Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Timpaxi - 21.09.2025, 12:31:34
-
Eli S40 1,8 2006 moottorin vikavalo syttyi ja antaa koodin P0420, katalysaattorijärjestelmän tehokkuus kynnysarvon alapuolella.
Onko siis katalysaattori hajalla vai lambda-antureissa vika?
Voihan se olla muuallakin mut nuo tuli ekaksi mieleen.
-
Volvo V40:n P0420-vikakoodi tarkoittaa "Katalysaattorijärjestelmän tehokkuus alle viitearvon (puoli 1)", mikä viittaa siihen, että katalysaattori tai sen anturit eivät toimi optimaalisesti. Mahdollisia syitä ovat vaurioitunut katalysaattori, ongelmat happianturissa, ilma-polttoaineseoksen häiriöt, pakojärjestelmän vuodot tai vialliset anturien johdotukset. Vian korjaamiseksi on tarkistettava pakoputki, anturit ja niiden johdotus.
Mahdollisia syitä:
Katalysaattori: Itse katalysaattori on vaurioitunut tai sen suorituskyky on heikentynyt.
Happianturi tai ilma-polttoainemittari: Viallinen happianturi (lambda-anturi) tai ilma-polttoainemittari voi antaa vääriä mittaustuloksia.
Pakojärjestelmän vuodot: Pakoputkessa voi olla vuotoja, jotka vaikuttavat antureiden mittaustuloksiin.
Anturien johdot: Antureiden liittimet tai johtosarjat voivat olla vaurioituneet tai huonossa kunnossa.
Ilma-polttoaineseos: Moottorin ilma-polttoaineseos on rikasta tai laihaa, mikä voi heikentää katalysaattorin tehokkuutta.
-
Toki tuon litanian oon lukenut jo pariinki kertaan, eli tsekkaan putken vuotojen varalta ja sitten luultavasti vaihdan takalambdan.