Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: lassikor - 16.10.2025, 09:53:02

Otsikko: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: lassikor - 16.10.2025, 09:53:02
Hei!
Maaliskuussa 2025 tehdyn huollon yhteydessä paljastui, että yksi hybridiakun moduuli on heikompi kuin muut ja tästä tuli vikakoodia. Moduuli luvattiin vaihtaa Volvon takuuseen, mutta saatavuusongelmien takia tätä ei ole vieläkään tapahtunut. Aikataulua kysellessäni huollosta myös mainittiin, että kannattaa harkita, haluaako viallisen vaihtaa kokonaan uuteen, sillä siitäkin voi seurata ongelmia muiden moduulien ollessa vanhoja. Autolla on ajettu nyt 175 000 km. Mitä mieltä olette, kannattaako viallisen vaihto uuteen kuitenkin? Millainen kunto vanhoilla moduuleilla tulisi olla, että suurempia ongelmia ei syntyisi? Keväällä akulle tehtiin Volvon akkutesti ja nämä tulokset saisin varmaankin pyytämällä itselleni. Nyt niitä ei ole vielä käsissäni.
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: volvoandy - 16.10.2025, 13:31:25
Hei!
Maaliskuussa 2025 tehdyn huollon yhteydessä paljastui, että yksi hybridiakun moduuli on heikompi kuin muut ja tästä tuli vikakoodia. Moduuli luvattiin vaihtaa Volvon takuuseen, mutta saatavuusongelmien takia tätä ei ole vieläkään tapahtunut. Aikataulua kysellessäni huollosta myös mainittiin, että kannattaa harkita, haluaako viallisen vaihtaa kokonaan uuteen, sillä siitäkin voi seurata ongelmia muiden moduulien ollessa vanhoja. Autolla on ajettu nyt 175 000 km. Mitä mieltä olette, kannattaako viallisen vaihto uuteen kuitenkin? Millainen kunto vanhoilla moduuleilla tulisi olla, että suurempia ongelmia ei syntyisi? Keväällä akulle tehtiin Volvon akkutesti ja nämä tulokset saisin varmaankin pyytämällä itselleni. Nyt niitä ei ole vielä käsissäni.
Ehdottomasti kannattaa kyllä vaihdattaa! Sinulla on ilmeisesti kevättalvella 2025 ollut vielä autossa se "suomentakuu" 5v/120tkm tjsp voimassa ja jos ovat luvanneet sen vaihtaa, niin odottele vaan. Meillä just sama automalli ja sama vuosimallikin. Ruoåtsintuontina on pidempi takuu ollut eli 8v/160tkm meillä. 1 moduuli (F) oli viallinen ja vasta viime perjantaina 10.10. tarkistivat. Meillä tuo vika tuli aika oudosti juuri sen takaisinkutsukampanjan R10312 jälkeen (kun autoon asennettiin joku tarkkailusofta tms...). En tiedä onko tuo softaus aiheuttanut tuon "vian" tms voi se ihan oikeinkin noin olla, kun yhtäkkiä tuli. Ei noita etukäteen juuri voi ennakoida tai tietää. Kun uusi akkumoduuli vaihdetaan, niin akustoon tehdään joku (tasaus)kalibrointi tms, mutta onhan se selvää, että voi niissä muissakin 5ssä vielä jotain jäädä olemaan. Minulle kuitenkin monta omamekaanikkoa sanoneet, että 1 akkumoduulin vaihdon jälkeen ei juurikaan ole uusia juttuja tullut. En tiedä onko sitten ihan palturia tuo, mutta näin ovat kertoneet... Meille "luvattu" huolto ja korjaus joulukuun alkuun 4.12. mutta saa nähdä viivästyykö vieläkin tuosta.
Ja pakkohan se olisi kai muutenkin vaihdattaa, ainakin meillä auton hybridijärjestelmässä selvä vika, ei voi ladata ja kun sähkö ei kunnolla kierrä akustossa, niin käytännössä joudutaan ajelemaan koko ajan bensalla. Kulutus noussut useita litroja, ilmastointikin pois päältä hörppää sen +9L kevyesti sekalaisessa ajossa, maantielläkin vähintään 8L menee nyt. Talven tultua menee ihan takulla 10-11L koko ajan satasella ajoi miten tahansa...
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: lassikor - 16.10.2025, 14:42:38
Kiitos, kommentista! Tämäkin on Ruotsista tuotu kesällä 2024 ja kilometrejä oli 158 000, kun vika paljastui. Onneksi menee tosiaan takuun piikkiin ja hyvällä tuurilla tähänkin olisi tulossa moduuli marras-joulukuun vaihteessa. Auto toimii normaalisti, joskin perusrange supistui tuon vikaantumisen ja uuden softan asennuksen jälkeen melko nopeasti  38 km -> 34 km. Siinä se on sitten pysynyt jo useamman kuukauden. Vikakoodeja ei nyt kesällä ole tullut. Toivotaan, että teidän Volvo saa sähköt takaisin moduulin vaihdolla!
Otsikko: Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
Kirjoitti: volvoandy - 17.10.2025, 22:42:34
Kiitos, kommentista! Tämäkin on Ruotsista tuotu kesällä 2024 ja kilometrejä oli 158 000, kun vika paljastui. Onneksi menee tosiaan takuun piikkiin ja hyvällä tuurilla tähänkin olisi tulossa moduuli marras-joulukuun vaihteessa. Auto toimii normaalisti, joskin perusrange supistui tuon vikaantumisen ja uuden softan asennuksen jälkeen melko nopeasti  38 km -> 34 km. Siinä se on sitten pysynyt jo useamman kuukauden. Vikakoodeja ei nyt kesällä ole tullut. Toivotaan, että teidän Volvo saa sähköt takaisin moduulin vaihdolla!
Ahaa elikä se moduulin sisäinen vika voi siis näkyä myös tuollaisena rangen pienenä notkahduksenakin? Meillä tuli tuossa syyskuun lopulla ihan yhtäkkiä tauluun "Hybridijärjestelm vika Huolto tarpeen"... ilmoitus. Siitä sitten pajalle taas tarkistukseen ja selvä pelihän se oli, kun ei edes ladannut tai ottanut virtaa vastaan. Joku suojaussysteemi siellä menee heti päälle. Vähän vaan ketuttanut tuo bensan hirveä hörppiminen, kun OBC laturinvaihtoa odotellessa kesällä meni jopa 7-8L väliin ja ei ollut niin paha se kulutus. Nyt ihan tasakaasullakin cruise jopa päällä ja vaikka välillä käy sähköajollakin, niin tasanopeudella hetkellinen kulutuskin heittelehtii 9-11L välissä. Nyt jotain 10L paikkeilla, kun webastokin tohottaa taustalla. Vaihdoin tänään jo kitkatkin alle.
Vikakoodeja antaa nyt seuraavasti : P1281(68), P0341(92) ja se "perinteinen" P0BBD(92) -> tämä viittaa selvästi hybridipaketin vikaan. Noista 2 ensimmäisestä, että ne ovat jotain ruiskutusjärjestelmään ("injection control pressure out of range high") ja tuo keskimmäinen vähän huolettaa joku ajoitusjuttu ("camshaft position (CMP) sensor A bank 1 range performance problem") eli on tuossa vielä miettimistä, että saavatko kuntoon ja tuleeko nyt "väliajossa" mitään suurempaa, mutta ajellaan menemään vaan... Jakohihnakin aika vasta vaihdettu merkkiliikkeessä ja sillekin pitäisi olla ns. Volvon takuu. Kaipa se T8 moottori on aika kestäväksi tehty ja syö mitä syö, tankilta sitten lisää bensaa...  :buck2:
Kiitosta vaan ja jep kyllä tässä jo odottelee, että saataisiin auto ns. normaalikuntoon ja talvellakin voisi ajella sähköllä ja muutenkin ns. normaaleilla kulutuksilla. Kyllä tuon vian selvästi huomaa, kun ei sähköt virtaa oikein akustossa, vaikka siellä joku ihmeen "peruskäyttöpuskuri" onkin, mutta on tuo kulutus kyllä aika karsea eli ei viittis tuollaisilla bensankulutuksilla kyllä millään normiautollakaan ajella...
Meillä auton range oli sähköllä 2023 alusta meille tullessa aika tasan 40km, siinä 38-40km välissä ehkä ja siitä alkoi sitten tasaisesti vähän notkahtaa alaspäin, mutta yleensä on päästy aina vähän enemmän kuin mitä Sensuksesta lupaa eli kyllä sitä regenerointia/rekuperaatiota aina jarrutuksissa vähän tuli autoon lisää. Selvästihän tuo on range silti alentunut uudesta, mutta jospa se 1 moduulin vaihto vähän piristäisi ja meillä tosiaan sinne 2026-27 väliin se akkutakuu vielä voimassa eli saisi siihen väliin vielä jotain tullakin, niin saisi laitatettua nekin kuntoon. Kyllä tässä jo sähköauton hommaaminen alkaa siintää silti tulevaisuudessa ;)