Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hessua - 28.01.2012, 12:58:49

Otsikko: s80 kaasuläppäkotelon korjaus
Kirjoitti: hessua - 28.01.2012, 12:58:49
Eli onko kukaan tutkinut mitä kaasuläppäkotelo pitää sisällään ja onko joku mahdollisesti yrittänyt/onnistunut sitä korjaamaan?

Omassani alkoi eilen oikuttelemaan ilmeisesti kaasuläppäkotelo? Parinkympin pakkasesta sen käynnistin ja heti syttyi vikavalot ja ajotietokoneen näyttöön "pysäytä heti käynnistä uudelleen" ja "moottorisysteemi huolla heti".
Auto kävi huonosti eikä ottanut yhtään kaasua vaihteen ollessa P- asennossa. Vikakoodit tietysti katsoin heti ja "gas pedal/throttle sensor, circuit a" tuli herja. Viittaako tuo nyt koteloon vai kaasupolkimeen? Millainen systeemi lienee kaasupolkimen päässä joka laittaa sitten tietoa muualle? No joka tapauksessa sain auton talliin ajettua ja putsasin kaasuläppäkotelon, jossa olikin veden ja öljyn sekaista tavaraa ihan jonniin verran. No nyt se on sitten toistaiseksi pelannut, mutta tulevaisuutta silmälläpitäen olisi mielenkiintoista tietää onko noita rikki menneitä kaasuläppäkoteloita joku onnistunut elvyttämään henkiin?
Otsikko: Vs: s80 kaasuläppäkotelon korjaus
Kirjoitti: hevonen - 28.01.2012, 13:14:21
Jos läppäkoteloa pitää elvyttää, on se kyllä melko lyhytikäistä putsaamalla. Siis se sähköpuoli siellä...
Kerran tuli tuollaista herjaa ja menohalut hyytyi. Otettiin sieltä polkimen yläosasta se pötikkä irti mikä antaa tietoa polkimen asennosta. Avaus ja vähän putsausta niin taas on vuosi menty... ;)
Otsikko: Vs: s80 kaasuläppäkotelon korjaus
Kirjoitti: Ticsa - 28.01.2012, 14:14:32
Itekkin painiskelin asian kanssa tässä joulun seutuun ja kyllä sen kotelon korjaaminen kotikonstein on aika vaikeaa. Jostain ulkomaisesta foorumista lueskelin asiasta ja sen pystyy kyllä korjaamaan kärjettömäks, jolloin se ei enää kulu rikki. Mutta tarvittavien osien löytäminen voi olla mahdotonta. Eikä se korjaaminen ihan helpolta näyttäny kuvien perusteella. Jonkun sortin tietämystä ja kokemusta oltava elektroniikka hommista.

Mutta sullahan tuo nyt viittais kyllä enempi tuohon kaasupolkimen anturiin. Läppäkotelon vikakoodit on jotain ihan muuta.
Otsikko: Vs: s80 kaasuläppäkotelon korjaus
Kirjoitti: hessua - 28.01.2012, 15:56:45
Joo no sitä itsekkin huonolla englanninkielen taidollani suomentelin ettei se oikein kaasuläppäkoteloon viittaa, no tulipahan sekin putsattua..
Täytyy kohdistaa huomio sinne kaasupolkimen päähän. Onko muuten kyseisen "pötikän" paikantamisessa, irroittamisessa/avaamisessa mitään erikoista joka kannattaisi huomioda ennen hommaan ryhtymistä?
Kiitos!!
Otsikko: Vs: s80 kaasuläppäkotelon korjaus
Kirjoitti: Teutori - 28.01.2012, 18:58:58
Eli onko kukaan tutkinut mitä kaasuläppäkotelo pitää sisällään ja onko joku mahdollisesti yrittänyt/onnistunut sitä korjaamaan?

Omassani alkoi eilen oikuttelemaan ilmeisesti kaasuläppäkotelo? Parinkympin pakkasesta sen käynnistin ja heti syttyi vikavalot ja ajotietokoneen näyttöön "pysäytä heti käynnistä uudelleen" ja "moottorisysteemi huolla heti".
Auto kävi huonosti eikä ottanut yhtään kaasua vaihteen ollessa P- asennossa. Vikakoodit tietysti katsoin heti ja "gas pedal/throttle sensor, circuit a" tuli herja. Viittaako tuo nyt koteloon vai kaasupolkimeen? Millainen systeemi lienee kaasupolkimen päässä joka laittaa sitten tietoa muualle? No joka tapauksessa sain auton talliin ajettua ja putsasin kaasuläppäkotelon, jossa olikin veden ja öljyn sekaista tavaraa ihan jonniin verran. No nyt se on sitten toistaiseksi pelannut, mutta tulevaisuutta silmälläpitäen olisi mielenkiintoista tietää onko noita rikki menneitä kaasuläppäkoteloita joku onnistunut elvyttämään henkiin?
Kyllähä tuo teksti on selvästi " kaasupolkimen asentoanturi "
Se, että miten, ja millä laitteella tuo on todettu, niin siitäkään ei voi olla varma.
Mutta oireista päätellen voisi olla tuo asentoanturi.
Otsikko: Vs: s80 kaasuläppäkotelon korjaus
Kirjoitti: hevonen - 28.01.2012, 22:19:26
Joo no sitä itsekkin huonolla englanninkielen taidollani suomentelin ettei se oikein kaasuläppäkoteloon viittaa, no tulipahan sekin putsattua..
Täytyy kohdistaa huomio sinne kaasupolkimen päähän. Onko muuten kyseisen "pötikän" paikantamisessa, irroittamisessa/avaamisessa mitään erikoista joka kannattaisi huomioda ennen hommaan ryhtymistä?
Kiitos!!
Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ikinä en ollut tuollaista purkanut mutta se osa mistä johdot lähtee on eri värinen ja ihan ruuveilla kiinni. Ei sieltä mitään jousia ja kuulia lennä kun varovasti avaa... Olis kai pitänyt tuokin kuvata.
Pumpulipuikoilla ja tenulla putsattiin.
Varovasti ja järjen kanssa niin hyvä tulee eikä tarvii uutta tiskiltä hakea... :buck2:
Uusi maksaa jonkun 150-200€...