Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Jukkis001 - 22.09.2025, 12:48:59

Otsikko: S40 2.0T Classic vm.2003 aut: Aut.laatikon (edit: kiristimen!) rahina kylmänä
Kirjoitti: Jukkis001 - 22.09.2025, 12:48:59
Mahtaisiko joku tunnistaa tällaisen oudon kuuloisen ongelman syyn?

Kun automaattiaskista lyö vaihteen päälle (D tai R), alkaa koneen ja laatikon kylmänä ollessa kuulua suhteellisen väkivaltaisen kuuloinen rohiseva ääni. Vaikuttaisi tulevan pyörivästä liikkeestä, eli rahina on samanlaisena toistuvaa, ei satunnaista. Asiaan ei vaikuta se, onko auto liikkeessä, vai jarrulla pidettynä paikallaan, eikä se, onko auto nosturilla ilmassa (= ei juuri vetovastusta) vai maassa.

Ääni loppuu kuitenkin hyvin pian, ehkä parinkymmenen sekunnin kuluessa käynnistyksestä, riippumatta siitä, lähdettiinkö liikkeelle (kunhan vain on siis D tai P päällä). Sitten kaikki tuntuukin toimivan normaalisti. Öljyt esim. tuskin ehtivät juurikaan lämmetä, eli kenties kyse on siitä, ettei oikeaan paikkaan ole ehtinyt kerääntyä painetta (?). Auton alta on koetettu stetoskoopilla kuunnella, ja vaikuttaisi, että ääni tulisi enemmänkin ajosuunnassa moottorin oikealta puolelta kuin itse askista, mutta rahina häviää sen verran nopeasti, ettei tarkkaa paikkaa ehditty paikallistaa kunnolla.

Laatikko myös hieman nyki kylmänä parkkiruudusta peruutettaessa. Vaihdatin laatikon öljyt juuri, ja nykiminen lakkasi - mutta ääni jäi.

Kilometrejä on kertynyt vaivaiset 289 tkm, ja laatikon öljyt on vaihdettu (niin ikään huuhtelemalla) myös aiemmin 80 tkm ja 214 tkm kohdilla. Erillistä suodatinta askissa ei kai olekaan vaihdettavaksi.

Voisikohan askissa olla esim. liian vähän öljyä (vaikka luulisin huoltoliikeen osanneen täyttää oikean määrän)? Pois valuteltu öljy oli kuulemma vielä ihan normaalin näköistä, eli ei apuja siitäkään. Vai olisiko kyseessä kenties joku muu mekaaninen vika jossain ihan muualla, joka sitten sattuisi oireilemaan näin?


t. Jukkis
Otsikko: Vs: S40 2.0T Classic vm.2003 aut (163 hv): Automaattilaatikon (?) rahina kylmänä
Kirjoitti: laatikkovika - 22.09.2025, 13:56:05
No kato nyt ensimmäisenä se öljymäärä tikusta.
Auto ajettu lämpimäksi ja sitten tikkua syyniin. Auton käydessä tietysti.

Kuvailemasi ääni viittaa kylläkin ehkä mekaaniseen vikaan...
Otsikko: Vs: S40 2.0T Classic vm.2003 aut (163 hv): Automaattilaatikon (?) rahina kylmänä
Kirjoitti: Jukkis001 - 22.09.2025, 19:37:05
Löytyipä se  öljytikkukin viimein. Aski lämpimäksi, vaihteet läpi, ja auto P:llä käyden mitattuna öljyn pinta tikun 4. eli ylimmän loven kohdalla. Öljynä FUCHS Titan ATF 4400.

Eli ei pitäisi olla ainakaan öljyn puutteesta kysymys. Arvuuttelu jatkuu..
Otsikko: Vs: S40 2.0T Classic vm.2003 aut (163 hv): Automaattilaatikon (?) rahina kylmänä
Kirjoitti: Jukkis001 - 23.09.2025, 17:45:24
Todennäköinen syyllinen vaikuttaa olevan moniurahihnan kiristin ja sen laakeri!

Mutta tosiaan, ääntelee vain silloin, kun kone on kylmä ja vaihde laitetaan päälle. Kenties kierrosluvun pienikin lasku normaalista tyhjäkäynnistä riittää laukaisemaan jonkun resonoinnin. Ei kai tälle (laturin, ilmastoinnin kompuran yms.) hihnalle muuten voi lisäjännitystä vaihteen päälle laittamisestakaan tulla.

Mahtaako olla muuten työläskin vaihtaa? Saako pelkän kiristimen rullineen irti yksinään, vai pitääkö purkaa muita rojuja tieltä? Muualla palstalla joku ainakin kertoi, että 1,9-koneessa laturin/kompuran takaa olisi pääsy kiinnityspulttiin, mutta mahtasko 2.0T:ssä olla sama juttu?
Otsikko: Vs: S40 2.0T Classic vm.2003 aut: Aut.laatikon (edit: kiristimen!) rahina kylmänä
Kirjoitti: Jukkis001 - 10.10.2025, 11:02:45
Rahinat loppui kiristimen vaihtoon.

Vaihtaminen on "vartin homma", ihmettelyineen taisi mennä lähemmäs tunti. Lopulta näin:

Oikea etupyörä irti, ja sisälokasuojasta pari ruuvia auki ja konehuoneen puoleinen läppä taitetaan sivuun (parempi näkymä kiristimen alempaan ruuviin ja hihnaan). Yläpuolelta ohjaustehostimen nestesäiliö irti ja sivuun letkuineen hihnan päältä (ei tarvi irrottaa letkua tai muita putkia). Kiristin löysätään T60-torxilla, hihna irti. Rullan ylempi kiinnitysruuvi saatiin irti yläkautta, alempi auton alta. Mutta ahtaat on paikat, sai hetken sovitella ruuveja uutta rullaa kiinnitettäessä.