Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Wagonrock - 18.10.2025, 16:29:51
-
Nyt olisi kiireesti tarvetta vinkeille mikä on vikana kun puhallin on ruvennut elämään omaa.
Nyt tässä viime päivinä saattaa puhallin toimia niin ja noin, täys teholla antaa ehkä oikeasti 50% tehoa ja pitää epätasaista tuulen suhinaa ja eilen sitten ei toiminut ollenkaan.
Onko puhallin moottori rikki tai onko mitään "helppoa" tapaa tarkistaa, antaako VIDA vikakoodeja?
Onko kallis remontti jos vie liikkeeseen?
-
Onko minkä verran kilometrejä mittarissa? Pahasti oireet kuulostaa siltä alkaa hiilet olla loppu puhallin moottorista. Toinen yleinen vika puhallinmoottorin tehonsäätöyksikkö joka löytyy kaasupolkimen yläpuolelta tulipellin vierestä. Remontin hinta muutamasta satasesta reiluun tonniin riippuen missä tettää.
-
Kilometrejä löytyy jo 383tuhatta.
Toivottavasti vika olisi tuo vastus mikä on kaasupolkimen vieressä...Voiko sen tarkistaa jotenkuten ilman että ostaa ja vaihtaa suoraan?
-
Noilla metreillä ihan suoraan vaan puhaltimen ja "vastuksen" vaihtoon. Ei kannata sen enempää ämpyillä.
-
Eikai se auta kun että ruveta purkaamaan ja vaihtaan tuon puhallinmoottorin..
Asiasta toiseen, osaako joku kertoa miksi auto ei lämpene sisältä talvella, viime talvena kun puhallin vielä toimi niin vaikka laittoi asteet HIGH modelle niin tuli vain kuumaa ilmaa jos ajoi webasto päällä, ilman sitä tuli laimeaa ilmaa, ei niinkään lämmintä.
-
Todennäköisesti myös lämppärin kerro alkaa olla tukossa joten sen vaihto myös edessä. Omaan v70 vaihdoin kesällä uuden lämppärin kennon ja kyllä vaan tulee erilailla nyt lämpöä hyttiin :)
-
Weba päällä ajaessa glykolin lämpötila nousee ja myös erillinen kiertovesipumppu pyörii. Näistähän ei moottorin lämpötilaa nää mutta oliskikohan vaan niin että moottori ei talvella saavuta koskaan käyntilämpöä jolloin sitä ei myöskään tule sisään. Siksihän sitä webaa on diiselit huudatelleet jo pitkään ajon aikana.
-
Jos ei maskirättejä ole niin suosittelen lämpimästi (hehheh) jos tuntuu ettei kabiinissa tarkene talvella. Omassa P3-korisessa oli ihan älytön vaikutus ja ei tarvinnut todellakaan pitää weban automaattikäyttöä päällä. Alareikä tukkoon kun alkaa kelit olla alle +5c ja maskiin laitoin rätin paikalleen kun alkoi kunnon talvikelit.
-
Tuli eilen katottua ystävän kanssa volvoani ja hän taas ymmärtää näitten sähköhommien päälle joten tuli mitattua johtoja siellä missä vastus on ja ensin kun se tarkistettiin niin moottori kyllä päästää virtaa läpi mikä olisi viitannut siihen että vastus olisi syypää tähän tuulettimen käyttäytymiseen.
Laitettiin siinä sitten nappi kiinni abikoilla vastus töpseliin ja kyllä se moottori rupesi täysillä tehoilla puhaltamaan.
Jess eli vika olikin vaan tuo vastus: no ei.
Kun oli aika lähteä pajalta niin auto käyntiin, drive päälle ja tämä improvisoitu virtanappi ON tilaan ja tuuletin ei toiminut vaan äänteli jumittavasti eli kyllähän se taitaa olla se moottori sittenkin eikä vastus.
Volvolle soitin ja remontti maksaa 1600euroa ja pelkkä moottori 900.
Naurettavaa, kuulemma XC60 on heidän mukaan AINOA malli jossa pitää purkaa koko kojelauta.
-
Kannattaa ehkä vähän googlailla ennen kuin vie Siniselle. Moottoreita saa kyllä aika paljon halvemmallakin.
Korjaustakin kannattaa vähän kilpailuttaa.
https://m.youtube.com/watch?v=D84CusrjWY8
-
tuli jo tilattua magnetti marelli tuuletinmoottori, 54 euroa maksoi iparts:ilta.
En kyllä ymmärrä mitä ne siellä volvolla vetää että ovat keksineet 900 euron hinnan tolle moottorille, täyttä kusetusta.
-
En kyllä ymmärrä mitä ne siellä volvolla vetää että ovat keksineet 900 euron hinnan tolle moottorille, täyttä kusetusta.
Kuulostaa tuo 700e töistäkin aika karkealta ottaen huomioon että tuo on muutaman tunnin homma sellaiselle joka ei ole ensikertalainen. ::)
-
Nyt on tuo marmorin hinnoittelu höpö juttuja, hoituu tuon moottorin vaihto muuallakkin ja todellakaan ei tarvitse koko kojelautaa purkaa, tuo moottorin hinnoitelu jo pelkästään naurattaa ;D
-
Kieltämättä sylettävä hinta remontille, taisivat tällä kertaa hinnoitella itsensä ulos tästä hommasta :D
-
"hyvä" puolihan se että tuohon lohjan volvolle saa tuoda omat varaosat eli täytää vaan työstä maksaa mutta 700euron kakkuhan se kuitenkin olisi.
Pitää nyt kattoo videoita miten tuon vaihto menee jospa uskaltaisi itse tehdä sen, sitä erikoistyökaluahan minulla ei ole, pitäisi semmonen ostaa jostakin
-
Noh, positiivisesti tunnettu pikku verstas tässä lähistöllä tekee koko homman 300 eurolla.
Sinne siis.
Kannattaa soittaa ja kysellä. On kuulemma tehnyt monta näitä vaihtoja ja ihan tyypillinen osa vaihtaa tämän ikäsissä kun kilometrejä on kuitenkin yli 300tuhatta
-
Noh, positiivisesti tunnettu pikku verstas tässä lähistöllä tekee koko homman 300 eurolla.
Sinne siis.
Kannattaa soittaa ja kysellä. On kuulemma tehnyt monta näitä vaihtoja ja ihan tyypillinen osa vaihtaa tämän ikäsissä kun kilometrejä on kuitenkin yli 300tuhatta
Heitä vaikka viestillä se paikka. Omassa nyt lasissa 260 et kohta varmaan poikii.
-
Multa löytyy työkalu Klaukkalasta, tai tulosta itse
https://www.thingiverse.com/thing:7078409
OEM puhaltimen tilasin ak24.fi halvemmalla, kuin täältä saisi epämääräisen merkin. On kuitenkin sen verran iso työ, ettei viitsi joka vuosi tehdä.
"hyvä" puolihan se että tuohon lohjan volvolle saa tuoda omat varaosat eli täytää vaan työstä maksaa mutta 700euron kakkuhan se kuitenkin olisi.
Pitää nyt kattoo videoita miten tuon vaihto menee jospa uskaltaisi itse tehdä sen, sitä erikoistyökaluahan minulla ei ole, pitäisi semmonen ostaa jostakin