Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ormo86 - 25.09.2025, 17:08:49
-
terve
apua tarvittaisiin
normaalista ajosta n. viikon seisonna jälkeen volvo ei starttaa
vikakoodinlukija sanoo että yhteys vaihteiston ohjausyksikköön katkennut
vaihdoin ohjausmoduulin vastaavaan käytettyyn mutta vika ei poistunut
mistä lähtisin seuraavaksi vikaa etsimään?
-
Onko kaikki sulakkeet ehjät, joka sulakerasiassa?
-
Aiheesta en mitään tiedä, mutta ehkä laittaisin paikalleen takaisin sen auton alkuperäisen TCM:n ja jatkaisin siitä sitten.
-
Ei starttaa, ei siis pyöritä lainkaan vai ei lähde käyntiin mutta pyörittää?
Ota se hiirenpesä pois johdoista. V:>
-
Ei sitä tcm yksikköä tuosta noin vaan voi vaihtaa, softa eroja jne. syy löytyy todennäköisesti nyt muualta.
-
sulakkeet kunnossa, ammatti asentajan kanssa katottiin mut hän ei mikää volvo expert
autossa siis nappi startti ja näyttö sanoo että vaihda vaihde P asentoon
pakotettu vapaalle ja siirretty autoa, ei apua
ei siis tunnista vaihde asentoa
-
Ota akkukaapeli irti vartiksi ja takaisin ensi alkuun ja smalla vaihtaa alkuperäisen yksikön tilalle, voi tilanne muuttua.
-
Voisko olla pnp kytkin? Siellä kepin juuren tienoilla...
Sehän kertoo aivoille vaihteen. ELK
-
Pnp kytkin löytyy laatikon päältä. Toki voi vikaa olla vaihteen valitsimessakin.
-
Ai näissäkin lootan päällä, heittelin lonkalta tuota sijaintia kun aattelin että ottaa ehkä vain kepin juuresta.
Vanhemmissahan se limppu ainakin on laatikon päällä. ELK
Kato joo, tekoäly sanoo kans sen olevan laatikon kyljessä. Kyllähän sitä pitää kaikessa uskoa. :D
Mutta kuiteskin mahd vikakohde. Kannattais ehkä liitintä vähän vemputtaa...
-
No jos tekoalyä uskoo kaikessa ja osien sijantia arvailee niin saattaa se silläkin joskus viat tulla tuurilla kuntoon :-\
-
Nii, huomasit kai hekotteluhymiön.
Mitä tekoälyn vastauksia kattellu niin suunnilleen ehkä 60% niistä osuu kohtalaisen hyvin. Sehän tekee vaan yhteenvedon kaikista jutuista ja kaikki mitä atk:n ihmeellisessä maailmassa on ei ole totta tai oikein.
Arvailemalla sitä tähänkin asti on montaa juttua joutunu perkaamaan, ei kukaan kaikkea tiedä.
-
juuri tuon pnp kytkimen vaihdoin
olen kokeillut jo alkuperäistäkin, ei auttanut
voisiko olla että pitää jotkut softat ajaa uudelleen?
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=141837.msg1061690579#msg1061690579
Terve,
Tuos on kuvaelma yhdesta TCM-hassakasta. Puoliautoa purettu, johtosatsit suolistettu, mitattu piuhat TCM - ECM jne. jne. piuhakaavioita ja -vaylia ihmetelty. Vikana ollut TCM piuhasatsin loysa liitin (vaihteiston paalla), mista auton edellinen omistaja, tietenkin..., oli saanut kynnet katoamaan. Nyt teipattu iv-teipilla kiinni ja onhan toi jo jonkunaikaa toiminut ihan hyvin.
Itsellani ei kertaakaan ns. aktiiviosat ECM, TCM, ja mita naita onkaan, ole palaneet. Aina ollu piuhotus-/kontaktivika, mutta useimmin tullut aloitettua just noista ohjausboxien vahdoista, kun yleensa ovat suht siisteissa paikoissa, eika heti tarvitse mittareita kaivella. Pihassa seisoo mallina yks ropponen, mista vaihdeltu katalysaattoria, ohkjausyksikkoa, lambdaa jne. P0300 ja punahehkuisen katalysaattorin vuoksi ja hapea tunnustaa, etta vikana sytytyspiuhat ristissa, vaikka se nykyaan on hukkaavien kipinoiden takia viela epatodennakoisempaa kuin ennen.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=141837.msg1061690579#msg1061690579
Terve,
Tuos on kuvaelma yhdesta TCM-hassakasta. Puoliautoa purettu, johtosatsit suolistettu, mitattu piuhat TCM - ECM jne. jne. piuhakaavioita ja -vaylia ihmetelty. Vikana ollut TCM piuhasatsin loysa liitin (vaihteiston paalla), mista auton edellinen omistaja, tietenkin..., oli saanut kynnet katoamaan. Nyt teipattu iv-teipilla kiinni ja onhan toi jo jonkunaikaa toiminut ihan hyvin.
Itsellani ei kertaakaan ns. aktiiviosat ECM, TCM, ja mita naita onkaan, ole palaneet. Aina ollu piuhotus-/kontaktivika, mutta useimmin tullut aloitettua just noista ohjausboxien vahdoista, kun yleensa ovat suht siisteissa paikoissa, eika heti tarvitse mittareita kaivella. Pihassa seisoo mallina yks ropponen, mista vaihdeltu katalysaattoria, ohkjausyksikkoa, lambdaa jne. P0300 ja punahehkuisen katalysaattorin vuoksi ja hapea tunnustaa, etta vikana sytytyspiuhat ristissa, vaikka se nykyaan on hukkaavien kipinoiden takia viela epatodennakoisempaa kuin ennen.
Otetaas vahan takaisin pain: 2016 vs 2008 Volvot on jo aikalailla eri autoja.
-
purkasin kepin puolelta laatikon esiin ja minkään näköistä vaihdeasennon anturia en löytänyt
alkaa jo usko loppua...
kai se vaan on tuupattava rotisko hinurin päälle ja vietävä volvolle