Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: viijari - 07.09.2025, 21:59:24

Otsikko: S40 -04 tärinä ja moottorin tukikumi
Kirjoitti: viijari - 07.09.2025, 21:59:24
Tein tänään S40 2,4 -04 jakohihnaremontin (vesipumppu myös) ajettuja kilometrejä takana nyt 299440km. Auto on täristänyt taas jonkin aikaa. Yleensä ainakin kiihdyttäessä. Nyt tuon rempan aikana katoin oikean moottorin tukikannakkeen tilanteen ja murtunut tuo kumi oli alustasta. Eli kyseessä on tuo nokkahihna päässä oleva alumiini kumi kannake. Katselin niitä netistä ja on aika eri hintasia olemassa. Mikä on ihan käypänen tuohon?
Onko niissä eroa ja muistelen että ovat parannettuja versioita alkuperäisestä.

Voisiko jokin muukin tukikumi olla vielä sökönä, kun tämä ainakin on ollut niin äkkiä rasittaa vielä muitakin.
Saisi kokolailla tärinät vallan pois.
Otsikko: Vs: S40 -04 tärinä ja moottorin tukikumi
Kirjoitti: laatikkovika - 08.09.2025, 08:41:39
Tuolla omia juttuja tutinasta, siellä myös tuosta tuesta.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120915.0
Otsikko: Vs: S40 -04 tärinä ja moottorin tukikumi
Kirjoitti: TKG - 08.09.2025, 17:03:46
Uusasin viime viikolla jakopään V50 T5:een ja samalla myös oikeanpuoleisen moottorin tuen. Ajettu n. 270tkm, leimojen perusteella alkuperäinen oli paikoillaan melkoisen ränsistyneenä.
Tutinat katosi 99%.
Pitänee uusata joskus myös vaihdelootan puoli.
Tämän laitoin:
https://aeromotors.fi/tuote/10402589/177831-febi-bilstein (https://aeromotors.fi/tuote/10402589/177831-febi-bilstein)
Otsikko: Vs: S40 -04 tärinä ja moottorin tukikumi
Kirjoitti: Restive - 09.11.2025, 18:07:11
Mä vaihdoin oikean puoleisen, takimmaisen ja myös vasemman puolen vaihdelaatikon tuen (Volvo S40 T5 AWD vm. 2005)
- Febi Bilsteinia oikealle ja taakse, vasemmalle (vaihdelaatikko) Lemförder. Loppui kolinat moottorin osalta.
- iskarit (Magneti Marelli), jouset (KYB) ja yläpäänlaakerit (KYB) oli vaihtolistalla, samoin uusin iskarin spacerit (Volvo orig.)
- samaan syssyyn sitten vaihtui myös alatukivarret eteen molemmin puolin (TWR) - loppui loputkin kolinat  ::)

Vaihdelaatikon tuki: https://aeromotors.fi/tuote/1575266/37735-01-lemforder (https://aeromotors.fi/tuote/1575266/37735-01-lemforder)

Takapäähän pitänee vaihdella sopivassa välin, eivät vielä pahasti äännä. Mittarissa takana on kuitenkin jo se vajaa 280 tkm.