Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Ihmeine - 19.09.2025, 20:06:43
-
Eli tilanne seuraava: Volvo 740 1989 B230F kylmänä lähtee aina käyntiin fine ja käy hyvin niin kauan kun moottorin pitää käynnissä. Jos sammuttaa ja antaa olla vaikka vaan tankkauksen tai pikaisen kaupankäynnin ajan niin ei enään lähde käyntiin, ei edes lupaa. Sitä starttia saa sitten aikansa pyöritellä ja toistaiseksi lähtenyt ennen kun akku loppuu. Ja ongelmahan on se että tämä tapahtuu 0-5 kertaa päivässä päivästä riippuen eli hankala testata ku ei tiedä millon tapahtuu. Ja painotan että ajossa toimii loistavasti ei yski,pätki tai mitään muutakaan. Tehot tallella (jos näissä niitä on)
-
Tässä toiseen ketjuun laittamani viesti, oman kokemuksen mukaan joku näistä on vikana. Tässä tapauksessa veikkaan imusarjan alla olevaa lämpöanturia. B2xxf(t) yleisimmät syyt miksi ei käynnisty, ovat oman kokemuksen mukaan.
-bensapumpunrele(kojelaudan keskellä tuhkakupin takana. Rele usein valkoinen, löytyy sininen,vihreä,keltainen ja ihan mustakin.)
-suutinrele(paikka paisarin lähellä/ iskaritornin lähellä mallista riippuen) voi sulkea pois hyppy johdolla paksujen piuhojen väliin)
-puola/johdotukset
-kampiakselin asentotunnistin- kiekkamittari ei reagoi käynnistäessä mitenkään viisari ei heilahda. Rintapellin puolella kytkinkopassa, yhdellä m6 pultilla kiinni.vaihtaesaa lioitusöljyä ,vaikka paripäivää ennen H-hetkeä vaikuttamaan. Jos kiinnitys laipan jalan katkoo tekee itselleen paljon työtä lisää.
-virranjakaja
-huono akku
-startti/solenoidi ja sen herätejohto. Yleensä siis ei edes pyöritä konetta ja naksahtaa. Kokeilla voi kopauttaa solenoidia jos lähtee käyntiin on vika siinä. Heräte johto voi olla liitin löystynyt/piuha murtunut.
-sytytyksen vahvistin ( paikka ilmansuodatin kotelon lähellä)
-alipaine vuoto (syitä useita esim jarrutehostimen vuotava takaisku, kaikki alipaine letkut mahdollisia)
-lämpötila anturivika (imusarjan alla) ei ainakaan kylmänä lähde kovin hyvin eikä sopivasti lämmenneenäkään. Kuuma kone yleensä käynnistyy.
-tulpat(tosin oireilee muutenkin)
-bensapumppu( kuuluuko surahdus virrat päälle laittaessa/tankinkorkki auki ollessa) voi olla kahdella tai yhdellä pumpulla. Vain tankissa/ ja kuskin penkin kohdalla pohjassa.
-maaviat akulta moottorin alaosaan menevä johto syypää.
Myös näistä vikaa etsitty
Bensapaineen säädin, vuotaako kalvo, eli jos alipaine letkun liitoksesta tulee bensaa kalvo rikki.
-hypännyt jako, merkkien tarkistus
-tyhjäkäynti venttiili, sammuu heti käynnistytsen jälkeen/epätasainen ja huono tyhjäkäyntii)jos karstainen voi pestä vaikka brakecleanerilla.
-ilmamäärä mittari, oireilee yleensä ensin huonolla pyörimisellä.
Näiden kanssa itse paininut, kokemusta 5 *7xx srj.
-
Omissa kuvauksen kaltaiset oireet on aiheuttanut lämpöanturi. Niin motronicissa kuin lh2.4:ssa.
-
Mittasin lämpöanturin eculta ja näytti kylmänä 3.5 kΩ ja lämpimänä 275Ω eli ihan ok. vähän alkaa mietityttämään ecu tai jompi kumpi pumpuista mutta milläs tuotakin testaa kun ei oo oikein varaa ostella sokeasti osia opiskelija budjetilla. Bensanpaineen säädin ei vuoda kalvosta, tuntuis olevan melkein uusi tyhjäkäynti yksikkö, suutin rele on hypätty ja MAF vaihettu, nämä siis jo edellisen omistajan toimesta.
-
Kantsii varmaankin mittailla että mikä sieltä puuttuu kun ei lähde käyntiin.
-
Onkohan se vaihdettu maf ehjä..? :buck2:
-
Kesällä oli välillä ongelmia auton käynnistymisessä kuumana. Lämpöisen kiesin kun jätti parkkiin ja kävi kaupassa ostamassa kal.. eiku limpparia niin ei meinannut lähteä enää käymään kun vasta tovin päästä. Alkuun mietin puolan lämpenemistä ja tuli se vaihdettua. Pientä nikottelua oli senkin jälkeen niin aloin vähän tutkailla nettiä asian tiimoilta. Paras ehdokas näytti olevan kampuran asentotunnistin kuten täälläkin todetaan:
Crank Position or RPM Sensor.
B2XX Series Engines. Symptoms of Failure: No Hot Restart
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html#Crank_Postition_Sensor
Sitä siis tutkailemaan ja kas, oli johto jäänyt tulipellin ja lämppärin letkun väliin jumiin kuvan mukaisin seurauksin. Hyllystä löytyi korvaava osa ja mittauksessa tarkalleen suositeltu 160 ohm (jos 0,2 heittoa ei lasketa mukaan).
(https://i.ibb.co/9p9hxqf/tunnistin1.jpg) (https://ibb.co/9p9hxqf) (https://i.ibb.co/qNfhjJx/tunnistin2.jpg) (https://ibb.co/qNfhjJx)
Vähän oli ahdasta vaihtaa mutta pikku hylsyllä, nivelellä ja jatkokappaleen jakokappaleen jatkokappaleella sai kun saikin vaihtumaan. Myöhemmin sitten selviää oliko tässä vika.
(https://i.ibb.co/zPWrfwZ/tunnistin3.jpg) (https://ibb.co/zPWrfwZ)