Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Liljeroos - 23.10.2025, 18:59:38
-
Hola arvon volvoväki! 8)
Toivottavasti tulee oikealle sivulle tämä ilmoitus, näin ekakertalaisena! :D
Tuli ostettua 2004vm volvo s60r, seisonut tallissa useamman vuoden aikaisemmalla omistajalla, tai ajoa kertonyt noin 10tkm viimeisen 3 vuoden aikana.
Tulee vikakoodeja hetken ajon jälkeen
211A -polttoaineen paine, kuitenkin paineet ovat ajossa n.55kpa ja myös tyhjäkäynnillä, ei heittele. Kuitenkin vetää nätisti, mutta tuntee ettei ihan kaikki hevoset ole käytettävissä. Tyhjäkäynti ok, ei havaittavissa ”rough idle:ä”, eikä stallaa, käynnistyy myös nätisti.
Kaasun asentotunnistimen (TP) sensori
Kaasunläpän anturi, potentiometri 2
Erikoista tässä on se, että kun ajaa ”D” vaihteella, tulee kaikki vikakoodit jossain vaiheessa ja rajoittaa tehot täysin. Kun taas ajaa ”manuaali”puolella, niin tulee pelkästään tuo ”211A”.
Vikakoodit luettu iCarSoftilla. Mistähän tuota vikaa voisi lähteä setvimään tai onko jollain ollut samaa? ECU? Kaasuläppä?
-
Onko polttoainesuodatinta ikinä vaihdettu
-
Kaasuläpän potentiometriä jos herjailee niin enteilee kaasuläppäkotelon menoa, putsaa se nyt ensimmäiseksi hyvin, näyttää monesti että ei se likainen ole mutta hentokin paska kerros aihettaa ongelmia. Yleisimmin tuo voi oireilla ensi alkuun satunnaisesti. Läpälle voi tehdä ETM testin mutta onnistuu vain vidalla.
-
Onko polttoainesuodatinta ikinä vaihdettu
On vaihdettu muistaakseni 2019, toki voisi uudenkin jo vaihtaa ;D
-
Kaasuläpän potentiometriä jos herjailee niin enteilee kaasuläppäkotelon menoa, putsaa se nyt ensimmäiseksi hyvin, näyttää monesti että ei se likainen ole mutta hentokin paska kerros aihettaa ongelmia. Yleisimmin tuo voi oireilla ensi alkuun satunnaisesti. Läpälle voi tehdä ETM testin mutta onnistuu vain vidalla.
Kiitos! Täytyy tuo tehdä ja toivoa parasta :D vaihtoehtoisesti voisi etsiä vidan omaavan ja osaavan henkilön
-
Vähän offtopic mutta mistä porukka on tilaillut kaasuläppiä jos vanha hajoaa? Vai korjaileeko joku vielä noita?
-
Vähän offtopic mutta mistä porukka on tilaillut kaasuläppiä jos vanha hajoaa? Vai korjaileeko joku vielä noita?
Tuonne hajonnut korjattavaksi vaikka https://atech2.se/ (https://atech2.se/). Itse ostin korjatun VPartsilta mutta on sitten suolasen hintanen.
-
Tässähän ei enää oo magneti marelli, se vanha mitä korjaillaan. Kaasuläppiä löytyy kyllä hyvin eikä maksa niin saatanasti. >:(
https://aeromotors.fi/matkustajavaunut/volvo/4696-s60-i-384/17133-r-2-5-t-awd/12896-laippa-tuki
-
Hola arvon volvoväki! 8)
Toivottavasti tulee oikealle sivulle tämä ilmoitus, näin ekakertalaisena! :D
Tuli ostettua 2004vm volvo s60r, seisonut tallissa useamman vuoden aikaisemmalla omistajalla, tai ajoa kertonyt noin 10tkm viimeisen 3 vuoden aikana.
Tulee vikakoodeja hetken ajon jälkeen
211A -polttoaineen paine, kuitenkin paineet ovat ajossa n.55kpa ja myös tyhjäkäynnillä, ei heittele. Kuitenkin vetää nätisti, mutta tuntee ettei ihan kaikki hevoset ole käytettävissä. Tyhjäkäynti ok, ei havaittavissa ”rough idle:ä”, eikä stallaa, käynnistyy myös nätisti.
Kaasun asentotunnistimen (TP) sensori
Kaasunläpän anturi, potentiometri 2
Erikoista tässä on se, että kun ajaa ”D” vaihteella, tulee kaikki vikakoodit jossain vaiheessa ja rajoittaa tehot täysin. Kun taas ajaa ”manuaali”puolella, niin tulee pelkästään tuo ”211A”.
Vikakoodit luettu iCarSoftilla. Mistähän tuota vikaa voisi lähteä setvimään tai onko jollain ollut samaa? ECU? Kaasuläppä?
Polttoainepumppua veikkaisin tai sitten sen ohjainlaitetta. Mulla tuli T5ssa samaa koodia ja ensin hyytyi kokonaan kun se ohjainlaite oli hapettunut. Koodi jäi ja poistui vasta uudella pumpulla. Auto tekee jonkin testin pumpulle startissa ja jos jotain häikkää on niin ei mene painekoe läpi ja koodi siitä sitten.
-
Polttoainepumppua veikkaisin tai sitten sen ohjainlaitetta. Mulla tuli T5ssa samaa koodia ja ensin hyytyi kokonaan kun se ohjainlaite oli hapettunut. Koodi jäi ja poistui vasta uudella pumpulla. Auto tekee jonkin testin pumpulle startissa ja jos jotain häikkää on niin ei mene painekoe läpi ja koodi siitä sitten.
Polttoainepumppui vaihdettu muutamia vuosia sitten huoltokirjan mukaan. Kysyin kaverilta Volvolta tätä asiaa ja epäili mahdollista ECU vikaa... Missäköhän noita ECU:ja voisi tarkastuttaa, mahtanee tyhjentyä lompakko talven aikana :D
-
Tässähän ei enää oo magneti marelli, se vanha mitä korjaillaan. Kaasuläppiä löytyy kyllä hyvin eikä maksa niin saatanasti. >:(
https://aeromotors.fi/matkustajavaunut/volvo/4696-s60-i-384/17133-r-2-5-t-awd/12896-laippa-tuki
Tähän jatkokysymystä. Motonetista katsoin, niin hinnat on kyllä korkeat, kuitenkin tuolta sivulta OE-numerot vastaa, joten taitaa olla passeleita. Onko nuo Marellit, at autoteile germany tai VEMO mistään kotoisin tai mitä suosittelisit näistä?
Toisena asiana, miten tuo koodaus, onko pakollista ja mistä syystä?