdon myötä?
Miksi laatikon valmistajat eivät tunnu olevan tietoisia ilmiöstä?
Otsikkoon palatakseni, jos ja kun auto on jopa ruostesuojattu, järkevintä on jatkaa sillä. Noilla ajoilla vuosikymmen menee mukavasti, ellei nyt dieselin omistajia enempää rankaista. Vai mitä halutaan optimoida? Kustannuksia, kuljetuskapasiteettia, päästöjä…?
Oman ratkaisuni tein ilman suurempia taloudellisia perusteita. S90 lähti ja paljon pienempi sähkövispilä tuli tilalle. Pitkät maantierupeamat, mille S90 on omiaan, loppuivat koronaan. Pieni koppero on vaimon kivampi pysäköidä ja jos itse epäilee, avustimet kyllä osaavat :). Mukavasti tuokin tiellä kulkee, neliveto ja saa ”tankin täyteen” muutamassa tunnissa niin kotona kuin mökilläkin. 80% latauksella 400 km toimintamatkaa. Ei ole räjähtävää suorituskykyä, mutta riittävästi liikahtaa aikuiseenkin makuun. Eikä vielä ole tarvinnut julkisilla ladata, joten pienikin akku on riittävä. Saas nähdä, mitä talvi tuo tullessaan.
-
Näistä niin ymmärrä, mutta mikä mahtaa tässä olla se mekanismi/prosessi? Kitkalevyt menettävät ajan kanssa materiaalia, mutta miten laatikon sisäiset tapahtumat muuttuvat öljyn vaihdon myötä?
Miksi laatikon valmistajat eivät tunnu olevan tietoisia ilmiöstä?
Suurin ongelma taitaa olla että epäpuhtaudet tukkii laatikon ohjausmekanismin, käytännössä x määrä venttiilejä -> vaihdot kanttisia -> lopulta laatikko kaput.
Aloittajan Volvossakin kannattaa tarkistaa helmamuovien alta, miltä siellä näyttää. Vanhempien mk2 S80 alle 200tkm ajettuna menee molemmin puolin helmat vaihtoon. Samoin 160tkm ajettuna taka-akseli oli puhki ruostunut. Helma paloja saa tarvikkeena. Taka-akselistoa ei saa edes uutena enää Volvolta 2007 vuoden volvoon.
-
Suurin ongelma taitaa olla että epäpuhtaudet tukkii laatikon ohjausmekanismin, käytännössä x määrä venttiilejä -> vaihdot kanttisia -> lopulta laatikko kaput.
Näin käynee, jos laatikko on kovalla kuormituksella ja öljyt vaihtamatta. Mutta laukaiseeko myöhäinen öljynvaihto jonkun itsetuhomekanismin? Tätähän kerrotaan totuutena, mutta en ole sille saanut vahvistusta sen kummemmin laatikoita työkseen korjaavalta kuin muiltakaan uskottavilta tahoilta.
Öljynvaihdossa vanha öljy ja epäpuhtaudet poistuvat ja laatikko täyttyy uudella öljyllä. Jos epäpuhtauksien määrä olisi huolestuttava, olisi suodatusta mitä todennäköisemmin kehitetty tehokkaammaksi.
Melko pitkään Volvojen laatikkohuolto perustui mekaanikon nenään: jos öljy haiskahti palaneelta, vaihto. Muuten kovaa ajoa, eikä noissa ihmeemmin ongelmia ollut. Oma 4-vaihteinen alkoi kerran oikkuilemaan, kun ulkoilma oli -30˚ nurkilla. Öljyt vaihtoon, ja siinähän se. Laatikko toimii edelleen hyvin, joskin säännöllisen merkkihuollon jälkeen olen siirtynyt omatoimisiin huuhteluvaihtoihin.
5/6-vaihteisissa taitaa olla enemmän murheita? Oma kokemukseni ei niitä kata, vaan siirryin suoraan 8-pykäläisiin.
-
Mutta laukaiseeko myöhäinen öljynvaihto jonkun itsetuhomekanismin? Tätähän kerrotaan totuutena, mutta en ole sille saanut vahvistusta sen kummemmin laatikoita työkseen korjaavalta kuin muiltakaan uskottavilta tahoilta.
Tätä kannattaa pohtia. Ehkä myöhäinen öljynvaihto kertoo jo olemassa olevista ongelmista: laatikko on vaihtanut nykien ja vaihdot olleet tökkiviä... Kunnes omistaja on ymmärtänyt vaihdattaa laatikon öljyt. Ja sama uusiksi: ongelmaisesta laatikosta liat ovat jo liikkeellä eikä uusi öljyjen vaihto enää auta. Tämä vain spekulointia, ei tietoa.
-
Autooni on vaihdettu 2025 jakopää, kiristimet, vesipumppu, hihnat, etuiskarit + takapään helat/puslat, eteen alatukivarret, automaatin öljyt + pesu, ja moottorin öljyt + suodatin aina 10-11 tkm:n välein. Viime vuoden lopulla vaihtui termostaatti ja jossain vaiheessa laturin vapaakytkin. Auto on siisti sisältä ja ulkoa. Ja mikä parasta, niin ensimmäinen omistaja on ruostesuojauttanut auton.
Tässä on viestin täydeltä hyviä syitä, miksi olla vaihtamatta autoa.
Jos vaihdat autoa, niin seuraavaan saat kohta vaihdattaa samat osat uudemman kerran.
Eli, älä vaihda. :)
-
Näin käynee, jos laatikko on kovalla kuormituksella ja öljyt vaihtamatta. Mutta laukaiseeko myöhäinen öljynvaihto jonkun itsetuhomekanismin? Tätähän kerrotaan totuutena, mutta en ole sille saanut vahvistusta sen kummemmin laatikoita työkseen korjaavalta kuin muiltakaan uskottavilta tahoilta.
Öljynvaihdossa vanha öljy ja epäpuhtaudet poistuvat ja laatikko täyttyy uudella öljyllä. Jos epäpuhtauksien määrä olisi huolestuttava, olisi suodatusta mitä todennäköisemmin kehitetty tehokkaammaksi.
Melko pitkään Volvojen laatikkohuolto perustui mekaanikon nenään: jos öljy haiskahti palaneelta, vaihto. Muuten kovaa ajoa, eikä noissa ihmeemmin ongelmia ollut. Oma 4-vaihteinen alkoi kerran oikkuilemaan, kun ulkoilma oli -30˚ nurkilla. Öljyt vaihtoon, ja siinähän se. Laatikko toimii edelleen hyvin, joskin säännöllisen merkkihuollon jälkeen olen siirtynyt omatoimisiin huuhteluvaihtoihin.
5/6-vaihteisissa taitaa olla enemmän murheita? Oma kokemukseni ei niitä kata, vaan siirryin suoraan 8-pykäläisiin.
Melkoisia faktaväittämiä tässä nyt, joten oikaistaan vähän. Myöhäinen öljynvaihto ei ole mikään tikittävä aikapommi, joka räjähtää tarkasti ajan X päästä, mutta...
Mainitsit, että öljynvaihdon yhteydessä kaikki epäpuhtaudet tulee pihalle ja laatikko täyttyy uudella öljyillä. Jälkimmäinen osa tästä pitää paikkansa, jos laatikko huuhdellaan oikein, mutta ensimmäinen osa ei ole noin suoraviivainen ja on yhteydessä juurikin tuohon laiminlyötyyn öljynvaihtoon.
Öljyn sekaan irtoaa vaihteiston normaalissa käytössä kitkamateriaalia, kuten on todettu ja tämä tulee yleensä hyvin tehokkaasti öljynvaihdossa ulos, tuon materiaalin määrä öljyssä ei muutenkaan ole päätä huimaava, jos vaihteisto toimii oikein. Se epäpuhtaus mikä on ongelmallista, on laatikon sisälle muodostuva "lakkapintainen möhmä", en tiedä millä termillä tuota kuvaisi mutta tämän syntymekanismi on hidas mutta ongelmallinen. Sitä syntyy laatikon sisäisiin osiin kun öljyn lämpötila on kuuma, uudella öljyllä tätä syntyy vasta reilusti yli sadassa asteessa, mutta mitä vanhempaa ja kuluneempaa öljy on, sitä alhaisemmassa lämpötilassa sitä alkaa syntyä.
Kuten todettu, syntymekanismi on hidas, mutta kun sitä on syntynyt, sen poissaaminen on haastavaa, ellei mahdotonta. Uusi ATF on ominaisuuksiltaan pesevää, josta tuo uusien öljyjen irroittama lika ja pelko juontaakin juurensa, mutta jos tuota aiemmin mainittua möhmää on jo kertynyt isosti vaikka venttiilipöytään, niin ei se uusi ATFkään sitä pysty täysin pois liuottamaan.
Ja mitäkö nämä epäpuhtaudet sitten aiheuttavat laatikossa? Kulmikkaita vaihtotapahtumia, mikä puolestaan lisää kitkamateriaalin kulummista ja päätymistä öljyn sekaan ja näin on noidankehä valmis.
"Melko pitkään Volvojen laatikkohuolto perustui mekaanikon nenään."
En tiedä missä Pärnäsen pajalla näin tehdään, mutta löisin vetoa että viimeisen 25 vuoden aikana kukaan itseään kunnioittava mekaanikko ei tee tällästä analyysia.
-
No kyllä sitä vanhaa öljyä tulee tikusta haistettua jos ei ole varmaa tietoa edellisestä vaihdosta. Samoin on visuaalisen havainnoinnin kanssa.
Kyllähän ne öljyt saa vaihdettua nuuskimattakin, mitäpä väliä sillä on kun uudet menee joka tapauksessa sisään.
Maailmassa lienee siten aika monta mekaanikkoa jotka näin tekee eivätkä siis kunnioita itseään.
Itsekin nuuhkaisen vanhoja öljyjä vaikka en mekaanikko olekaan, autopuolen koulutus on kyllä pohjilla.
Kuinkahan monta laatikkoa oikeasti on öljynvaihdolla särjetty? Jos niitä oireita tulee niin eiköhän se ole menetetty tapaus ollut jo ennen öljyn vaihtoakin.
Joskus se vaihto tosin saattaa auttaa ja lykätä armageddonin tulemista.
Tässäpä tätä otsikon mukaista höpinää. :2funny:
-
” Uusi ATF on ominaisuuksiltaan pesevää, josta tuo uusien öljyjen irroittama lika ja pelko juontaakin juurensa”
Mielenkiintoista. Pesevyys ei kyllä ole tullut esiin vaihteisto- ja hydrauliikkaöljyjen yhteydessä.
”En tiedä missä Pärnäsen pajalla näin tehdään, mutta löisin vetoa että viimeisen 25 vuoden aikana kukaan itseään kunnioittava mekaanikko ei tee tällästä analyysia.”
Oma Volvohistoria ulottuu yli 25 ajalle, ja viime vuosia lukuunottamatta merkkihuollossa työskenteli todella hyviä Volvon ja tekniikan tuntevia henkilöitä. Nenä oli ja on oivallinen elin, jos aistit toimivat.
Muistaakseni jopa Volvon omistajan käsikirja mainitsee vaihteistoöljyn palaneen tuoksun, pitääpä tarkistaa :)!
Meillä työpaikalla on käytössä öljyanalysaattori, mutta yhdessäkään autohuollossa en ole sellaista nähnyt. Tietyissä tapauksissa lähetämme näytteitä myös öljy-yhtiöille, sieltä saa apua ja hyviä neuvoja.
Voitaisiin ehkä lyödä veto sekä palaneen hajun nuuhkimisesta että ATFn pesuominaisuuksista :)!
-
Jonnet mitään öljyjä haistele, ne tietää paremmin netistä ja kotisohvalta käsin... :D