Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: reteko - 29.01.2012, 07:17:53
-
Pitäisi aamulla viedä korjaamolle niin tietäisi sanoa jotkut merkit ja hintaluokat asentajille,kun en itse kerennyt niitä hankkia etukäteen ja katsastuksessa tuli hylkäys toisen takaiskarin vuoksi,meni yhtäkkiä sököksi muutamassa viikossa.Iskareiden hinnat näkyvät olevan 70-400euroa haarukassa,niin eivät laittaisi nyt ihan kalleimpia.
-
Lienenkö ajanut viime viikon lopulla liian kovasti johonkin terävään töyssyyn kovalla pakkasella, kun takaiskarit ovat kuolleet täysin. Aamulla työpaikan parkkipaikalla vähän pumppasin peräpäätä, niin heijas ku vesisänky. Viime viikon alussa auto tuntui ihan normaalilta.
Asiasta kukkaruukkuun. Takapää tarvitsee (S60 D5 -05) uudet iskunvaimentimet. Onko raadilla suosituksia hyvän hinta-laatusuhteen iskareista, siten että vielä saisi torstaiksi Tampereelle. Viikonloppuna olisi mahdollista päästä vaihtamaan tolpat.
AD:lta saa ainakin Monroeta ja Sachsia sopuhintaan 85 e/kpl.
Kuinkas iso työ Volvoon on vaihtaa iskunvaimentimet taakse? Illalla ehdin vasta korjauskirjaankin vilkaisemaan.
-
FAQ osiosta linkki
http://www.hiltsu.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=109:takaiskareiden-vaihtaminen&catid=61:cars&Itemid=86 (http://www.hiltsu.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=109:takaiskareiden-vaihtaminen&catid=61:cars&Itemid=86)
iskareiden vaihtoon. Ei ole paha homma jos löytyy paikka missä tehä ja kunnon tunkki.
Edelliseen volvoon tuli hankittua Monroen Reflexit ja hintaa oli jotain 85€/kpl. Sen mitä niillä ehdin ajamaan niin hyviltä vaikuttivat.
Nykyisestä kulkineesta apukuskin puoleinen takaiskari on alkanut pitämään meteliä. Ilmeisistikin kova pakkanen rikkonut. Iskarit on 440tkm nähneet Nivomatit. Seuraavat iskarit eivät tule hintansa takia olemaan Nivot vaan tilalle hankin varmaan edellä mainitsemani Monroet ja uudet jouset sekä tietty uudet yläpään kiinnikkeet. Kun iskareiden vaihto jo onnistuu niin mitenkäs on noiden jousien kanssa? Onko miten paha rasti? Lämmin halli, hyvällä autotunkilla ja jousipuristimilla löytyy, ainoa mikä puuttuu on tieto ja itseluottamus.
Lisäkysymys vielä, kun taakse vaihdetaan uudet jouset ja iskarit niin onko tarvetta käydä tekemässä aurauskulmien säätö? Viikko sitten autoon laitettu uudet talvirenkaat ja samalla tehty aurauskulmien säätö.
-
Ei onneksi näyttäisi olevan ylivoimainen rasti toi takaiskareiden vaihto. Pitäisi onnistua minunkin taidoillani, työkaluilla ja saatavilla olevilla apuvoimilla.
Sachsin Advantagea löytyisi seuraavalle arkipäivälle 145 e/pari
-
Ei onneksi näyttäisi olevan ylivoimainen rasti toi takaiskareiden vaihto. Pitäisi onnistua minunkin taidoillani, työkaluilla ja saatavilla olevilla apuvoimilla.
Sachsin Advantagea löytyisi seuraavalle arkipäivälle 145 e/pari
Mulla oli noi advantaget S60:ssä ja ainakin Eibachin jousien kaverina olivat juuri sellaiset kuin haluan; alusta ei kivikova, mutta kuitenkin mutkiin pysty laskettelemaan ihan hyvää vauhtia.
-
Kun iskareiden vaihto jo onnistuu niin mitenkäs on noiden jousien kanssa? Onko miten paha rasti? Lämmin halli, hyvällä autotunkilla ja jousipuristimilla löytyy, ainoa mikä puuttuu on tieto ja itseluottamus.
Vastaavaan kulkineeseen viime kesänä vaihdoin taakse Nivojen tilalle Motonetin kuormajouset ja "Lipgas" merkkiset iskarit. Yksin ajaessa on kyllä astetta kovempi tuo takapää nyt, makuasia onko liiankin kova. Kärry perässä toimii hienosti, vielä. Saas nähdä montako pakkastalvea nuo huulikaasut kestää? Monenlaista mielipidettä niistäkin on ollut. Pelkät iskarit taakse siis kohtalaisen helppo vaihtaa, jousien kanssa sitten jo enemmän työtä. Kannattanee suosiolla ottaa alatukivarren kiinnityspultti auton keskeltä pois, jolloin jousen saa tungettua koloonsa. Kahden tunkin menetelmällä ja maltilla saa sitten sen alatukivarren pultin taas reikäänsä. Jousipuristimilla en saanut riittävästi puristettua tuota tanakkaa kuormajousta kasaan jotta olisi mennyt paikoilleen. Aikani telusin tuon kanssa ennenkuin uskoin että alatukivarsi pitää irroittaa auton keskeltä. Ehkä jos olisi sellainen "korjaamomallin" puristin jolla saa sivultapäin puristettua jousen kasaan homma onnistuisi ilman alatukivarren sisäpään irroitusta.
Mutta yhteenvetona: jousien vaihto se hankalampi homma, pelkät iskarit helpot.
-
+1 eibach -30mm ja koni sportit.. jouset 249€ drw:Stä ja konit 745€ tuningstudiosta..
-
Kaks tuntia meni kaikkineen ihmettelyineen molempien takaiskareiden vaihdossa. Himpun väljemmissä tiloissa ja jos olisi ollut parempi toinen tunkki, niin olisi varmaan saanut reilussa tunnissa vaihdettua ensikertalainenkin.
Varaosamyyjä myi minulle myös iskarin yläpään kiinnikekumit (tai miksikä sitä kumilautasta kutsutaankaan) ja sanoi että ne olisi hyvä vaihtaa samalla. En irroittanut ja vaihtanut niitä kuitenkaan, sillä en ole varma olisi ne tullut yläkautta pois?
Jätän niitten vaihdon nyt sitten toiseen kertaan, kun on selvillä kuinka ne irtoaa ja vaihdetaan.
-
+1 eibach -30mm ja koni sportit.. jouset 249€ drw:Stä ja konit 745€ tuningstudiosta..
Niin, tuunattu auto on hyvän näköinen, mutta ajokelvoton 8)
-
Niin, tuunattu auto on hyvän näköinen, mutta ajokelvoton 8)
Eipä S60 ainakaan ollut ajokelvoton noilla Eibachin jousilla.
Ei Helsingissä ollut sen suurempia ongelmia tänä talvena kuin aiempinakaan, kun autossa oli vakiojouset.
Eikä tota alustaa kyllä voi kovaksikaan haukkua, huomattavasti pehmeämpi kuin esim. XC60:n vakioalusta(on muuten perhanan kova töyssyissä!).
-
Bilstein B6 HD:t tuli Saksasta tilattua.Hinta rahdin kanssa 238€/pari.Ja tietysti tuli allekkin laitettua. Täällä hintaa tingittynä 380€ alkaen. ;)