Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Vanhus - 18.09.2025, 12:22:55
-
Mites onko muilla esiintyny adbluen tankkauksessa "kurlaamista"?
Joudun siis liruttelemaan tod.rauhallisesti kaman tankkiin, ettei kurlaa täyttöputkesta yli. Tuntuu ettei säiliössä olisi ilmausta ollenkaan.
Tietääkö joku onko adblue-säiliössä joku ilmaus vai onko se mahd. mulla vaan kristallisoitunut tukkoon.
Fortella on, https://www.forte.fi/tuotteet/autot/polttoneste/118/forte-exhaust-crystal-preventer-cv-400-ml (https://www.forte.fi/tuotteet/autot/polttoneste/118/forte-exhaust-crystal-preventer-cv-400-ml), tommonen lisäaine millä sais kristalloitumia kenties vähän liuoteltua.
10litraisesta adblue-pöntöstä vaan tuskaista lirutella säiliö täyteen
-
Kiinnostaisi itseänikin. Joskus harvoin, kun olen tankannut automaatista pistoolilla, se tulee hitaasti mutta ulos pursuilematta. Liekö täyttöpistoolissa jo takaisinvirtaus/ilmaus?
-
Kuunnellut näitä kauhutarinoita niin tankannut aina pistoolista, mielellään maksaa sen verran lisää ettei tartte läträtä :D
Onhan siellä väkisinkin jonkinlainen huohotus oltava mutta melko varmasti ei vaan riittävän kokoinen että kanisterista kärsii tankata "täysiä."
-
Pari kolme litraa meneekin ihan ok, jonka jälkeen alkaa tökkiä. Pitänee koittaa pistoolista joskus.
-
Pistoolista tankkaisin mielelläänkin mutta vaikka isoista summista ei ole kyse, niin periaatteesta en viitsi maksaa yli kolminkertaista litrahintaa vs. kanisteritankkaus. Kun muualla Euroopassa (Pohjoismaista ei kokemusta) pistoolitankkaus maksaa noin euron/litra.
Että mikäköhän suomilisä paikallisilla on?
-
Olin ihan unohtanut tämän "ominaisuuden", tankkailin myös joskus 5 vuotta sitten kanisterista tuota tavaraa saman ikäiseen V90:seen ja aina oli yhtä vaikea laji. Pistoolilla menee ilman mitään haasteita. Suolaisen hintaista kyllä Suomessa, onneksi meidän ajoihin riittää kerran vuodessa tankkaus. :D
-
Tämän näköisellä kannulla menee helposti: https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/19-7570_xxl_1.jpg
Kun saa letkun pään tarpeeksi pitkälle niin ei kurlaa niin pahasti.
-
Tämän näköisellä kannulla menee helposti: https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/19-7570_xxl_1.jpg
Kun saa letkun pään tarpeeksi pitkälle niin ei kurlaa niin pahasti.
Ehkä jos vaan olis edes kaks sekuntia ajatellu taas nöitä juttuja ni olisin ehkä hoksannu itekin kaataa 10L kannusta vähän pienempään kannuun, niin olisi kenties ollut helpompaa ;D
-
Vähän ihmettelinkin tankkauksen vaikeutta, mutta selvisihän se syy. Muutama vuosi sitten, kun ureasta tuli äkillisesti pulaa, minulla sitä sattui olemaan tynnyri ja toinenkin. Ja monta dieselystävää :). Tynnyripumpulla ei ollut ongelmia ja helposti meni myös niillä pienemmillä kanistereilla, joissa oli täyttöputki mukana.
-
Vähän ihmettelinkin tankkauksen vaikeutta, mutta selvisihän se syy. Muutama vuosi sitten, kun ureasta tuli äkillisesti pulaa, minulla sitä sattui olemaan tynnyri ja toinenkin. Ja monta dieselystävää :). Tynnyripumpulla ei ollut ongelmia ja helposti meni myös niillä pienemmillä kanistereilla, joissa oli täyttöputki mukana.
No en mä sentään ole yrittäny kannusta ilman täyttönokkaa kaataa :2funny:
Koitan seuraavan täytön vielä pienemmällä nokalla :pomo:
-
No en mä sentään ole yrittäny kannusta ilman täyttönokkaa kaataa :2funny:
Tämä:
Ehkä jos vaan olis edes kaks sekuntia ajatellu taas nöitä juttuja ni olisin ehkä hoksannu itekin kaataa 10L kannusta vähän pienempään kannuun, niin olisi kenties ollut helpompaa ;D
Juuri noilla pienemmillä, 4-5 litran päniköillä virtaus on paremmin hallittavissa.
-
Kun tuon tietää että 10 l kannua ei voi suoraan nurinnniskoin kaataa täyttöaukolle niin en tuota kauhean suureksi ongelmaksi ole kokenut, kaataa vähän kerrallaan ja antaa "hörpätä ilmaa" niin eipä tuo muutama kerta vuodessa ole ongelmalta tuntunut. Tää on varmaan ihan uskomushoitoa mutta nyt kun olen pidempään lisänny Kent'sin anti crystallia mukaan niin tuntuu että helpommin menisi, mutta todellisuudessa olen varmaan vain oppinut kaatamaan oikeassa rytmissä ;)
-
Mulla ei ole näistä ureahommista mitään kokemuksia itellä, mutta ajattelisin siten, että sitä kiteytymisenestoainetta kannattaa käyttää, koska sitä ei tuossa urea-aineessa itsessään kai ole?
Vissiin ne putket liian pieniksi suunniteltu ja Suomen talvessa tahtoo kiteytyä liian tiukkaan se järjestelmä eli kyllä noita erikoislitkuja varmaan kannattaa käyttää, kun on kovat pakkaset jne.
-
Täytän omaani tuon säiliön kerran vuodessa 10 litran kanisterista, enkä ole huomannut mitään erityistä. Toki tuota 10 litran kanisteria joutuu hetken kannattelemaan, koska täyttöputki on niin pieni ja kanisteria ei todellakaan kannata kääntää "päälleen" - ei se neste sinne sen nopeammin mene. Käytän Forten kiteytymisen estoainetta seassa. Olisihan se YARA:n Optispraykin olemassa eli sen ei pitäisi kitetyä yhtähelposti kuin normi ADBluen. Ehkä laitan seuraavan kerran tuota Optisprayta... ja Fortea sen sekaan.