Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sunnuntaikuvaaja - 04.09.2025, 17:03:47

Otsikko: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa: RATKAISTU
Kirjoitti: sunnuntaikuvaaja - 04.09.2025, 17:03:47
Moi!

Tein jarrurempan ja vaihdoin levyt. Oikeaoppisesti heittokellolla mitattuna jarrulevyn heitto on huippuhyvä, levyn ulkoreunalta kaksi millin sadasosaa. Sekä kuskin- että pelkääjän puolella...

Silti ratti vatkaa vasemmalle ja oikealle jarruttaessa. Mitä missaan? Voiko alatukivarsien puslat vaikuttaa asiaan?

- Mikko

Päivitys: Otin etujarrupalat vielä kerran ulos ja hioin niiden päädyistä millin pois kummastakin. Sitten kasasin uudestaan kuparitahnalla. Nyt ravistus jarruttaessa on kadonnut, hieman vain nyökkii pienellä nopeudella esim valoihin pysähtyessä. Ilmeisesti hiekkapuhalletut ja pulverimaalatut jarrusatulat teki sen, että paloille ei jäänyt ihan tarpeeksi tilaa liikkua kunnolla!
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa
Kirjoitti: Lankku - 04.09.2025, 19:14:40
Alemmatkin liukutapit liikkuu herkästi?
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa
Kirjoitti: sunnuntaikuvaaja - 04.09.2025, 21:24:49
Moi, hyvä ehdotus, luulisin että liukuu herkästi kun kaikki tosiaan hiekkapuhallettiin, maalattiin, tiivisteet vaihdettiin ja tapit rasvattiin. Mutta otan ne vielä irti ja varmistan tämän!
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa
Kirjoitti: tomaattifarmari - 05.09.2025, 12:05:08
ruostetta / likaa jarrulevyn ja navan välissä? sillon pitäs kyllä vipottaa renkaatkin, mutta ehkä jos on korkean profiilinen rengas, sitä ei huomaa. tai nivelissä väljää että jarrutuksessa rupee pyöränkulmat harittaa pahasti, silloin oisi kyllä vapissut ennen remonttiakin.
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa
Kirjoitti: bolinder - 06.09.2025, 10:10:15
Pari juttu tuli mieleen onko jarrut kunnolla ilmattua ettei sen takia jarrutaessa tuo epätasapainoa. Toinen mikä voi muistaakseni aiheuttaa tai korostaa vatkaaminen on jos ohjaustehostimen ei ole pitkään aikaan vaihdettu öljyt niin käyttäytyy silloin oudosti. Ohjaus ei tietenkään ole syy vatkaamiselle vaan voi kuralla öljyllä korostaa viputusta
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa
Kirjoitti: Huikkoster - 07.09.2025, 19:46:03
Mulla aikoinaan 960 ravistus jarruttaessa loppui kun vaihdoin väljän alapallonivelen uuteen, vai rt-pään. Jompikumpi, aikaa reilu 10v niin en varmaks sano. Mutta oli ihan reilu vatkaus siitä.
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa
Kirjoitti: Vauxi - 09.09.2025, 17:41:57
2 satkua tarkoittaa vähintään nyökkiviä jarruja. Napa kuuluu olla oikeasti 0 heittoinen. 5 sadas osa milliä ravistaa jo ihan reilusti rattia. Toki väljä pallonivel tai pusla korostaa sitä.
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa
Kirjoitti: laatikkovika - 09.09.2025, 19:09:10
Kyllä mun mielestä 0.02 milliä on hyvä.
Yleensä suurin sallittu heitto on 0.04-0.08 milliä. Joskus takana jopa 0.1 milliä. Ei kai se silloin saa vielä ravistaa.
960 dataa mulla ei ole mutta noi mitat on muista volleista. 850, 740...

Joskus ostin biltemasta levyt eikä asettunut millään. Hanskalokero rämisi kun jarrutti, oikeen hirvitti.
Koitin kaikki temput ja sitten mittasin uusien levyjen heiton. Oli n.0.4mm. :2funny:

On tainnu olla intialaisen kyläsepän sorvissa vähän väljää... :D
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa
Kirjoitti: Vauxi - 10.09.2025, 17:32:08
Mulle sanoi Brembon edustaja Italiassa että 0.5mm saa olla vippiä. Voin sanoa kokemuksesta että 0.1mm vipillä olevat levyt ravistaa paikat hampaista. Jarrut kun eivät kuulu tärää ollenkaan ehjänä ollessaan.
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa
Kirjoitti: sunnuntaikuvaaja - 12.09.2025, 21:14:57
2 satkua tarkoittaa vähintään nyökkiviä jarruja. Napa kuuluu olla oikeasti 0 heittoinen. 5 sadas osa milliä ravistaa jo ihan reilusti rattia. Toki väljä pallonivel tai pusla korostaa sitä.

Todella mielenkiintoinen vastaus tämä! Vahvistaa omaa ajattelua, että tuosta se kuitenkin olisi kiinni. Tsekkasin nimittäin liukutapit ja kaikki liikkuu kuin rasvattu, myös jarrupalat siellä koloissaan liikkuu.

Mulla on 1986 SEC mersu jossa on täydelliset jarrut ja sen levyissä ei tosiaan ole mitään heittoa, ihan tukevasti pysyy heittokellon viisari paikallaan kun pyörittelee.

Mutta miten hitossa noi navat ja levyt saadaan nollaan... Toisessa mersussani käytin navan kolmella koneistamolla joista viimeisessä ylivertaisesti paras tulos, sekin kuitenkin myös 2 sadasosaa...
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa
Kirjoitti: Vauxi - 19.09.2025, 19:56:26
Helpointa on niissä autoissa saada napa suoraksi missä uusi laakeri sisältää myös navan. Eli napalaakeri. 940 ja 960 edessä on sellaiset laakerit. Takana 940 ja 960 sitten onkin eri asia.Jarrujen nyökkiminen ja siten myös ratin ravistaminen on myös voimakkaasti autokohtaista että miten se tuntuu. Kaikissa takaveto Volvoissani pienikin kierous levyissä on aiheuttanut vähintään nyökintää liikennevaloihin jarrutettaessa. Eli takalevyt alkaen parisatkua vinot. Tai sitten rattia väristävät tai jopa rynkyttävät 3-5 satkua kierot etulevyt. Kesä Jaggeni on samanlainen missä tuntuu ihan kaikki pienikin värinä.
Sensijaan S80 talvipelini on toista maata. Siinä sai olla edessä lähemmäksi milliä vino levy että se ravisti voimakkaasti.
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa
Kirjoitti: sunnuntaikuvaaja - 19.09.2025, 22:21:18
Helpointa on niissä autoissa saada napa suoraksi missä uusi laakeri sisältää myös navan. Eli napalaakeri. 940 ja 960 edessä on sellaiset laakerit. Takana 940 ja 960 sitten onkin eri asia.Jarrujen nyökkiminen ja siten myös ratin ravistaminen on myös voimakkaasti autokohtaista että miten se tuntuu. Kaikissa takaveto Volvoissani pienikin kierous levyissä on aiheuttanut vähintään nyökintää liikennevaloihin jarrutettaessa. Eli takalevyt alkaen parisatkua vinot. Tai sitten rattia väristävät tai jopa rynkyttävät 3-5 satkua kierot etulevyt. Kesä Jaggeni on samanlainen missä tuntuu ihan kaikki pienikin värinä.
Sensijaan S80 talvipelini on toista maata. Siinä sai olla edessä lähemmäksi milliä vino levy että se ravisti voimakkaasti.

Hyvää tietoa! Mulla on projekti vieläkin kesken, itse asiassa tänään käynnistettäessä kuului konehuoneesta "krunts" ja sammui ennenkuin ehti kunnolla käynnistyäkään. Taisi jako hypätä... Tämä täytyy ratkaista ennenkuin pääsen taas jarrujen täydellistämiseen! Oli muuten "liimaventtiilisyndrooma" ja sain tältä foorumilta löytyneillä vanhoilla tiedoilla ihan mielettömän tehokkaasti ratkaistua!
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa
Kirjoitti: Vauxi - 23.09.2025, 19:28:48
Tina 6 ei juu siedä kovinkaan hyvin kylmänä starttausta ja heti sammutusta jos näin tuli juminostaja ominaisuus esiin.
Otsikko: Vs: 960 mkII, ohjaus vatkaa jarruttaessa: RATKAISTU
Kirjoitti: Vauxi - 06.10.2025, 20:51:16
Palat eivät saa koskaan olla jumissa kidassa. Jos ne jumittaa niin sen tietää mitä siitä seuraa. Eli oli maalatut tai ruosteiset jarruosat niin palojen on oltava herkät liikkumaan.