Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: -Mikko- - 09.01.2011, 09:29:02
-
Moikka kaikille. Elikkä vaihdoin tässä ton entisen kuuskymppisen -04 mallia olevaan V70 Volvoon ja nyt olen hieman valoja päivitellyt siitä paremmaksi. Lähivaloihin laitoin Philips Extreme Vision +100% polttimot ja ne näyttää ihan kirkkailta.
Mutta nyt kysyisin että mitkä olisi pitkiin valoihin hyvät HB3 polttimot joilla saisi vähän lisää valotehoa varsinkin syksypimeälle..?
Yksi olis vissiin Osram Cool blue joka tuottaisi vaaleaa valoa ja valmistajan mukaan olisi 20% tehokkaampi tavan polttimoa. Jollain foorumilla jopa tuota kehuttiin, mutta en sitten tiedä.
Joten kertokaa te mitä kokemuksia teillä on eri valmistajien HB3 polttimoiden suhteen.
Kiitos jo etukäteen. :)
-
Itse laittelin omaani V70 -03:seen yli kaksivuotta sitten kaikki polttimot eli ajo/pitkät Philips Long-Life ja hyvin on toimineet eikä ole tarvinnut vaihdella.
-
Juu tottahan se on että perus polttimot ovat kyllä pidempi ikäisiä kuin nuo "extra valoa tuottavat". Ja V70/S60 halogeeni valot on mielestäni jo ihan hyvää tasoa vakiona, kun ei mennä vertaamaan xenoneihin.
Minusta sekin olisi jo hyvä jos lähivalopolttimot kestäisi edes sen vuoden keulalla, niin sitten aina syksyn tullen vaihtaisi uudet polttimot. Koska kuitenkin polttimot menettää valotehoa ikääntyessään, vaikka palaisivatkin pitkään.
Eli jos hyvistä HB3:sta on jollain antaa vinkkiä niin olisin kiitollinen.
-
Eli jos hyvistä HB3:sta on jollain antaa vinkkiä niin olisin kiitollinen.
Ei ole antaa vinkkiä, mutta samasta asiasta olen kiinnostunut itsekin. Varsinkin kun noita HB3 -polttimoita ei nyt ihan joka putiikissakaan ole.
-
Juu ei niitä HB3 polttimoita tosiaan joka kioskista löydy. Ja erikoismalleina vielä vähemmän...
-
Tuollasiin törmäsin:
http://www.bulbs.com/eSpec.aspx?ID=13534
Liekkö noista apua?
-
Tuollasiin törmäsin:
http://www.bulbs.com/eSpec.aspx?ID=13534
Liekkö noista apua?
Ei vaikuta ollenkaan hullummalta. Tosin:
"The order minimum for orders outside the 50 United States is $100.00 (U.S. Dollars). Bulbs.com will ship via DHL, UPS, FedEx or through a U.S.-based "Freight Forwarder" of the customer's choosing. Additional shipping charges will apply. "
Eli pitää tilata hieman isompi nippu tai sitten jotain kimppatilausta. Mutta itse ainakin pistän korvan taakse tämän asian.
-
Onkohan noi JiiV70 löytämät polttimot samat kuin nämä jotka löysin Fixus-liikkeen sivuilta..?
http://www.fixusnet.fi/~4Fxsx0000001/?Y999=PIF&Y104=19407&Y216=36580&Y219=&Y223=
Minkälaiset nuo sitten olis verrattuna esim. siihen Osramin Cool Blue polttimoon?
http://www.adita.fi/?file=277
Tuolla näkyisi olevan jotain USA-polttimoita jopa 100W mallina. Mikähän ero USA malleilla on sit normaaleihin? Tuo 100W saattaa ollaa liikaa noin pieniin umpioihin, vai mitä arvelette? Vaikka pitkiä harvemmin käytetään kesähelteellä vaan useimmiten syksyllä/talvella maantienopeuksissa jolloin ne saa paremmin jäähdytystä. Mutta ehkä silti parempi pysyä suurinpiirtein normaali watti määrissä..?
-
Lähivaloihin laitoin Philips Extreme Vision +100% polttimot ja ne näyttää ihan kirkkailta.
Saako näitä mistään H4:sena?
Juu ei niitä HB3 polttimoita tosiaan joka kioskista löydy. Ja erikoismalleina vielä vähemmän...
Tämä on totta, HB3:sia ei kovinkaan helposti löydä tehokkaampina versioina, siksipä minä laitoin noihin pitkiin Cobran Xenonsarjan ja olen ollut erittäin tyytyväinen niiden valotehoon...eihän noi niin lailliset ole mutta ei ne 100W tavallisetkaan sitä ole.
-
Saako näitä mistään H4:sena?
Kyllä noita Philipsin +100% polttimoita on olemassa H4 mallisinakin. Pitäis löytyä vähänkin paremmin varustetusta autotarvikeliikkeestä ja olikohan esim. Motonetissäkin.
Xenonit olisi toki hyvät mutta en kehtaa ruveta pelautumaan niiden kanssa joka katsastuksen aikaan. Mitähän muuten maksaisi jos vaihtaisi keulaan kokonaan Volvon orkkis xenonumpiot korkeussäätöineen? Voi olla aika tyyristä! :D
-
Tämä on totta, HB3:sia ei kovinkaan helposti löydä tehokkaampina versioina, siksipä minä laitoin noihin pitkiin Cobran Xenonsarjan ja olen ollut erittäin tyytyväinen niiden valotehoon...eihän noi niin lailliset ole mutta ei ne 100W tavallisetkaan sitä ole.
Tämä on ollut itsellänikin mielessä vaihtoehtona tuon S60:n suhteen. Mutta toisaalta tuo on kauppakassi ja pitkiä tarvitaan aika vähän, en tiedä viitsiikö alkaa siihen vaihtorumbaan aina katsastukseen.
vai onko siinä kova homma?
-
Tämä on ollut itsellänikin mielessä vaihtoehtona tuon S60:n suhteen. Mutta toisaalta tuo on kauppakassi ja pitkiä tarvitaan aika vähän, en tiedä viitsiikö alkaa siihen vaihtorumbaan aina katsastukseen.
vai onko siinä kova homma?
Ajallisesti noin 10 minuutin homma. Jos sekuntikellon kanssa tosissaan yrittää niin ei varmaan sitäkään.
Tosi hyvin on ainakin V70:issä tilaa räklätä noita lyhysien/pitkien/parkkien polttimoita. Sama lienee tilanne S60:issä.
-
Tämä on ollut itsellänikin mielessä vaihtoehtona tuon S60:n suhteen. Mutta toisaalta tuo on kauppakassi ja pitkiä tarvitaan aika vähän, en tiedä viitsiikö alkaa siihen vaihtorumbaan aina katsastukseen.
vai onko siinä kova homma?
Ei ole ollenkaan iso homma noita irroitella katsastukseen, ehkä 10 min juttu. Kun asentaa noi ballastit erillisen levyn päälle ihan ruuveilla kiinni, niin on todella helppo homma irroittaa vain se koko levy ja johto liittimet irti ja polttimot umpioista, niin homma on siinä. Itse laitoin tuon metallilevyn siihen edessä vaakatasossa olevan pellin alle, tilaa ei siina kovin paljon ole, mutta miniballastit levyn kanssa mahtuu sinne hyvin ja levyn kiinnitys 2 ruuvilla/pultilla autoon. Näin ballastit jäävät kokonaan piiloon, eli xenoneista ei juorua kuin erilaiset johdot, tosin niitäkään ei paljon näy kun olen nekin tunkenut sen samaisen vaakapellin alle. En tiedä millä nimellä tuota auton keulassa olevaa peltiä kutsutaan, mutta siinä on esim. konepellin lukitus.
-
Ei ole ollenkaan iso homma noita irroitella katsastukseen, ehkä 10 min juttu. Kun asentaa noi ballastit erillisen levyn päälle ihan ruuveilla kiinni, niin on todella helppo homma irroittaa vain se koko levy ja johto liittimet irti ja polttimot umpioista, niin homma on siinä. Itse laitoin tuon metallilevyn siihen edessä vaakatasossa olevan pellin alle, tilaa ei siina kovin paljon ole, mutta miniballastit levyn kanssa mahtuu sinne hyvin ja levyn kiinnitys 2 ruuvilla/pultilla autoon. Näin ballastit jäävät kokonaan piiloon, eli xenoneista ei juorua kuin erilaiset johdot, tosin niitäkään ei paljon näy kun olen nekin tunkenut sen samaisen vaakapellin alle. En tiedä millä nimellä tuota auton keulassa olevaa peltiä kutsutaan, mutta siinä on esim. konepellin lukitus.
Laitappas kuvaa tästä toteutuksesta!
-
Saako näitä mistään H4:sena?
Saa, itsellä on paikallisesta autosähköliikkestä ostettu. Ehkä vähän paremmat kuin keskiverto halogeenit mutta ei niillä kuuhun mennä.
-
Laitappas kuvaa tästä toteutuksesta!
Tuossa olis 4 kuvaa, ensin siitä keulapellistä minkä alla se levy jossa ballastit on kiinni (kiinnityspultit näkyy tuossa reunimmaisina, vasen pultti ihan tämän vaakapellin reunassa siis lähimpänä konetta, ehkä vähän vinossa kulmassa, näkyy myös toisesta ja klomannesta kuvasta ja oikea levyn kiinnityspultti on heti siinä keltaisen tarran oikealla puolella), sit siitä harmaasta levystä sivukuva missä ballastit on kiinni ja alapuolelta näkymä itse ballasteihin ja lopuksi kuva johdoista miten nekin menee samaisen keulapellin alta.
Oli vaikea selittää mutta toivottavasti kuvat kertoo enemmän...
http://kuvablogi.com/nayta/2931169/
-
Oot kyllä vaivan nähny kun oot nuo noin virittäny! O0
-
Tuollaisiin törmäsin.
http://www.autoimago.com/tuotteet.html?id=371/1143
Liekköhän minkälaiset sit oikeasti? Nuo näkyy olevan 65 wattiset kun orkkis polttimot Volvossa on 60 wattiset.
-
Villi veikkaus on että ei loppupeleissä ole suurta eroa normi HB3:lla ja tuolla.
Mutta tilaa, kokeile ja kerro sitten siitä tänne jos sattuu olemaan muillakin kiinnostusta!
-
Nimimerkki utelias mutta tietämätön kysyy: Et jos haluais stumppaa V70 pitkiin tollaset HB3:set
ni meneeks ne heittämällä omiin umpioihin ja entäs johdotus ?
ku niissä näyttää noi navat olevan tollasen "tötterön" sisällä.
-
Nimimerkki utelias mutta tietämätön kysyy: Et jos haluais stumppaa V70 pitkiin tollaset HB3:set
ni meneeks ne heittämällä omiin umpioihin ja entäs johdotus ?
ku niissä näyttää noi navat olevan tollasen "tötterön" sisällä.
Menee heittämällä koska V70:ssä on HB3:set jo vakiona. Nyt siis puhutaan V70N mallista. Vanhempaan ei mene.
-
Terve,
Hieman sivuaa aihetta.
V70 2002 oikea lähivalopoltin ei meinaa mennä aina suoraan, kun sen
asentaa paikalleen. Polttimolla on taipumusta kääntyä oikealle alaviistoon, eikä
se kohdistu kovin helposti "polttimon tunneliin".
Onko ideoita, että missä olisi vika ja miten tarvitsee tehdä, että poltin menisi
ilman tarkempaa sihtausta oikeaan asentoon?
-Make
-
Onko ideoita, että missä olisi vika ja miten tarvitsee tehdä, että poltin menisi
ilman tarkempaa sihtausta oikeaan asentoon?
-Make
Vika ja vika, ennemmin sanoisin ominaisuus. Nimittäin omaanikin saa tuon ajovalonpolttimon aika monella tapaa väärin.
Eli siis sojottaa aivan minne sattuu.
Mutta kun tarkkaan katsot sinne umpioon niin siinähän näkyy lovet ja viisteet, joihin polttimo käy. Silloin se menee ainakin oikeinpäin.
-
Onko HB3 kanta kuinka paljon erilainen verrattuna H7:aan. Googlen kuvahaun perusteella kun kahtelee niin nuo "haitat" ovat aika samanlaiset. Syy miksi tätä pähkäilen on se, että tuossa viimesimmässä on H7 polttimot pitkissä, vaikka käyttöohjekirjan ja tämän topicin mukaan polttimon pitäisi olla otsikossa mainittu HB3. Lähivalot ovat Bi-Xenonit. Jos tuonne nyt jostain syystä on asennettu väärät polttimot niin tietää mennä varaosaputkaan ostamaan uudet oikeat polttimot tulevalla viikolla. :)
-
Ei pitäisi H7 polttimon edes pysyä HB3 polttimon tilalla paikallaa, kun kiinnitys on täysin erilainen.
Käyttöohjekirjat tuppaa vähän laahata perässä, eikä etenkään polttimotyyppien kohdalla ole yleensä ollut luotettavia.
-
Onko HB3 kanta kuinka paljon erilainen verrattuna H7:aan. Googlen kuvahaun perusteella kun kahtelee niin nuo "haitat" ovat aika samanlaiset. Syy miksi tätä pähkäilen on se, että tuossa viimesimmässä on H7 polttimot pitkissä, vaikka käyttöohjekirjan ja tämän topicin mukaan polttimon pitäisi olla otsikossa mainittu HB3. Lähivalot ovat Bi-Xenonit. Jos tuonne nyt jostain syystä on asennettu väärät polttimot niin tietää mennä varaosaputkaan ostamaan uudet oikeat polttimot tulevalla viikolla. :)
Ekoissa bi-xenoneissa ennen fl:ä apupitkät on H7 ja niissähän on lasi lasia ja pyyhkimet, kun taas fl-mallissa apupitkät on H9.
HB3:a ei ole ollut näissä isoissa Volvoissa ollenkaan apupitkinä xenoneissa, toisin kuin S40/V50:ssä.
HB3 kierretään paikalleen ja H7 lukitaan erillisellä lankavirityksellä paikalleen.
-
Käyttöohjekirjat tuppaa vähän laahata perässä, eikä etenkään polttimotyyppien kohdalla ole yleensä ollut luotettavia.
Niin näyttää olevan nuo ohjekirjat vähän sinnepäin. ;D Mennään nykyisillä polttimoilla mitkä on paikallaan.
-
Ebay:n kautta hommasin vuosi sitten Saksan maalta 4000k polttimot ja kyllä loistaa,mukavasti ksenonin kaverina.Hintaa oli n.20€/pari rahdin kanssa.
-
Tuolla näkyisi olevan jotain USA-polttimoita jopa 100W mallina. Mikähän ero USA malleilla on sit normaaleihin? Tuo 100W saattaa ollaa liikaa noin pieniin umpioihin, vai mitä arvelette? Vaikka pitkiä harvemmin käytetään kesähelteellä vaan useimmiten syksyllä/talvella maantienopeuksissa jolloin ne saa paremmin jäähdytystä. Mutta ehkä silti parempi pysyä suurinpiirtein normaali watti määrissä..?
Nuo USA-mallit ovat SAE-polttimoita ja niitä onkin sitten pirun monta erillaista. Eivätkä myöskään käy euro-umpioihin, vaikka kuvassa näyttävätkin samanlaisilta niin ovat silti sen riittävän, pikkasen erillaiset noi kannan kiinnikkeet.