Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Konepoika - 07.09.2025, 11:23:10

Otsikko: Jakopään suojaraudan asennuksesta, uudempi D5 2012->
Kirjoitti: Konepoika - 07.09.2025, 11:23:10
Jakopään suojarautaa asentelemassa D5 2012 215hp. Kampiakselin apulaitehihnojen hihnapyörä melkein välttämätön irroittaa. Miten sen saa irti? Ja mihin momenttiin kiristetään takaisin? Isoin pultti on ilmeisemmin kampiakseliin yhteydessä, mutta mitä nuo 4 pienempää tekee? Tyhmä ottaa kaikki vinkit vastaan… Vanhempaan D5 2010 asennus oli paljon helpompi.
Otsikko: Vs: Jakopään suojaraudan asennuksesta, uudempi D5 2012->
Kirjoitti: Volvosteri - 08.09.2025, 11:00:13
Jakopään suojarautaa asentelemassa D5 2012 215hp. Kampiakselin apulaitehihnojen hihnapyörä melkein välttämätön irroittaa. Miten sen saa irti? Ja mihin momenttiin kiristetään takaisin? Isoin pultti on ilmeisemmin kampiakseliin yhteydessä, mutta mitä nuo 4 pienempää tekee? Tyhmä ottaa kaikki vinkit vastaan… Vanhempaan D5 2010 asennus oli paljon helpompi.

Kaikki pultit vaan irti, ja pieniä kopautuksia jollain vasaralla hihnapyörään niin tippuu syliin. Kiristysmomentti on mallia napakka :D Itse päräytin kevyellä pulttipyssyllä kiinni. Hyvin on mukana pysynyt ilman kummempia ongelmia.
Otsikko: Vs: Jakopään suojaraudan asennuksesta, uudempi D5 2012->
Kirjoitti: sami_k - 08.09.2025, 13:58:21
Minä irroitin ja kiristin myös akkupulttipyssyllä kaikki pultit, ennen irroitusta vaan merkitsin joka pultin paikan ja ja asennon valkoisella tussilla niin sai pulttipyssyllä ampua yhtä tiukkaan kuin olikin.
Otsikko: Vs: Jakopään suojaraudan asennuksesta, uudempi D5 2012->
Kirjoitti: Aiku - 08.09.2025, 17:39:32
Muutama vuosi sitten laitoin omaan XC60, vm. 2017 suojaraudan. Korjausoppaassa, korimallin 2002-2013) hihnapyörän pulttien (4 kpl ) kiristysmomentti on ilmoitettu 35 Nm + 50º. Noilla ohjeilla kiristin pultit.