Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Karjala - 16.10.2025, 21:50:17
-
No mikähän tälle nyt on tullu?
Katsastuksessa tuli hylätty, kun ei saanut mitattua päästöjä – "sammuu ryntäyttäessä". Piti itekin kokeilla, ja niinhän tuo tekee. Just kun nappaa n. 4500 kierrokset, niin kierrokset laskee ja sammuu. Lähtee heti takaisin käyntiin, kun käyttää virrat pois päältä.
Tossa kesällä huomasin, että jos vedättää oikein rajusti punarajalle asti, niin saattaa "hyytyä", ahtomittari heiluu ja vedot häviää. Mutta kun päästää tyhjäkäynnille, meno rauhoittuu ja taas vetää..
Ahtoputket on ehjät, ei vikakoodeja, ja muutenkin kaikki näyttää konehuoneessa päällisin puolin ok :o
Tässä vielä juutuuppi linkki... https://www.youtube.com/shorts/kAezHROqIvM
-
Polttoainesuodatin vaihdettu?
-
n. 10kk sitten vaihdettu pa-suodatin. Täytyy vaihtaa ja kokeilla miten sitten käyttäytyy..
-
Nyt autoa saa pidettyä kaasua pumppaamalla käynnissä "rajotinrallin" jälkeen, mutta käy epätasaisesti jonkun aikaa. Polttoainesuodatin vaihdettu, ei oikeen tuntunu vaikuttavan. Suuttimien ohivuototesti tehty. Suuttimet ok. Polttoainepumppua kuuntelin, niin surina kuuluu, mutta niin kuuluu myös "pulpatus". Ei kuulosta normaalilta ???
-
Seuraavaksi varmaan vikakoodeja lukuun ja auton livedatoja tutkintaan. Rail-paineen käytös pitäisi ainakin katsoa ja MAFfin lukemat.
-
Ei anna vikakoodeja - Vidalla luettu. Kaikki näytti livedatassa ok. Ei mitään epäilyttäviä pudotuksia.
Semmosen huomion tein, että kylmänä moottori <40 asteinen ei mitään ongelmaa. Kiertää sen n. 4800 ja toimii ihan normaalisti muutenkin. Heti lämmettyään alkaa ongelmat.
-
Onkohan lämpötila-anturin arvot ihan linjassa lämpimällä moottorilla?
-
Vida näytti air temperature sensor n. 15 astetta, ulkolämpötila mittarissa 6 astetta ja jäähdytysneste nousi 20 -> 70 siinä paikallaan logaillessa. Eli eiköhän nuo ihan ok ole...
-
Ootko kokeillu sen letkun tulppaamista joka lähtee ilmanputsarin kulmalta ja menee mm. moottorin tukiin ja turbon ohjaukseen? (Letku irti siitä venttiililtä, taittaa kaksinkerroin ja nippusiteellä kiiinni).
Toinen mikä tuli mieleen on imuletku ennen turboa, sehän pehmenee iän myötä ja voi vetää ”luttuun” kun kaasuttelee.
-
Tota ihmettelen että jos autolle antaa kenkää maantiellä, eikö pätki silloin? Siinä olis kumminkin ihan eri tavalla ahtoja kuin paikallaan kaasuttaessa. Sillon kun mulla oli ahtovuotoja tutkinnassa, niin paikallaan kaasutellessa kaikki toimi mutta kun yritti pihasta ylämäkeen ajaa pois niin letku plopsahti irti.
-
Ootko kokeillu sen letkun tulppaamista joka lähtee ilmanputsarin kulmalta ja menee mm. moottorin tukiin ja turbon ohjaukseen? (Letku irti siitä venttiililtä, taittaa kaksinkerroin ja nippusiteellä kiiinni).
Toinen mikä tuli mieleen on imuletku ennen turboa, sehän pehmenee iän myötä ja voi vetää ”luttuun” kun kaasuttelee.
En oo kokeillut tuota tulppaamista.
Se kumiletku on vuosi sitten vaihdettu entisen revettyä, mutta pitää sekin katsoa pääsiskö se lytistymään.
Tota ihmettelen että jos autolle antaa kenkää maantiellä, eikö pätki silloin? Siinä olis kumminkin ihan eri tavalla ahtoja kuin paikallaan kaasuttaessa. Sillon kun mulla oli ahtovuotoja tutkinnassa, niin paikallaan kaasutellessa kaikki toimi mutta kun yritti pihasta ylämäkeen ajaa pois niin letku plopsahti irti.
Ei pätki perus kiihyttelyssä, mutta sitten ku vetäsee sinne 4000-4500 kieppeille niin sitten halvaantuu. Hetken kestää, että tokenee ja sitten taas mennään.
Mittailin tänään tankilta siirtopaineita ja huomasin, että paine ei nouse nouse, kun laittaa virrat päälle. Pumppu kyllä surisee, mutta onko väsyny ja ei jaksa enää painetta nostaa.. Lueskellu, että pitäis pelata ilman siirtopumppuakin. Autossa on jonkun sortin ohjelma ollu 12 vuotta, niin liekkö se sitten herkempi sille siirtopumpun toiminnalle? Mutta tuo just ihmetyttää, että miksi ei ajossa tai rajussa "peruskiihyttelyssä" oireile mitenkään.
-
En oo kokeillut tuota tulppaamista.
Se kumiletku on vuosi sitten vaihdettu entisen revettyä, mutta pitää sekin katsoa pääsiskö se lytistymään.
Ei pätki perus kiihyttelyssä, mutta sitten ku vetäsee sinne 4000-4500 kieppeille niin sitten halvaantuu. Hetken kestää, että tokenee ja sitten taas mennään.
Mittailin tänään tankilta siirtopaineita ja huomasin, että paine ei nouse nouse, kun laittaa virrat päälle. Pumppu kyllä surisee, mutta onko väsyny ja ei jaksa enää painetta nostaa.. Lueskellu, että pitäis pelata ilman siirtopumppuakin. Autossa on jonkun sortin ohjelma ollu 12 vuotta, niin liekkö se sitten herkempi sille siirtopumpun toiminnalle? Mutta tuo just ihmetyttää, että miksi ei ajossa tai rajussa "peruskiihyttelyssä" oireile mitenkään.
"Se kumiletku on vuosi sitten vaihdettu entisen revettyä," - tätä jäin vähän ihmettelemään. Mikä sen on saanut repeytymään kun imupuolella, ylipainetta ei ole koskaan.
Tuo 4000-5000 rpm kohdalla trippaaminen on normaalia vanhan turbon kanssa, siipien säätö ei enää täysin toimi ja paineet vetää laitaan.
Tankin pumppu käy starttauksen jälkeen noin 10 sec ja sen jälkeen diesel tulee moottorin korkeapainepumpun imemänä.
-
Se vanha letku oli varmasti vaan vanhuuttaan hajonnu. Oli murtunu siitä kiristimen alta ja ajan saatossa repeytyny vähän laajemmin.
Ja tässä pumppu surisee kyllä jonkun melkein minuutin :D
-
Ei ihmekään jos hyytyy 4000-5000rpm välillä, koska vakion mustakoppaisen rajoitin on 4500rpm kohdilla.
-
No kierrosluvulla ei ole nyt väliä. Halvaantuu täysin lämpimänä (kts video). Kylmänä saa huudattaa niin pitkään kun uskaltaa.
-
Eihän hörpi ilmoja polttoaineletkujen o-renkaista tai muuten putket halki? Sillon luulisi toimivan paremmin kun tankissa on riittävän vähän ainetta jotta pumppukin pyörii.
-
Polttoainetta tulee kp pumpulle, siirtopumppu ja polttoainemääränsäädin vaihdettu. Paikallaan kaasuttaessa rail paineet käy 1000barin tietämillä. Ajossa 1600bar.
Turbon kello tuli katottua niin kylmänä että kuumana, tanko liikkuu nätisti ei takertele. -0,8 bar alipainetta tulee kellolle tyhjäkäynnillä. Onko normaalia?
Tsekkasin myös sen turbolle tulevan imuletkun että ei mee lyttyyn kaasutellessa. Turbon akseliakin koitin liikutella. Ei välystä. Siivet normaalit ei mitään ongelmaa.
Moottorin tukikumityynyille menevä letku tulpattu ei vaikuttanu mitenkään.
Laitoin kokeeksi vastuksen huijaamaan vedenlämpötilaa +18 asteiseks. Silläkään ei ollut mitään vaikutusta.
Alkaa usko ja ymmärrys loppua (myös leima ::)). Kaikki ideat ja vinkit on tervetulleita :D
Eihän hörpi ilmoja polttoaineletkujen o-renkaista tai muuten putket halki? Sillon luulisi toimivan paremmin kun tankissa on riittävän vähän ainetta jotta pumppukin pyörii.
Ei ainakaan näkynyt ilmakuplia konehuoneen päässä, kun testailin tota siirtopumppua. Tankista kuuluva pulpatus hävis siirtopumpun vaihdolla.
-
Kaasuläppäkotelo kannattaa putsata myös, jos alkaa jumimaan lämmettyään. Vai millä nimellä se nokivasarassa lieneekään, ilmankuristin?
-
Livedataa katsomalla ei ole selvinnyt mikä resurssi sieltä loppuu?
-
Jaahas semmosta... Tein savutestiä turbolta ilmanputsarikotelolle ja savutestissä savua tuli mikä lie huohotinventtiili niin sen juuresta. Siitä mikä on siinä imuputkessa turbon lähellä. No otin auki ja liitin oli ihan täynnä öljyä...? Putsasin koko vehkeen liittimeineen päivineen. Kasaan uuden klemmarin kanssa ja kas. Vika hävis. Nyt toimii...
-
Kiitos tiedosta, tuo ei ole kovin yleisen kuuloinen vika.