Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: SneQu - 29.09.2025, 22:50:38
-
Hei, kuten kuvasta näkyy niin turbo oli valmis autossa sylki kivasti öljyä. Ei antanut eää kunnolla kierroksia jotka eivät nousut yli 3000 ja lykkäsi valkoista savua ajaessa. Nyt kun saatiin uusi turbo paikalleen aloin vaihtamaan jäähdytinnesteitä ja öljyjä niin öljy oli aika jännän näköistä. Olisiko mahdollista että myös kansipahvi olisi voinut mennä
Auto on Volvo C70 1996 2.0l
(https://i.ibb.co/CstxsgkH/Whats-App-Kuva-2025-09-05-klo-11-55-34-094df2ea.jpg) (https://ibb.co/CstxsgkH)
(https://i.ibb.co/nqZ9pXrH/Whats-App-Kuva-2025-09-29-klo-17-03-58-ab1aaa6b.jpg) (https://ibb.co/nqZ9pXrH)
-
Valkonen savuhan tarkoittais että nestettä pääsee palotilaan. Öljysavu yleensä sinistä.
Onhan tuo öljy sen näköstä että varmaan nestettä seassa.
Eli joo, mahdollista että pahvi mennyt.
-
Juu ajattelin saamaa mutta kun turbossa kiertää nestejäähdytysaine ja öljy ja oli hajonnut ja ne putket siellä sisällä aika lähekkäin niin ajattelin että sen kautta oli kiertoon päässyt koska öljyä oli mennyt myös jäähdytinsäiliöön, mutta varmaan voi mennä sinne myös jos kansipahvi on mennyt
-
Eiköhän tuo mene turbon vaihdolla ja kunnon pesulla. Tuskin on baffi menny.
-
Nähdään kohta kun haen öljyt ja jäähy nesteet. Onko suositeltavaa ajaa jotain pesuaineita tai vastaavia jäähdytin nesteen läpi vai onko vaan uudet tilalle ja on the road?
Tosiaan tuota kuvassa olevaa puuromaista öljyä oli vaan ehkä joku 0.5-1l välillä.
-
Pesu.
Jos on automaatti niin tuohan voi olla laatikkoöljyäkin, kannattaa vilkasta lootan öljyt jos on tomaatti.
Lämmönvaihdin voi olla hapantunut jäähdyttimessä.
-
Jos auto olisi minun:
-alkuperäisen ahtimen kunto ja vuotokohdat. Kuva ehkä valehtelee, mutta noilla seuduilla tuppaa olemaan öljyistä.
-jos vika todellakin oli turbossa, huuhtoisin öljy- ja jäähdytysjärjestelmät, ehdottomasti ennen uuden turbon asentamista.
-vikakoodithan on tietenkin luettu oikeilla vehkeillä..?
-ja kun tuolla rystysiään repii, vaihtaisin kaikki letkut ja tiivisteet
-kun moottorin kunto on varmistettu, öljyn paineet ilman käynnistämistä, sitten vasta bensaa.
- ja tadaa, Italian coupé on taas stradalla :).
Pessimistinä veikkaan, että turbolla et selviä ELK.