Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: AnttiV - 28.01.2012, 00:49:14

Otsikko: Kaasuläppäkotelo vaihdettu ja heti uusi ihmeellinen vika. S60 2.4T -01*KORJATTU*
Kirjoitti: AnttiV - 28.01.2012, 00:49:14
Noniin elikkä tänään sijoitin tonnin uuteen kaasuläppäkoteloon ja ehdin riemuita että nyt volvo pelaa. 40 km ajettuani syttyi ajotietokoneeseen teksti "lampfel halvljus" eli valot jossain puolitilassa? Aikaisemmin autosta oli ihan ihmeellisesti loppunut akku. Jonkin matkaa ajettuani syttyi moottorinvikavalo. Tyhjäkäynti alkoi heitellä ja moottori sammahteli. Lähtee kuitenkin käyntiin ihan hyvin. Jännitteitä en ole vielä mitannut... Onko jollain tietoa mikä voisi olla? Taasko tonnin remontti  :idiot2:
Otsikko: Vs: Laturi rikki? S60 2.4T -01
Kirjoitti: Nortti - 28.01.2012, 08:56:00
Noniin elikkä tänään sijoitin tonnin uuteen kaasuläppäkoteloon ja ehdin riemuita että nyt volvo pelaa. 40 km ajettuani syttyi ajotietokoneeseen teksti "lampfel halvljus" eli valot jossain puolitilassa? Aikaisemmin autosta oli ihan ihmeellisesti loppunut akku. Jonkin matkaa ajettuani syttyi moottorinvikavalo. Tyhjäkäynti alkoi heitellä ja moottori sammahteli. Lähtee kuitenkin käyntiin ihan hyvin. Jännitteitä en ole vielä mitannut... Onko jollain tietoa mikä voisi olla? Taasko tonnin remontti  :idiot2:

Eikai sentään ;) Tsekkaapas ajovalot. Sitä tuo "lampfel halvljus" tarkoittaa ja vaihda molempien puolien polttimot samalla kertaa.

Minulla oli yksi tuollainen 2.4T/01 vielä viime kesänä. Sitä lainailin, ja tietty lainaaja sai useita kertoja akun tyhjäksi. Ihmettelin, miten se akku nyt juuri tietyn lainaajan käsissä tyhjenee. Ongelma olikin  kuskin tavassa sammuttaa auto ja jättää avaimet virtalukkoon. Avain jäikin poikkeuksetta jonnekin väliasentoon tyhjentäen akun. Kyseisen auton virtalukko ilmeisesti takerteli ja siitä helposti tulkitsi sellaisen tilanteen että virta on pois, vaikka ei ollutkaan. Ko. lainaajan jälkeen ei vika enää toistunut ja akkukin oli ihmeen toimiva vielä.

Kun akku tyhjenee, niin siellä saattaa yksi sun toinen tietokoneyksikkö olla hieman sekaisin. Joku yksittäinen laite voi olla jumissakin. Akun "-" kaapelin irroitus muutamaksi minuutiksi nollaa tilanteen.

Jos tuo moottorinvikavalo syttyy toistuvasti juuri tuon kaasuläppäkotelon vaihdon jälkeen, niin on saattanut jotain jäädä tekemättä, kuten vaikkapa ohjelmointi?
Otsikko: Vs: Laturi rikki? S60 2.4T -01
Kirjoitti: AnttiV - 28.01.2012, 22:51:41
Elikkä Nortti oli ajovalojen suhteen oikeassa. Kuitenkin ihmetyttää Akun alhainen varaus, 10,5 V... Lataus kuitenkin 13,7 V. Vaihdoin uuden akun kuitenkin. Moottorin vikavalo se vaan jaksaa palaa, tyhjäkäynti välillä ihan normaali, yhtäkkiä alkaa heittelemään ja sitten auto sammuu. Voi sammua myös kun polkasee kaasua eikä sitten enää jää tyhjäkäynnille. Näytössä ei enää mitään ilmoituksia, ainoastaan moottorin oranssi vikavalo. Voiko se kaasuläppäkotelo taas hajota? Niin ja ilmamassamittarikin on melko uusi, vaihdettu joku kuukausi sitten.  :( Niin ja miinus navan irroitus ei tällä kertaa auttanut
Otsikko: Vs: Kaasuläppäkotelo vaihdettu ja heti uusi ihmeellinen vika. S60 2.4T -01
Kirjoitti: Grimmy - 29.01.2012, 00:11:37
Vikakoodin luku auttas aika paljon, ei tarvis ihan hatusta heittää veikkauksia.
Otsikko: Vs: Kaasuläppäkotelo vaihdettu ja heti uusi ihmeellinen vika. S60 2.4T -01
Kirjoitti: kaksi70 - 29.01.2012, 08:47:34
Latausjännite 13,7V on hieman alhainen. Yleensä se on omistamissani Volvoissa ollut 14,3 - 14,5V tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: Laturi rikki? S60 2.4T -01
Kirjoitti: Jorma - 29.01.2012, 10:54:05
Elikkä Nortti oli ajovalojen suhteen oikeassa. Kuitenkin ihmetyttää Akun alhainen varaus, 10,5 V... Lataus kuitenkin 13,7 V. Vaihdoin uuden akun kuitenkin. Moottorin vikavalo se vaan jaksaa palaa, tyhjäkäynti välillä ihan normaali, yhtäkkiä alkaa heittelemään ja sitten auto sammuu. Voi sammua myös kun polkasee kaasua eikä sitten enää jää tyhjäkäynnille. Näytössä ei enää mitään ilmoituksia, ainoastaan moottorin oranssi vikavalo. Voiko se kaasuläppäkotelo taas hajota? Niin ja ilmamassamittarikin on melko uusi, vaihdettu joku kuukausi sitten.  :( Niin ja miinus navan irroitus ei tällä kertaa auttanut

Onko akun jännite uudellakin akulla 10,5V? Jos on, niin latauspiirissä on jokin ongelma tai isohko kuorma koko ajan päällä. Tyhjentyykö akku? Miten starttaus, pyöriikö ihan normaalisti.
Onko mittari suhkoht luotettava? Jos ei, niin ajaa etsimään vikaa sivuraiteelle.
 
Otsikko: Vs: Kaasuläppäkotelo vaihdettu ja heti uusi ihmeellinen vika. S60 2.4T -01
Kirjoitti: rommitommi - 29.01.2012, 11:39:11
Kyllä toi itsestäni aika paljon kaasuläppäkotelon ongelmilta kuulostaa, mitä nyt omaa laitetta miettii. Samoja oireita oli, mutta hävisivät läppäkotelon puhdistuksella ja uudella ohjelmoinnilla.

Samanlaista vikaa tosin itselläni aiheutti myös vikaantunut sytytystulppa(tulpat). Kone kävi nätisti kun paino kaasua, mutta tyhjäkäynillä kierrokset heilu jossain 300-800 välillä ja saatto myös sammua.
Otsikko: Vs: Kaasuläppäkotelo vaihdettu ja heti uusi ihmeellinen vika. S60 2.4T -01
Kirjoitti: Wortex - 29.01.2012, 11:57:09
Missä ja kuka sen kaasuläpänkotelon vaihtoi?
Otsikko: Vs: Kaasuläppäkotelo vaihdettu ja heti uusi ihmeellinen vika. S60 2.4T -01
Kirjoitti: TK1974 - 29.01.2012, 13:53:34
Mun ymmärtääkseni joutuu aina lataa uusi ohjelma autoon kun on kaasuläppä vaihdettu muuten alkaa oireilla näin.
Otsikko: Vs: Kaasuläppäkotelo vaihdettu ja heti uusi ihmeellinen vika. S60 2.4T -01
Kirjoitti: AnttiV - 29.01.2012, 13:57:06
Kotelon vaihtoi Keskusautohalli, Raisio. Soitan sinne huomenna maanantaina että ottavat takaisin.

Uudella akulla jännite 12,3V. Latausjännite heittelee satunnaisesti 12,3 ja 13,9 Voltin välillä tyhjäkäynnillä. Startti pyörittää nyt hienosti (ei kuitenkaan lähde käymään ellei auta kaasulla).

Tyhjäkäynti jää jumiin nyt 1100 rpm, ajo takkuilee, aina kun nostaa kaasun tuntuu että sammuu (voimakas moottorijarrutus). Tulpat on vaihdettu 3 viikkoa sitten. Tuntuu ettei olis muutaku murhetta tämän auton kanssa  :-\
ps. en tutkimallakaan löytänyt vuotoja mistään.
Otsikko: Vs: Kaasuläppäkotelo vaihdettu ja heti uusi ihmeellinen vika. S60 2.4T -01
Kirjoitti: AnttiV - 29.01.2012, 13:59:17
Mun ymmärtääkseni joutuu aina lataa uusi ohjelma autoon kun on kaasuläppä vaihdettu muuten alkaa oireilla näin.

En yhtään ihmettelisi vaikka olisi kyseinen toimenpide jäänyt tekemättä, edellisellä kerralla kun putsasivat kotelon, unohtivat laittaa klemmarilla kiinni sen kotelolta lähtevän ahtoputken joka putosi sitten parin kilometrin ajon jälkeen  :o
Otsikko: Vs: Kaasuläppäkotelo vaihdettu ja heti uusi ihmeellinen vika. S60 2.4T -01
Kirjoitti: (Miksu) - 29.01.2012, 17:15:01
En yhtään ihmettelisi vaikka olisi kyseinen toimenpide jäänyt tekemättä, edellisellä kerralla kun putsasivat kotelon, unohtivat laittaa klemmarilla kiinni sen kotelolta lähtevän ahtoputken joka putosi sitten parin kilometrin ajon jälkeen  :o

Jos ohjelmisto olisi jäänyt laittamatta uuteen läppäkoteloon, et olisi autolla ajanut 20metriä pidempään, ellei takaisin korjaamon parkkipaikalle kiertäminen olisi vaatinut enemmän.
Ilman softaa maksimi vauhti, mitä autolle saa, on jotain 40km/h paikkeilla ja siihen huippunopeuteen saa auton kiihtymään ehkäpä minuutissa :D
Otsikko: Vs: Kaasuläppäkotelo vaihdettu ja heti uusi ihmeellinen vika. S60 2.4T -01
Kirjoitti: anssi68 - 29.01.2012, 18:35:36

 Latausjännite heittelee satunnaisesti 12,3 ja 13,9 Voltin välillä tyhjäkäynnillä.


Laturin puolelta voisi hakea vikaa, tyhjäkäynnillä pitäisi laturilta tulla se 14 ja ylikin.. Eli heittelyä ei saisi olla..
Otsikko: Vs: Kaasuläppäkotelo vaihdettu ja heti uusi ihmeellinen vika. S60 2.4T -01
Kirjoitti: AnttiV - 30.01.2012, 17:20:27
Eli vika selvisi! Olivat sitten unohtaneet keskarilla kiinnittää jonkun putken turbon imupuolelle. Korjasivat ihan veloituksetta. Täytyy vielä seurata tota laturia, tänään mittasin jännitteet flukella niin olivat 13,9-14,2... Kiitos vastauksista!