Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Omar - 07.10.2025, 21:34:58
-
Elikkäs V60 Polttaa hiukkassuodatinta jatkuvasti. Moottori: D4, 2015, D 4204 T5. Aina kun ajan poltto menee päälle, mikäli ajaa pidempää matkaa polttaa useamman kerran putkeen. Säännöllisesti ajelen 70km työmatkaa joten ei pitäisi olla siittä kiinni, ettei ehdi suorittaa polttoa loppuun. Vikakoodinlukijan arvoja seurattaessa hiukkassuodattimen nokimäärä tippuu lähes nolliin ja polttaminen loppuu, mutta hetken kuluttua nokimäärä hyppää n.20 grammaan ja poltto käynnistyy uudelleen. Eli jos kiinan lukijaan on luottaminen hiukkassuodatin ei olisi tukossa. Voiskos tämä olla merkkiä siittä, että pönttö on tyhjä ja liian pienen paine-eron takia järjestelmä menee sekaisin ja yrittää polttaa jatkuvasti tyhjäksi asiaa tukisi myös se, että kun antaa auton rullata ja painaa taas kaasua, pöllähtää pakoputkesta suuri pilvi savua pihalle. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja onko siihen löytynyt ratkaisua?
Edit. Katselin vielä paine-erot lukijalla niin näyttää 1-2 kPa eli paine-ero aivan olematon
-
Ahdot vuotaa ja sen takia savuaa?
-
Mistä tuon polton huomaa maantieajossa?
-
Hetkellinen kulutus nousee tai esim VDD dongle ilmoittaa polton alkamisen ja päättymisen.
-
Hetkellinen kulutus nousee tai esim VDD dongle ilmoittaa polton alkamisen ja päättymisen.
Olen hetkellistä kulutusta kytännyt mutta en ole siitä huomannut. Tai sitten se ei ole polttanut pitkään aikaan. Kuinka paljon kulutuksen pitäisi nousta?
-
Olen hetkellistä kulutusta kytännyt mutta en ole siitä huomannut. Tai sitten se ei ole polttanut pitkään aikaan. Kuinka paljon kulutuksen pitäisi nousta?
Omassa ainakin huomaa parhaiten tyhjäkäynnillä. Polton aikana kulutus on noin 2L luokkaa ja flekti pauhaa pellin alla. Normaali on siellä 0,5L kiepeillä. Kyllä sen myös maantieajossa huomaa että tasaisella saattaa olla helposti n.10L kulutus :)
-
Onko aloittajan autossa VEA-moottori? VEA:ssa ei poltto näy hetkellisessä kulutuksessa?
-
Onko aloittajan autossa VEA-moottori? VEA:ssa ei poltto näy hetkellisessä kulutuksessa?
On VEA. Itse kyttään Start&Stop "saatavuutta". Jos ei saatavilla niin E-Drive valikosta näkee syyn, mikäli moottorinohjaus järjestelmä niin todennäköisesti poltto päällä. Lukijalla vahvistettu mistä näkee onko poltto päällä vai ei.
-
Onko aloittajan autossa VEA-moottori? VEA:ssa ei poltto näy hetkellisessä kulutuksessa?
Saman havainnon tehnyt omassa, edellisessä vitosdieselissä näki helposti polton siitä että kulutus ei moottorijarrussa mene nollaan mutta nykyisessä on VEA-moottori ja en ole saanut kulutusnäytöstä kyllä polttoa "kiinni" vaikka alkuun yritin sitä seurata.
Onko tuo start/stop päälläolon seuranta tosiaan ainoa vaihtoehto näissä uudemmissa?
-
Paljonko kilometrejä? Itsellä aika vastaava v70, pian 300tkm ja aattelin sellainena mid life -huoltona teettää dpf:n pesun.
-
Pölläyttely ja pieni paine-ero viittaavat siihen, että joku on heittänyt dpf:n sisuskalut saunan taakse. Lisäksi huonosti tehty ohjelma. Voisi olla viisasta teettää toimiva ohjelma, esim. Lisäätehoa.fi, tai palauttaa vakioksi.
Nokimäärä on laskennallinen ja sen pitäisi kasvaa pikkuhiljaa. Sen ei kuulu hypätä kerrasta 20g.
-
Pölläyttely ja pieni paine-ero viittaavat siihen, että joku on heittänyt dpf:n sisuskalut saunan taakse. Lisäksi huonosti tehty ohjelma. Voisi olla viisasta teettää toimiva ohjelma, esim. Lisäätehoa.fi, tai palauttaa vakioksi.
Nokimäärä on laskennallinen ja sen pitäisi kasvaa pikkuhiljaa. Sen ei kuulu hypätä kerrasta 20g.
Mitkäs mahtaa olla seuraukset vakioksi palauttamisella jos se on tyhjä? Antaako vikakoodia virheellisistä arvoista sen jälkeen?
-
Paljonko kilometrejä? Itsellä aika vastaava v70, pian 300tkm ja aattelin sellainena mid life -huoltona teettää dpf:n pesun.
240 tkm itellä.
Ei huono idea, tietää ainakin suodattimen todellisen kunnon tuon jälkeen.
-
Mitkäs mahtaa olla seuraukset vakioksi palauttamisella jos se on tyhjä? Antaako vikakoodia virheellisistä arvoista sen jälkeen?
Antaa koodia eli vakioksi palauttaminen meinaa softan lisäksi muidenkin rojujen palauttamista vakioiksi.
-
Antaa koodia eli vakioksi palauttaminen meinaa softan lisäksi muidenkin rojujen palauttamista vakioiksi.
Niin arvelinkin. Pitää nyt ensin selvittää mitä siellä pöntössä on ja sen jälkeen myyjäliikkeen vastuu asiaan.
-
On VEA. Itse kyttään Start&Stop "saatavuutta". Jos ei saatavilla niin E-Drive valikosta näkee syyn, mikäli moottorinohjaus järjestelmä niin todennäköisesti poltto päällä. Lukijalla vahvistettu mistä näkee onko poltto päällä vai ei.
No niin, mahdoinko päästä polton jäljille tänään? Start/stop päällä ja yli 50km ajoa ja poikkesin kauppaan. Sieltä lähtiessä tuli ei saatavuutta ja e-drive valikosta moottorin ohjausjärjestelmä ei mahdollinen: moottorin lämpötila tai ajaminen vuoristossa.
Noin 20 km ajoa ja saatavilla palasi. Koitin myös tuona aikana nostaa kaasulta mutta hetkellinen kulutus meni edelleen nollaan.
-
No niin, mahdoinko päästä polton jäljille tänään? Start/stop päällä ja yli 50km ajoa ja poikkesin kauppaan. Sieltä lähtiessä tuli ei saatavuutta ja e-drive valikosta moottorin ohjausjärjestelmä ei mahdollinen: moottorin lämpötila tai ajaminen vuoristossa.
Noin 20 km ajoa ja saatavilla palasi. Koitin myös tuona aikana nostaa kaasulta mutta hetkellinen kulutus meni edelleen nollaan.
Menee nollaan vaikka poltto on päällä. Todennäköisesti poltto oli päällä tuon s&s tiedon perusteella. Varman tiedon saa ainoastaan lukijalla, josta näkee dpf arvot.
-
Icarsoftilla ainakin näki grammat, paineet ja kilsat viimesestä poltosta.