Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: MikaS - 23.10.2025, 20:01:10
-
Vaimon auto on alkanut herjaamaan jäähdytinnesteen vähyydestä. Korkin kun aukaa niin suhahtaa ja nesteen pinta nousee eli luulisin et siellä alipainetta. Koitin vaihtaa korkin uuteen mutta ei auttanut. Joku varmaan osaa kertoa missä vika? Kiitos jo etukäteen
-
Kansi halki? Kansipahvi palanut? ??? Siinä ne huonoimmat vaihtoehdot...
-
Paine kasvaa, letkut laajenee ja nestepinta laskee säiliössä, paine kun tasaantuu niin pinta nousee normi tasoon. Ilmaa voi olla myös järjestelmässä mutta useampi kansi vikainen käyttäytynyt näin. Edullisin kokeilu kuitenkin ensi hätään vaihtaa paisarin korkki mikä voi olla myös viallinen.
-
Korkki vaihdettu jo.
Voi olla tosiaan normaalia. Seuraa häviääkö nestettä.
Kaasutestinhän voi nesteeseen tehdä tai teettää. Siis onko pakokaasua päässyt nesteeseen...
-
No ei se ole normaalia, letkujen tilavuus kasvaa vain kun painetta on liikaa järjestelmässä ja monesti se johtuu valitettavasti vauriosta.
-
Kiitos vastauksista. Mitäköhän suunilleen maksaa kansipahvin tai kannen vaihto?
-
No kannattaa nyt ensin tehdä kaasutesti.
Monta kertaa ollu niin että joku jäähdyttimen letkuista on paskana.
Sisäinen kudosvaurio päästää sen pletkun turpoomaan niin paljon, että nestepinta putoaa.
Kone kylmänä ja paisarinkorkki auki painelee letkut (KAIKKI) läpi, yleensä heikon kohdan tuntee lutkuna spottina.
Toinen konsti on laittaa maalarinteippiä letkujen ympäri sieltä täältä. Siinä missä teippi katkeaa, letku turpoo ts. liikaa.
PS: Ei siis mitenkään kuorruteta letkuja teipillä, vaan sellasia kevyitä ympäriteippauksia vaan.
Vähän niinkun sormuksia.
-
Juuri näin tutkii kunnolla ensin ennenkuin suinpäin lähtee arpoen korjaamaan.
-
Juu näin mut tarkotin normaalilla sitä että onko se nyt varmasti alipainetta ettei kuitenkin ylipainetta ja joku paikka turpoaa paineessa, vaurio?
Jos nesteet on valmiiks melko alhaalla niin ei se paljoo tartte että laukasee hälyn.
Haihtuuhan sieltä nesteestä vettä että pieni nesteen väheneminen on normaalia.
Ei mitään kerran viikossa lisäys mutta muutaman kuukauden välein jos autolla ajoa on. Vesi pääsee haihtumaan kun moottori viilenee ja painekorkki aukeaa.
-
Nyt syksy kumminkin niin onkos autossa Webasto päällä joka kiehuttelee nesteitä?
-
Webasto ei käytössä. Nyt tänä aamuna pinta oli alhaisempi kuin aiemmin. Korkin kun avasin niin pieni suhahdus ja nesteen pinta ei juurikaan noussut. Liitteenä kuva säiliön aukosta. Joku varmaan tietää onko normaalia tuollainen. Ajokilometrejä autolla vasta n.430tkm ja nyt jo tuli joku vika :)
(https://i.ibb.co/rK4FD8Fj/20251025-100054.jpg) (https://ibb.co/rK4FD8Fj)
-
Jaahas, näyttää että olis ehkä pakokaasua päässy nesteeseen.
Kansi tai pahvivika mutta kannattaa nyt varmistaa testillä vielä. Tämähän nyt oli vaan mun tuumailua. :D
-
Biltema ainakin on myynyt sellaista vuototesteriä....kemiallinen testi.