Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: AkDu - 29.10.2025, 23:05:02
-
Otsikon mukainen auto moottorikoodilla D5244T15.
Kysymys olisi seuraavanlainen: Osaakohan kukaan sanoa mitä tuo ao. kuvassa numerolla 9 oleva sulkuläppä ennen egr venttiiliä toimittaa?
Huomasin ilmansuodatinta vaihtaessani että läppää ajavan alipaineaktuaattorin varsi oli lähtenyt nivelestään irti ( nivel kulunut niin ettei pysy läpän akelin kiinnikkeessään) no sain sen siihen taikinoitua kiinni vain huomatakseni että itse läpän akseli ei liikukkaan koska akselin päässä oleva hitsaus/niittaus tjsp on päässyt löystymään ja akseli pyörii tyhjää. Kone toimii täysin normaalisti ja mitään vikakoodeja ei anna. Uusiahan osa tietty tarviaa mutta kiinnostaisi tietää että kuin tuo auton toimintaan pitäisi vaikuttaa kun nyt se ei toimimattomanakaan näytä juuri mitään muuttavan 8)
(https://i.ibb.co/VcV1vFqS/EGR.gif) (https://ibb.co/VcV1vFqS)
-
Saa nähdä muuttuuko toiminta kun palaa läppä toimintaan. Jos on vaikka onnellisesti juuttunut sopivasti kiinni asentoon....
Eikös siellä osassa 1 ole varsinainen venttiili joka antaa tai ei anna pakokaasua imukanavaan eli sitä edeltävä lienee kaasun jäähdytykseen vaikuttava
-
Sähköinen kaasuttimen ilmaläppärunko 31219277 olisko toi?
-
Joo juurikin tuo 31219277.
Mietin vaan että mikähän on kyseisen kaasuttimen toimintatarkoitus kun auto ei oireile millääntavalla kyseisen käikäleen toimimattomuudesta
-
Eikös tuo 9 ole alipainekellon käyttämä läppä.
Samanmoinen on uudemmassakin mallissa mutta se on integroitu egr venttiilin sisään ja on myös heti tuossa jäähdyttimen jälkeen.
Alipaineen kasvu kutistaa virtausta.
-
Joo juurikin alipainekello sitä läppää ohjaisi jos se nyt toimisi. Erikoinen rakenne vaan että juuri ennen varsinaista EGR:rää jossa myös oma venttiilinsä, on tällainen läppäsysteemi. Näkyy tuota nro 9 käikälettä uutena kolmen markan hintaan saavan, mutta mietityttää että onko tuo mitenkin pitkään ollut jo toimimaton ja muuttuuko koneen toiminta millään tavalla tuon toimintaan saattamisella :P
-
Mielenkiintoista. Täytyypä itsekin tiirailla kun minulla sama D5244T15. Vasta tosin kävi merkkihuollossa jossa juurikin vaihtoivat ilmansuodattimen mutta eivät raportoineet mistään rikoontumisista. Paljonko muuten ajettu?
Aiemmassa D5244T4 Volvossa oli myös jokin vipstaaki joka irtoili. Saattoi tosin liittyä ns. swirl flapsein eikä egr:ään. Senkään toimimattomuus ei tainnut näkyä ajossa tahi mittaristossa mitenkään. Tässä D5244T15 oli muuten kerran katkennut se lämpöanturin johto joka menee jäähdyttimelle (siinä ilmanputsarin lähistöllä). Yksinäinen johtorimpula, helppo huomata. Kuulemma yleistä että se katkeaa. Näkyi vikakoodina mutta ajossa ei mitenkään. En tiedä kauanko oli ollut poikki.
-
Kannattaa tiirata. sitä ei varmasti huomaa normaalisti ilmanputsarin vaihdossa, koska on niin piilossa siellä EGRän takana. Tuon näkee kaikkein helpoiten jos ottaa koko ilmanputsarin kotelon irti, silloin siihen saa hyvin näkökontaktia. Jos koko putsarin koteloa ei irroita niin täytyy kyllä todella tarkkaan tietää mihin katsoa.
Omallani ajettu 370tkm. Näissä -T15 myllyissä ei minun tietääkseni enää pyöreläppiä edes ole..? Itselläni on myös ollut konehuoneen johtosarjassa senverran vikaa että ilmastoinin paineanturille menevä johto oli hankautunut johtonipusta poikko ja näinollen flektit pyöri kokoajan täysillä. Näytti kokoajan hirveätä painetta ilmastointiin. Samalla kun johtosarjan avasin niin paikkailin varmaan kymmenkunta johtoa jotka olisivat samoihin aikoihin varmasti toisiinsa hankaantuneet puhki, kuoret oli aivan topolia.
-
Ilmanputsarikotelo käytetään irti laatikkoöljyjä vaihdettaessa? Jos noin on niin pitääpä seuraavassa huollossa pyytää tsekkaamaan samalla kun öljyt vaihtavat
-
Joo joutuu käyttään silloinkin irti, mutta todella helppo homma irroittaa myös ilmanputsarin vaihdon yhteydessä. ihan muutaman minuutin homma.