Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: juarola74 - 29.01.2012, 17:52:43
-
Tuli laite tänään irroiteltua (tod.näköisesti osittain väärällä tavalla) ja nyt viisaasti tietenkin jälkikäteen tiedustelisin, että miten tämä olisi helpoiten tapahtunut?
Suurimmat ongelmat oli jäähdytysneste-putkien kanssa.. Jälkeenpäin huomasin, että putkissa on jonkinlaiset pikaliittimet 90 asteen kulmilla (joista tottakait sain toisen jo rikottuakin) heti, kun putket konehuoneen puolelta tulee lokasuojan puolelle. Miten pikaliittimien kuuluisi toimia? Toinen ei käsin tunnu irtoavan, enkä pihdeillä tätä haluaisi mennä enää pilaamaan.
-
Juu,pikaliittimetpä hyvinkin. Tarvis erikoistyökalua mutta aukeaa kyllä sopivasti siitä nupikasta kääntäenkin. En suosittele pihtejä,enkä ainakaan kovia otteita niillä. Muovit hajoo sikahelposti.Kurat ja hiekat tarvis koittaa saada pois mahd hyvin sieltä pestyä ensin.Sisäloksu ja pyörähän sulla onkin jo irti?.Sytytystulppapihdeistä joskus muokkasin noihin letkuliittimiin avausvermeen,leukojen kaaria loivemmiks jne... Ja kun se rengas on vihdoin kääntynyt niin käsin ulospäin vetoa vaan. On toisinaan melko tiukka lähteen liikkeelle em hiekoista ym johtuen. Paska keksintö kaikenkaikkiaan noi liittimet...
-
kiitos vastauksesta.
Sainkin eilen iltasella laitteen paikalleen. Piti paikalliselta volvo varaosamyyjältä käydä ostamassa uusi putkipaketti, johon kuului rengaskotelossa kulkevat jäähdytysnesteputket pikaliittimineen, sekä webastoon tuleva kiristyslaippa tiivisteineen. Hintaa paketilla n. 65 eeroa
-
Sytytystulppapihdeistä joskus muokkasin noihin letkuliittimiin avausvermeen,leukojen kaaria loivemmiks jne...
Itse käytän sytytystulppapihtejä ihan modaamattomana, toimii silleenkin hyvin, kun saa kärjet oikeisiin kohtiin.
-
Tervehdys! Googlailin netistä ja yritin etsiä tietoa juuri noiden pikaliittimien toiminnasta, kun tarkotus olisi ottaa webasto irti ja niiden varassa se irroitus enää onkin. Miten nuo pikaliittimet oikein toimivat, niissä on kyllä nuoli alaspäin, mutta varovasti yrittelin niitä pyöritellä auki tuloksetta. Onkos tähän erillistä poppakonstia, mitään sytytystulppapihtejä en valitettavasti omista.
Terv. Nirkku
-
Pese hiekat pois välistä ja sitten käännät harmaita klipsuja 1/8 kierrosta vastapäivään esim. siirtoleukapihtejä käyttäen. Sitten vain vedät käsin letkun irti auton rungosta.
-
Joo toinen liitin oli niin täynnä moskaa, että ei auennut. Purin hieman pidemmältä ja irroitin webaston päästä letkut, sitten irroitin pyyhkijöiden alapuolella olevan muovin jonka alla putket menevät sieltä pujottelin ne pois.
-
Täälläkin toinen liitin oli hiekkaa täynnä/jumissa.
Pesin kyllä minkä ahtaassa paikassa pystyi, mutta jumissa oli silti.
Vieläköhän tuon saa kiinni, kun toinen klipsi poikki?
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3428.jpeg)
-
Pesin noita putkia ja sieltä lähti koko toinen lukitusklipsi irti, joten uutta katseltava tilalle.
Toinen osa mikä hajosi oli se imuputken sovitin, ei kestäneet kynnet irroitusta :'(
Näitä ei myydä yksittäin, joten molemmat oli tilattava.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/lisalammittimen_letkut_sis_ruuvit_o_renkaat_tt_vevo_volvo_oem-p-92073-0
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3437.jpeg)
Tätä ei sitten löydy mistään/millään varaosanumerolla?
EDIT: Tuo osa sisältyy siihen putkeen:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/letku_lisalammittimeen_volvo_oem-p-1286880-0
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3439.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20XC70%202009/IMG_3442.jpeg)
-
Tuon imuputken sovittimen vedät vaikka liimalla kiinni, tuskin sitä ihan heti tarvii olla irroittelemassa.
Miksi tuo lämmitin muuten piti irroittaa?
-
Tuon imuputken sovittimen vedät vaikka liimalla kiinni, tuskin sitä ihan heti tarvii olla irroittelemassa.
Miksi tuo lämmitin muuten piti irroittaa?
Vanha lämmitin sippasi ja uusi tulee tilalle.
Ikävästi vain nämä pienet nippelit jarruttaa hommia :(
En tähän uuteen lämmittimeen ala tuota liimaamaan, van tilasin suosiolla uuden.
Jos tuon vanhan vielä korjaisi, niin siihen taidan epoxilla iskeä tuon kiinni takaisin.
-
Missä päin sulla on tuo vanha lämmitin, voisin ehkä lunastaa pois?
-
Juuka / Pohjois-Karjala.
Tuo on Thermo Top V ja 240tkm on auton mittarissa.
Saattaa tulla kuntoon ihan puhdistuksella/huollolla.
Ei enää ajastuksesta lähtnyt käyntiin ja kun suoraan käynnisti niin saattoi ottaa parikin yritystä, mutta lopulta syttyi savun saattelemana.
-
Onko siitä mahdollisesti luettu polttotunnit?
Laita vaikka yv:tä mikäli myymässä tuota vanhaa.
-
Ei ole luettu tunteja.
Katselen tuon lämmittimen läpi ja ilmoittelen jos olen myymässä.