Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: roilo - 28.01.2012, 21:51:56
-
KORJATTU (ainakin juuri tulleen tekstarin mukaan)
Vialliseksi näyttää osoittautuvan polttoainepumpun rele (nro 103 ). Perussyy vikantumiseen, nettisalapoliisintyön perusteella, on releessä olevat kondensaattorit, joiden elektrolyytti kuivuu ja valuu tomuna pois -> kondensaattorin varauskyky luonnollisesti laskee.
Sikäli harmittavaa, että tämä oli oma veikkaukseni alunperin mutta en uskonut siihen kun työnjohdosta sanottiin että ko. vian kohdalla rele on kerrasta pimeä. Oli muuten jo hyppylanka taskussa valmiina reletestiä varten (navat 15 ja 87 ymmärtääkseni ohittavat releen ja pumppu pyörii, muille tiedoksi). Rele sijaitsee siinä toisen pienvirta-sulakeboksin takana olevassa, torx-ruuvein suljetussa kotelossa. http://img179.imageshack.us/img179/6973/dsc02112ld1.jpg
Foorumille vinkiksi; ei välttämättä ole huono investointi vaihtaa ko. rele (n. 40-45€?) jo etukäteen.
--------------------------------------------------------------------
Dodi, Volle jätti tienpäälle. Ei tahdo enää käynnistyä. Tapahtumat pääpiirteissään
-Perjantaina tankille, tankilta kähdettäessä sammuu oudosti - lähtee vähän kutittelemalla käyntiin ja kulkee normaalisti.
-Lauantaina kauppaan, kulkee normaalisti, lähtee kaupasta normaalisti, hyytyy parkkipaikan portille - ei käynnisty.
-Mukana ollut Bilteman vikakoodimittari antaa koodin P1614.
-Ei lähde käymään, odotuksen jälkeen saattaa hiukan hörähtää mutta sammuu kaasun käytöstä riippumatta.
-20min seisonnan jälkeen lähteekin yllättäen käyntiin ja ottaa kierroksia, pidetään 2000-3000rpm. Menee minuutti tai kaksi ja kierrokset lähtee yhtäkiä putoamaan.
-Vikakoodeiksi luetaan P1670 ja P1614
Mikä perkele sille tuli?
Nuo P16xx koodit taitavat olla Volvon omia, eri nettilähteet arvuuttelevat kaikkea kaasuläppäanturista ECUun ja ajonestoon. Onko kellään minkäänlaista hajua mistä etsisi vikaa?
ps. etulambda ja ETM vaihdettu vuoden sisään.
-
Mikä vuosimalli ja moottori? Bensa vai kiiseli?
-
villi veikkaus vm 2000 ja bensa koneella ;)
-
Äkkiseltään vaikuttaisi kaasuläppävialta.
-
Jep, eli vm. 2000 2,4l bensakoneella.
Kaasuläppä on vaihdettu uuteen kesällä ja toiminut tähän asti moitteettomasti. Ei polta ETS-valoakaan.
Omituista erityisesti se, että hetken tuumauksen jälkeen lähti käymään normaalisti (pidin rpm:t 2000-3000:ssa) minuutiksi, jonka jälkeen kierrokset vaan alkoivat putoamaan.
-
Bensansuodatin kannattaavaihtaa kun ei maksa paljoa eikä ole hommana paha. Bensan paineet ois hyvä nähdä tukin päästä ni se ois pois suljettu jos ovat kunnossa.
-
Hyvä vinkki, bensasuodin onkin vaihtolistalla, mutta...
Kävin illalla käynnistelemässä ja nyt teki sellaista, että:
-käynnistyi sekunniksi, sammui - luetaan viat 1670 ja 1614
-käynnistyi sekunniksi, sammui jne. (viat eivät tunnu pyyhkiytyvän muistista)
-kaikki sulakkeet ehjät, johdot paikallaan
-Käynnistyi ja ryntäytin 3000:iin, sammui melkein saman tie, koko ajan samat vikakoodit
-hetkeksi liikenne hiljeni ja oli kuulevani bensapumpun normaalin äänen
-käynnistyi ryntäytin 3500:n, kaasuttelin, pysyi käynnissä minuutin, toisenkin
-laskin kierroksia 3000-2500-2000 ja lopulta laskin varovaisesti tyhjäkäynnille - ei sammunut
-sammutin ja luin koodit, 1670 ja 1614 edelleen
-käynnistin, sammutin, käynnistin, sammutin x 10 kertaa. Toimi.
Mikäköhän sillä on :idiot2:, onko noista koodeista tietoa ?
-
Ongelmana voisi olla huono yhteys käynnistyksenestolaitteen "antenni" renkaassa, tämä on pyöreä virtalukon ympärillä.
Sen muistaakseni näkee kun poistaa ohjauspylvään alemman suojakannen.
Vastus siinä kelalla tulisi olla about 5 ohmia + / - 10%
Irrota ja koita putsailla joka paikka, mutta varo niitä oransseja johtoja ne on muistaakseni turvatyynyn johtoja. ;)
-
Ja tarina jatkuu. Tänään laittamaan käyntiin, toimi saman tien. Kävi tyhjäkäyntiä nätisti pari minuuttia.
Ajoin ulos hallista - luiskaa ylös - jätin tyhjäkäynnille ja menin toiselle autolle. Sammui itsekseen.
Ei käynnistynyt kunnolla. Ulos autosta, koputtelin pääreleet ja käytin ovet lukkoon/auki -> lähti käyntiin ja toimi niin, että muutaman kilometrin sai ajettua.
Samoja vikakoodeja tyrkkää. Nyt auto on hiljaisemmassa paikassa, jotta pääsee ehkä toteamaan onko bensapumppu sanonut sopimuksen irti. Korjaamo ei osannut/halunnut sanoa koodeista mitään (pitää kuulemma lukea volvo-testerillä).
-
Pistäisin rahani likoon tuon ajoneston puolesta ;)
-
Ajonesto kuulostaisi helpolta vastaukselta ja nettilähde viittaisi P1670:n olevan juurikin kommunikaatiovirhe ajoneston kanssa. Mututuntumalla myös ovien avaus/sulkeminen mahdollisti käynnistyksen varsinkin ma-aamuna.
Toisaalta satunnainen käynnistyminen sekä ekana iltana, että varsinkin toisena iltana, että vian poistuminen nyt jo kokonaan viittaisi ennemmin johonkin roskaan bensasysteemissä. Voikohan bensan puute aiheuttaa virhekoodin?
-
Ja homma etenee.
Auto toimi maanantaiaamun jälkeen normaalisti. Kävin käynnistelemässä kylmänä, lämpöisenä ja puolilämpöisenä. Vikakoodien ilmentyminen lakkasi.
Tiistaina ajelin kylillä ilman ongelmia. Keskiviikon auto seisoi.
Torstaina piti siirtää auto kotiin. Lähti käyntiin, mutta yllättäen sammahti. Lähti heti käyntiin eli liikkeelle vaan. Päästiin puoli kilometriä ennen kuin hyytyi. Käynnistyi vielä kerran sammuakseen saman tien. HUOM! Ei minkäänlaista vikakoodia tahi valojenvälkettä mittaristossa!
Siis hinuria hakemaan. Alle puoli tuntiameni, auto kiinni jahinaamaan - pitäiskö vielä kokeilla käynnistyykö? Käynnistyihän se (ekalla niinkuin aina lähtiessään)!. Kävi tyhjäkäyntiä noin kaksi minuuttia hinauksen aikana, sitten sammui.
Jännitysnäytelmän osa 2 - uusi oire ilmaantuu
Päästiin korjaamolle. Kokeillaan taas käynnistää. Sanookin vain naksnaks, aivan kuin olisi virta loppu (tähän mennessä käynnistinmoottori on aina pyörinyt)
Huomattiin, että kun avainta pitää käynnistysasennossa pitempään räpsyttää jokin konehuoneessa (ilm. rele?) ja mittaristosta havaitaan, että jokin katkoo virtaa (bensamittari siis meni ylös-alas räpseen tahdissa kun avainta pidettiin starttiasennossa). Naputeltiin tämän jälkeen pääreleitä (AC-komp. Main system ja startti). Tämän jälkeen kokeiltiin käynnistää. Arvasit aivan oikein - lähti käyntiin.
Tuon jälkeen käynnistyi aina silloin tällöin. Voisi melkein kuvitella, että käynnissäpysymisaika on jossain määrin riippuvainen siitä miten pitkään auto huilasi. Ihan kuin bensaa vain tihkuisi tankista. Sittenkin polttoainevika? Kaksi vikaa yhtaikaa päällä (bensatukos + systeemirele)? Vai olisiko niin, että systeemirele pätkii ja lopettaa bensanpumppauksen?
Kummaa....
-
No just, täällä samat oireet kuin edellä olevassa ”Jännitysnäytelmän osa 2 - uusi oire ilmaantuu” :'(. Lähtötilanne kuitenkin se, että V70 2,4 bensa -00 automaatti (ajettu vasta 174 tkm) jätetty täysin kunnossa olevana -20....-30 pakkaseen 5 päiväksi. Tänään 2 tunnin (säteily)lämmityksen jälkeen piti lähteä liikenteeseen, niin nakse vain kuuluu konehuoneesta (solenoidi? / joku rele?), ja kun virta-avainta pitää starttiasennossa niin bensamittari ja varoitusvalot vaan ”soutaa” edestakaisin. Oireista päättelin, että akusta virta
hävinnyt jostain ihmeen syystä. Toisella akulla + apukaapeleilla virtaa -> ei auta, oireet aivan samat. Nyt auton oma akku latauksessa, koska näytti 11,8V. Mutta, mikä ihme tuohon tuli kun 5 päivää pakkasessa seisoi? Starttimoottori ei edes yritä pyöriä, starttimoottori vainaa?
-
No just, täällä samat oireet kuin edellä olevassa ”Jännitysnäytelmän osa 2 - uusi oire ilmaantuu” :'(. Lähtötilanne kuitenkin se, että V70 2,4 bensa -00 automaatti (ajettu vasta 174 tkm) jätetty täysin kunnossa olevana -20....-30 pakkaseen 5 päiväksi. Tänään 2 tunnin (säteily)lämmityksen jälkeen piti lähteä liikenteeseen, niin nakse vain kuuluu konehuoneesta (solenoidi? / joku rele?), ja kun virta-avainta pitää starttiasennossa niin bensamittari ja varoitusvalot vaan ”soutaa” edestakaisin. Oireista päättelin, että akusta virta
hävinnyt jostain ihmeen syystä. Toisella akulla + apukaapeleilla virtaa -> ei auta, oireet aivan samat. Nyt auton oma akku latauksessa, koska näytti 11,8V. Mutta, mikä ihme tuohon tuli kun 5 päivää pakkasessa seisoi? Starttimoottori ei edes yritä pyöriä, starttimoottori vainaa?
Akku vain on lopussa, lämmitysaikakin oli varsin lyhyt.
Akku ei pysty antamaan isoa virtaa jonka starttimoottori haluaa, vain solenoidi napsuu.
-
Mulla ei ainakaan ollut akusta kiinni - minuuttia myöhemmin startti pyöri taas iloisesti.
Sellainen jatko vielä, että kävin taas autolla:
-1. startti, ei käynnisty
-2. startti sahaten vähän pitempään, ei käynnisty
-3. koputellaan pääreleitä
-4. startti, pöräyttää kierrokset mutta sammuu
-5. startti, käynnistyy normaalisti avainta näyttämällä.
-6. käy taas puhtaasti melko tasan 2-3minuuttia eli suurinpiirtein saman ajan kuin useana muunakin kertana - jokin sähkövermele lämpenee ja lopettaa toiminnan?
Sormet ristiin siis, että olisi systeemireleen jokin lämpömekaaninen ongelma (rele, joka saa ohjauksen ECUlta ja ohjaa virtaa eteenpäin sekä sytkään, starttiin että bensapumppuun).
Kokeile legendary ottaa main fuse boxin kansi irti ja vähän kovistella sitä pienintä mustaa relettä. Ottaako nyt starttia?
-
Uskottava on sittenkin, että täällä oli akussa vika. Akku oli nyt vuorokauden latauksessa ja moottori 4 tuntia säteilylämmittimen perässä -> V70 Classic lähti kuin palmun alta käyntiin, tosin sattui kelikin lauhtumaan saman vuorokauden aikaan 15 astetta. En olisi uskonut että Exiden akku kestää vain 3 vuotta pakkasta kun Volvon alkuperäinen akku kesti 8 vuotta. Lataus on ok nytkin, eikä koskaan ole aiemmin tarvinnut pakkasillakaan akkuja erikseen ladata. No hyvä kuitenkin, ettei ollut akkua kalliimpi vika, sillä pikkaisen jo "säikäytti" mittariston outo käytös. Ja ehkä tuolla Exiden akkullakin vielä pärjää jonkin aikaa jos ei -30 asteen pakkasia satu pidemmäksi aikaa kohdalle.
-
Uskottava on sittenkin, että täällä oli akussa vika.
Mä en usko. Yleensä akun napajännite pitää olla luokkaa 10V, jotta normaalisti toimiva solenoidi ei vedä starttia päälle. Tämä tarkoittaa siis yhden kennon oikaria, mikä ei korjaannu lataamalla. Ota hinausauton numero ja lämmintä vaatetta matkalle mukaan...
-
Niin, lisätään vielä, että solenoidi ei missään tilassa vain "hakkaa" edestakaisin - jos se liikahtaa, kytkee se starttimoottorin oikosulkuun -> startti pyörii. Akun virranantokyvystä riippuu vain se pyöriikö moottori normaalisti/huonosti/ei ollenkaan. Mittaristo & systeemien pitäisi olla siitä riippumatta olla virroitettuna.
-
Mä en usko. Yleensä akun napajännite pitää olla luokkaa 10V, jotta normaalisti toimiva solenoidi ei vedä starttia päälle. Tämä tarkoittaa siis yhden kennon oikaria, mikä ei korjaannu lataamalla. Ota hinausauton numero ja lämmintä vaatetta matkalle mukaan...
Olen ”roilo” samaa mieltä kanssasi, että solenoidi joko vetää tai ei vedä. Ensimmäisessä kertomuksessani en kuitenkaan tarkoittanut, että solenoidi olisi liikkunut samaan tahtiin kuin bensamittarin neula ja mittariston varoitusvalot kun virta-avainta pidin starttiasennossa, silloin solenoidi vain oli vetäneenä tai ei, sitä vain oli hankala eroittaa ”hiipuvan sätkätyksen” keskeltä, jota tuli konehuoneesta (solenoidi uudelleen startatessa + rele(iltä)) + mittariston seutuvilta + bensapumppu pyörähtää samaan tahtiin + lisäksi automaatissa vaihdekepin solenoidi ”napsui” edestakaisin kun jarrulla seisoin virta-avain starttiasennossa. Normaalisti (kun akussa virtaa) sellaista tilannetta ei tietenkään kannata tehdä, että virta-avainta pitää pidempään starttiasennossa.........jos ei halua starttimoottoria hajoittaa. Silloin niin tein koska starttimoottori ei varmasti pyörähtänyt, ei sitten kierrostakaan, niin halusin nähdä mitä muuta auto tekee ja mitä ei. Nooh, ensimmäinen diagnoosi oli, että 3 vuotta vanha akku on vainaa, siksi toinen akku apukaapeleilla rinnalle. Mutta siitä se hämmennys alkoikin, koska tiesin että irtoakku on varmasti täydessä latauksessa (eilen illalla sillä käynnistettiin diesel Mersukin) ja ei senkään akun avulla starttimoottori Volvossa inahtanutkaan. Toisen akun toimimattomuudesta tuli ensin mieleen että apukaapeleissa on huono kontakti (akun kengissä vaseliinia), tai auton sähkölaitteissa vika, mutta todennäköisesti auton akku vain imi niin paljon virtaa itseensä että virtaa ei riittänyt starttimoottorin pyöritykseen, se selittäisi sen miksi pelkkä auton akku näytti heti starttausyrityksen jälkeen 11,8 V. Olisiko auton akku ollut peräti jäässä (pakkasta oli pahimmillaan -34) ja sitten kun siihen tuo täydessä varauksessa olevan akun rinnalle niin tyhjä akku "sulaa" kun saa virtaa itseensä, mutta huono ja hyvä akkukaan yhdessä ei heti riitä auton starttimoottorin pyöritykseen, olin siis ehkä liian hätäinen siellä pakkasessa. Sama efekti muuten tapahtuu paristoissa, eli kärjistäen kun ei mennä sisäisiin resistansseihin ja kemiallisiin ilmiöhin, niin täysi paristo + tyhjä paristo = huono paristo. Anyway, tänään V70 Classic on lähtenyt hyvin käyntiin vaikka seisoi päivän 8 – 14 asteen pakkasessa ilman lämmitystä. Silti, pitää olla varautunut uuden akun ostoon ja pitää lämpöisiä vermeita matkassa, itse kunkin.
-
Akusta kannattaa aina aloittaa jos pakkasilla tulee käynnistysongelmia. Meidän eukon -99 T5 kärsi kanssa ongelmista kun tiukemmat pakkaset tuli. Akku ei meinannut jaksaa pyörittää ja ETM valo jäi palamaan vaivalloisen käynnistyksen jälkeen (auton alkuperäinen 13v vanha akku...) . Uusi akku pellin alle ja pelaa kuin palmun alta.