Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jouscar - 29.01.2012, 15:41:45

Otsikko: Akun irti kytkeminen
Kirjoitti: Jouscar - 29.01.2012, 15:41:45
Hei,

Onko totta että jos akun kaapelit irrottaa niin pitää "jumpata" Haynesin korjausoppaan "tunti" että "asetukset" saa kohilleen. Tutkin vähän EGR:n ja lipsahti akkulaturi kaapelista. Vaihdoin läppäkotelon ja pitääkö sekin sopeuttaa vai oppiiko se itse raja-arvot.
Otsikko: Vs: Akun irti kytkeminen
Kirjoitti: (Miksu) - 30.01.2012, 01:49:44
Mistä autosta, millä moottorilla ja minkä ikäisestä nyt puhutaan, se 2010 D5?

Pääsääntöisesti moottorissa olevien sähköisten läppien raja-arvot pitää testerillä opettaa autolle.

Akun irroitus kiinnitys:  Säädä kello aikaan,  sivu-ikkunat yläasentoon -> sen jälkeen pidä kutakin lasinnostimen katkaisinta vuorollaan ylöspäin pari sekuntia, ihan siitä kuskinovesta.
Eipä tuo muuta tarvi
Otsikko: Vs: Akun irti kytkeminen
Kirjoitti: Nortti - 30.01.2012, 12:10:42
ja lipsahti akkulaturi kaapelista.

Mitä tuolla lauseella tarkoitetaan? Eli oliko sinulla akkulaturi pelkissä akkukaapeleissa ilman akkua? Akun navat ovat yleensä kuitenkin kiinni, eivätkä ne niin vaan lipsahda irti. Olisi vähintäänkin epäterveellistä syöttää akkulaturin epämääräistä jännitettä auton elektroniikalle akku irti.
Otsikko: Vs: Akun irti kytkeminen
Kirjoitti: VäLKKy - 30.01.2012, 14:40:58
Olisi vähintäänkin epäterveellistä syöttää akkulaturin epämääräistä jännitettä auton elektroniikalle akku irti.

Paitsi jos kyseessä on CTEK joissa suurimmassa osassa on toiminto juuri tuota syöttöä varten. :)
Otsikko: Vs: Akun irti kytkeminen
Kirjoitti: pptalo - 21.05.2012, 22:18:51
Mistä autosta, millä moottorilla ja minkä ikäisestä nyt puhutaan, se 2010 D5?

Pääsääntöisesti moottorissa olevien sähköisten läppien raja-arvot pitää testerillä opettaa autolle.


Mulla oli akku irti kun vaihdoin lämppärin moottorin, pitäiskö tälle nyt opettaa jotain?
S80 -07 2.4D
Otsikko: Vs: Akun irti kytkeminen
Kirjoitti: (Miksu) - 21.05.2012, 22:22:41
Mulla oli akku irti kun vaihdoin lämppärin moottorin, pitäiskö tälle nyt opettaa jotain?
S80 -07 2.4D

Älä olisi pyyhkinyt siitä lainauksesta sitä loppuosaa pois, siinä se vastaus olisi ollut :)
Otsikko: Vs: Akun irti kytkeminen
Kirjoitti: pptalo - 22.05.2012, 13:01:41
Nyt kun minulla on Deran ohjelma pitääkö Deran opettaa läpät vai voinko viedä lähimpään siniseen?
Otsikko: Vs: Akun irti kytkeminen
Kirjoitti: (Miksu) - 22.05.2012, 18:56:56
Nyt kun minulla on Deran ohjelma pitääkö Deran opettaa läpät vai voinko viedä lähimpään siniseen?

Mikäli vaihdoit lämmityslaitteen läppämoottorin, vaatii se todennäköisesti ääriasentojen kalibroinnin, se onnistuu varmaan debilissäkin, mutta jos se ei oo helppo vaihtoehto, niin sitten sen voi tehdä kyllä siniselläkin.
Sen verran pitää kuitenkin sinisellä vahtia, että eivät päivitä moottoriohjainlaitetta,  joskaan mitkään päivittelyt ei kyllä kuulu tuohon läpän kalibrointiin, mutta voi joku silti meinata hyvää hyvyyttään päivittää sinne service 2.0 softat, kun auto on nyt kuintekin pajalla.
Suoraan se kalibrointi ei siis aiheuta mitään ongelmaa siinä että auto on softattu.
Eikä kalibrointia tarvi tehdä, jos sun mielestä kaikki toimii oikein?
Otsikko: Vs: Akun irti kytkeminen
Kirjoitti: Nortti - 24.05.2012, 12:17:15
Mulla oli akku irti kun vaihdoin lämppärin moottorin, pitäiskö tälle nyt opettaa jotain?
S80 -07 2.4D

Niin jos siis se puhaltimen moottori on vaihdettu ei ole mitään opetettavaa. Myös läppämoottorit ja esim kaasuläppä tai egr ovat laadullisesti varsin tasalaatuista tavaraa eikä raja-arvon opettamista välttämättä huomaa mistään. Toisaalta taas esim dieselin injektorien vaihdossa taas on tehtävä kalibrointikoodien asetus.

Tuossa mainittiin nuo ikkunoiden asetukset akun irroittelun jälkeen pitämällä nappeja nostoasennossa hetken.