Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: massamaahinen - 29.09.2025, 18:16:08
-
Asensin S80 -10 autooni poikani V40 -19 vanhan akun. Kun yritän kertoa autolle, että olen asentanut uuden akun, niin ei mene läpi. Huomaako auto todellakin, että yritän asentaa tavalliseen Volvoon uudemman Start/Stop mallin akun? Kuvissa ensin S80 akku ja sitten V40.
Mitä haittaa tästä voi olla?
(https://i.ibb.co/3Dntxjt/IMG-0839.jpg) (https://ibb.co/3Dntxjt)
(https://i.ibb.co/prdbrHgG/IMG-0841.jpg) (https://ibb.co/prdbrHgG)
-
Mitä tarkoittaa, että "ei mene läpi" ja millä yrität nollata sitä akunhallintaa? Akun eri tyyppisyydestä se ei ole ainakaan kiinni.
-
Tuolla yritin ja noin kertoo ja tuon jälkeen tulee virheilmoitus.
(https://i.ibb.co/Pv09Q4Fy/IMG-0842.jpg) (https://ibb.co/Pv09Q4Fy)
(https://i.ibb.co/yBp3SVbH/IMG-0843.jpg) (https://ibb.co/yBp3SVbH)
-
Itse olen tuon bms nollannu ihan ilman testeriä.
(https://i.ibb.co/1c66yYp/IMG-7333.png) (https://ibb.co/1c66yYp)
-
Volvo S80, vm 2010 ohjekirjan mukaan: " Katkaise virta ja odota 5 minuuttia." Pitää muistaa irottaa ensin miinus- kaapeli ja sitten plus kaapelin irrotus. Akkua asenettaessa, ensin plus kaapeli ja sitten miinus kaapeli kiinni.
Ohjekirjassa ei mainita mitään testerin käytöstä.
Omassa XC 60, 2017 on samalainen ohje akun vaihtamiseen.
-
Volvo S80, vm 2010 ohjekirjan mukaan: " Katkaise virta ja odota 5 minuuttia." Pitää muistaa irottaa ensin miinus- kaapeli ja sitten plus kaapelin irrotus. Akkua asenettaessa, ensin plus kaapeli ja sitten miinus kaapeli kiinni.
Ohjekirjassa ei mainita mitään testerin käytöstä.
Omassa XC 60, 2017 on samalainen ohje akun vaihtamiseen.
Ei mainita ohjekirjassa, että akkuvahti pitäisi nollata. Kyllä se silti pitää nollata. Sen huomaa sitten tulevaisuudessa, jos sitä ei ole nollattu, kun mittaristoon ilmestyy "matala akun varaus" tai vastaava teksti.
-
Tuolla yritin ja noin kertoo ja tuon jälkeen tulee virheilmoitus.
Mitähän virheilmoitus kertoo? Arvelisin, että ratkaisu on mennä akkukauppaan. Mittauttaa ensin tuon pojan perintöakun, jos se mielenrauhaa suo. Rapiat kuusi vuotta on kelpo ikä akulle, ja jos se on vielä välillä lojunut suulin nurkassa, ei sitä autoon kannata asentaa. ICarsoftikin sen tietää(?).
-
Ei sitä tarvitse autolle kertoa, se oppii ajan kanssa uuden akun toiminnan ja kaikki toimii täysin normaalisti. Akun vaihto vain aloittaa opetusprosessin aivan alusta kun kertomatta jättäminen vie enemmän vain aikaa, ei muuta eroa.
-
Ei sitä tarvitse autolle kertoa, se oppii ajan kanssa uuden akun toiminnan ja kaikki toimii täysin normaalisti. Akun vaihto vain aloittaa opetusprosessin aivan alusta kun kertomatta jättäminen vie enemmän vain aikaa, ei muuta eroa.
Kauanko se ottaa aikaa? Vuoden? Kaksi?
Omalla kohdalla en osannut nollata akkuvahtia akun vaihdon yhteydessä. Siitä seurasi mm. ilmoituksia akun varaustasosta, multimedian tippuminen pois päältä kun auto ei käynyt... Akkuvahdin nollaus noin vuoden päästä akun vaihdosta eikä yhtään ilmoitusta matalasta varaustasosta. Tiedä sitten... Turhaan taisin nollata.
-
Siis jos ja kun on tuo BMS, battery monitoring sensor, niin eikös siinä akun miinusjohdossa ole kyseinen anturi ja jonkun sortin ohut johto silloin?
Omassa vm.08 ei ole mitään ylimääräisiä krumeluureja miinusjohdossa, pelkkä paksu musta johto.
-
Olenko aivan sokea kun en näe ylläolevissa iCarsoft-kuvissa virheilmoitusta? Tekstihän kertoo sen, että akun varauksen seuranta alkaa toimia vasta kun virrat on olleet pois muutaman tunnin, siihen asti voi herjata matalasta varauksesta. Jotain tuollaista muistelen samanlaisen laitteen itsellenikin kertoneen akunvaihtoa kuitatessa.
-
Kyllä jos tuo vidalla tehdään ja oikein niin voi vaatii sen kuutisen tuntia nollauksen jälkeen seisottamista.
(https://i.ibb.co/kVgM6v4g/IMG-3738.jpg) (https://ibb.co/kVgM6v4g)
free download hosting (https://imgbb.com/)
-
Kyllä jos tuo vidalla tehdään ja oikein niin voi vaatii sen kuutisen tuntia nollauksen jälkeen seisottamista.
(https://i.ibb.co/kVgM6v4g/IMG-3738.jpg) (https://ibb.co/kVgM6v4g)
free download hosting (https://imgbb.com/)
Tuossa puhutaan valvonta-anturin vaihtamisesta, ei akun vaihtamisesta.
-
No niinpä tuli väärä kuva :2funny:
Tuossapa oikea kuva.
(https://i.ibb.co/1GxfY0wn/IMG-3740.jpg) (https://ibb.co/1GxfY0wn)
-
Onpas nyt tehty akun vaihdosta hankalan kuuloista. Ei muuta kuin kaupasta uusi akku vanhan tilalle ja kovaa ajoa. 6 vuotta vanha webastokäytössä ollut akku joutaa romulavalle.
-
Onpas nyt tehty akun vaihdosta hankalan kuuloista. Ei muuta kuin kaupasta uusi akku vanhan tilalle ja kovaa ajoa. 6 vuotta vanha webastokäytössä ollut akku joutaa romulavalle.
Juurikin näin!
-
Onpas nyt tehty akun vaihdosta hankalan kuuloista. Ei muuta kuin kaupasta uusi akku vanhan tilalle ja kovaa ajoa. 6 vuotta vanha webastokäytössä ollut akku joutaa romulavalle.
Mitä hankalaa tuossa nyt on? Webastojen ym vuoksi tuo bms nollataan, ei sitä pakko ole tehdä mutta siinä sitten ihmetellään kun esim lämmitin ei lämmittänytkään aamulla ja taulussa ilmoitus "akun varaus alhainen" kun auto ei tunnistanutkaan sitä uutta akkua. Jos bms yksikköä ei ole niin sama se mitä sinne kytkee, vajaata tai täyttä akkua / vanhaa tai uutta.
-
Oma akkuni oli niin huonossa hapessa ettei enää ottanut latausta vastaan. Ajelen nyt tuolla ja seuraan akun kuntoa erillisellä akku”tietokoneella” joka siirtää tiedot kännykkään. Koska ajan vain lyhyitä matkoja pari kertaa viikossa, lataan akkua autotallissa aina kun jännite putoaa liian alas.
Pojalla on bensalämppäri eikä pistokepaikkaa joten vaihdettiin akku koska lämppäri ei enää käynnistynyt. Siinä tuo proseduuri sujui sutjakkaasti.
-
Tuo kuvan V40:sen akku ei ole S/S-autoon tarkoitettu vaan pitäis olla AGM. Tosin kyllä noita EFB-akkuja ovat sellaisiin "kylväneet", omassa -16 XC70:ssäkin sellainen alkuperäisasennuksena oli kun se reilu viisi vuotta sitten tuli taloon. Vaihdoin sen joku vuosi sitten AGM-akkuun kun alkoi satunnaisesti herjaamaan alhaisesta akun jännitteestä. Mitään BMS:n nollausta ei tuohon tehty eikä ole mitään herjoja tms sen jälkeen lähetellyt. Ainoastaan info-näyttö sammuu jos pidempään moottori sammutettuna musaa tms kuuntelee mutta se taitaa olla normaali proseduuri.
-
Käsittääkseni oli alkuperäinen akku tuossa V40:ssa. Ellei joku Biliassa ole vaihtanut ennen auton myyntiin laittoa V:> Auto oli ollut Bilian oman henkilökunnan työsuhdeautona. Mutta nyt siinä on AGM.
Pitää seurata tilannetta. Uudet lataussysteemit voivat olla sen verran kehittyneitä, mutteivät riittävän älykkäitä, että voivat ladata väärällä algoritmilla.
-
Tuo kuvan V40:sen akku ei ole S/S-autoon tarkoitettu vaan pitäis olla AGM.
Akussahan lukee näin vapaasti suomennettuna, että korvaa tämä vain saman teknologian tai AGM-akulla.
Näin yleisellä tasolla pohdittuna, onko käyttöohjeisiin perehtyminen jotenkin ehdottomasti poissuljettua toimintaa? Tuolla eräällä toisella foorumilla näkee päättömiä kannanottoja eri sähköautoista, joista auton tunteva tietää heti, että kirjoittajalla ei ole mitään ymmärrystä auton ominaisuuksista. Ilmeisesti toiset autot ovat helpommin lähestyttäviä, mutta sähköajon periaatteet ja autojen peruspiirteet olisi hyvä tuntea ennen rattiin siirtymistä. Jos ei osaa käyttää huollon sijaisautoa, se ei todellakaan ole auton vika ELK!
-
Jo tuon oman kohta 10 vuotta vanhan XC:n manuskassakin lukee jotta: Vaihdettaessa käynnistysakku Start/Stoptoiminolla varustetussa autossa pitää asentaa oikean tyyppinen akku, EFB12 käsivalintaisella vaihteistolla ja AGM13 automaattivaihteistolla varustetussa autossa.
Eli jos se luovuttaja oli manuaali niin EFB on OK, toki AGM O0
-
Se V40 ei tietenkään ole manuaali vaan automaatti bensavehje, stop/start ja eberillä.
Minä tässä vaan elektroniikka-ammattilaisena ja hyvinkin paljon autohommia 60 vuoden aikana tehneenä ihmettelen, että mistä kummasta auto voi tietää akun olevan väärä välittömästi kun se on kytketty kiinni ja metriäkään ajamatta? Onko akussa sisällä jokin siru joka keskustelee auton kanssa?
-
Mikä on se virheilmoitus jonka se antaa? Tuo kuvissa näkyvä pitkä tekstihän ei ole virheilmoitus, vaan ohje.
-
Se V40 ei tietenkään ole manuaali vaan automaatti bensavehje, stop/start ja eberillä.
Minä tässä vaan elektroniikka-ammattilaisena ja hyvinkin paljon autohommia 60 vuoden aikana tehneenä ihmettelen, että mistä kummasta auto voi tietää akun olevan väärä välittömästi kun se on kytketty kiinni ja metriäkään ajamatta? Onko akussa sisällä jokin siru joka keskustelee auton kanssa?
Ei ole sirua akussa, eikä auto tiedä heti, vaikka laittaisit mopon tai kuorma-auton akun kiinni. Pidemmän päälle laturi ei ehkä osaa ladata akkua oikein, jos akku on aivan väärän kokoinen. Akun tyypillä ei ole muuta väliä kuin se, että jos auto on alun perin suunniteltu käyttämään perinteistä lyijyakkua, niin AGM jää vähän enemmän vajaaksi sen tarvitseman korkeamman latausjännitteen takia. Autohan pitää akkua aina vähän vajaana, jotta siihen voidaan tuupata energiaa moottorijarrutuksessa. En ole tosin lainkaan varma, onko vuoden 2010 autossa vielä koko akkuvahtia, joka tuota lataustakin säätelee. Voi siis olla, että nollaus ei onnistu siksi, että koko laitetta ei ole olemassa. Tarkista löytyykö akun maakaapelista akun navan vierestä tulitikkuaskin kokoinen laite, jossa virtashuntti ja äly sijaitsevat. Tuon älyn voi nollata myös ottamalla virrat päällä laitteen virtasyötön hetkeksi irti akun plusnavalta. Silloin akun varaustlian laskut alkavat taas nollasta. Mutta kuten jo aiemmin on todettu, nollaus ei ole ainakaan vanhoissa Volvoissa tarpeen. Bemarit ovat sitten ihan asia erikseen.
-
Ei ole tarpeen bemareissakaan, niissäkin akun lataustarve oppii itsellään ajan kanssa. Jos asennetaan saman kokoinen ja saman tyyppinen akku.