Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: T-Row - 19.09.2025, 23:47:43
-
Foorumilla on molemmista softista jonkun verran juttua, mutta en ole oikeastaan löytänyt täältä tai muualta selkeää vertailua kyseisistä ohjelmista. Nyt alkaisi olla aika ostaa jompi kumpi käyttöön, mutta valinnan vaikeutta on monestakin syystä. Kumpi on mielestänne järkevämpi SPA-alustaiseen autoon ja miksi? Kummankaan ohjelmiston sivusto ei ole mikään kaiken kattava annetun tiedon puolesta. Asioita on selitetty paljon ympäripyöreästi ja moni kysymys on jäänyt auki.
Itselläni on V90 D5 AWD -17 ja siihen pitäisi tehdä ainakin seuraavat asiat:
- Alkuperäisen subbarin käyttöönotto
- Navigoinnin aktivointi
- Start/stop viimeisimmän asetuksen muistaminen
- Ajotilojen aktivointi. Autossa ei ole ajotilan painiketta, eikä valintoja sensuksessa. (Orbitilla pitäisi onnistua valikon avaaminen sensukseen, mutta onnistuuko vdashillä?)
Varmaan jotain muitakin asetuksia tulee muuteltua, mutta tuossa nyt ainakin tärkeimmät.
Jos aloitetaan hintapuolesta, niin:
Vdash flat config maksaa 249€ ja siitä eteenpäin 25€ vuosi. Käsittääkseni nuo haluamani muutokset onnistuu tällä flat configilla. Cem pinin dekoodaamiseen en löytänyt ilmaista vaihtoehtoa vdashiä selatessa, vaan pelkästään 39€ maksavan vaihtoehdon.
Orbit maksaa 100$ vuoteen. Minulle ei ole vielä selvinnyt, että löytyykö orbitiin ilmainen cem pinin dekoodaus-vaihtoehto, vai onko ainoa vaihtoehto tuo 225$ paketti, joka sisältää sekä vuoden lisenssin, että pinin dekoodauksen?
Jos haluaa pitää vuosilinsessiä voimassa, niin pitkässä juoksussa edullisempi vaihtoehto on vdash. Jos tarvitsee tehdä haluamansa muutokset vain kerran, niin orbit. Orbitille plussaa siitä, että cem pinin saa oikeasti itselle tietoon toisin kuin vdashillä. Orbitilla vaikuttaisi olevan selkeästi aktiivisempi yhteisö avustamassa. Orbitin foorumilla on keskustelua eri asioista vaikka kuinka, kun vdashin foorumi on hiljaisempi.
Seuraaviin kysymyksiin en ole löytänyt vastausta:
Voiko jommalla kummalla tehdä jotain, mikä toisella ei onnistu? Vdashillä toki kalliimpaan lisenssiin sisältyvät moottorioptimoinnit ja kloonaukset, mutta jos puhutaan nyt vain tästä perus konfiguraatioiden muuttelusta, huoltohommista, vikakoodien luvusta yms...
Molemmat tarjoavat mahdollisuuden palauttaa auto vakioksi, vaikka tilaus ei ole voimassa. Vaatiiko jo kertaalleen tehtyjen muutosten takaisin päälle laittaminen aina voimassa olevan lisenssin, vai onko voimassa oleva lisenssi vain uusia muutoksia varten? Tämä asia ei ole kummastakaan ohjelmasta minulle selvinnyt.
Käytännön esimerkki: Autoni on menossa Volvolle johonkin ohjainlaitepäivitykseen ja palautan sen vuoksi autoni vakioksi. Lisenssini ei ole voimassa, joten voinko palauttaa aiemmin tekemäni muutokset, vai onko lisenssi maksettava vuodeksi voimaan, jotta saan aiemmin tekemäni muutokset takaisin?
Onko orbitilla ilmaista vaihtoehtoa cem pinin selvittämiseen?
Mitä tarkoittaa tämä kohta vdashin flat configin kuvauksessa: "This tariff DOES NOT include support for activating a specific configuration if additional hardware is required."
Lähinnä tässä itseäni kiinnostaa se, että onnistuuko subbarin käyttöönotto halvemmalla tilauksella? Vai tarkoittaako tuo teksti sitä, että eivät anna teknistä tukea kaikennäköisiin retrofit hommiin, joihin liittyy autoon kuulumattomien laitteiden tms. asennusta?
Jos ostan tuon vdashin 249€ flat configin ja haluan päivittää sen myöhemmin ultimateen, niin täytyykö maksaa koko 499€ vai pelkästään noiden kahden tilauksen erotus?
Onko elekmalta ostettu BMW ENET -kaapeli tarpeeksi hyvä tähän hommaan? Orbitin sivuilla ainakin on maininta, että pitäisi toimia hyvin. Elekma mainostaa samaa.
Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaisi vastata. Keskustelkaa toki myös jatkossakin tässä topicissa aiheeseen liittyen. Ei ole tarkoitus omia topiccia pelkästään omaan tapaukseen vaan ajattelin, että tämä voisi jäädä elämään vertailua varten. En usko, että olen ainoa joka pohtii, että kumpaako päätyisi.
-
Liputan ehdottomasti Orbitin puolesta, kuten itsekin totesit, niin huomattavasti aktiivisempi ja ennen kaikkea, avoimempi yhteisö. Ihan lähtien tuosta PIN-koodia koskevasta seikasta.
Käsittääkseni Orbit ei tarjoa samanlaista maksutonta DIY-tapaa purkaa PIN jollei ole pääsyä sitten viralliseen Vidaan, jonka datavirrasta tuo sitten selvitetään. Käsittääkseni molemmat vaatii voimassa olevan lisenssin, jotta saat tehtyä autoon muutoksia.
Orbit tarjoaa absoluuttisesti mitattuna enenmän säädettäviä parametrejä, mutta jos rajataan aihe koskemaan vain merkityksellisiä parametrejä niin lienevät aika tasoissa.
En tiedä miten nykyään, mutta ainakin aiemmin VDASHin tekemät muutokset aiheuttivat autolle bannit Volvon suuntaan kun konfigurointi ei enää täsmännyt Volvon tietoon. Orbit taas ei mielestäni koske tähän kriittiseen tiedostoon, mutta toki vakioksi palauttaminen on suotavaa.
Ajotilan lisäämisestä en mene takuuseen, mutta muuten nuo mainitsemasi seikat onnistuvat molemmilla softilla ja VDASHin tapauksessa kuuluvat tuohon halvempaan tilaukseen. Voin yrittää muistaa katsoa paremmalla ajalla mitä kaikkea VDASH tarjoaa meidän V90:lle.
Mutta pähkinänkuoressa, SPA-Volvolle ehdottomasti ottaisin Orbitin. Jos tilausta on pakko pitää voimassa kokoajan, niin tulee kalliimmaksi, mutta herää kysymys että onko se kokoajan voimassa oleva tilaus tarpeen oikeesti huoltojen suhteen tämän ikäisessä autossa enää. Toinen plussa, se aidosti aktiivinen ja avoin yhteisö. Kolmas plussa, pääset oikeasti muuttamaan aivan kaikkea mahdollista ja saat varmasti vikavalot tauluun halutessasi mutta pointti on, että Orbit antaa säätää kaikkea mitä vain voit kuvitella.
BMW enet kaapeli on toimiva.
-
Kiitoksia erittäin kattavasta vastauksesta! Kyllä itselläkin ainakin tässä vaiheessa viisari jöpöttää enemmän orbitin suuntaan.
Käsittääkseni Orbit ei tarjoa samanlaista maksutonta DIY-tapaa purkaa PIN jollei ole pääsyä sitten viralliseen Vidaan, jonka datavirrasta tuo sitten selvitetään. Käsittääkseni molemmat vaatii voimassa olevan lisenssin, jotta saat tehtyä autoon muutoksia.
Tämä oli orbitin sivuilla vähän vihjailtu tyyliin "jos haluat käyttää tarjoamiamme ilmaisia DIY-työkaluja ja nähdä hieman vaivaa". Nyt selvisi sekin, mihin tuolla viitataan, eli lienee pakko maksaa 125$ koodin purusta. Kuulostaa vähän sellaiselta toimenpiteeltä, että ei taida olla edes järkevää alkaa selvittämään asiaa kun ei sitä kuitenkaan itse pystyisi tekemään.
En tiedä miten nykyään, mutta ainakin aiemmin VDASHin tekemät muutokset aiheuttivat autolle bannit Volvon suuntaan kun konfigurointi ei enää täsmännyt Volvon tietoon. Orbit taas ei mielestäni koske tähän kriittiseen tiedostoon, mutta toki vakioksi palauttaminen on suotavaa.
Tämä on mielestäni hieman kummallinen väite. Tiedätkö tai tietääkö joku muu, että joskus olisi näin käynyt? Orbit ja vdash molemmat kyllä tästä varoittelevat, mutta olen jotenkin ajatellut asian olevan vain käsien pesemistä varmuuden vuoksi. Jos autossa on takuu, niin sehän raukeaa ilman muuta jos tämmöisiä käpälöintejä menee tekemään. Elinikäinen banni kaikille päivityksille vaan kuulostaa todella radikaalilta toimenpiteeltä ja lieneekö edes kuluttujansuojalakien puitteissa laillista? Normi huollot teen itse ja auto käy Volvolla ehken joskus jossain monimutkaisemmissa remonteissa ja jakopään vaihdossa. Täytynee vaan aina suoraan kysyä sinne viedessä, että aiotko ajaa päivityksiä sisään, ja jos aiot, niin odota hetki ;D
-
Suomesta en tiedä näitä tapahtuneen, mutta muualla maailmassa kyllä. Hyvin pitkään tilanne oli se, että jos autoon oli aktivoitu muutos ja sitä myöten auton konfiguraatio muuttunut, kun auto yhdistettiin Vidaan ja auton nykyinen konfiguraatio ei enää täsmännyt Volvon palvelimella olevaan tietoon, niin Volvon tietokantaan yksinkertaisesti päivittyi uusi varuste.
Kuitenkin tossa 2022-2023 kieppeillä Volvo otti melko vihamielisen asenteen tätä touhua kohtaan. Nyt jos Volvon oma konfigurointi ja autossa oleva ei täsmää, niin siitä lankeaa automaattinen bänni. Paras osuus on se, että autoon ei edes tarvitse ladata mitään päivitystä. Riittää että Vidan yhdistää autoon, niin käy hullusti. :D Bänni ei ole elinikäinen, mutta sen purkaminen vaatii sen että auto palautetaan vakioksi ja tämän jälkeen jälleenmyyjä / Vidan käyttäjä laittaa Volvolle anomuksen siitä että auto vapautetaan kahleista joka yleensä kyllä käsittääkseni hyväksytään.
Tämä oli siis silloin, kun muutokset tehtiin suoraan auton konfigountiin. En tiedä VDASHin nykytyyliä, mutta Orbitilla tehtyjen muutoksien pitäisi olla turvassa tältä pikabänniltä, mutta kuten todettu, jos autoon ladataan päivityksiä niin OEM tilaan palauttaminen on suositeltavaa Orbitilla.
-
Ajotilan lisäämisestä en mene takuuseen, mutta muuten nuo mainitsemasi seikat onnistuvat molemmilla softilla ja VDASHin tapauksessa kuuluvat tuohon halvempaan tilaukseen. Voin yrittää muistaa katsoa paremmalla ajalla mitä kaikkea VDASH tarjoaa meidän V90:lle.
Oli se ajotilan valitsimen lisääminenkin tuolla VDASHissa, kun kaivelin äsken.
-
Vdash tuki ongelma tilanteessa, toimii ainakin omalla kohdalla hyvin. Sitten jos ja kun se softaus epäonnistuu syystä tai toisesta niin ei tarvitse olla peukalo suussa että mitä tuli tehtyä.
-
Millaisella akkulaturilla pelaatte ku teette ohjelmointia? Mulla on 10A Defan ylläpitolaturi, mutta se jaksaa hädin tuskin pitää virrat päällä jännitteen yli 12V, kun kääntää valot pois päältä. Ei varsin luotettava laturi näihin hommiin. Saisi minun mielestä pysyä jännite reippaasti yli 12V ilman kikkailuja.
-
En tiedä kuinka autokohtaista tuo virran syöminen on, mutta mittailin että tuo meidän V90 imasi heti alkuvaiheessa lähes 50A, mutta tasaantui sieltä reippaaseen 20A tasoon, eli 30A laturi/virtalähde lienee turvallinen.
-
No ompas melkoset virrankulutukset. Mihinkähän ihmeeseen sitä tuommonen määrä menee virrat päällä seistessä? Täytyy vissii sit oikeesti hankkia aika järee laturi.
-
22A laturi itsellä käytössä, tuohon kannattaa panostaa, kiva kun akku kyykkää kesken päivityksen ;D
Esim vdash ei suostu päivityksiä ym aloittaamaan jos jännitteet alle 12V, ja nopeasti ne voi allekkin tippua virrat päällä vähän suuremissa operaatioissa.