Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Alakotila - 29.09.2025, 18:07:16
-
Elikkäs potilaana on 940 b230fd koneella -94. Reilu vuosi takaperin auto ei tahtonut lähteä millään käyntiin ja välillä lähti tosi hyvin. Todettiin että vika on auton alla olevassa polttoainepumpussa kun sitä kolauttelemalla auto lähtikin käyntiin. Pumppu olikin alkuperäinen ja vaihoin boschilaiseen. Auto on oli ajossa ja toimi ihan hyvin mutta puolivuotta sitten alkoi samantapaiset ongelmat ettei aina lähde käyntiin niin vaihdoin uuden polttoainereleen. Auto jäi seisontaan kesän yli ja ollut nyt käytössä pari viikkoa ja ongelmat ovat palanneet. Aamulla ei tahdo auto millään lähteä käyntiin että, pitää sahata tai käydä auton alla kolisteleen. Kun laittaa virrat päälle ei siis kuullu auton alta surinaa. Päivän mittaa auto kuitenkin lähtee hyvin käyntiin.
Mistä ruveta vikaa etsimään? Jännä vika että aamulla ei lähde käyntiin mutta päivänmittaa lähtee hyvin. auto toimii työautona ja olisi hyvä että toimisi luotettavasti. Onko mahollista että uusi polttoainepumppu on sökö vai onko vika jossain ihan muualla? Toivoisin pikaisia vastauksia niin pääsisi vähän jyvälle ja auto ei jäisi tienpäälle :)
-
Kun starttaat aamulla ja vieteri on pitkä. Niin pysäytä starttaus keskenkaiken ja kuuntele että pyöriikö bensapumppu.
-
Kyllä olen starttailujen välissä kuunnellut että suriseeko niin ei surise muutakuin tankin pumppu. Eli siis oon starttannut ja sit pannut virrat pois ja takasin ja kuunnellut lähteekö pyörimään.
-
Joku pumpun liitos tosi hilkulla tai pumppu sökö.
Onks sulakepohja ok? Sulake 1.
-
Minulla on samanlainen moottori, mutta auto on vuoden vanhempi. Sinulla on varmasti 940 GL (Volvo). Todelliset ajokilometrit on noin 465000. Olisi aika vaihtaa sekä tankkipumppu että se toinen, joka on auton alla lähellä moottoria. Myös suodattimen vaihdosta on pitkä aika. Ostin tuon auton 23v6 kk sitten ja silloin sillä oli ajettu 135000 km. Autosähkökorjaamossa sanottiin jo viime vuonna, että siinä etummaisessa pumpussa on joku ylimääräinen ääni. Nyt siitä loppui kerralla sähköt, kun jätin auton käymään n. 5 minuutin ajaksi ja palasin autolle. Heti sammui moottori, kun istuin ratin ääreen. Joku sanoi, että puolalta asti ei tule virtaa. Tänään oli pikainen katselmus. Vikaa voisi minulla olla esim. puola, puolanjohto tai sytyksen pääteaste (oliko se sytkäkivi) Sytytyksen pääteaste, engl. Ignition control module (unit) voivat olla risat.
Paljonko sinun autollasi on ajettu? Nuo pumput pitää joskus vaihtaa, omat ajokilometrini lienevät aika kova saavutus alkuperäisillä pumpuilla.
-
Joku pumpun liitos tosi hilkulla tai pumppu sökö.
Onks sulakepohja ok? Sulake 1.
Pitää tutkia kun saa auton nosturille mutta pitäisi kyllä hyvin olla kiinni ja muuten kyllä auto pelittää niinku pitää. Saakohan noita sulakepohjia uutena kun ainakin se on aika väljä?
-
Minulla on samanlainen moottori, mutta auto on vuoden vanhempi. Sinulla on varmasti 940 GL (Volvo). Todelliset ajokilometrit on noin 465000. Olisi aika vaihtaa sekä tankkipumppu että se toinen, joka on auton alla lähellä moottoria. Myös suodattimen vaihdosta on pitkä aika. Ostin tuon auton 23v6 kk sitten ja silloin sillä oli ajettu 135000 km. Autosähkökorjaamossa sanottiin jo viime vuonna, että siinä etummaisessa pumpussa on joku ylimääräinen ääni. Nyt siitä loppui kerralla sähköt, kun jätin auton käymään n. 5 minuutin ajaksi ja palasin autolle. Heti sammui moottori, kun istuin ratin ääreen. Joku sanoi, että puolalta asti ei tule virtaa. Tänään oli pikainen katselmus. Vikaa voisi minulla olla esim. puola, puolanjohto tai sytyksen pääteaste (oliko se sytkäkivi) Sytytyksen pääteaste, engl. Ignition control module (unit) voivat olla risat.
Paljonko sinun autollasi on ajettu? Nuo pumput pitää joskus vaihtaa, omat ajokilometrini lienevät aika kova saavutus alkuperäisillä pumpuilla.
Mun autolla on ajettu ainakin 500 000 mittari on siis pysähtynyt. Ei tietoa onki tankin moottoria vaihdettu mutta en kyllä mielellään alkuperäistä vaihtaisi pois kun ainakin kuulee että se pyörii siellä tankissa. Tietäjät tietää kuin mukava homma se tankkilaite on purkaa nii en taida itse ruveta samaan ;D.
Itselläni oli sama homma et auto sammui kesken tyhjäkäynnin eikä millään käyntiin niin kipinä oli hukassa. Vika lopulta löytyi virranjakajan pyörijässä
-
Joku pumpun liitos tosi hilkulla tai pumppu sökö.
Onks sulakepohja ok? Sulake 1.
B230fd koneissa on joku erinlainen polttoainepumpun rele ja se on ainakin minulla vihreä ja se sijaitsee eturivissä toinen vasemmalta.
Autoon on vaihdettu polttoainesuodatin 2v sit et ei ainakaan uskos et ois mikään tukos kun muuten auto käy normaalisti. Kohta pitäisi taas töihin lähtä saa aina jännittää pääseekö sitä työpaikan pihaan asti :(
-
Pitää tutkia kun saa auton nosturille mutta pitäisi kyllä hyvin olla kiinni ja muuten kyllä auto pelittää niinku pitää. Saakohan noita sulakepohjia uutena kun ainakin se on aika väljä?
Onhan siinä joku varasulakepaikka, vaihda johdot siihen. Sen sulaketelineen saa melko helposti ylös siitä paikaltaan niin pääsee ropuamaan... :)
-
Onhan siinä joku varasulakepaikka, vaihda johdot siihen. Sen sulaketelineen saa melko helposti ylös siitä paikaltaan niin pääsee ropuamaan... :)
Miten sen saa sieltä irti? En oo uskaltanut siihen pahemmin koskea ettei tuu lisäongelmia ::)
-
Sain vinkkiä toiselta volvoharrastajalta! Käski mitata bensanpaineet koska hän epäilee että paineet on karanneet. Olisiko kellään tietoa auton alla olevasta polttoainepumpun sielunelämästä että onko siellä mitään paineensäätäjää tai anturia joka haistelee psinetta? Konehuoneessa ainakin paineensäädin mutta missäs on paineanturi?
-
Ei ole paineanturia, päästää ylimääräisen polttoaineen kiertämään takaisin tankkiin konehuoneen puolelta paineensäätimeltä
-
Ei ole paineanturia, päästää ylimääräisen polttoaineen kiertämään takaisin tankkiin konehuoneen puolelta paineensäätimeltä
Eli voikohan vika sitten olla paineensäätimessä
-
Ei kai jos kerta pumppu ei aamusella pyöri?
Voithan katsoa onko suutintukissa painetta jos haluat mutta jos pumppu ei pyöri ollessaan kylmä niin kyllä se mun mielestä viittaa sähköpuolen vikaan.
Edelleen se pumppu huono tai sen virransaannissa ongelmaa. Voi olla se joku liitin vähän väljä ja kun sen läpi kulkeva virta kasvaa huonon kosketuksen seurauksena niin liitos lämpiää ja alkaa johtamaan paremmin.
Vaikka pumppu on tuorehko bosch niin ei nykyään boschiinkaan voi laadussa luottaa vaikka kärkikastiin kuuluukin.
Kiinassakin tehtaita Shanghai ja Suzhou... :P
Pitäis lyödä mittari kiinni pumpun napoihin ja aamulla kun lyö virrat päälle katsoa tuleeko pumpulle virta vaikka se olis hiljaa. Silloinhan pumppu on entinen.
Jos ei tule virtaa virrat kytkiessä niin virtapiirissä huono liitos tai releessä kylmäjuotos tai murtuma.
-
Viime talvena tuskastelin vähän samankaltasen ongelman kanssa omassa 740. Alkuun pärjäs kuorettomalla releellä, kun paino sormella kontaktit yhteen hetkeks ja sitten avaimesta. Hauskanhan tästäkii ongelmasta teki se, että tietty mittaillessa pumpulle tuli akkujännite ja bensapainemittarikin näytti e-koneelliselle hyvät lukemat ja sen jälkeen toimi varmaan kuukauden ilman ongelmia.
Kerran sitte vahingossa tökkäsin tyhjäkäynnillä pumpun liitintä sulakerasian vieressä ja auto sammu. Sitä tökkimällä sai uudestaan käyntiin ja samaa jatkamalla sai käynnin pätkimään.
Uus liitinpari ja ei oo sen koomin ollu ongelmaa
-
Ei kai jos kerta pumppu ei aamusella pyöri?
Voithan katsoa onko suutintukissa painetta jos haluat mutta jos pumppu ei pyöri ollessaan kylmä niin kyllä se mun mielestä viittaa sähköpuolen vikaan.
Edelleen se pumppu huono tai sen virransaannissa ongelmaa. Voi olla se joku liitin vähän väljä ja kun sen läpi kulkeva virta kasvaa huonon kosketuksen seurauksena niin liitos lämpiää ja alkaa johtamaan paremmin.
Vaikka pumppu on tuorehko bosch niin ei nykyään boschiinkaan voi laadussa luottaa vaikka kärkikastiin kuuluukin.
Kiinassakin tehtaita Shanghai ja Suzhou... :P
Pitäis lyödä mittari kiinni pumpun napoihin ja aamulla kun lyö virrat päälle katsoa tuleeko pumpulle virta vaikka se olis hiljaa. Silloinhan pumppu on entinen.
Jos ei tule virtaa virrat kytkiessä niin virtapiirissä huono liitos tai releessä kylmäjuotos tai murtuma.
Okei kiitos!
-
Viime talvena tuskastelin vähän samankaltasen ongelman kanssa omassa 740. Alkuun pärjäs kuorettomalla releellä, kun paino sormella kontaktit yhteen hetkeks ja sitten avaimesta. Hauskanhan tästäkii ongelmasta teki se, että tietty mittaillessa pumpulle tuli akkujännite ja bensapainemittarikin näytti e-koneelliselle hyvät lukemat ja sen jälkeen toimi varmaan kuukauden ilman ongelmia.
Kerran sitte vahingossa tökkäsin tyhjäkäynnillä pumpun liitintä sulakerasian vieressä ja auto sammu. Sitä tökkimällä sai uudestaan käyntiin ja samaa jatkamalla sai käynnin pätkimään.
Uus liitinpari ja ei oo sen koomin ollu ongelmaa
Jep sähköviat on kivoja! Vaikka sähköasentaja olenkin niin pistää auton sähköt nöyräksi. Tänä aamuna lähti nuin vaan käyntiin että varmaan siinä sähköpuolella on jotakin häikkää
-
Mun autolla on ajettu ainakin 500 000 mittari on siis pysähtynyt. Ei tietoa onki tankin moottoria vaihdettu mutta en kyllä mielellään alkuperäistä vaihtaisi pois kun ainakin kuulee että se pyörii siellä tankissa. Tietäjät tietää kuin mukava homma se tankkilaite on purkaa nii en taida itse ruveta samaan ;D.
Itselläni oli sama homma et auto sammui kesken tyhjäkäynnin eikä millään käyntiin niin kipinä oli hukassa. Vika lopulta löytyi virranjakajan pyörijässä
Minulla sammui pihalle, kun lämpötila oli noin +12 astetta ja oli ollut käynnissä tyhjäkäynnillä vain noin 5 minuuttia. Sammuminen oli tosi nopea. Starttausyritys pyöritti kyllä starttia. Kaveri haarukoi virran siihen asti, että nyt oli virtapuolella vikaa, ei tullut sähköä puolanjohdosta virranjakajalle. Ostin uuden puolan (noin 13,50€ Biltemasta) ja sytytyksen pääteasteen (n. 33€). Ekana kokeilin tuota hankalampaa vaihtoehtoa, eli sytkäkiveä, sytytyksen pääteastetta. Autossa on ilmanputsari vasemmalla puolen konetilassa ja oikealla on akku. Se ei ole turbomallia. Niissä kuulemma on päinvastoin nämä kaksi osaa. Olipa pirun hankalaa vaihtaa tuo, ja oikeaa paikkaakin sai hakea (netistä ensin). Siis ilmanputsarin ja auton kylkipellin välissä. En tiedä, miten paljon on syytä purkaa osia virallisesti, jotta pääsee käsiksi tuohon sytkäkiveen. Tuossa 453-loppuisessa kuvassa näkyy ilmapuhdistajan kiinnittämistä varten jonkinlainen lattamainen kiinnike. Toiseen pääteasteen jäähdytinlevyn torx-ruuviin ei pääse käsiksi helpolla. Sain osan kyllä kiinni pistokkeeseen, mutta en vielä torxeja paikalleen. Tuota lattarautaa pitää vääntää, jotta vanhan sytkäkiven sen alla olevine jäähdytyspalasineen saa pois. Viimeistelen työn torstaina, tai ajan auton ruuvien laittoa varten lähellä olevaan pikkukorjaamoon. Ai niin, laitoin tietokoneelle tarkoitettua lämmönjohtavuustahnaa coolerin ja sen varsinaisen sytkäkiven väliin. Bilteman myymässä sytkäkivessä oli vain aika pienellä pläntillä alunperin tuota tahnaa. Siis vika oli tuossa sytkäkivessä. Lämpeni kai liikaa, ja autolla on ikää yli 32 vuotta (vm. 1993). Onneksi ei tarvinnut hinauttaa autoa korjaamoon.
Kuvat:
https://ibb.co/rKqBnjDr
https://ibb.co/2YjJbWzL