Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: JJA - 14.09.2025, 11:23:37

Otsikko: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: JJA - 14.09.2025, 11:23:37
Löytyy tuollainen ajopeli. Ajattelin itse vaihtaa ns. väliöljynvaihdot (15000 km välein). Onko tuossa jotain ihmeellistä otettavaksi huomioon. Pohjalevy ja äänenvaimennusmuhvi pois jne. perinteiset jutut tiedän. Kuinka tarkka on öljyn täytömäärästä ja pitäisikö auton aivoja nollata tai ohjelmoida. Nuo ns. 30 000 km huollot on tarkoitus käyttää merkkiliikkeessä.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: hessu80 - 14.09.2025, 12:28:50
Oikea öljymäärä on 5,2 litraa. Todennäköisesti auto on 5 litran kanisteriin tyytyväinen, mutta jos se yhtään kuluttaa öljyä, niin sitten pyytää lisäämään jossain kohtaa. Yli ei kannata täyttää, koska siitä tulee herja "öljyhuolto tarvitaan" ja joudut vähentämään öljyä.

Mitään ei tarvi nollata, mutta itse ainakin nollaisin huoltovälimuistuttimen. Tapahtuu siten, että käännetään virrat lyhyesti päälle, painetaan vasemmalla peukalolla nuoli alas ja pidetään pohjassa, laitetaan auto käyntiin ja odotellaan, että keltainen symboli vilkkuu kolme kertaa mittaristossa, jonka jälkeen vapautetaan peukalo.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: volvoandy - 14.09.2025, 13:51:33
Löytyy tuollainen ajopeli. Ajattelin itse vaihtaa ns. väliöljynvaihdot (15000 km välein). Onko tuossa jotain ihmeellistä otettavaksi huomioon. Pohjalevy ja äänenvaimennusmuhvi pois jne. perinteiset jutut tiedän. Kuinka tarkka on öljyn täytömäärästä ja pitäisikö auton aivoja nollata tai ohjelmoida. Nuo ns. 30 000 km huollot on tarkoitus käyttää merkkiliikkeessä.
Samaa mieltä hessu80 kanssa ja sain häneltä tosi hyviä vinkkejä Volvon huoltoon liittyen. Ite vaihtelin meidän aiempaan V90CC D4seen kans ite "väliöljyjä" ja käytin Volvon alkuperäisosia (öljynsuodatin ja proput/tiivisteet yms) sekä hessu80:n suosittelemia öljyjä Volvon luokituksilla (Motonetista) yleensä Comma ja Total -merkkisiä. Yhtään ei tuo meidän Volvo öljyjä syönyt, kerran jäi muistaakseni öljynsuodatin jotenkin vähän löysälle ja sieltä pari desiä ehkä oli vuotanut alle, mutta muuten toimi erittäin hyvin tuo D4nen. Kerran pari tuli tosiaan tuo hessu80:n mainitsema ilmoitus "liikaa öljyä lisätty" tjsp (kun menin lisäämään liikaa enkä odottanut tarpeeksi, että aiempi öljymäärä sinne pohjaan saakka valunut) eli kaataisin kans vain tasan 5L sinne ja ei välitä niistä pykälistä liikaa eli kaikki muutama napsu alle sen maksimin on ihan ok.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: McCloud - 14.09.2025, 19:36:09
Viimeksi kun vaihdoin öljyt omaan (V60 D4 2020) niin pois tuli 5,6 litraa vaikka sinne oli laitettu edellisessä vaihdossa vain 5,2 litraa.

Nyt laitoin koneeseen uutta 5,1 litraa ja tällä hetkellä öljymäärä on n. 2000 km:n jälkeen tuon öljymittarin 50 portaisella asteikolla 2-3 pykälää maksimin alla. Mielestäni 5 litraa olisi sopiva täyttömäärä vaihdossa, niin jää hieman tilaa öljyyn väkisin sekoittuvalle dieselille.

Tuo aiempi 5,6 litraa ei vielä aiheuttanut ilmoitusta liiallisesta öljymäärästä. Vaihtovälit aina siis max. 15 tkm ja öljynä Mobil Super 3000 Formula VC 0W-20.

Joskus aiemmin merkkihuollon jäljiltä alkoi valittaa liiallista öljymäärää jo ennen tuon 15 tkm:n täyttymistäkin - ei ollut silloin mitään havaintoa paljonko sinne lopunperin sitä öljyä oli laitettu.

Oikeaa kunnon öljynmittatikkua kaipailen takaisin, niin ei tarvitsisi noiden näyttöjen palkkien kanssa temppuilla...
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: JJA - 16.09.2025, 16:04:10
Kiitos hyvistä vinkeistä. Taidan laittaa öljyiksi nuo Castrollin professionalit joita tehdas suosittaa. Varmaan muita parempia ja edullisempiakin olisi, mutta kun tällä on menty alusta asti 70 000 nkm niin jospa jatkaisi sillä. Olikos se viskositeetti 0W-20? Siitä en löytänyt mainintaa konehuoneessa/huoltokirjassa.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: JJA - 16.09.2025, 16:21:43
Jaa, kävinkin tuolla Castrollin sivuilla ja huomasin, että Edge sarjan öljyistä on tuo professional sana poistettu (onko vaan joku mainoskikka). Castrol Edge 0W-20 V on ainakin luokitukseltaan Volvoon sopiva ja sitä Castrollin kotisivu tarjoaa kun tekee kyselyn rekisterinumerolla.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: volvoandy - 16.09.2025, 22:44:01
Jaa, kävinkin tuolla Castrollin sivuilla ja huomasin, että Edge sarjan öljyistä on tuo professional sana poistettu (onko vaan joku mainoskikka). Castrol Edge 0W-20 V on ainakin luokitukseltaan Volvoon sopiva ja sitä Castrollin kotisivu tarjoaa kun tekee kyselyn rekisterinumerolla.
Castrol on aina hyvä ja varma valinta, koska ainakin omassa kotikaupungissani Wetterin paja käyttää nimenomaan tuota merkkiä. Eikä ole edes merkkihuollossa ollut juuri paljoakaan kalliimpi, jos ostaisi jostain tarvikeliikkeestä itse sekä myös verraten muihin esim. Comma ja Total. Tärkein on se, että on se Volvon "oma luokitus". Tuo Edge OW-20 V on myös itelle tuttu ja sitä tuli dieselivolovoon laitettuakin. Hyvin toimii!
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: Volvorules - 20.09.2025, 10:33:02
Tuohon öljynvaihto tarpeeseen vaikuttaa paljon ajosuoritteet. Jos ajaa vähän ja pääosin lyhyttä ajoa, niin välivaihdot on ihan suositeltavia. Jos taas enemmän pidempää matkaa ja paljon kilsoja, niin välivaihtoja on turha tehdä. itse olen ajanut pari miljoonaa kilometriä Volkkari, Audi, Skoda ja nyt Volvo linjalla. Näissä on kaikissa tuo 30 tuhannen huoltoväli. Ajomäärät 120-220 tkm, riippuen vähän autosta.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: Volvorules - 20.09.2025, 15:20:35
Tuohon öljynvaihto tarpeeseen vaikuttaa paljon ajosuoritteet. Jos ajaa vähän ja pääosin lyhyttä ajoa, niin välivaihdot on ihan suositeltavia. Jos taas enemmän pidempää matkaa ja paljon kilsoja, niin välivaihtoja on turha tehdä. itse olen ajanut pari miljoonaa kilometriä Volkkari, Audi, Skoda ja nyt Volvo linjalla. Näissä on kaikissa tuo 30 tuhannen huoltoväli. Ajomäärät 120-220 tkm, riippuen vähän autosta.

Niin enkä siis koskaan ole teetättänyt välivaihtoja ja kaikki moottorit ovat olleet tuolla 200 tkm kohdalla vielä uuden karheita.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: Scraab - 20.09.2025, 18:29:18
Niin enkä siis koskaan ole teetättänyt välivaihtoja ja kaikki moottorit ovat olleet tuolla 200 tkm kohdalla vielä uuden karheita.
Avasitko moottorit, vai miten totesit tuon ”uuden karheuden” :)?

Miksikähän Volvo on määritellyt taksikäyttöön 20 tuhannen huoltovälin?

30 tuhatta on omalla, maantievoittoisella ajoprofiililla suuruusluokkaa 500 käyttötuntia. Siinä ajassa jo öljy nokeentuu ja saattaa mukaan päästä vähän polttoainettakin, ainakin dieselissä. Teknologia on toki kehittynyt niin öljyissä, materiaaleissa kuin valmistusmenetelmissäkin, mutta melko laajasti pitkiä huoltovälejä vieroksutaan. Eikä syyttä.

Kun haetaan äärimmäistä luotettavuutta, kuten lentokoneiden mäntämoottoreissa, öljyt vaihdetaan 50 tunnin välein! Turhaanko?
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: T-Row - 20.09.2025, 18:54:09
Jos ostaa auton uutena, ajaa sillä 200-300tkm ja pääsääntöisesti pidempiä pätkiä kerrallaan, niin kyllä se hyvin suurella todennäköisyydellä kestää läjässä pitkillä vaihtoväleillä. Jos suunnittelee vaihtavansa auton seuraavaan noilla kilometreillä eikä aio ajaa sillä hamaan tulevaisuuteen, niin tiheät vaihtovälithän ovat periaatteessa rahan hukkaa. Autohan on silloin suunnitellun elinkaaren päässä, eikä sen pidempään tarvitse kestääkään. Se, että moottori tuossa vaiheessa vielä toimii ei tarkoita sitä, etteikö pitkät vaihtovälit olisi saaneet jo vahinkoa aikaan. Pitkistä vaihtoväleistä on haittaa meille, jotka ostamme auton kun ne ovat niiden suunnitellun elinkaaren päässä. Niille, jotka vaihtaa auton uuteen muutaman vuoden välein, on tiheistä öljynvaihtoväleistä vaan rahan ja ajan hukkaa.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: Volvorules - 20.09.2025, 20:26:59
Avasitko moottorit, vai miten totesit tuon ”uuden karheuden” :)?

Miksikähän Volvo on määritellyt taksikäyttöön 20 tuhannen huoltovälin?

30 tuhatta on omalla, maantievoittoisella ajoprofiililla suuruusluokkaa 500 käyttötuntia. Siinä ajassa jo öljy nokeentuu ja saattaa mukaan päästä vähän polttoainettakin, ainakin dieselissä. Teknologia on toki kehittynyt niin öljyissä, materiaaleissa kuin valmistusmenetelmissäkin, mutta melko laajasti pitkiä huoltovälejä vieroksutaan. Eikä syyttä.

Kun haetaan äärimmäistä luotettavuutta, kuten lentokoneiden mäntämoottoreissa, öljyt vaihdetaan 50 tunnin välein! Turhaanko?

Koita lukea tarkemmin mitä kirjoitin. Minä kirjoitin että lyhyillä ajosuoritteilla väli öljynvaihdot ovat ihan ok. Juurikin taksiajot Volvo määrittelee sellaisiksi, joten öljyvaihtovälit 20 tkm välein ovat takseissa ihan ok.

Uuden karheudun voi fiksu ihminen todeta muullakin tavoin kuin avaamalla moottorin, tyhmä ei tarvitse olla. Jos poikani jatkaa käyttöä samalla autolla ajaen sillä 100-150 tkm, eikä moottoripuolelle ole tullut vieläkään mitään vikaantumisia tuona aikana, niin kyllä voin hyvällä omalla tunnolla sanoa moottorin olleen uudenkarhea luovuttaessani sen pojalleni. Näin olen tehnyt kolmelle "uudenkarhealle" autolleni, joihin on vaihdettu öljyt 30 tkm välein.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: hessu80 - 20.09.2025, 20:59:52
Takseissa on lyhyempi huoltoväli kilometreissä, koska käyttötunnit 650 h tulevat usein ensin täyteen, välillä jo paljon ennen 20 tkm. Vuosihuolto on monille järkevin huoltoväli, sillä vettä ja polttoainetta kertyy öljyyn kylmäkäynnistyksissä joka tapauksessa. Jos ajaa paljon, niin em. ilmiöt ovat vähäisiä ja 30 tkm voi ajella huoletta samoilla litkuilla.

Taloudellisesti katsottuna ei ole mitään järkeä teettää välivaihtoja vaan kannattaa paukuttaa menemään huolto-ohjelman mukaan. Jos vaihtaa öljyt itse, niin auton huoltaminen ei ole kyllä kovinkaan kallista. About 40 eurolla vaihtaa moottoriöljyt ja suodattimen. Diesel nelivedon kaikki öljyt, suodattimet ja nesteet vaihtaa noin 200 eurolla, mutta päivä ei tahdo riittää tuohon harrastukseen, kun öljyjä on viidessä paikassa, suodattimia on neljä ja jarru- ja jäähdytinnesteet siihen päälle.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: T-Row - 20.09.2025, 21:47:16

Uuden karheudun voi fiksu ihminen todeta muullakin tavoin kuin avaamalla moottorin, tyhmä ei tarvitse olla. Jos poikani jatkaa käyttöä samalla autolla ajaen sillä 100-150 tkm, eikä moottoripuolelle ole tullut vieläkään mitään vikaantumisia tuona aikana, niin kyllä voin hyvällä omalla tunnolla sanoa moottorin olleen uudenkarhea luovuttaessani sen pojalleni. Näin olen tehnyt kolmelle "uudenkarhealle" autolleni, joihin on vaihdettu öljyt 30 tkm välein.
Uuden karheutta ei nimenomaan voi todeta mitenkään muuten kuin moottorin avaamalla. Moottorissa voi olla pitkälle kehittyneitä vaurioita, jotka eivät näy vielä tässä vaiheessa millään tavalla ajossa, mutta jotka lyhentävät moottorin käyttöikää merkittävästi. Tai sitten ei....

Aiheesta löytyy kyllä paljon videomateriaalia esim. youtubesta. simolammikko-kanavalla käsitellään paljon juuri tätä aihetta. Siellä selitetään auki, että miksi autoissa on pitkät öljynvaihtovälit ja mitä kaikkea öljylle itseasiassa tapahtuu kun sillä ajetaan noin pitkään.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: volvoandy - 20.09.2025, 23:14:22
Ite pidin hyvänä tuota 1v tai 30tkm vaihtoväliä enkä kyllä huomannut kertaakaan, että olisi ollut jotenkin huonompi, vaikka olisi ajanut vaikka sen vajaa 25tkm ennen vaihtoa...
Koskaan ei mennyt yli eli ainakaan Volvoissa tuota 30tkm. Taksikäytössä toki voi olla ihan eri juttu. Ei ole kokemusta...
Dieselmoottorit kyllä kestävät sen mitä on tarkoitettu ja jos/kun käyttää laadukkaita öljyjä, niin on melkein se ja sama vaikka tulisikin tuo 30tkm täyteen vaikka jo vajaassa vuodessa.
Samaa mieltä tuosta, että käyttää vain sitä huolto-ohjelman suositusta eli nuo "väliöljyt" vähän ehkä turhaa rahankulua. Bensamoottoreissa saattaa olla toki tarpeen vaihtaa tiheämpäänkin.
En ole mikään moottoreiden asiantuntija, mutta aika monta dieselautoa ehti olla ja sen puolesta voin sanoa, että se 1v vaihtoväli kyllä riitti enkä huomannut mitään käytännön eroa esim.
kesä- tai talviajon suhteen, että menikö öljyä jommassa kummassa tapauksessa enemmän. Yhtään sellaista autoa ei ole sattunut dieseleiden suhteen, että olisivat juurikaan öljyä syöneet.
Toki sitten, jos menee ajomäärät pitkiksi tai on enemmän ajettu dieselauto, niin voi harkita vähän tiheämpään vaihtoa. Mutta se mittari tai öljytikku kyllä näyttää, että onko mennyt ajossa liikaa.
Meillä oli aika monessa dieselissä EGR poistettu pelistä eli sen puolen voi olla vaikutusta ettei tullut noita öljynsyöntiongelmia tai moottorin karstoittumista. Mutta nykyään vähän eri homma...
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: laatikkovika - 20.09.2025, 23:55:18
Kysykää joltain asentajalta jolla omassa autossaan on ilmoitettu vaihtoväli 30tkm että ajavatko öljyillään sen vai vaihtavat aiemmin jostain kumman syystä. :)
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: McCloud - 21.09.2025, 01:32:45
Tuohon öljynvaihto tarpeeseen vaikuttaa paljon ajosuoritteet. Jos ajaa vähän ja pääosin lyhyttä ajoa, niin välivaihdot on ihan suositeltavia. Jos taas enemmän pidempää matkaa ja paljon kilsoja, niin välivaihtoja on turha tehdä. itse olen ajanut pari miljoonaa kilometriä Volkkari, Audi, Skoda ja nyt Volvo linjalla. Näissä on kaikissa tuo 30 tuhannen huoltoväli. Ajomäärät 120-220 tkm, riippuen vähän autosta.

En tunne yhtään noita VAG-vehkeitä, mutta ainakin näissä Volvoissa 30 tkm:n vaihtovälillä on jo loppuvaiheessa suhteellisesti aika paljon öljyn seassa dieseliä ja tuo öljy kun on muutenkin jo uutenakin aika ohutta 0W-20:stä, niin voiteluominaisuudet ei kyllä enää ole kovinkaan optimaaliset. No, pysyypähän ainakin moottorin laakerit puhtaana kun dieselhän on tunnetusti aika "pesevää"  :D.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: Volvorules - 21.09.2025, 03:09:37
Onhan se toki hyvä, että nää Pertti Virtaset ja Jumalasta seuraava Simo Lammikko tietää paremmin kuin Volvon insinöörit nää öljyjen kestävyydet. Volvon ja saksan insinöörit eivät ole vieläkään huomanneet ongelmaa noissa öljynvaihto väli suosituksissa, vaikka ovat vuosikausia ja jopa vuosikymmeniä pitäneet öljynvaihto suositusväleinä 30 tkm/vuosi ja saksan pojat jopa 2 vuotta. On se luojan lykky että meillä on nää Pertit ja Simot autojemme turvana ;D
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: T-Row - 21.09.2025, 04:44:28
Saksan ja Volvon insinöörit tietävät oikein hyvin mitä öljyille tapahtuu, kun niillä ajetaan 30tkm. Uudet autot ja vanhojen autojen vaihtomoottorit menevät huonosti kaupaksi, jos entiset kestävät liian kauan. On huomattavasti tuottavampaa myydä uusia autoja, kuin yrittää tehdä rahaa "turhan" tiheästi toistuvilla huolloilla.

Vaihdatko muuten vaihteistoöljyjä? Huolto-ohjelman mukaanhan niitä ei tarvitse vaihtaa, ellei aja taksia.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: tuomaril - 21.09.2025, 07:12:20
...Volvon ja saksan insinöörit eivät ole vieläkään huomanneet ongelmaa noissa öljynvaihto väli suosituksissa...
Mennään tasan 20 vuotta taaksepäin, Volvo oli juuri siirtynyt 30 000km huoltoväliin, niin menikö alle vuosi kun insinöörit totesivat, että taksikäytössä padat porsii nyt vähän turhan nopeasti, niin siirsivät taksit takaisin 20 000km huoltovälille.

Autolle on laskettu tietty elinikä valmistajan toimesta, johon pyritään mahdollisimman A) edullisesti valmistajan toimesta B) edullisesti huoltokustannusten suhteen, jotta ylläpito näyttää halvalta sille ensimmäiselle omistajalle. Jos tarkoitus on ajaa auto sinne 200tkm kieppeille, niin luottaisin toki Volvon insinööreihin, mutta jos autoa on tarkoitus pitää pidempään, niin 30 000km huoltoväli ottaa kyllä pidemmän päälle tekniikan päälle. Jos ei itse moottorin, niin tulilinjalla on vahvasti turbo.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: Volvorules - 21.09.2025, 07:16:43
Saksan ja Volvon insinöörit tietävät oikein hyvin mitä öljyille tapahtuu, kun niillä ajetaan 30tkm. Uudet autot ja vanhojen autojen vaihtomoottorit menevät huonosti kaupaksi, jos entiset kestävät liian kauan. On huomattavasti tuottavampaa myydä uusia autoja, kuin yrittää tehdä rahaa "turhan" tiheästi toistuvilla huolloilla.

Vaihdatko muuten vaihteistoöljyjä? Huolto-ohjelman mukaanhan niitä ei tarvitse vaihtaa, ellei aja taksia.

Tottakai vaihdatan. Myös Eradin öljyt ja molemmat 60 tkm välein.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: Volvorules - 21.09.2025, 07:21:26
Mennään tasan 20 vuotta taaksepäin, Volvo oli juuri siirtynyt 30 000km huoltoväliin, niin menikö alle vuosi kun insinöörit totesivat, että taksikäytössä padat porsii nyt vähän turhan nopeasti, niin siirsivät taksit takaisin 20 000km huoltovälille.

Autolle on laskettu tietty elinikä valmistajan toimesta, johon pyritään mahdollisimman A) edullisesti valmistajan toimesta B) edullisesti huoltokustannusten suhteen, jotta ylläpito näyttää halvalta sille ensimmäiselle omistajalle. Jos tarkoitus on ajaa auto sinne 200tkm kieppeille, niin luottaisin toki Volvon insinööreihin, mutta jos autoa on tarkoitus pitää pidempään, niin 30 000km huoltoväli ottaa kyllä pidemmän päälle tekniikan päälle. Jos ei itse moottorin, niin tulilinjalla on vahvasti turbo.

Kuten aiemmin kirjoitin. Olen pitänyt aina huoltovälinä 30 tkm. Keskimääräiset ajoni siis 200 tkm, jonka jälkeen poikani ajanut n. 100-150 tkm, eli tällöin niissä on ollut yhteensä 300-350 tkm ja edelleen erittäin hyvin toimivia patoja, vaikka ovat menneet vaihtoon. Uudesta siis pääosin maantieajoa ja pitkiä ajoja. Ei juurikaan kaupunkiajoa.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: laatikkovika - 21.09.2025, 08:53:05
Siinä se. Pitkässä ajossa ehtii polttoaine haihtumaan öljystä ja tuollainen 350tkm nyt ei ole saavutus eikä mikään näille autoille.
Se mitä sen jälkeen kelataan mittariin riippuu juurikin noista huoltoväleistä.
Uskallan jopa väittää että lyhyemmillä huoltoväleillä mennään pitemmälle mutta jos auton ei tarvitse enempää kestää kuin tuo edellä mainittu niin sehän nyt on melkein se ja sama miten öljynsä vaihtaa.

Miksipä sitä voimansiirtoakaan huoltelee jos ei moottoristakaan niin tarkkaan välitä vaan luottaa ruotsalaiseen insinööriin. :D
Kuten sanottu, kyllä ne sen keston tietää ja että on kannattavampaa myydä uusia autoja kuin vaihtaa öljyt.

Itse olen kulkineissa valinnut sen vaikeamman  ??? tien ja vaihdan öljyt aina "liian usein."
Ei ole bensakoneetkaan hajonneet vaikka on vedetty yli 1/2 miljoonaa.

Maksaahan se öljy ja suodatin mutta niin maksaa uusi auto tai moottoriremppakin. :nuhtelu Ehkä jopa enemmän.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: Volvorules - 21.09.2025, 09:00:43
Siinä se. Pitkässä ajossa ehtii polttoaine haihtumaan öljystä ja tuollainen 350tkm nyt ei ole saavutus eikä mikään näille autoille.
Se mitä sen jälkeen kelataan mittariin riippuu juurikin noista huoltoväleistä.
Uskallan jopa väittää että lyhyemmillä huoltoväleillä mennään pitemmälle mutta jos auton ei tarvitse enempää kestää kuin tuo edellä mainittu niin sehän nyt on melkein se ja sama miten öljynsä vaihtaa.

Miksipä sitä voimansiirtoakaan huoltelee jos ei moottoristakaan niin tarkkaan välitä vaan luottaa ruotsalaiseen insinööriin. :D
Kuten sanottu, kyllä ne sen keston tietää ja että on kannattavampaa myydä uusia autoja kuin vaihtaa öljyt.

Itse olen kulkineissa valinnut sen vaikeamman  ??? tien ja vaihdan öljyt aina "liian usein."
Ei ole bensakoneetkaan hajonneet vaikka on vedetty yli 1/2 miljoonaa.

Maksaahan se öljy ja suodatin mutta niin maksaa uusi auto tai moottoriremppakin. :nuhtelu Ehkä jopa enemmän.

Koita nyt vastata näille mikkihiirille järkevästi vuoronperään. Yksi on sitä mieltä että autolla pitää pystyä ajamaan loputtomiin, toinen sitä mieltä että ne on rakennettu juuri ja juuri 200 tkm ajosuoritteelle. Vastaan nyt vielä sinulle. Sen vuoksi vaihdatan Eradin ja vaihteistoöljyn, koska jos en vaihdattaisi ja eradi tai vaihteisto porsisi, niin takuu ei korvaisi senttiäkään. Ei tääkään taida mennä jakeluun, joten turhaa ilmeisesti jatkaa. Seison edelleen vahvasti alkukirjoitukseni takana. Lyhyisiin ajoihin ja hitaasti kilsoja kerryttäen väliöljynvaihdot ok, vaikka valmistaja ei niitä vaadikaan. Maantieajoa pitkää matkaa ja kun 30 tkm tulee tällöin helposti alle vuodessa täyteen, öljyjä on turha vaihtaa tiheämmin.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: hessu80 - 21.09.2025, 09:52:05
Voihan tästä aiheesta tehdä vaikka elinkaarianalyysin. Essential huolto maksaa 227 euroa ja vaihtomoottori purkuautosta 3500 euroa asennettuna. Välihuollot teetettynä merkkiliikkeessä 500 tkm matkalle maksavat 227 x 16 = 3632 euroa. Eli vaihtomoottorin vaihto kerran auton elämän aikana tulee edullisemmaksi kuin teetättää väliöljynvaihdot merkkiliikkeessä.

Jos vaihtaa itse öljyt vaikka 50 x 16 = 800 euron kustannuksin, niin melko halpa vakuutus mielenrauhalle.

Jos tekee itse myös varsinaiset huollot, niin niissä säästää lisää eli -177 x 16 = -2832 euroa. Eli omatoimisessa moottorin huollossa 15 tkm välein säästää noin 2000 euroa verrattuna siihen, että teettää huolto-ohjelman mukaan merkkiliikkeessä 30 tkm välein. Melkeinpä uskallan väittää, että suurin osa autoaan "liikaa" huoltavista on autotallimekaanikkoja. Kenenkään ei kannata teettää extrahuoltoja ainakaan merkkiliikkeessä.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: laatikkovika - 21.09.2025, 16:28:00
Olen aistivinani lievää ylimielisyyttä.
Melkein kaikeks muakin on jo haukuttu mutta ei vielä mikkihiireksi.

Kaikki on mennyt jakeluun mitä tässä olet selittänyt. Täällä kuuluis asioista väitellä jos niin haluaa eikä mennä yksilö tai yleistystasolle.
Kiitos.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: Paron1 - 21.09.2025, 16:35:05
Ja mikähän käytetty myötätuulimoottori lähtenee 3500€ vieläpä asennettuna? :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: Merlin - 22.09.2025, 19:18:21
Sen vuoksi vaihdatan Eradin ja vaihteistoöljyn, koska jos en vaihdattaisi ja eradi tai vaihteisto porsisi, niin takuu ei korvaisi senttiäkään.
Mikä takuu vaatii, että voimansiirron öljyt vaihdetaan, kun ne ei edes kuulu huolto-ohjelmaan? Vai onko kyseessä taksi?

Yksi hyvä esimerkki öljynvaihdoista löytyy raskaasta kalustosta: Mercedes-Benz ja Sisu.

Molemmissa käytetään samoja Detroit Dieseliin perustuvia moottoreita. Meisseleissä auto kertoo itse, milloin mitäkin huoltoja pitää tehdä, kun taas Sisuissa valmistaja on itse määrittänyt huolto-ohjelman, mitä huolletaan milloinkin käyttötavan mukaan.

Työkaverin Mersu pyysi ensimmäistä moottoriöljyn vaihtoa kun mittarilukema oli 252 XXX km. Sisuissa nuo on huomattavasti järkevämmin välein perustuen myös käyttötunteihin. Ei liene vaikea arvata, kummassa moottorit ovat paremmin kestäneet? Useaan Mersuun jouduttu vaihtamaan moottori jo ennen ensimmäistä öljynvaihtoa.

Onhan se tietysti myyjän helpompi myydä kuorma-autoa, sillä verukkeella, että tässä huoltokustannukset ovat pienemmät, kuin kilpailijoilla. Silkkaa säästöä, eikö? :)
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: juho82 - 22.09.2025, 21:29:40
Mikä takuu vaatii, että voimansiirron öljyt vaihdetaan, kun ne ei edes kuulu huolto-ohjelmaan? Vai onko kyseessä taksi?

Yksi hyvä esimerkki öljynvaihdoista löytyy raskaasta kalustosta: Mercedes-Benz ja Sisu.

Molemmissa käytetään samoja Detroit Dieseliin perustuvia moottoreita. Meisseleissä auto kertoo itse, milloin mitäkin huoltoja pitää tehdä, kun taas Sisuissa valmistaja on itse määrittänyt huolto-ohjelman, mitä huolletaan milloinkin käyttötavan mukaan.

Työkaverin Mersu pyysi ensimmäistä moottoriöljyn vaihtoa kun mittarilukema oli 252 XXX km. Sisuissa nuo on huomattavasti järkevämmin välein perustuen myös käyttötunteihin. Ei liene vaikea arvata, kummassa moottorit ovat paremmin kestäneet? Useaan Mersuun jouduttu vaihtamaan moottori jo ennen ensimmäistä öljynvaihtoa.

Onhan se tietysti myyjän helpompi myydä kuorma-autoa, sillä verukkeella, että tässä huoltokustannukset ovat pienemmät, kuin kilpailijoilla. Silkkaa säästöä, eikö? :)

Nyt on kyllä semmosta Shellin baarin juttua et oksat pois. Eli väität et mesessä tietokone pyytää ensimmäistä öljynvaihtoa +250 tkm? Uskoa saa kuka haluaa...
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: Merlin - 23.09.2025, 04:42:33
Nyt on kyllä semmosta Shellin baarin juttua et oksat pois. Eli väität et mesessä tietokone pyytää ensimmäistä öljynvaihtoa +250 tkm? Uskoa saa kuka haluaa...
Niin se vain on. Työkaverin Actrossissa on nyt mittarissa 163 tkm ja ensimmäiseen öljynvaihtoon on vielä matkaa 87 000 kilometriä.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: 8-pätkä - 23.09.2025, 06:04:57
Nuo huoltovälit alkaa olla oikeasti ihan käsittämättömiä nykyisin ja siksi niitä moottoreitakin hajoaa laakerivaurioihin yllättävän pienillä kilsoilla. Ja käyttötunnithan pitäisi ehdottomasti ottaa huomioon eikä pelkät kilometrit, on vähän eri juttu höylätä sata tonnia jotain runkolinjaa tai ajaa puita/maansiirtohommia.

Mut ihan yhtä paskoja ne detroitit on kyllä täällä meillä päin ollu sisuissakin. :2funny:

No sepä siitä, tais livetä vähän aiheen ohi. V:>
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: hessu80 - 23.09.2025, 09:25:36
Niin se vain on. Työkaverin Actrossissa on nyt mittarissa 163 tkm ja ensimmäiseen öljynvaihtoon on vielä matkaa 87 000 kilometriä.
Ensimmäisessä määräaikaishuollossa lisätään lasinpesunestettä ja vaihdetaan moottori  ::)

Toivottavasti näissä on sama ominaisuus, kun 70- ja 80-luvun Sisuissa. Silloin joka aamu lisättiin vähintään 2 litraa öljyä moottoriin. 5000 tunnin huoltoväli ei haittaa, jos öljyt vaihtuvat muulla tavoin.
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: laatikkovika - 23.09.2025, 12:27:09
Tuntupa ne MAN moottoritkin litkivän öljyä. Aina sai olla kannulla lisäämässä. Liekö johtunut osin moottorityypistä, oli pannukakku eli sylinterit vaakatasossa.
Sillon muinoin kun 2010 luvulla olin vielä töissä. :D
MAN D2876 LUE 606x2
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: Mepi - 25.09.2025, 08:19:49
Puhutaanko täällä jostain kuorma-autoista?
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: volvoandy - 25.09.2025, 20:22:01
Puhutaanko täällä jostain kuorma-autoista?
Ja kohta varmaan myös vähintään traktoreista :2funny: Jutut välillä vähän versoilevat, ei kai siinä.
Onhan se Volovo teheny myös hyviä suihkumoottoreitakin sekä venneisiin Penta/meritiisseleitä yms. ;)
Otsikko: Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
Kirjoitti: laatikkovika - 25.09.2025, 22:56:22
Puhutaanko täällä jostain kuorma-autoista?
Minä en. Vähän isommista sotkin sekaan. :idiot2: