Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot Volvot -00 asti, P80-alusta) => Aiheen aloitti: v8 - 28.01.2012, 21:33:41
-
joko en osaa käyttää hakua tai sitten asiaa ei ole väännetty rautalangasta täällä uudella foorumilla.
tuommonen 2.5tdi potilaana ja syöttöpumpun vaihto meneillään. ajoitus ei meinaa hahmottua sitten millään umpiluuhun :P
olenko aivan oikeilla jäljillä että ensin laitetaan ajoitus suunnilleen kohdilleen ja sitten alemmalla rullalla säädetään kohdilleen? nokkapyörästä löytyi lovi ja pumpun pyörästä myös. mutta missä vastamerkit kannessa ja pumpussa?
lopullisen säädön suorittakoon asentaja.jos vaan ensin saisin auton pyörimään ja saisin ajettua pajalle ;)
-
Pumpun nokkapyörän lovi ei merkkaa mitään, kun niissä ei ole kiiloja ja ne on siis voitu asentaa ihan mihin asentoon vain. Et kertonut tarkemmin, että mitä kaikkea olet purkanut? Jos olet vaihtanut pelkän pumpun, niin sitten homma on vielä suht yksinkertainen, mutta laitan tähän nyt suurinpiirtein säätöjärjestyksen, kun lähdetään ihan alusta.
- vauhtipyörän merkki kohdalleen (tarkastusreikä löytyy laatikon ja moottorin saumasta, moottorin alapuolelta)
- pumpun hihnapyörän sisäpinnalla oleva pieni lovi pitäisi nyt olla kohdakkain pumpun valurautaisessa telineessä olevan merkin kanssa (muutama milli aikaisella todennäköisesti) Pumpun kyljessä on 10mm kannalla oleva lukitusruuvi, jonka alla peltiläpyskä. Ota tämä läpyskä pois ja kirstä lukitus.
- taaempi nokkapyörä irti kokonaan
- nokkapyörän pultti löysälle ja napauttaa nokkapyörän irti kartiostaan (jakopään taustamuovissa on tätä varten pieni reikä)
- käännä nokka-akselin takapäässä oleva ura kannen tiivistystason kanssa samaan linjaan
- kiristä jakohihna
- kiristä nokkapyörän pultti
- taaempi nokkapyörä paikalleen (pultti löysälle)
- pumpun hihna paikalleen ja oikeaan kireyteen (ennakonsäätörullan nuoli kannen pykälän kanssa kohdakkain)
- kiristä taaempi nokkapyörä
- avaa aiemmin lukittu pumppu ja laita peltiläpyskä takaisin
- toivo parasta :)
Jos sulla ei ole ollut nokkapyörät irti, niin sitten pumpun hihnaa voi siirrellä hammas kerrallaan, mutta joka tapauksessa pitää ensin katsoa sieltä koneen alapuolelta se vauhtipyörän merkki kohdalleen ja sitten se pumpun merkki. Ne on ainoat, mihin voi luottaa. Jos olet vaihtanut pumpun, niin ilmaaminen on ensisjaisen tärkeää, jotta auto käynnistyy. Muuten ei tiedä varmaksi, että onko vika ajoituksessa, vai järjestelmässä olevassa ilmassa.
Tässä myös aiempi keskustelu, jossa käyty ajoitukset melko seikkaperäisesi läpi.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10844.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10844.0)
-
alempaa kiristintä ja nokkapyörää en ole irrottanut/löysännyt ollenkaan. syöttöpumpun vaihdoin ja luulen ilmanneeni oikein.startatessa suihkuu polttoainetta suuttimilta kun löysäsin muttereita hivenen :) kiitokset ohjeista! pitää ens vkl koettaa paremmalla onnella :D
-
Okei, sitten on vielä ihan hyvät mahdollisuudet, kun siirtelee hihnaa vaan hammas kerrallaan. Eli vauhtipyörältä merkki kohdalleen ja sitten kääntää sen pumpun merkin yhden hampaan verran aikaiselle ja hihna paikalleen.
-
jospa siitä savut saisi ensi viikolla :)
-
ja muistakaa tarkistaa ajoitus esim. VOL-FCR-softalla!!
-
Kun syöttöpumppu on vielä kädessä niin ehkä kannattaisi laittaa siihen hihnapyörä ja kääntää siitä merkit kohdallen ja lukita pumppu... ;)
Merkit hieman hankala kohdistaa kun kaikki paikoillaan...
-
Noilla ohjeilla menee kyllä ihan päin vittua. Koneelta katsottuna saa justiinsa paikoilleen ja aikaa menee n 0.5h..
-
Noilla ohjeilla menee kyllä ihan päin vittua. Koneelta katsottuna saa justiinsa paikoilleen ja aikaa menee n 0.5h..
Mitähän tääkin mahtaa tarkoittaa?
-
Mitähän tääkin mahtaa tarkoittaa?
Se tarkoittaa sitä, että aletaan uhoamaan, kun luullaan tietävänä, eikä olla luettu/ymmärretty alkuperäistä kysymystä oikein :D
-
(https://s11.postimg.org/74n9k8sa7/image.jpg) (https://postimg.org/image/74n9k8sa7/)
(https://s11.postimg.org/py92h8qi7/image.jpg) (https://postimg.org/image/py92h8qi7/)
Tässä hyvä huomioida että se on tuo pienempi merkki. Itse yritin väärällä merkillä ja nokkapyörästä oli kulunut merkit pois. Oli sitten vielä nokkakin puoli kierrosta pielessä.
-
Nokkapyörässä ei olekaan merkkiä, vaan nokka ajoitetaan takapään hahlolla. Taavi on aiemmin kirjoittanut ohjeet. Jos nokkapyörässä on merkkejä ne on joku itse tehnyt sinne ja voivat näyttää ihan mihin sattuu.
-
Nokkapyörässä ei olekaan merkkiä, vaan nokka ajoitetaan takapään hahlolla. Taavi on aiemmin kirjoittanut ohjeet. Jos nokkapyörässä on merkkejä ne on joku itse tehnyt sinne ja voivat näyttää ihan mihin sattuu.
todennäköisesti näyttää se takapään nokkapyörän hahlokin mihin sattuu, sielä kun ei sitä pooria ole...
-
todennäköisesti näyttää se takapään nokkapyörän hahlokin mihin sattuu, sielä kun ei sitä pooria ole...
Niin siis nokka ajoitetaan sillä takapään hahlolla kun kone on YKK:ssa. Sen jälkeen vasta laitetaan nokkahihnan pyörä kiinni, ja sitten voi alkaa ihmettelemään pumpun ajoitusta.
-
todennäköisesti näyttää se takapään nokkapyörän hahlokin mihin sattuu, sielä kun ei sitä pooria ole...
Ei siis nokkapyörän, vaan nokka-akselin päässä olevasta hahlosta.
Jos se ei pidä paikkaansa, on akseli poikki :)