Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: T-Row - 19.09.2025, 23:47:43
-
Foorumilla on molemmista softista jonkun verran juttua, mutta en ole oikeastaan löytänyt täältä tai muualta selkeää vertailua kyseisistä ohjelmista. Nyt alkaisi olla aika ostaa jompi kumpi käyttöön, mutta valinnan vaikeutta on monestakin syystä. Kumpi on mielestänne järkevämpi SPA-alustaiseen autoon ja miksi? Kummankaan ohjelmiston sivusto ei ole mikään kaiken kattava annetun tiedon puolesta. Asioita on selitetty paljon ympäripyöreästi ja moni kysymys on jäänyt auki.
Itselläni on V90 D5 AWD -17 ja siihen pitäisi tehdä ainakin seuraavat asiat:
- Alkuperäisen subbarin käyttöönotto
- Navigoinnin aktivointi
- Start/stop viimeisimmän asetuksen muistaminen
- Ajotilojen aktivointi. Autossa ei ole ajotilan painiketta, eikä valintoja sensuksessa. (Orbitilla pitäisi onnistua valikon avaaminen sensukseen, mutta onnistuuko vdashillä?)
Varmaan jotain muitakin asetuksia tulee muuteltua, mutta tuossa nyt ainakin tärkeimmät.
Jos aloitetaan hintapuolesta, niin:
Vdash flat config maksaa 249€ ja siitä eteenpäin 25€ vuosi. Käsittääkseni nuo haluamani muutokset onnistuu tällä flat configilla. Cem pinin dekoodaamiseen en löytänyt ilmaista vaihtoehtoa vdashiä selatessa, vaan pelkästään 39€ maksavan vaihtoehdon.
Orbit maksaa 100$ vuoteen. Minulle ei ole vielä selvinnyt, että löytyykö orbitiin ilmainen cem pinin dekoodaus-vaihtoehto, vai onko ainoa vaihtoehto tuo 225$ paketti, joka sisältää sekä vuoden lisenssin, että pinin dekoodauksen?
Jos haluaa pitää vuosilinsessiä voimassa, niin pitkässä juoksussa edullisempi vaihtoehto on vdash. Jos tarvitsee tehdä haluamansa muutokset vain kerran, niin orbit. Orbitille plussaa siitä, että cem pinin saa oikeasti itselle tietoon toisin kuin vdashillä. Orbitilla vaikuttaisi olevan selkeästi aktiivisempi yhteisö avustamassa. Orbitin foorumilla on keskustelua eri asioista vaikka kuinka, kun vdashin foorumi on hiljaisempi.
Seuraaviin kysymyksiin en ole löytänyt vastausta:
Voiko jommalla kummalla tehdä jotain, mikä toisella ei onnistu? Vdashillä toki kalliimpaan lisenssiin sisältyvät moottorioptimoinnit ja kloonaukset, mutta jos puhutaan nyt vain tästä perus konfiguraatioiden muuttelusta, huoltohommista, vikakoodien luvusta yms...
Molemmat tarjoavat mahdollisuuden palauttaa auto vakioksi, vaikka tilaus ei ole voimassa. Vaatiiko jo kertaalleen tehtyjen muutosten takaisin päälle laittaminen aina voimassa olevan lisenssin, vai onko voimassa oleva lisenssi vain uusia muutoksia varten? Tämä asia ei ole kummastakaan ohjelmasta minulle selvinnyt.
Käytännön esimerkki: Autoni on menossa Volvolle johonkin ohjainlaitepäivitykseen ja palautan sen vuoksi autoni vakioksi. Lisenssini ei ole voimassa, joten voinko palauttaa aiemmin tekemäni muutokset, vai onko lisenssi maksettava vuodeksi voimaan, jotta saan aiemmin tekemäni muutokset takaisin?
Onko orbitilla ilmaista vaihtoehtoa cem pinin selvittämiseen?
Mitä tarkoittaa tämä kohta vdashin flat configin kuvauksessa: "This tariff DOES NOT include support for activating a specific configuration if additional hardware is required."
Lähinnä tässä itseäni kiinnostaa se, että onnistuuko subbarin käyttöönotto halvemmalla tilauksella? Vai tarkoittaako tuo teksti sitä, että eivät anna teknistä tukea kaikennäköisiin retrofit hommiin, joihin liittyy autoon kuulumattomien laitteiden tms. asennusta?
Jos ostan tuon vdashin 249€ flat configin ja haluan päivittää sen myöhemmin ultimateen, niin täytyykö maksaa koko 499€ vai pelkästään noiden kahden tilauksen erotus?
Onko elekmalta ostettu BMW ENET -kaapeli tarpeeksi hyvä tähän hommaan? Orbitin sivuilla ainakin on maininta, että pitäisi toimia hyvin. Elekma mainostaa samaa.
Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaisi vastata. Keskustelkaa toki myös jatkossakin tässä topicissa aiheeseen liittyen. Ei ole tarkoitus omia topiccia pelkästään omaan tapaukseen vaan ajattelin, että tämä voisi jäädä elämään vertailua varten. En usko, että olen ainoa joka pohtii, että kumpaako päätyisi.
-
Liputan ehdottomasti Orbitin puolesta, kuten itsekin totesit, niin huomattavasti aktiivisempi ja ennen kaikkea, avoimempi yhteisö. Ihan lähtien tuosta PIN-koodia koskevasta seikasta.
Käsittääkseni Orbit ei tarjoa samanlaista maksutonta DIY-tapaa purkaa PIN jollei ole pääsyä sitten viralliseen Vidaan, jonka datavirrasta tuo sitten selvitetään. Käsittääkseni molemmat vaatii voimassa olevan lisenssin, jotta saat tehtyä autoon muutoksia.
Orbit tarjoaa absoluuttisesti mitattuna enenmän säädettäviä parametrejä, mutta jos rajataan aihe koskemaan vain merkityksellisiä parametrejä niin lienevät aika tasoissa.
En tiedä miten nykyään, mutta ainakin aiemmin VDASHin tekemät muutokset aiheuttivat autolle bannit Volvon suuntaan kun konfigurointi ei enää täsmännyt Volvon tietoon. Orbit taas ei mielestäni koske tähän kriittiseen tiedostoon, mutta toki vakioksi palauttaminen on suotavaa.
Ajotilan lisäämisestä en mene takuuseen, mutta muuten nuo mainitsemasi seikat onnistuvat molemmilla softilla ja VDASHin tapauksessa kuuluvat tuohon halvempaan tilaukseen. Voin yrittää muistaa katsoa paremmalla ajalla mitä kaikkea VDASH tarjoaa meidän V90:lle.
Mutta pähkinänkuoressa, SPA-Volvolle ehdottomasti ottaisin Orbitin. Jos tilausta on pakko pitää voimassa kokoajan, niin tulee kalliimmaksi, mutta herää kysymys että onko se kokoajan voimassa oleva tilaus tarpeen oikeesti huoltojen suhteen tämän ikäisessä autossa enää. Toinen plussa, se aidosti aktiivinen ja avoin yhteisö. Kolmas plussa, pääset oikeasti muuttamaan aivan kaikkea mahdollista ja saat varmasti vikavalot tauluun halutessasi mutta pointti on, että Orbit antaa säätää kaikkea mitä vain voit kuvitella.
BMW enet kaapeli on toimiva.
-
Kiitoksia erittäin kattavasta vastauksesta! Kyllä itselläkin ainakin tässä vaiheessa viisari jöpöttää enemmän orbitin suuntaan.
Käsittääkseni Orbit ei tarjoa samanlaista maksutonta DIY-tapaa purkaa PIN jollei ole pääsyä sitten viralliseen Vidaan, jonka datavirrasta tuo sitten selvitetään. Käsittääkseni molemmat vaatii voimassa olevan lisenssin, jotta saat tehtyä autoon muutoksia.
Tämä oli orbitin sivuilla vähän vihjailtu tyyliin "jos haluat käyttää tarjoamiamme ilmaisia DIY-työkaluja ja nähdä hieman vaivaa". Nyt selvisi sekin, mihin tuolla viitataan, eli lienee pakko maksaa 125$ koodin purusta. Kuulostaa vähän sellaiselta toimenpiteeltä, että ei taida olla edes järkevää alkaa selvittämään asiaa kun ei sitä kuitenkaan itse pystyisi tekemään.
En tiedä miten nykyään, mutta ainakin aiemmin VDASHin tekemät muutokset aiheuttivat autolle bannit Volvon suuntaan kun konfigurointi ei enää täsmännyt Volvon tietoon. Orbit taas ei mielestäni koske tähän kriittiseen tiedostoon, mutta toki vakioksi palauttaminen on suotavaa.
Tämä on mielestäni hieman kummallinen väite. Tiedätkö tai tietääkö joku muu, että joskus olisi näin käynyt? Orbit ja vdash molemmat kyllä tästä varoittelevat, mutta olen jotenkin ajatellut asian olevan vain käsien pesemistä varmuuden vuoksi. Jos autossa on takuu, niin sehän raukeaa ilman muuta jos tämmöisiä käpälöintejä menee tekemään. Elinikäinen banni kaikille päivityksille vaan kuulostaa todella radikaalilta toimenpiteeltä ja lieneekö edes kuluttujansuojalakien puitteissa laillista? Normi huollot teen itse ja auto käy Volvolla ehken joskus jossain monimutkaisemmissa remonteissa ja jakopään vaihdossa. Täytynee vaan aina suoraan kysyä sinne viedessä, että aiotko ajaa päivityksiä sisään, ja jos aiot, niin odota hetki ;D
-
Suomesta en tiedä näitä tapahtuneen, mutta muualla maailmassa kyllä. Hyvin pitkään tilanne oli se, että jos autoon oli aktivoitu muutos ja sitä myöten auton konfiguraatio muuttunut, kun auto yhdistettiin Vidaan ja auton nykyinen konfiguraatio ei enää täsmännyt Volvon palvelimella olevaan tietoon, niin Volvon tietokantaan yksinkertaisesti päivittyi uusi varuste.
Kuitenkin tossa 2022-2023 kieppeillä Volvo otti melko vihamielisen asenteen tätä touhua kohtaan. Nyt jos Volvon oma konfigurointi ja autossa oleva ei täsmää, niin siitä lankeaa automaattinen bänni. Paras osuus on se, että autoon ei edes tarvitse ladata mitään päivitystä. Riittää että Vidan yhdistää autoon, niin käy hullusti. :D Bänni ei ole elinikäinen, mutta sen purkaminen vaatii sen että auto palautetaan vakioksi ja tämän jälkeen jälleenmyyjä / Vidan käyttäjä laittaa Volvolle anomuksen siitä että auto vapautetaan kahleista joka yleensä kyllä käsittääkseni hyväksytään.
Tämä oli siis silloin, kun muutokset tehtiin suoraan auton konfigountiin. En tiedä VDASHin nykytyyliä, mutta Orbitilla tehtyjen muutoksien pitäisi olla turvassa tältä pikabänniltä, mutta kuten todettu, jos autoon ladataan päivityksiä niin OEM tilaan palauttaminen on suositeltavaa Orbitilla.
-
Ajotilan lisäämisestä en mene takuuseen, mutta muuten nuo mainitsemasi seikat onnistuvat molemmilla softilla ja VDASHin tapauksessa kuuluvat tuohon halvempaan tilaukseen. Voin yrittää muistaa katsoa paremmalla ajalla mitä kaikkea VDASH tarjoaa meidän V90:lle.
Oli se ajotilan valitsimen lisääminenkin tuolla VDASHissa, kun kaivelin äsken.
-
Vdash tuki ongelma tilanteessa, toimii ainakin omalla kohdalla hyvin. Sitten jos ja kun se softaus epäonnistuu syystä tai toisesta niin ei tarvitse olla peukalo suussa että mitä tuli tehtyä.
-
Millaisella akkulaturilla pelaatte ku teette ohjelmointia? Mulla on 10A Defan ylläpitolaturi, mutta se jaksaa hädin tuskin pitää virrat päällä jännitteen yli 12V, kun kääntää valot pois päältä. Ei varsin luotettava laturi näihin hommiin. Saisi minun mielestä pysyä jännite reippaasti yli 12V ilman kikkailuja.
-
En tiedä kuinka autokohtaista tuo virran syöminen on, mutta mittailin että tuo meidän V90 imasi heti alkuvaiheessa lähes 50A, mutta tasaantui sieltä reippaaseen 20A tasoon, eli 30A laturi/virtalähde lienee turvallinen.
-
No ompas melkoset virrankulutukset. Mihinkähän ihmeeseen sitä tuommonen määrä menee virrat päällä seistessä? Täytyy vissii sit oikeesti hankkia aika järee laturi.
-
22A laturi itsellä käytössä, tuohon kannattaa panostaa, kiva kun akku kyykkää kesken päivityksen ;D
Esim vdash ei suostu päivityksiä ym aloittaamaan jos jännitteet alle 12V, ja nopeasti ne voi allekkin tippua virrat päällä vähän suuremissa operaatioissa.
-
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akkulaturit/akkulaturi-1224-v-25-a-2000045788?srsltid=AfmBOopK7RJmaQ59MvEndJADcCPLwutUZ8AmhZDWCw1mct1xON_FYnZc
Hinta/ampeeri suhteeltaan bilteman 25A älylaturi olis paras vaihtoehto. Kaippa tuommonen älylaturikin passaa tähän hommaan?
Sitten semmonen tyhmä kysymys, että pystyykö noita ohjelmointeja suorittamaan peräti auto käynnissä? ;D
-
Ei pysty, sehän yleensä buuttailee autoa / yksiköitä päivityksissä usempaankin kertaan. En tuosta laturista osaa sanoa mutta itse panostaisin kyllä kunnolliseen, yksi akun/ laturin kyykkäys on itsellekkin sattunut kesken päivitysten ja siinä oli operaatiota tuen kanssa että saattiin auto elävien kirjoihin, homma kuitenkin hoitui hienosti ja nopeasti.
-
Jos tuo ei ole kunnollinen, niin mikä on kunnollinen?
Torista saisi edullisesti Einhell wlgn 22 e -laturia käytettynä. Se antaa 22A hetkellisesti ja 14,5A jatkuvaan. Taitaa tuokin olla liian onneton tähän hommaan?
Sit olis puuilossa tälläinen, jonka ainakin lupausten mukaan pitäisi työntää 40A jatkuvaan.
https://www.puuilo.fi/kempten-akkulaturi-180a-12v-24v-starttibooster
-
https://www.akku-assa.fi/product/86/victron-akkulaturi-blue-smart-ip22-12v-30a-1-bluetooth
Tää toimii kuin se kuuluisa junan vessa ja toimii myös virtalähdetilassa, mikä on avainsana.
-
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akkulaturit/akkulaturi-1224-v-25-a-2000045788?srsltid=AfmBOopK7RJmaQ59MvEndJADcCPLwutUZ8AmhZDWCw1mct1xON_FYnZc
Hinta/ampeeri suhteeltaan bilteman 25A älylaturi olis paras vaihtoehto. Kaippa tuommonen älylaturikin passaa tähän hommaan?
Sitten semmonen tyhmä kysymys, että pystyykö noita ohjelmointeja suorittamaan peräti auto käynnissä? ;D
Itse ollut useamman vuoden just tuo bilteman laturi käytössä näissä vdash jutuissa ja hyvin toiminut. Laittaa heti ensimmäisenä auton lataukseen ennen kuin avaa läppärin.
-
Itse ollut useamman vuoden just tuo bilteman laturi käytössä näissä vdash jutuissa ja hyvin toiminut. Laittaa heti ensimmäisenä auton lataukseen ennen kuin avaa läppärin.
Kiitoksia tiedosta! Tuo olisi se edullisin, joskaan ei välttämättä järkevin vaihtoehto.
Oletko seurannut, että jaksaako tuo Bilteman laturi pitää oikeasti jännitteen ylhäällä vai tekeekö se vaan jännitteen tippumisesta tarpeeksi hidasta, jotta ohjelmointi onnistuu. Eli karkea esimerkki, että jos kääntää autoon virrat päälle aamulla, niin onko jännite vielä illalla sama tai korkeampi, vai matalampi kuin aamulla?
-
Kokemusta ei ole tuosta Bilteman laturista, mutta mutuilen silti. Epäilen vahvasti tuota 25A teholupausta, varmaan pystyy piikkinä hetken pitämään tuota, mutta sitten tipahtaa. Vanhemman Volvon PIN-koodin purkusessioon varmasti ihan tarpeeksi jaksava, mutta SPA/CMA Volvoa varten epäilemättä liian mopo, koska kuten todettu, ne ottavat hetkellisesti jopa 50A kun ohjelmointi on menossa ja siinä kohtaa kyykähtää varmasti jännite, jos ei ole virransaanti kunnossa.
-
Niin tosiaan... Unohtui kysyä bilteman laturin suosittelijalta, että missä autossa laturia käytetty?
-
Sähköstä juuri mitään ymmärrä, mutta 50A kuulostaa aika hurjalta. Ja olettaisi, ettei auton prosessori ole pääosassa, kun numeroita murskataan.
En nähnyt, kun omastani koodi avattiin, mutta normaali ohjelmointi ja vakioksi palauttaminen sujuu mainiosti ylläpitolaturin turvin. Ei tainnut Sinisenkään huoltolaturit mitään amppeerihirviöitä olla, ei kyllä viimeksi ollut tarvetta tutkia -eikä enää tarvi huoltohalliin astua. Toivottavasti.
-
Jälleen kerran, mikä auto kyseessä? Vanhemman auton kanssa pärjää huomattavasti vähemmällä.
Tuon oman V90 tapauksessa 10A defalla ei tehnyt mitään. Virrat päälle defan ollessa kytkettynä ja alle 10min kuluttua oli jännite tippunut 12,5V -> 12,0V. Ajovalot, sisävalot ja lämppärin puhallin olivat pois päältä.
-
Jälleen kerran, mikä auto kyseessä? Vanhemman auton kanssa pärjää huomattavasti vähemmällä.
SPA S90, vanha tosin, eli -16 lopussa käyttöön otettu :).
Kaikki poistettavissa oleva kulutus tietenkin pois, sen sanoi niin käyttöohje, kuin maalaisjärkikin.
-
Toistan vieläkin, älkää säästäkö amppeereissa ja laadussa, turhan monta perseelleen mennyttä päivitystä nähnyt virran puutteen vuoksi, niitä on kiva selvitellä jos ei kunnon yhteyksiä tukeen ja hintaakin näille monesti tulee, kannattiko säästää laturissa..
-
Saan tuossa jonkun tovin päästä tuttavalta lainaan tuollaisen samanlaisen 30A Victronin, jonka tuoralil linkkasi. Jos vaikuttaa mieleiseltä, niin täytyy hankkia sitten itselle myöhemmin samanlainen. Black fridaykin lähestyy sopivasti.
Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että päädyn kokeilemaan orbitia. Harmi kun sitä ei pääse testailemaan millään tavalla ennen lisenssin ostamista. Vdashillä kun pääsee tekemään perusjuttuja ja hyvä niin, sillä se on osoittanut tuon ohjelman todella bugiseksi. Luulin ensin, että vika on minun koneen ja ohjelman yhteensopimattomuudessa, mutta täysin samat bugit siellä kummittelee toisellakin koneella. Ei oikein tunnu siltä, että tekee mieli alkaa ohjelmoimaan bugittavalla ohjelmalla.
Tuli vielä mieleen kysymys liittyen noiden molempien ohjelmien tarjoamaan alkuperäisten asetusten palautukseen. Mitkäs asetukset se nyt oikeastaan palauttaa? Palauttaako se tilan, jossa auto on ollut tehtaalta lähtiessä, vai palauttaako se myös kaikki virallisia reittejä pitkin ajetut päivitykset? Toisin sanoen, mikä noiden ohjelmien mielestä on se alkuperäinen tila ja mistä se sen tietää?
Kävin jututtamassa omamekaanikkoa ja autooni olisi saatavissa kolme eri päivitystä. Kuukauden sisään olisi huollon aika, joten ajattelin käyttää auton essential-huollossa, jotta saa nuo viimeisimmät päivitykset ennen ohjelmointihommien aloittamista. Tämä tietenkin sisältää sen olettamuksen, että nuo päivitykset jäävät voimaan tulevien orbit-ohjelmointien ja alkuperäisten asetusten palautusten jälkeen.
-
Kerros lisää mitä bugeja vdashissä on tullut vastaan ja millä kaapelilla sitä käytät? Vuosia tuota itse käyttänyt ilman ongelmia.
-
Orbitin näkökulmasta katsottuna ei ole merkitystä onko auto päivitetty vai ei, se ei koske päivityksiin millään muotoa. Orbit ottaa autosta ensimmäisellä yhdistämiskerralla auton konfiguraatiosta varmuuskopion, jonka se tallentaa palvelimelleen. Toki varmuuskopioin voi ottaa myös paikallisesti talteen.
Alkuperäinen tila tarkoittaa siis Orbitin näkökulmasta sitä tilaa, joka vastaa auton virallista konfiguraatiotiedostoa, johon ei tehdä lähtökohtaisesti ohjelmoidessa muutoksia toisinkuin ainakin VDASH teki ainakin aikanaan, en tiedä nykytilaa.
-
Vdash ottaa myös kopion auton asetuksista ym kun se siihen kytketään, tämä juurikin mahdollisia palautuksia varten jos jotain menee pieleen.
-
Kuvien uppaus suoraan viestiin ei nyt syystä tai toisesta toimi, niin palaan tuohon vdashin bugiasiaan myöhemmin. Huomattavasti helpompaa selittää, kun saa kuvan upattua.
Kaikesta päätelleen vaikuttaa siis siltä, että kannattaa aina käydä huollon lähestyessä kysäisemässä, että onko autoon saatavilla päivityksiä ja käyttää sit essential-huollossa, mikäli päivityksiä on vuoden aikana tullut. Parempihan se vaan on, että saa pidettyä softat ajan tasalla niin pitkään kun parannuksia julkaisevat.
https://www.volvocars.com/fi/support/car/vin/software-release-notes/?car=v90_16w46
Tuossa on lista, että mitä kaikkia päivityksiä autooni on lähiaikoina tullut. Auto on käynyt viimeksi essential-huollossa ennen minulle tuloa marraskuussa -24, eli sen jälkeen tulleet päivitykset lienee ainakin asentamatta. Muutenhan nuo päivitykset ovat omaa käyttöäni ajatellen ihan höpöhommia, mutta saisikohan mistään selville, että mitä tuo kesäkuun -25 "parannukset ja virheenkorjaukset" käytännössä sisältää? Ajattelin laittaa Volvolle viestiä asiasta, mutta saa nähdä heruuko sieltä tietoa.
-
Kerros lisää mitä bugeja vdashissä on tullut vastaan ja millä kaapelilla sitä käytät? Vuosia tuota itse käyttänyt ilman ongelmia.
(https://i.ibb.co/rRHqh2pW/IMG-20251009-165752304.jpg) (https://ibb.co/rRHqh2pW)
Noniin nyt alkoi kuvien uppaus toimimaan.
Kun olen avannut vdashin, softa on lukenut vikakoodit ja yrittää sen jälkeen mennä ohjainlaitteen tarkempiin tietoihin, jää tuo latausympyrä pyörimään tuohon ikuisiksi ajoiksi. Tämä ominaisuus on jokaisen ohjainlaitteen kohdalla.
Toista ärsyttävää bugia en nyt saanut testaamalla esille millään enkä tarkkaan muista miten siihen tilanteeseen ollaan aina päädytty, mutta se oli joku sellainen homma, että kun tekee jotain niin softa käytännössä kadottaa yhteyden autoon ja homma on aloitettava uudestaan sulkemalla koko softa ja käynnistämällä uudelleen. Tämähän on jo saattanut korjaantua jonkun softapäivityksen myötä, kun en millään saanut sitä esille tulemaan.
Nuo kaksi ovat olleet sellaisia eniten silmille hyppineitä piirteitä. En muista, että onko jotain pienempiä hommiakin tullut vastaan. Kaapeli on elekmalta ostettu BMW ENET. Ei varmaan maailman paras kaapeli, mutta sekä vdash, että orbit mainostavat tämän olevan toimiva.
-
Tuossa sulla on koodi että ohjainlaitteen sugnaali on hukassa niin ei silloin siihen yhteyttä saakkaan kun kerran vika päällä, jokaisella yksiköllä jos ongelmaa niin sitten kyllä on kaapelissa tai muualla vikaa, itsellä tuo on jo vuosia toiminut ja "kaapelina" on dice ja toisena suosituksena on super j2534 kaapeli, tuosta sun kaapelista niin tukee malleja 2015+ jonkun mukaan mutta itse en ainakaan muista vdashin sivuilla tuollaiseen törmännyt..
Elekman sivuilla tämä huomautus:
HUOM! Kaapelia ei saa suoraan kytkettyä Volvon OBD2 pistokkeeseen, koska kaapeli ei sovi menemään perille asti kiinni Volvojen OBD2 pistokkeessa. Volvoihin tarvitaan lisäksi jatkoadapteri, jolla kaapelin saa kytkettyä kiinni auton OBD2 pistokkeeseen.
-
Liekö joku kämmi tuo huomautus, kun itselläni samanlainen ENET kaapeli ja hyvin rokkaa. En ole SPA-Volvoja niin perusteellisesti ronkkinut VDASHilla että osaisin sanoa ilmeneekö nuo bugit minulla, mutta Orbit toimii kuin junan vessa tuolla kaapelilla.
-
Joo, dicellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa ja tuolla on nyt ohjelmoitu, käytetty vidaa ym lähes päivittäin eli paljon. Tuossa kuvassa vaan klassinen esimerkki että jos koodina on signaalin puute niin ei siihen yksikköön silloin yhteyttä saa, eli tuossa tapauksessa taas ohjelma ja kaapeli toimii kun kuitenkin kun koodi ym saatu ulos.
-
Liekö joku kämmi tuo huomautus, kun itselläni samanlainen ENET kaapeli ja hyvin rokkaa. En ole SPA-Volvoja niin perusteellisesti ronkkinut VDASHilla että osaisin sanoa ilmeneekö nuo bugit minulla, mutta Orbit toimii kuin junan vessa tuolla kaapelilla.
Ei ole kämmi, vaan minun aikaansaannos ;D Tilasin tuolta kaapelin joka ei mennyt portissa pohjaan, niin lähettivät minulle ilmaiseksi adapterin ja lisäsivät sivuille huomautuksen. Olivat kokeilleet pihalla johonkin saman ikäiseen Volvoon ja todenneet, että eipä tosiaan mene pohjaan.
Toistan, että tuo sama loputon latausympyrän pyöriminen tapahtuu jokaisella ohjainlaitteella, on tapahtunut aina, enkä ole koskaan saanut kertaakaan mitään tuohon ikkunaan näkymään. Kyllä CCM-yksikköön saa tuolla yhteyden ihan normaalisti. Jostain syystä on vaan heittänyt penkin lämppäristä haamukoodia viime talven lämmitysvastuksen vaihdon jälkeen.
Sitten kun menee katselemaan mittausarvoja sitä toista kautta(en muista millä nimellä se valikko on ruudun oikeassa ylälaidassa), jossa saa hakupuun näkyviin jokaisesta luettavasta arvosta, niin sitä kautta toimii anturitietojen katselu.
-
Sitten se vaan ei sulla toimi, meitä käyttäjiä on kuitenkin aika paljon ympäri maailmaa ja hyvin vähän tuntuu ongelmia olevan, sitten vaan orbit käyttöön josko toimisi paremmin :)
-
Mitä se tarkoittaa, kun saa bannit Volvolle? Eikö silloin saa enää päivityksiä, mutta haitanneeko tuo 2019 ikäisessä autossa? Vai eikö ne suostu huoltamaan esim. jakopäätäkään?
-
Unohtui mainita, että tuo vikakoodi joka oli esimerkissä ei ole päällä oleva vika vaan kuittaantuu pois ja tulee sitten aina tasaisin väliajoin listaan takaisin. Kysäisin omamekaanikoltakin, että mistä tuo johtuu kun koodi ilmaantui lämppärin vaihdon jälkeen, mutta ei osannut vastata. Ja väliäkö tuolla, kun tosiaan sama ongelma on minun tapauksessa jokaisen vikakoodin kohdalla. Hankalahan näihin bugittamisiin on muutenkaan foorumin välityksellä konsultointia kysellä. Pitäisi paikan päällä päästä näyttämään jollekin enemmän ohjelmaa käyttäneelle, että mikä mättää.
Sitten unohtui mainita, että mistä on syntynyt käsitys vdash ja enet-kaapelin yhteensopivuudesta. Tästä -> https://d5t5.com/eshop/detail/181/voe-9513108-replacement
En toki ole aivan varma onko tuo sama kaapeli kuin elekman myymä enet, mutta kovin on saman näköinen ja hintaluokkakin täsmää.
-
Liekö sitten joku VDASHin bugi nimenomaan tuon DOIP-protokollan kanssa, ehkä se toimii paremmin J2534 -kaapelin kanssa. Dice lienee näistä kaikista kolmesta se hitain ja vanhin vaihtoehto. Vida on ainakin tähän asti toiminut J2534 kaapelilla hyvin, samoin VDASH. Orbit taas vaatii ENET kaapelin.
Bännien saaminen tarkoittaa sitä, että ei saa Volvon palvelimelta mitään softaa ladattua. Tietenkään mekaaniseen huoltoon se ei vaikuta kuten tuohon jakopäähän ja johonkin 2019 vuoden autoon en näe päivityksissä juurikaan ideaa.
Aihetta sivuten, tietyt käytetyt varaosat aiheuttavat nykyään kaiketi myös ongelmia. Jos Vida haistaa että autoon on vaihdettu käytetty ohjausyksikkö, niin "total upgrade" on estetty kunnes on maksettu sievoisen summainen reload vaihdetulle yksikölle.
-
Ei se dicekään hidas ole mutta varma toiminen ainakin, jotain muilla kaapeleilla ym kiinan kikkareilla ajettuja juttuja olen sitten dicen kanssa parsinut kasaan.
-
Laitetaan nyt vielä tännekin liittyen tuohon laturin/virtalähteen valintaan ja virran kulutukseen.
Seisotin pitkän tovin autoa tallilla ilman latausta ja virrat päällä virrankulutusta mitaten siten, että ylimääräiset kuluttajat, kuten ajovalot ja sisävalot olivat pois päältä. 17A +-0,5A pyöri virran kulutus. Sitten kytkin 30A victronin lataamaan ja auto sai sen voimalla seistä virrat päällä periaatteella unohda ja tee rauhassa. Ei missään vaiheessa alkanut jännite kyykkäilemään orbitilla ohjelmointia tehdessä. Autohan oli siis V90 -17.
Päädyin siis orbitiin ja homma toimi hyvin. Otin vuoden lisenssin ja cem pinin purun, niin ei tainnut mennä kuin pari tuntia, ja cem pin oli sähköpostissa. Itse ohjelma pelaa hyvin ja ohjelmointi on helppoa. Sain jo tehtyä kaikki tärkeimmän, eli start/stop hommat, navigoinnin aktivointi, subbarin aktivointi ja jotain muuta pientä. Se jäi vielä tässä vaiheessa mysteeriksi, että miten hyvin huolto ja diagnostiikkahommat onnistuvat tuolla verrattuna vdashiin. Ilmoittelen tänne sitten heti kun mahdollisia bugeja, muita ongelmia tai puutteita ilmenee. Toivoisin myös muilta samaa sekä orbitiin, että vdashiin liittyen. Jos on jotain ongelmia noiden vehkeiden kanssa, niin raportoikaa ihmeessä tänne. Tämän topicin alkuperäinen idea on kuitenkin auttaa valinnassa liittyen siihen, että kumpaako ohjelmaa päätyisi käyttämään.
-
Vdashille ainakin on oma ketjunsa ja tais olla jo orbitillekkin.
-
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akkulaturit/akkulaturi-1224-v-25-a-2000045788?srsltid=AfmBOopK7RJmaQ59MvEndJADcCPLwutUZ8AmhZDWCw1mct1xON_FYnZc
Hinta/ampeeri suhteeltaan bilteman 25A älylaturi olis paras vaihtoehto. Kaippa tuommonen älylaturikin passaa tähän hommaan?
Sitten semmonen tyhmä kysymys, että pystyykö noita ohjelmointeja suorittamaan peräti auto käynnissä? ;D
Biltemassa kulkiessa sattui silmään se 25A, alle 90€ maksava älylaturi, josta oli aiemmin täällä puhetta. Huomio kiinnittyi siihen, että laturihan on oikeasti kookas ja kaapelit myös. Verkkosivujen kuva saa laturin ja kaapelit näyttämään pienemmiltä, kuin mitä todellisuudessa ovat. Kysäisin sitten myyjältä, että olisiko tuo mallikappele mahdollista viedä pihalle testiin ja mittailla mitä se jaksaa työntää auton seistessä virrat päällä. Hyvin jaksoi työntää päälle 20A pitkän aikaa pihassa, joten uskalsin ostaa laturin.
Testailin vielä myöhemmin, eikä mitään ongelmaa. Työntää lähes sen mitä lupaa, eikä virta kyykkäillyt missään vaiheessa alle 20A, vaikka autoa piti pitkän aikaa valot ja virrat päällä. Laturissa itsessään on ampeerimittari, ja varmistin virran vielä pihtimittarilla. Laturin oma mittari vaikuttaisi tarpeeksi luotettavalta. Voisi siis näin lyhyen kokemuksen perusteella suositella edullisena vaihtoehtona näihin hommiin. Aika sitten näyttää, että tuleeko ongelmia. Erillistä takuuta ei ole mainittu, mutta myyjä sanoi, että käytännössä tuollaiselle laitteelle takuu heillä on kaksi vuotta.