Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Dingdang - 29.01.2012, 04:17:02

Otsikko: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 29.01.2012, 04:17:02
Elikkä ongelmana on käynnistyminen kylmänä välillä käynnistyy hyvin ilman mitään ongelmia ja toisinaan ei ollenkaan ja jos käynnistyy tuntuu ettei kävisi kaikilla pytyillä täristää ja kierroksia nostaessa pitää aivan ihmeellistä matalaa ääntä ja nostaa kierroksia hitaasti.
Jos auto käynnistyykin mutta huonosti pitäen outoa ääntä niin usein sammuu lopulta eikä lähde uudestaan käyntiin tai vaihto ehtoisesti alkaa yhtäkkiä toimimaan täysin normaalisti.
Mikäköhän mahtaisi olla vikana kyseessä siis 740 gle vuosimallia 90.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: s73 - 29.01.2012, 06:36:19
mikä kone autossa?
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 29.01.2012, 14:11:09
Ainii juu tosiaan jos oikein muistan niin kone on B200E joka tapauksessa 2 litrainen ruiskukone.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: hevonen - 29.01.2012, 15:57:17
Mekaaninen ruisku siis jos on 200e.
Vahvin ja helpoin ehdokas alleviivattu. :)

Polttoainesuodatin
Polttoainepumppu(toimiiko kummatkin?)
Bensapumpun rele
Ohjauspaineensäädin
Lisäilmaventtiili/ sen letkut
Lämpöaikakytkimen liitin?
Hall-anturi

Sähköruisku on taas ihan eri homma, 200f.

Jos pystyt, ota videota koneesta kun yrittää käynnistyä, tuo ääni pitäis kuulla.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 29.01.2012, 16:37:18
Sähkö ruiskulla tuo on eli vissiinkin 200f. Voi olla että kone käy kaikilla mutta tuntuu käyvän todella rikkaalla siihen malliin ainakin bensa haisee.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: s73 - 29.01.2012, 18:26:12
löytyykö lediloota kuskin puolen iskaritornista, lue vikakoodit?
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 29.01.2012, 22:18:02
Juu kyllä löytyy pitää nollata vanhat vikakoodit pois ja kokeilla mitä uusia ilmenee.
Niin ja auto käynnistyy aina kun on ollut lohkolämppärissä.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: The moose - 29.01.2012, 22:33:48
ruiskun lämpöanturi 3 ja 4 imukanavan alapuolella kannessa tekee sitä vikaa, tai ominaisuutta  :idiot2:
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: jogiin - 29.01.2012, 23:11:14
ruiskun lämpöanturi 3 ja 4 imukanavan alapuolella kannessa tekee sitä vikaa, tai ominaisuutta  :idiot2:
Anturin mittaamisen voi suorittaa myös ecun ja sytty boksin liittimen pinneistä  :) ecusta 13 ja sytystä 2 ja toinen piuha sopivaan maadotus kohtaan  :)
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 29.01.2012, 23:29:27
Toi anturin mittaaminen menee itelle vaikeeks :D Paljonkohan mahtaa maksaa uusi anturi?
Motonetin sivuilta en ainakaan löytänyt.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: s73 - 29.01.2012, 23:37:33
hinta oli kymppilöissä kun vaihdoin omani, tarvikkeena ostin. Anturissa oleva numerosarja on oltava sama molemmissa. Taitaa olla antureita motonetissa, olikohan ruiskuanturin nimellä.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 30.01.2012, 00:30:29
Löysinkin motonetistä kyseisen tuotteen mahtaakohan tuo olla juuri se ruiskun lämpötila anturi? (pitää tietysti se numerosarja tarkistaa) http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/373585/10

Ja sellaista viellä että onko se 3 ja 4 pytyn välissä jakopään vai virranjakajan puolelta laskettuna?
Näytti olevan 2 anturia ja mietin että kumpi anturi se on jos anturi on lähempänä virranjakajaa oleva  näytti melko ahtaalta irroittaa.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: s73 - 30.01.2012, 19:18:36
siellä takana, pahempi paikka. Imusarja irti ja uusi tiiviste tai  tyhmäkäynti romut pois edestä (purin 230f stä pois tyhjäkäynnin romut) lämpömittarin anturi on nakutunnistimen yläpuolella. ota muualta kuin motonetista se anturi, tulisi todennäköisesti vika anturi.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: The moose - 30.01.2012, 19:44:38
meitä on monenkätisiä.. ite otin ja vaihdoin sen anturin tekemällä tilaa ottamalla immulta tulevan putken irti ennen kaasuläppää.

pitkällä tasapää ruuvarilla painoin liittimen lipareen alas ja vedin samalla liitintä ulos. pitkä 19 hylsy ja sopivat jatkovarret räikkään ja eiku auki. uus paikoilleen uuden tiivisteen kanssa joka tulee tottakai anturin kanssa. litran verran uutta jäähytinnestettä ja kone käymään.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 30.01.2012, 20:11:42
Itse sain liittimen irti melko kevyestikkin sormin irroittamalla vain liittimen eteen tulevan johtonipun pidikkeen joten eiköhän tästä ilman kummempia purkamisia selvitä.
Eniten vaivaa aiheuttaa se, että oikean osan saanti on noin vaikeaa, muuten voisi irrotuksen yhteydessä vaihtaa  uuden tilalle samantien ja etenkin kun lämpimään talliin pääsen vain viikonloppuisin.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: s73 - 30.01.2012, 20:23:22
ei tarvinnu lisätä yhtään nestettä, pikku tippa tuli ulos. 19 lenkki on myös hyvä avain tai 3/8 räikkä ja 19mm pitkä hylsy. Anturin mukana ei tullut rikkaa. Minkä kokoinen rikka tulee anturiin?
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: HembalanD - 30.01.2012, 21:03:51
ei tarvinnu lisätä yhtään nestettä, pikku tippa tuli ulos. 19 lenkki on myös hyvä avain tai 3/8 räikkä ja 19mm pitkä hylsy. Anturin mukana ei tullut rikkaa. Minkä kokoinen rikka tulee anturiin?
Semmonen mikä kierteestä läpi mahtuu ja reunus pari milliä.

Sytkäpuolen kattosin läpi, siis virranjakaja, johdot ja tulpat
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 30.01.2012, 22:07:43
Juu voisi nuo tulpat ainakin vaihtaa kun tuli ajettua suht pitkään siten, että seokset oli perseellään vuotavan putken takia.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 06.02.2012, 18:09:49
Tänään kokeiltu uudella anturilla kyseessä motonetin kympin anturi http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/373309/16 vaihtamalla ei mikään muuttunut eli ei siis käynnistynyt bensaa saa reilusti ja kastelee tulpat. Mietin voiko olla että anturi on väärä eikä siks toimi ja pitäisikö hommata varmasti oikea boschin anturi vai onko tuolla oikeasti paskankaan väliä?
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: s73 - 06.02.2012, 19:44:25
missä kunnossa on jakajan kansi+muut sytkän osat? Onko jakaja venakopan päädyssä, jos on siellä voi olla vaikka mitä kivaa. Heiluuko kiekkamittari kun vika iskee?
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 06.02.2012, 19:57:44
Sytytyksen osista ei oo tietoa. kierrosmittari seilaa kyllä kierrosten mukana ei omiaan ja startatessa kierrosmittari liikkuu.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: s73 - 06.02.2012, 20:11:58
tarkista ne sytkän kaikki osat ekana myös johdot. Se lähti joskus vajailla käyntiin, sytytys oikkuilee?
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 06.02.2012, 21:39:24
Noniin kipinää antaa hyvin ja mikä tässä näyttää olevan ongelma on että saa aivan saatanasti bensaa tai liian vähän ilmaa. tänään kokeiltu käynnistää eikä edes luvannut putsasin tyhäkäyntimoottorin ja kokeilin ilman että letkut on kiinni tyhjäkäyntimoottorissa, sitten käynnistyi jonka jälkeen latoin letkut kiinni ja kokeilin ja lähti hyvin käyntiin kävi kaikilla pytyillä ja muutenkin hienosti ainoa mikä näytti olevan niin oli että kierrokset on tyhjäkäynnillä liian korkealla etenkin kun kaasuttaa kierrokset laskevat noin 1500 jonka jälkeen putoavat todella hitaasti 1200. muuten startatessa kierokset nousivat perus 1200 ja laskivat noin 800 kunnes kaasuun koski.
Vikakooditkin katoin näytti 1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari) ja 2-1-2 Lambda-anturin signaali puuttuu
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: s73 - 06.02.2012, 21:49:39
lambdan vois mitata toimiiko. Liittimet löytyy apparin puolen iskaritornin vierestä 3kpl.mittaus tavasta ei ole tietoa. faq osiosta löytyy juttua bendix/reginasta, sieltä arvot mapin mittaukseen.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: The moose - 07.02.2012, 06:07:40
tuleekohan bensanpaineen säätimestä aine läpi.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 22.02.2012, 18:33:34
Elikkäs vaihdoin silloin lämpöanturin ja rupesi lähtemään hyvin käyntiin ainoa mikä enään oli vialla oli se että tyhjäkäynti kierrokset oli liian matalat about 700 ja usein kun kytkimen laittoi pohjaan tippui kierrokset vielä alemmas mutta nousi heti takaisin tuohon 700.
Nyt on volvo taas alkanu käynnistymään huonommin on kyllä toistaseks lähteny joka kerta käyntiin mutta tyhjä käynti on liian kova parhaimmillaan 1500 ja laskee siitä todella hitaasti yleensä noin 1200 tyhjä käynti kierrokset vaihtelee helvetisti välillä voi jäädä kokonaan vaikka antaa olla kauemminkin käynnnissä esim 1300 tai laskee heti reilu 1000.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: s73 - 22.02.2012, 18:54:28
mitä vikakoodeja antaa nyt?
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: HembalanD - 22.02.2012, 18:55:45
Kaasuläpän perussäätö?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=552.0
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 22.02.2012, 20:45:19
Vikakoodit on edelleen nuo vanhat kun en oo niitä nollannu. Kaasuläpän anturi kyllä naksahtaa kun pikkaisenkin kääntää läppää. Kylmänä kierrokset pysyvät kutakuinkin normaalina mutta pikkuisenkin ajon jälkeen tekee sen että kierrokset on liian korkealla samoin kaasuläpän anturin liittimen irroittamisella ei oo lämpimänä minkäänlaista vaikutusta tyhjä käyntiin toisinkun kylmänä ensin laskee ja sitten nostaa kierrokset korkealle.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: HembalanD - 22.02.2012, 20:47:28
Vikakoodit on edelleen nuo vanhat kun en oo niitä nollannu. Kaasuläpän anturi kyllä naksahtaa kun pikkaisenkin kääntää läppää. Kylmänä kierrokset pysyvät kutakuinkin normaalina mutta pikkuisenkin ajon jälkeen tekee sen että kierrokset on liian korkealla samoin kaasuläpän anturin liittimen irroittamisella ei oo lämpimänä minkäänlaista vaikutusta tyhjä käyntiin toisinkun kylmänä ensin laskee ja sitten nostaa kierrokset korkealle.
Mutta onko se itse kaasuläppä säädetty ja putsattu oikein?
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: Dingdang - 22.02.2012, 20:55:09
Siis kaasuläppähän jos on väärässä säädöissä niin ei varmaankaan tee tota että tyhjäkäynti kierrokset vaihtelee noin paljon ellei juuri se läppä ole löystynyt? Pitää huomenna kuitenki putsata ja tarkistaa ettei tuo läppä oo löystyny.
Otsikko: Vs: 740 käynnistyminen kylmänä
Kirjoitti: HembalanD - 22.02.2012, 21:00:52
Siis kaasuläppähän jos on väärässä säädöissä niin ei varmaankaan tee tota että tyhjäkäynti kierrokset vaihtelee noin paljon ellei juuri se läppä ole löystynyt? Pitää huomenna kuitenki putsata ja tarkistaa ettei tuo läppä oo löystyny.
Tekee, kylmänä tarvii enemmän ilmaa, eli saa korjattua tyhjäkäynnin oikeaan vaikka läppä päästää liikaa ilmaa koneeseen. Lämpösenä tarvitaan vähemmän ilmaa eikä tyhjäkäyntimoottorilla saada säädettyä tyhjäkäyntiä tarpeeksi pienelleen.