Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Fellah - 28.01.2012, 21:14:33

Otsikko: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: Fellah - 28.01.2012, 21:14:33
Eli tollasta tällä kertaa... Mitäs seuraavaks, ku tää o selvinny... :-\

Osaako joku sanoo mistä moine vois johtuu? Alla ihmettelin tänää, ja mitää isompii vuotoi ei pistäny silmää. Vaihdelaatikosta näytti tulevan märkää sieltä pelkääjän puolen vetoakselin juuresta.Ei paljoo, mut vähän.. Se ei varmaa voi aiheuttaa jäykkää ohjausta, ja ravistusta? Nii ja tää ravistus tapahtuu Vain oikealle käännettäessä. Ohjauskulmissa on pikkasen hämärää. Ratti on n.5 astetta kallellaan oikealle.

Juu tiedän, et ekana pitäs mennä oikomaa ne kulmat.. Mut se ei sitä vikaa korjaa. Oiotaa ne kulmat sen jälkee, ku tää on selvillä.
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: janerikki - 28.01.2012, 22:06:31
Katohan ekana se ohjaustehostimen öljymäärä ettei olis vaan päässy putoo öljytaso liian alas  ???
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: AbbaSilli - 28.01.2012, 22:22:02
Toi 5 astetta on ihan normaalia V70:ssä. Rattia ei tunnu saavan suoraan vaikka kulmat säätäisi kuinka tarkasti.  :(
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: Fellah - 29.01.2012, 11:46:51
Aika vähän sitä öljyy oli. Saako sen valutettuu jostai pois? Meinasin ottaa letkut irti, ja putsata vähä niitä liitoksii. Jokainen liitos näytti aika märältä. Paitsi alhaalla. Onneks..
Millai noi Red Linet mahtais toimii? Meinasin laittaa sitä Red Linen ohjaustehostinöljyä.
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: janerikki - 29.01.2012, 12:25:04
Suosittelen laittaan vaan sitä Volvon omaa vihreetä öljyä. En tiiä sitten löytyykö Redlineltä Volvon luokitusten mukaista öljyä? Se ohjaustehotimen pumppu vaatii juuri oikean öljyn tai menee rikki/ei toimi kunnolla  ;) Normaali punainen ATF öljy ei käy näihin uudempiin.

Omaan autoon vaihdoin ohjaustehostinöljyt ihan vaan imemällä säiliön tyhjäks sitten uudet öljyt säiliöön. Auto käyntiin ja ratin pyörittelyä laidasta laitaan. Moottori sammuksiin. Taas säiliö tyhjäks ja uutta öljyä säiliöön... jne... Lopputuloksena puhtaat öljyt ja oli helppo vaihtaa kun ei tarvinnu mitään letkuja irrotella/ilmailla tehostinta.  ;)

Tämä vihree öljy vuotaa kyllä tosi herkästi noista liitoksista. Mullaki vuotaa noi klemmariliitokset vähän.
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: Fellah - 29.01.2012, 16:42:10
Eli en siis ala vaihtelee.. Painelen taas siniselle, ja haen sitä omaa tököttii. ATF.ää en ees ajatellu laitettavan..

Mitähän tällane purkki kustantaa?? jos öljypohjan O-renkaat makso yli 65€, eikä osa ees sopinu, tää öljy maksaa teoriassa n.200-250€ ::)
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: Fact0ry - 29.01.2012, 19:12:10
Eli en siis ala vaihtelee.. Painelen taas siniselle, ja haen sitä omaa tököttii. ATF.ää en ees ajatellu laitettavan..

Mitähän tällane purkki kustantaa?? jos öljypohjan O-renkaat makso yli 65€, eikä osa ees sopinu, tää öljy maksaa teoriassa n.200-250€ ::)
Kk sitten ostettu purkki maksoi 22,5€/1 litra.
Itsellänikin vuosi tuo tehostinöljyn säiliö niin kävin ostamassa nestettä. Imasin imupumpulla tyhjäksi säiliön, irrotin paluuletkun ja puunasin pumpun ja letkuliitoskohdan mahd. puhtaaksi. Täytin säiliön, mutta jätin paluuletkun irti ja kaveri piti sitä tyhjän purkin suulla. Käytin autoa sen aikaa että letkusta alkoi tulla puhdasta nestettä. Sitten letku takaisin säiliöön ja tiukalle klemmarilla. Tuo litra riitti ehkä juuri ja juuri tuohon öljynvaihtoon yo. tavalla. Saattaa olla että hieman joutuu lisäilemään jolloin joudun kyllä ostamaan toisen purkin tuota kallista nestettä :(

Melko paineella tuli neste paluuletkua pitkin, joten ehkä se sen vuoksi yrittää vuotaa aika helposti. Itse neste on myöskin todella ohutta joka vielä helpottaa vuotoja. Laitoin letkun hieman eri asentoon, klemmarin hieman eri kohtaan jne. mutta saattaa olla että vieläkin hikoilee, ei tosin ihan yhtä paljon kuin ennen. Todella perseestä kyllä kun alkaa sitten pidemmän päälle sotkemaan paikkoja...
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: Teutori - 30.01.2012, 19:56:30
Toi 5 astetta on ihan normaalia V70:ssä. Rattia ei tunnu saavan suoraan vaikka kulmat säätäisi kuinka tarkasti.  :(
Ja p..kat  >:( ei todella ole normaalia, ratin saa juurikin niin suoraan kun se olla voi, ja se, että kukä kulmien säädöt tekee onkin sitten ihan eri juttu.
Niin, tietenkin , jos alustan kamoissa on sen verran klappia, että,,,,,
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: AbbaSilli - 30.01.2012, 20:04:03
 :nohnoh Nooh tiedän itse 4 v70:stä (oma mukaanlukien), jossa ratti on vinossa kulmien säädön jälkeen. Kulmien säädön yhteydessä on tutkittu alustan nivelet.
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: Teutori - 30.01.2012, 20:11:48
:nohnoh Nooh tiedän itse 4 v70:stä (oma mukaanlukien), jossa ratti on vinossa kulmien säädön jälkeen. Kulmien säädön yhteydessä on tutkittu alustan nivelet.
Niin tiedän minäkin  ;) 855Tdi  aina suorassa, kun ratti on lukittu/säädöt tehty oikein, S80 sama juttu, nykyisessä S60:ssa sama juttu, ei mihinkään vinossa  :)
Vai luulisitko asian olevan niin, että ongelma koskee vaan V70 malleja, mitä itse taas en usko. 8)
Ratti ei ole lukittu oikein, tai säädöt on tehty perseelleen, tuo on se totuus, en tästä kinaamaan ala koska muutama tuolta on tullut ittelle ratti suorassa baanalle.
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: pppate - 30.01.2012, 20:19:14
Niin tiedän minäkin  ;) 855Tdi  aina suorassa, kun ratti on lukittu/säädöt tehty oikein, S80 sama juttu, nykyisessä S60:ssa sama juttu, ei mihinkään vinossa  :)
Vai luulisitko asian olevan niin, että ongelma koskee vaan V70 malleja, mitä itse taas en usko. 8)
Ratti ei ole lukittu oikein, tai säädöt on tehty perseelleen, tuo on se totuus, en tästä kinaamaan ala koska muutama tuolta on tullut ittelle ratti suorassa baanalle.
yhdyn täysin edelliseen.suunnatonta ammattitaidottomuutta jos asentaja ei saa rattia suoraan.työkalut pois ja villasukkia neulomaan!
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: FormulaVee - 30.01.2012, 21:46:21
Samaa mieltä. Kyllä ratin saa suoraan kun laittaa. Kunhan sen osaa. Mun V70'ssä se ainakin on suorassa.
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: Sami K. - 30.01.2012, 22:06:08
Samaa mieltä. Kyllä ratin saa suoraan kun laittaa. Kunhan sen osaa. Mun V70'ssä se ainakin on suorassa.

Samoin, vain moniosaamaton väpelö jättää ratin vinoon.
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: jussin78 - 31.01.2012, 01:49:11
Nykyaikaisella nelipyöräsäätölaitteistolla pitää olla aika huolimaton että saa ratin jäämään vinoon... Vanhemmilla se olikin helpompaa. Ei muuta kuin takaisin sinne missä on säädetty ja kyllä se kuuluu samaan hintaan että ratti on suorassa... Jos eivät saa ni rahat takas ja käy paremmassa paikassa.
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: Fellah - 31.01.2012, 08:40:56
Onhan tämä meillä jo 3.s volvo, ja aina ennen on ollu ratti suorassa. Tietysti jos auto on ollu Vain ohjauskulmien säädössä, eikä 4-pyörä suuntauksessa.. :P

Mut palatakseni toho mun ongelmaan.. Ravistus loppu, mut jäykkä on edellee. Yks tehostajan letku oli löysä. Nappas ilmaa välistä, ja nyt ohjaus "vähä" kevyempi.

Selvis eilen kotia ajellessa se jäykkyys. Ratti on aina narissu, ku kääntää. Eilen huomasin että n. 15asteen liikkeellä puoleensa, ohjaus toimii normaalisti. Mut sit ku jonku "kumin" venyvyys tulee vastaa, ohjaus jäykistyy. Osaako joku sanoo, et mikä siellä ahistaa... Riittääkö mielipuolinen rasvaus niveliin, vai pitääkö koko pylväs repii irti, ja vaihtaa joku pienenpieni kumin palanen??
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: JanhoKavan - 31.01.2012, 09:19:40
 :hello: :hello:

Suoraan tuo Volvo on tehty menemään. Erittäin ikävä ominaisuus autossa jos se vetää tai ratti osoittaa ojaan.

Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: eki_j - 31.01.2012, 23:31:54
Selvis eilen kotia ajellessa se jäykkyys. Ratti on aina narissu, ku kääntää. Eilen huomasin että n. 15asteen liikkeellä puoleensa, ohjaus toimii normaalisti. Mut sit ku jonku "kumin" venyvyys tulee vastaa, ohjaus jäykistyy. Osaako joku sanoo, et mikä siellä ahistaa... Riittääkö mielipuolinen rasvaus niveliin, vai pitääkö koko pylväs repii irti, ja vaihtaa joku pienenpieni kumin palanen??
Ratin akselin ja hammastangon yhdistää semmonen pienehkö ristinivel, koetappa rasvata se. Hankala paikka päästä, mutta teoriassa yläkautta kurkottelemalla pystyy söhimään ainetta.
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: jussin78 - 01.02.2012, 20:48:36
Koneen päältä pääsee suihkuttamaan sitä ristikkoa... Ja se ainakin aiheutti mun autossa sellaista ettei palauttanut ohjausta ja nyki mutta vain oikealle käännettäessä. Löysää öljyä vain reippaasti ristikkoon ja jos sillä helpottaa niin kannattaa laittaa hankintalistalle se akselinpätkä...
Otsikko: Vs: Ohjaus on jäykkä, ja ravistaa
Kirjoitti: Fellah - 02.02.2012, 08:46:33
Juu tuli ihmeteltyy tota alfamerin kirjaa, ja se ristinivel taitaa olla ainoo liikkuva osa siellä.. Muut on aika pitkälti kiinteitä osia. Ja se vaihtokaa ei näyttäny kovin yksinkertaselta, mut todellisuus voi kyl olla jotai muuta.

Eiks siihe vaihtoo riittäis periaattees uus ristinivel? Teoriassa, jos kardaani ravistaa, vaihetaa ristinivel, ei koko kardaanii.. Tää vaa tällai mututuntumalla... ;) Voin olla väärässäki.