Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: AnttiHar - 09.09.2025, 08:18:12

Otsikko: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: AnttiHar - 09.09.2025, 08:18:12
Noni, ilmeisesti mulla on nyt joku lumihiutale alusta tässä minun XC70:ssä. Eilen tuli iskarit ja jouset ja nyt iskarit on nyt liian lyhyet. OE koodi (31262151) antaa jokapaikassa tuon 515 pituudeksi, mutta mullapa olikin vanha 585 pitkä. Illan yrittänyt metästellä, että millä hitolla löytää oikean iskarin, että kaikki natsaa silmukkaa ja tappia myöten?!

Aapuva! Lähden kohta paikalliseen josta ostin nuo iskarit ja katon onko ne keksineet mitään.
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 09.09.2025, 08:54:37
Käykö tommone

https://aeromotors.fi/tuote/11776775/sa9651305-snr

Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: AnttiHar - 09.09.2025, 08:58:04
Käykö tommone

https://aeromotors.fi/tuote/11776775/sa9651305-snr

Tämä on se ainoa minkä olen löytänyt joka näyttäs ehkä olevan oikea. Joissain paikoissa sanoo, että ei käy minun autoon, mutta tuossa sun laittamassa linkissä itseasiassa on tuo OE koodikin. Tänks
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: AnttiHar - 09.09.2025, 10:40:03
Ja ei löydy Suomesta mistään. Paikalliset ei osannu auttaa vaikka näytin tota iskarin kuvaa. Kiva kun auto levällään ja vanha iskari puhki.

Noi SNR:n mitat natsaa pituuden osalta mutta muuten sinneppäin, että toivotaan toivotaan osastolle menee taas. Laadusta sitten taas ei mitään tietoa

Wetteriltä sain vaan vittuilut kun kyselin, että voitko tarkistaa mitan ennen tilaamista "Kyllä se on oikein, ellet ole menny sotkemaan alustaa..." Jep, eipä kyllä taas Wetteri yllättäny taaskaan...
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: SepiS60 - 09.09.2025, 14:44:52
Kurkkaa tuolta Monroen sivulta vähän vinkkiä, siellä on mittojakin https://web.tecalliance.net/tae/en/parts/cars/120/models/6391/vehicles?skipHistory=true&suppressAutoSelection=true#@brc/brands:Car;targetType:cars;skipHistory:true;suppressAutoSelection:true/models:VOLVO;targetType:cars;manufacturerId:120;skipHistory:true;suppressAutoSelection:true/cars:XC70%20II%20(136);targetType:cars;manufacturerId:120;modelId:6391;skipHistory:true;suppressAutoSelection:true
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: AnttiHar - 09.09.2025, 15:22:43
Kurkkasin Monroetakin ja ei oikein Volvon alta löydy natsaavaa, Mersun oli lähimpänä. Tilasin tuolta Aeromotorilta nyt alkuun katotaan miten käy.

Tässä hieman kuvia horinan sekaan eli sivussa Bilsteinit mitkä otettiin OE koodilla ja palautettiin tänään.

(https://anttih.kuvat.fi/kuvat/wgo/Wgo2/IMG20250908162931.jpg?img=full)

(https://anttih.kuvat.fi/kuvat/wgo/Wgo2/IMG20250908163552.jpg?img=full)
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 09.09.2025, 15:23:45
Lumihiutale = self leveling....olikohan se sun varaosakoodi numero oikea?

Ettei vaan kyseessä olisi
https://www.fcpeuro.com/products/volvo-shock-absorber-xc70-31302603
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: AnttiHar - 09.09.2025, 15:29:48
Lumihiutale = self leveling....olikohan se sun varaosakoodi numero oikea?

Ettei vaan kyseessä olisi
https://www.fcpeuro.com/products/volvo-shock-absorber-xc70-31302603

Kyllä mun mielestä tuo vanha on ihan normi tolppa
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 09.09.2025, 15:30:05
TUossa yo linkissa on sivun alareunassa ohje miten volvosta selvitetään iskari koodi.... kurkkaahan se....
eli koodista numerot kohdasta "24"

Tuossa SNR on sama mitta ja sama koodi kuin vanhassasi.
Mutta onko tuo paikallaan oleva originaali vai onko joku sen jo vaihtanut. (jos on ollut nivomat niin se monesti vaihdetaan muuksi johtuen suolaisesta hinnasta....)
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: AnttiHar - 09.09.2025, 15:47:25
TUossa yo linkissa on sivun alareunassa ohje miten volvosta selvitetään iskari koodi.... kurkkaahan se....
eli koodista numerot kohdasta "24"

Tuossa SNR on sama mitta ja sama koodi kuin vanhassasi.
Mutta onko tuo paikallaan oleva originaali vai onko joku sen jo vaihtanut. (jos on ollut nivomat niin se monesti vaihdetaan muuksi johtuen suolaisesta hinnasta....)
En oikein vielä hiffannu tuota iskarikoodia missä sitä vois hyödyntää. Mulla se kuitenkin on 37.

Sitä onko joku joskus tähän vaihtanut nivomaticin tilalle jotain niin ei kyllä pysty sanomaan. Jouset otin samalla kun nuo palautetut Bilsteinit niin ne oli kyllä ihan oikeanlaiset.
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: AnttiHar - 09.09.2025, 16:36:48
Kattelin huvikseen huoltokirjaa niin 180tkm asti merkkihuollossa, siitä eteenpäin Fixuksella 320tkm asti ja nyt mulla 434tkm. Mitään mainintaa ei iskarin vaihdosta. Ei kait nuo voi alkuperäset olla
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: laatikkovika - 09.09.2025, 19:12:20
Kyllä ne voi olla, ihan kokemuksesta tiedän.
Eipä nuokaan kovin tuoreilta näytä, kohta vuotais liemet läpi.
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: AnttiHar - 09.09.2025, 21:11:00
Kyllä ne voi olla, ihan kokemuksesta tiedän.
Eipä nuokaan kovin tuoreilta näytä, kohta vuotais liemet läpi.

Joo nuo mun oli jo aivan mädät. Loppu kerrasta elämä noista. Lähinnä vaan, että ihme jos kestäny noin pitkään. Olis vaan kiva ymmärtää mikä tämä juttu näiden poikkeusiskareiden kanssa on ollu.
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 09.09.2025, 22:22:03
Chatgpt sanoo mitä tarkoittaa volvo xc70 2008 iskunvaimennin koodi 37

Volvosi iskunvaimentimissa (Volvo XC70, vuosimalli 2008–2016) käytetään sisäisiä tunnistekoodeja (kuten 36, 37, 38, 48) erityyppisille vaimentimille, jotka eroavat esimerkiksi omavakausjärjestelmän tai 4WD‑järjestelmän mukaan. Koodi **37** viittaa seuraavaan:

**Volvo OEM‑osa (31262151)** on takaiskunvaimennin autossa **ilman automaattista korkeuden säätöä**, käytössä niin **2‑WD** kuin **4‑WD** -versioissa, ja merkintänä voivat olla **36 & 37**([volvo.oempartsonline.com][1], [AutoNation Parts][2]).

Eli käytännössä koodi **37** tarkoittaa, että kyseessä on perinteinen takaiskunvaimennin ilman automaattista nivelöintijärjestelmää ("self‑levelling system")([volvo.oempartsonline.com][1]).

### Yhteenveto:

| Koodi  | Merkitys                                                                                                                     |
| ------ | ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |
| **37** | Takaiskunvaimennin, **ilman automaattista korkeuden säätöä** (2‑WD ja 4‑WD)                                                  |
| **36** | Tavallisesti samankaltainen koodi – sama vaimenninpari (katso kuvaus)([volvo.oempartsonline.com][1])                         |
| **38** | Käytetään vaimentimissa, joissa on automaattinen korkeusjärjestelmä eli “susp. leveling sys.”([volvo.oempartsonline.com][3]) |
| **48** | Myös käytössä tietyissä automaattisen korkeuden säätöjärjestelmissä([volvo.oempartsonline.com][3])                           |

Jos haluat etsiä oikeaa varaosaa, varmista autosi asennus (onko vanteissa automaattinen oman korkeuden säätöjärjestelmä vai ei) sekä voiko vaimennin olla joko 2‑WD vai 4‑WD. Koodi 37 kertoo, että kyseessä on perinteinen vaimennin ilman itse­tasoitustoiminnallisuutta.

Tarvitsetko apua esimerkiksi varaosien etsinnässä, hinta-arvioissa tai asennusvinkeissä? Autan mielelläni!

[1]: https://volvo.oempartsonline.com/oem-parts/volvo-shock-absorber-31262151?utm_source=chatgpt.com "2008-2016 Volvo Shock Absorber 31262151 | OEM Parts Online"
[2]: https://www.autonationparts.com/parts/volvo-shock-absorber-31262151?utm_source=chatgpt.com "31262151 - Shock Absorber 2008-2016 Volvo | AutoNation Parts"
[3]: https://volvo.oempartsonline.com/oem-parts/volvo-shock-absorber-31302603?utm_source=chatgpt.com "2008-2016 Volvo Shock Absorber 31302603 | OEM Parts Online"
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 09.09.2025, 22:31:31
iskarin mitassa tietty nuo max ja min pituus molemmat ratkaisee....että ei ala iskari kantamaan liian aikaisin kun jousi menee kasaan.
Jos vanha on toiminut ok tuolla 585 niin lienee edelleen ookoo.
Josko joku on esim vaihtanut jouset niin voi olla ollut tarve vaihtaa iskari mittaa...
Esim jos olis ollut nivomatit ja vaihtaa normit niin yleensä jouset pitää myös vaihtaa. Mutta koodin perusteella tässä oli vakiot uutena.

Mutta mikä oli se juttu lumihiutalealustasta? Missä se lumihiutale on?

Sinällään tuo on aika outo kun samalla OE numerolla löytyy ainakin 3 eri mittaista iskaria...aika isoilla eroilla vielä.
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: AnttiHar - 09.09.2025, 22:50:16
Niin siis lumihiutaleella tarkotan sitä, että en löytäny hirveesti netistä vastaavia haasteita. Eli jos rekisterinumerolla jouset tuli oikean pituiset, mutta iskarit on mitä sattuu niin vaihteleeko alakiinnityksen paikka? Ja onko mulla joku Fordin laarista löytynyt random alusta :)

Ja sekin, että löytyy tasan tuo yksi SNRn iskari mikä sattuu mittoihin
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 10.09.2025, 07:39:32
Joo....tuota v70 vastaavaan mk4 mondeoon on tullut vaihdettua takaiskarit ja siinäkin piti selvitellä että mikä alusta siinä on....muistaakseni jousia taisi olla tarjolla 7 eri variaatiota. Vanhoista piti katsoa värikoodit tai sitten valmistaja datasta se mikä alusta on ko yksilössä. Ja Tietyt jouset vaatii tietyt iskarit. Eli onko madallettu, eco, poliisi, vahvistettu tai sitten tasosäätyvä, aktiivinen tms... Mutta tuohon ongelmaan löytyi tietämys 7zap.com sivustolta kun haki vin numeron mukaan auton alkuperäisen valmistusreseptin.

Tiiä sitten onko vannoutuneelle Volvomiehelle pahempi että kun kurkkaa auton alle niin osissa lukee Ford...vai se kun kurkkaa uuden VOlvon alle ja siellä lukee Geely, Proudly Made in China.  :2funny:
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: AnttiHar - 11.09.2025, 20:58:24
Jees sain kiukkua nieltyä ja vaihdoin odotellessa jouset ja verryttelin toiseltakin puolelta iskarin pultit valmiiksi. Perhana kun piti olla viikonloppuna metällä, mutta eipä nyt lähtä kun iskarit tulee ens viikolla. Ja ennenkuin joku kysyy niin joo vanha iskari pohjaa jo :)

Yritin samalla katella tuota alustaa ja videoita, että mistä se noin iso ero tulee iskarin pituudessa, mutta en kyllä keksiny. Noh, ensi viikolla näkee miten käy. Uudet jouset kyllä ryhdisti kummasti perää
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: ÄkCee60 - 11.09.2025, 21:12:00
Oliko uudet jouset samanmittaiset kuin vanhat?
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: AnttiHar - 11.09.2025, 21:27:27
Oliko uudet jouset samanmittaiset kuin vanhat?
Oli
Otsikko: Vs: XC70 2008 facelift iskariremontti meni haastavaksi
Kirjoitti: AnttiHar - 15.09.2025, 20:36:36
Joop, iskarit tuli viimein ja sopivat olivat. Valitettavasti takapään kolina ei johtunutkaan iskarista. Vaihdoin vielä koiranluut kun toinen oli ihan väljä, mutta eipä sekään auttanu kolinaan. Kuuluu ainoostaa hissukseen hiekkatiellä ajelessa kun terävempiö monttuja, mutta ääni on kyllä aika kova.

Noh, auto menee pajalle jakopään ja ohjaustehostimen vaihtoon kaverin liikkeelle keskiviikkona niin saa metsästää mikä siellä kolisee.

Mutta iskarit siis kävi paikalleen  :)
(https://anttih.kuvat.fi/kuvat/wgo/Wgo2/IMG20250915141822.jpg?img=img2048)

(https://anttih.kuvat.fi/kuvat/wgo/Wgo2/IMG20250915141826.jpg?img=img2048)