Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Henq_ - 28.01.2012, 22:51:10
-
Elikkäs ongelma on seuraava: Kansipahvi vaihdettiin amazoniin ja uudet öljyt ja jäähdytinnesteet koneeseen. Ennen kuin käynnistämään ehdin niin huomasin että kannen välistä takaa tihkuu jäähynestettä. Kansi nostettiin ja sylinterit oli täynnä jäähynestettä. Kannenpulttien reiät täynnä öljyä ja jäähynestettä. Sitten sellainen erikoisuus tuli huomattua että apukuskinpuoleisen ohjaamosta katsottuna ensimmäisen kannenpultin reiästä pulppusi tätä nestekoktailia vaikka sitä reikää kuivasikin. Mitä ihmettä? :-[
-
Oisko jäänyt likaa kierteisiin ja kiristäessä haljennut lohko.
-
Joo, pahasti haiskahtaa entiseltä lohkolta.
Kansirempan tärkein vaihe on just se, et kansipulttien reiät on satavarmasti puhtaat, lohkon saa rikki myös läträämällä liikaa öljyä pulteille.... se ei karkuun pääse, vaan paukauttaa tiensä auki kiristyksessä.
-
Elikkäs ongelma on seuraava: Kansipahvi vaihdettiin amazoniin ja uudet öljyt ja jäähdytinnesteet koneeseen. Ennen kuin käynnistämään ehdin niin huomasin että kannen välistä takaa tihkuu jäähynestettä. Kansi nostettiin ja sylinterit oli täynnä jäähynestettä. Kannenpulttien reiät täynnä öljyä ja jäähynestettä. Sitten sellainen erikoisuus tuli huomattua että apukuskinpuoleisen ohjaamosta katsottuna ensimmäisen kannenpultin reiästä pulppusi tätä nestekoktailia vaikka sitä reikää kuivasikin. Mitä ihmettä? :-[
Vaikuttaa kyllä enempikin , että kansi ei ole ollut kunnolla paikoillaan , jos nesteet on valuneet ennen käynnistystä ?
Eli varmaan siellä kannenpulttien reiissä on ollut p-skaa :nohnoh
Reiät puhtaaksi , ja jos haluaa varmistaa asioita , pultit varovasti niin pitkälle kuin menevät , ja tarkistus mittaus että ovat tarvittavan syvällä .
Ja jos joku reikä vaikuttaa että olis pohjassa pore , puhtaaksi , ja vaikka pieni tippa araldiittia pohjalle , muttei liikaa :P
-
Mulle kävi kerran samalla lailla. Vaihdoin ohuen 0,8mm kansipahvin puhdistettun lohkon ja kannen väliin. Jäähdytysnestettä lisättäessä lorina alkoi käydä ja neste valui kannen ja lohkon välistä. Kyllä potutti. Otin kannen uudelleen auki ja vaihdoin tilalle 2,0mm tiivisteen ja ongelmia ei sen jälkeen ole ollut. Ohuempi tiiviste oli mallia Biltema ja paksumpi muistaakseni Elring. Paksumpi tiiviste antaa anteeksi pintojen epätasaisuuksia.
-
Muutaman pultin reiässä oli aikamoinen kerros shaibaa kun rupesin tutkimaan.
Mulle kävi kerran samalla lailla. Vaihdoin ohuen 0,8mm kansipahvin puhdistettun lohkon ja kannen väliin. Jäähdytysnestettä lisättäessä lorina alkoi käydä ja neste valui kannen ja lohkon välistä. Kyllä potutti. Otin kannen uudelleen auki ja vaihdoin tilalle 2,0mm tiivisteen ja ongelmia ei sen jälkeen ole ollut. Ohuempi tiiviste oli mallia Biltema ja paksumpi muistaakseni Elring. Paksumpi tiiviste antaa anteeksi pintojen epätasaisuuksia.
Itsellä tuollainen paketti http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-2.asp?id=1173&iPageID=268 (http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-2.asp?id=1173&iPageID=268) kansipahvin paksuudesta ei kyllä ole haisua..
-
Ongelmat jatkuvat. Tällä kertaa jäähdytinnestettä oli lirahtanut jostain vaihdelaatikon tietämiltä lattialle. Moottori käynnissä ei vuotanut mutta heti kun koneen sammutti alkoi lorisemaan :-[
(http://i1173.photobucket.com/albums/r591/Henq_/09032012378.jpg?t=1331328198)
(http://i1173.photobucket.com/albums/r591/Henq_/09032012380.jpg?t=1331328213)
(http://i1173.photobucket.com/albums/r591/Henq_/09032012388.jpg?t=1331328260)
(http://i1173.photobucket.com/albums/r591/Henq_/09032012390.jpg?t=1331328270)
-
Onko ne lämppärille menevät letkut kunnossa/kunnolla paikoillaan ?
Vai tuleeko lämppäristä ?
-
Tällä kertaa syyksi osoittautui vuotava lämppärin hana. Mihin se kuparinen putki menee?
-
Ohut putki menee lämppärin kennolle. Lämppärin koteloa täytyy raottaa jotta sen saa irti. 8)
Hanan kumitiivistettäkin oli Ruåtsissa myynnissä.
-
Lainaanpa vähä topikkia.
B20 ei tahdo pitää jäädytinnesteitä ja öjyjä omilla paikoillaan. Nesteet karkaa ajossa pikkuhiljaa öljyjen sekaan. Kansipaffi vaihdettiin, siitä ei vikaa löytyny. Tällähetkellä paikalla 2mm tiiviste. Jäähdyttimeen ei lykkää painetta.
Kantta tutkin kun se oli pöydällä, silmämääräsesti ei näkyny halkeamia.
Täytyy pakostaki vuotaa öljytilaan paineettomalle puolelle, mutta mistä?
Sen verran vähä ajettu, että öljyt on pysyny oikean värisenä, venakoppaan ilmestyy runsaasti "kermaa"
-
Onko autosi talvikäytössä?
Muistaakseni omissa tappikoneissa suljetulla huohotuksella kerääntyi öljykorkkiin harmaata kylmälimaa jo viileillä keleillä ja tämä ei aiheuttanut putsausta kummempia toimenpiteitä.
Jos öljyn sekaan pääsisi jäähdytinnestettä niin sen pitäisi olla harmaata limaa kokonaan ja laakerithan ei tykkää glykolista.
Häviääkö sitä jäähdytinnestettä?
-
Onhan kansi jälkikiristetty? Vesikanavien ympärille voi kasatessa laittaa aivan ohuesti jotain tiivistemassaa ja eliminoida pintojen pienen epätasaisuuden. Jos ei auta, niin kansi tai lohko halki.
-
Auto ei ole talvikäytössä. Nestettä on kadonnu, ei tosin mahdottoman paljo. Öljyt pysyy tikussa kirkkaina, mutta venakoppa on täynnä kerman väristä limaa. Myös huohotinpönttöön on tätä limaa kulkeutunut.
-
Harmaata limaa myös meijän koslassa venttiilikopassa ,öljy on Teboilin jotain.
Joskus muinoin kun oli B-ascona niin yksi öljymerkki muistaakseni helix tuotti venttiilikoppaan kyseistä limaa.
Muilla öljylaaduilla ei ollut samaa ominaisuutta.
Tiiä sitten mistä johtui.
Ja kannattaa kunnolla ilmata jäädytinjärjestelmä.
Oksentaa aika helposti nesteet pellolle jos ilmaa jossain.
-
Itellä tulee öljyhuohottimesta b20:ssä ihan suklaavanukkaan näköstä.. Ei kuitenkaan kuluta jäähdytysnestettä joka tekee myös öljyn kanssa tuota.. Öljy on Mobil Super2000 vaiko 3000 semisynteettistä.. Kuulemma ainakin kyseinen öljy tekee juuri tuota..