Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: lassikor - 16.10.2025, 09:53:02

Otsikko: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: lassikor - 16.10.2025, 09:53:02
Hei!
Maaliskuussa 2025 tehdyn huollon yhteydessä paljastui, että yksi hybridiakun moduuli on heikompi kuin muut ja tästä tuli vikakoodia. Moduuli luvattiin vaihtaa Volvon takuuseen, mutta saatavuusongelmien takia tätä ei ole vieläkään tapahtunut. Aikataulua kysellessäni huollosta myös mainittiin, että kannattaa harkita, haluaako viallisen vaihtaa kokonaan uuteen, sillä siitäkin voi seurata ongelmia muiden moduulien ollessa vanhoja. Autolla on ajettu nyt 175 000 km. Mitä mieltä olette, kannattaako viallisen vaihto uuteen kuitenkin? Millainen kunto vanhoilla moduuleilla tulisi olla, että suurempia ongelmia ei syntyisi? Keväällä akulle tehtiin Volvon akkutesti ja nämä tulokset saisin varmaankin pyytämällä itselleni. Nyt niitä ei ole vielä käsissäni.
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: volvoandy - 16.10.2025, 13:31:25
Hei!
Maaliskuussa 2025 tehdyn huollon yhteydessä paljastui, että yksi hybridiakun moduuli on heikompi kuin muut ja tästä tuli vikakoodia. Moduuli luvattiin vaihtaa Volvon takuuseen, mutta saatavuusongelmien takia tätä ei ole vieläkään tapahtunut. Aikataulua kysellessäni huollosta myös mainittiin, että kannattaa harkita, haluaako viallisen vaihtaa kokonaan uuteen, sillä siitäkin voi seurata ongelmia muiden moduulien ollessa vanhoja. Autolla on ajettu nyt 175 000 km. Mitä mieltä olette, kannattaako viallisen vaihto uuteen kuitenkin? Millainen kunto vanhoilla moduuleilla tulisi olla, että suurempia ongelmia ei syntyisi? Keväällä akulle tehtiin Volvon akkutesti ja nämä tulokset saisin varmaankin pyytämällä itselleni. Nyt niitä ei ole vielä käsissäni.
Ehdottomasti kannattaa kyllä vaihdattaa! Sinulla on ilmeisesti kevättalvella 2025 ollut vielä autossa se "suomentakuu" 5v/120tkm tjsp voimassa ja jos ovat luvanneet sen vaihtaa, niin odottele vaan. Meillä just sama automalli ja sama vuosimallikin. Ruoåtsintuontina on pidempi takuu ollut eli 8v/160tkm meillä. 1 moduuli (F) oli viallinen ja vasta viime perjantaina 10.10. tarkistivat. Meillä tuo vika tuli aika oudosti juuri sen takaisinkutsukampanjan R10312 jälkeen (kun autoon asennettiin joku tarkkailusofta tms...). En tiedä onko tuo softaus aiheuttanut tuon "vian" tms voi se ihan oikeinkin noin olla, kun yhtäkkiä tuli. Ei noita etukäteen juuri voi ennakoida tai tietää. Kun uusi akkumoduuli vaihdetaan, niin akustoon tehdään joku (tasaus)kalibrointi tms, mutta onhan se selvää, että voi niissä muissakin 5ssä vielä jotain jäädä olemaan. Minulle kuitenkin monta omamekaanikkoa sanoneet, että 1 akkumoduulin vaihdon jälkeen ei juurikaan ole uusia juttuja tullut. En tiedä onko sitten ihan palturia tuo, mutta näin ovat kertoneet... Meille "luvattu" huolto ja korjaus joulukuun alkuun 4.12. mutta saa nähdä viivästyykö vieläkin tuosta.
Ja pakkohan se olisi kai muutenkin vaihdattaa, ainakin meillä auton hybridijärjestelmässä selvä vika, ei voi ladata ja kun sähkö ei kunnolla kierrä akustossa, niin käytännössä joudutaan ajelemaan koko ajan bensalla. Kulutus noussut useita litroja, ilmastointikin pois päältä hörppää sen +9L kevyesti sekalaisessa ajossa, maantielläkin vähintään 8L menee nyt. Talven tultua menee ihan takulla 10-11L koko ajan satasella ajoi miten tahansa...
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: lassikor - 16.10.2025, 14:42:38
Kiitos, kommentista! Tämäkin on Ruotsista tuotu kesällä 2024 ja kilometrejä oli 158 000, kun vika paljastui. Onneksi menee tosiaan takuun piikkiin ja hyvällä tuurilla tähänkin olisi tulossa moduuli marras-joulukuun vaihteessa. Auto toimii normaalisti, joskin perusrange supistui tuon vikaantumisen ja uuden softan asennuksen jälkeen melko nopeasti  38 km -> 34 km. Siinä se on sitten pysynyt jo useamman kuukauden. Vikakoodeja ei nyt kesällä ole tullut. Toivotaan, että teidän Volvo saa sähköt takaisin moduulin vaihdolla!
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: volvoandy - 17.10.2025, 22:42:34
Kiitos, kommentista! Tämäkin on Ruotsista tuotu kesällä 2024 ja kilometrejä oli 158 000, kun vika paljastui. Onneksi menee tosiaan takuun piikkiin ja hyvällä tuurilla tähänkin olisi tulossa moduuli marras-joulukuun vaihteessa. Auto toimii normaalisti, joskin perusrange supistui tuon vikaantumisen ja uuden softan asennuksen jälkeen melko nopeasti  38 km -> 34 km. Siinä se on sitten pysynyt jo useamman kuukauden. Vikakoodeja ei nyt kesällä ole tullut. Toivotaan, että teidän Volvo saa sähköt takaisin moduulin vaihdolla!
Ahaa elikä se moduulin sisäinen vika voi siis näkyä myös tuollaisena rangen pienenä notkahduksenakin? Meillä tuli tuossa syyskuun lopulla ihan yhtäkkiä tauluun "Hybridijärjestelm vika Huolto tarpeen"... ilmoitus. Siitä sitten pajalle taas tarkistukseen ja selvä pelihän se oli, kun ei edes ladannut tai ottanut virtaa vastaan. Joku suojaussysteemi siellä menee heti päälle. Vähän vaan ketuttanut tuo bensan hirveä hörppiminen, kun OBC laturinvaihtoa odotellessa kesällä meni jopa 7-8L väliin ja ei ollut niin paha se kulutus. Nyt ihan tasakaasullakin cruise jopa päällä ja vaikka välillä käy sähköajollakin, niin tasanopeudella hetkellinen kulutuskin heittelehtii 9-11L välissä. Nyt jotain 10L paikkeilla, kun webastokin tohottaa taustalla. Vaihdoin tänään jo kitkatkin alle.
Vikakoodeja antaa nyt seuraavasti : P1281(68), P0341(92) ja se "perinteinen" P0BBD(92) -> tämä viittaa selvästi hybridipaketin vikaan. Noista 2 ensimmäisestä, että ne ovat jotain ruiskutusjärjestelmään ("injection control pressure out of range high") ja tuo keskimmäinen vähän huolettaa joku ajoitusjuttu ("camshaft position (CMP) sensor A bank 1 range performance problem") eli on tuossa vielä miettimistä, että saavatko kuntoon ja tuleeko nyt "väliajossa" mitään suurempaa, mutta ajellaan menemään vaan... Jakohihnakin aika vasta vaihdettu merkkiliikkeessä ja sillekin pitäisi olla ns. Volvon takuu. Kaipa se T8 moottori on aika kestäväksi tehty ja syö mitä syö, tankilta sitten lisää bensaa...  :buck2:
Kiitosta vaan ja jep kyllä tässä jo odottelee, että saataisiin auto ns. normaalikuntoon ja talvellakin voisi ajella sähköllä ja muutenkin ns. normaaleilla kulutuksilla. Kyllä tuon vian selvästi huomaa, kun ei sähköt virtaa oikein akustossa, vaikka siellä joku ihmeen "peruskäyttöpuskuri" onkin, mutta on tuo kulutus kyllä aika karsea eli ei viittis tuollaisilla bensankulutuksilla kyllä millään normiautollakaan ajella...
Meillä auton range oli sähköllä 2023 alusta meille tullessa aika tasan 40km, siinä 38-40km välissä ehkä ja siitä alkoi sitten tasaisesti vähän notkahtaa alaspäin, mutta yleensä on päästy aina vähän enemmän kuin mitä Sensuksesta lupaa eli kyllä sitä regenerointia/rekuperaatiota aina jarrutuksissa vähän tuli autoon lisää. Selvästihän tuo on range silti alentunut uudesta, mutta jospa se 1 moduulin vaihto vähän piristäisi ja meillä tosiaan sinne 2026-27 väliin se akkutakuu vielä voimassa eli saisi siihen väliin vielä jotain tullakin, niin saisi laitatettua nekin kuntoon. Kyllä tässä jo sähköauton hommaaminen alkaa siintää silti tulevaisuudessa ;)
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: lassikor - 11.11.2025, 16:17:29
Tänään tuli tieto, että uusi moduuli on olemassa ja vaihdetaan joulukuun alkupuolella autoomme. Toivotaan, että muut moduulit pysyvät perässä  :)
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: volvoandy - 12.11.2025, 16:41:52
Tänään tuli tieto, että uusi moduuli on olemassa ja vaihdetaan joulukuun alkupuolella autoomme. Toivotaan, että muut moduulit pysyvät perässä  :)
Hyvä homma lassikor ja katsotaanpa miten meillä tuon aikataulun kanssa sitten käy...! Kommentoidaan tänne sitten muidenkin luettavaksi, että miten auto toimii
akkumoduulin vaihdon ja sen akuston uudelleenkalibroinnin tms jälkeen sekä tietysti kiinnostavaa on se rangen muuttuminen! Meilläkin oli jotain samanlaisia lukemia
kuin teillä eli muutamia kertoja saattoi 2023 alun jälkeen kesällä olla jotain 40km pintaan se rangeilmoitus Sensuksenkin (pure) tilassa ja sitten olisiko ollut 2024-2025
aikana alkoi hiipua sinne 36-38km maksimimäärään. Tällä hetkellä kulutus pyörinyt aika tasan 9L keskikulutuslukemassa 5 edellisen tankin keskiarvon perusteella. Koko
ajan tuntuu hörppivän vain enemmän, kun kelit kylmenee jne... :-\
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: tepaa - 12.11.2025, 19:37:29
Range ei meillä parantunut yhtään yhden modulin vaihdolla, autossa ei kyllä ollut mitään vikaa, mutta F moduuli silti piti vaihtaa. Oma mekaanikko sanoi jotain että BMS ei lataa uutta moduulia täyteen vaan tasottaa muiden mukaan sen. En tiedä tästä tarkempaa.
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: VäLKKy - 13.11.2025, 13:33:45
Oma mekaanikko sanoi jotain että BMS ei lataa uutta moduulia täyteen vaan tasottaa muiden mukaan sen. En tiedä tästä tarkempaa.

Noinhan se menee. Jos huonoin moduuli vaihdetaan niin akku korjaantuu seuraavaksi huonoimman moduulin tasolle.
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: MikaV60 - 15.11.2025, 23:14:10
Täällä myös XC60 T8 2020 130tkm mittarissa ja yksi akkumoduli sökö. Premiumia pojat, premiumia.
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: volvoandy - 16.11.2025, 01:15:10
Täällä myös XC60 T8 2020 130tkm mittarissa ja yksi akkumoduli sökö. Premiumia pojat, premiumia.
Aika lailla identtiset systeemit meidän autoon verraten (nyt 138-139tkm ajeltuna ja sama malli/vuosimalli :P)
Ettei vaan tullut kans tuon takaisinkustu-kampanjan ohessa ja "softauksen" jälkeen, älä vaan sano ei ei ei....
Tervetuloa per(s)heeseen ja kyllä set siittä sano! Kaivellaan lompakkoa!!! :2funny: Vaan ei tuo naurata, jos
tästä epidemiasta tulee ns. krooninen köhä! S.....na ja pe....le sentään!!! Ja veikkaan - Suomen takuu
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: MikaV60 - 16.11.2025, 02:54:42
Ei ole tuossa minun autossa sitä kennostoa (LG?) joka kuului tarkistuskampanjaan. Muutenkin tuntuu olevan ala-arvoista laatua nyky-Volvot, kun Selektin piikkiin on mennyt vajaan parin vuoden aikana vaikka ja mitä. Useammalla tuhannella eurolla. Ja edelleen on vikoja päällä, jotka pitää korjauttaa takuuseen. Saattaa olla, että seuraava auto on diesel Mersu, joka tulee pihaan ennen Selektin päättymistä.. Ans kattoo ny, mitä tapahtuu. Mutta hyvin suuri pettymys koko auto, hieno mutta huono.
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: volvoandy - 16.11.2025, 10:58:06
Ei ole tuossa minun autossa sitä kennostoa (LG?) joka kuului tarkistuskampanjaan. Muutenkin tuntuu olevan ala-arvoista laatua nyky-Volvot, kun Selektin piikkiin on mennyt vajaan parin vuoden aikana vaikka ja mitä. Useammalla tuhannella eurolla. Ja edelleen on vikoja päällä, jotka pitää korjauttaa takuuseen. Saattaa olla, että seuraava auto on diesel Mersu, joka tulee pihaan ennen Selektin päättymistä.. Ans kattoo ny, mitä tapahtuu. Mutta hyvin suuri pettymys koko auto, hieno mutta huono.
Aika hyvin kiteytetty tuo "hieno mutta huono". Kyllähän se itselläkin alkaa jo usko loppumaan mikäli vielä n. 1v/21tkm akkutakuun aikana tulisi jotain... Onhan näissä kyllä
tosi paljon vikaantuvia kohteita ja samaa mieltä myös tuosta laadusta, että melko huonoja nuo kriittiset hybridijärjestelmän komponentit.
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: lassikor - 18.11.2025, 23:00:30
Lisätietona oman autoni tapaukseen sen verran, että kennon vikaantumisen ensioire oli vikailmoitus: "Alentunut suorituskyky. Kiihdytyksen tehoa alennettu." Tämä poistui seuraavan latauksen yhteydessä, mutta sama kenno oli antanut myöhemminkin vikakoodia taustalla. Uusi softa asennettiin vasta tämän jälkeen ja ilmeisesti balansointi parani sen verran, että vikakoodeja ei enää ole tullut. Range tosiaan pieneni softan asennuksen jälkeen nopeasti muutamalla kilometrillä.
(https://i.ibb.co/rR2dfryt/Screenshot-2025-11-18-22-53-35-21-965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg) (https://ibb.co/rR2dfryt)
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: volvoandy - 02.12.2025, 19:22:05
Oman merkkikorjaamon hevosmiesten tietotoimistosta sain tänään sellaista vahvistusta, että Volvo on jatkanut noiden 2020-22 vähän vanhempien
autojen 5v/100tkm (hybridiakku)takuuta siten, että noudattavat myös ruoåttintakuuta 8v/160tkm? Mutta onhan se aika kusinen paikka, jos jollekin
tuo takuun soveltaminen ja laajentaminen on tullut vasta sen jälkeen, kun on omansa korjauttanut ja joutunut itse maksumieheksi!!!?! :idiot2:
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: Ribbe - 03.12.2025, 08:11:15
Itsellä viime perjantaina hetkellisesti akkumoduuli koki ihmeparanemisen  :idiot2:. Töistä lähtiessä vikatestiä ei tullut vaan se ilmestyi vasta 15km ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: volvoandy - 03.12.2025, 15:21:52
Itsellä viime perjantaina hetkellisesti akkumoduuli koki ihmeparanemisen  :idiot2:. Töistä lähtiessä vikatestiä ei tullut vaan se ilmestyi vasta 15km ajon jälkeen.
No tuo kertoo kyllä osittain siitä(kin), että se "tarkkailusofta" tms mikä 2020-22 autoihin asennettu (meillä heinäkuussa 2025) on tehty kyllä vähän ns. vasemmalla kädellä,
koska eihän tuollainen "ihmeparantuminen" pitäisi edes olla mahdollista? Siis että akkukennoon/moduuliin joka on vioittunut, tulisi siis joku oikea virta-arvo tms "korjausta".
Vähän kyllä haiskahtaa tämä homma siltä, että tuo "tarkkailusofta" tms mikälie asennettu, on sellainen että jos se jää autoon edelleen korjauksenkin jälkeen, niin ei kyllä
oikein voi olla varma, että ollaanko ns. turvallisilla vesillä... Onneksi meillä on tuo pidennetty/ruoåttintakuukäytäntö ja jos vielä toinen tulee sen aikana, niin sitten se softa
on kyllä ihan susipaska ja jos sen aikana vielä ehtii 1 moduulin vaihtaa, niin auto lähtee kyllä jollekin toiselle ns. kiertoliikenteeseen... Kaveri vaihtoi Mitsubishi Outlander phev
autonsa dieselpickupiin ja vaihtotilanteessa vaativat akun SOH-mittauksen, sen teetti ja nippanappa (70% oli raja) meni läpi 73% oli SOH vasta vähän yli 100tkm ajetusta autosta
eli aika äkkiä joissakin automalleissa tuo SOH alenee (tietääkseni Volvoissa ei niin paljoa?) mutta mitään kenno-ongelmia tai moduulien epätasapainoa ei kuitenkaan ollut.
Aika outoa, että Volvolla vain 6 moduulissa tulee tuollaisia edestakaisin heittoja ja uudenkin moduulin vaihdon jälkeen ollaan taas sen heikoimman lenkin armoilla ja jos SOH olisi vieläkin
jotain 80-85% kuten ihan oikeasti veikkaisinkin, niin tuollainen jännitteiden heittelehtiminen ei kyllä tunnu kovin kivalta ja koko ajan saa pelätä, että mitä seuraavaksi tapahtuu...
Miten ihmeessä näitä samoja "epidemioita" ei sitten ole tullut vastaan (Volvon) sähköautoissa, kun käytännössä voi olla sama akkukenno-/akkumoduulivalmistaja ja sähköautoissahan
noita moduuleita on kuitenkin moninkertainen määrä plugin-hybrideihin nähden? Vaikka onhan noita videoita tullut katseltua, että auton tullessa huoltoon on jo tusseilla merkitty
akkumoduuleihin vaihtopäivämäärä ja useita on pitänyt vaihtaa... Ja eräässä tapauksessa (range oliko vain noin 50km?) sen havaitsi kyllä selvästi, että kun ne moduulit ovat sarjaan
kytkettyjä? niin sähköautoissa se vasta noita ongelmia pitäisikin olla, kun mikä tahansa X määrästä moduuleja voi sen aiheuttaa  :P
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: volvoandy - 03.12.2025, 15:25:32
Itsellä viime perjantaina hetkellisesti akkumoduuli koki ihmeparanemisen  :idiot2:. Töistä lähtiessä vikatestiä ei tullut vaan se ilmestyi vasta 15km ajon jälkeen.
Niin siis oliko sinulla Ribbe milloin auto menossa korjaukseen? Tiedätkö kuinka kauan siinä takaisinkustu-kampanjassa sinun auton tarkistus ja softan asentaminen
kesti? Meillä tuo sujahti läpi alle tunnissa tai siis jotain 30min tai vähän yli... Ja siitä noin 2kk niin huoltoilmoitus lävähti tauluun. Päivitähän tietoja sitten heti, kun
olet saanut autoa pajalle ja miten sen jälkeen hommat sujuu?