Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Antti79 - 29.01.2012, 18:50:37
-
Arvon Volvoilijat!
Kertokaapas mitä Volvojenne rekisteriotteissa lukee. Päästöistä siis. Kiinnostaisi minkä vuoden jälkeen varsinkin 700-sarjalaiset ovat vähäpäästöisiä.
-
Arvon Volvoilijat!
Kertokaapas mitä Volvojenne rekisteriotteissa lukee. Päästöistä siis. Kiinnostaisi minkä vuoden jälkeen varsinkin 700-sarjalaiset ovat vähäpäästöisiä.
Tekniikka/viritys osioissa hyvinkin laajailti tietoa aiheesta mutta lyhyesti kaikki -92 jälkeen rekisteröidyt. Ja Volvon osalta iso osa 90-lukuisista (=Katilliset/sähköruiskulliset), koska maahantuoja sai verohelpotuksia vähäpäästöistiä.
-
Yhtä ainoaa vuosimallirajaa ei tule löytymään, koska lambda-sondeja alkoi ilmaantua uusien autojen säleikköihin jo 80-luvun lopulla vaikka samaan aikaan vielä myytiin myös ilman kattia olevia autoja.
Sen lisäksi autoja on tuotu yksityisesti eri reittejä. Itselläkin oli aikanaan yksi vähäpäästöinen 1985 240 GL.
-
Kiitokset vastauksista.
Eli kun haluan 700:n ei-vähäpäästöisen Volvon, on vaan rekisteriote luettava tarkasti, eikä tuijotettava vuosimallia.
-
Miten on mahdollista että esim. mun volvossa v70 -03 2.4t on n.240gr/km päästöt kun se ei vie edes polttoainetta sen vertaa kilometriltä?
-
Miten on mahdollista että esim. mun volvossa v70 -03 2.4t on n.240gr/km päästöt kun se ei vie edes polttoainetta sen vertaa kilometriltä?
Polttoaineen palaessa siihen yhtyy ilmasta happea, jolloin päästöjen massa on suurempi kuin käytetyn polttoaineen.
-
Polttoaineen palaessa siihen yhtyy ilmasta happea, jolloin päästöjen massa on suurempi kuin käytetyn polttoaineen.
Jep, 1 kg bensiiniä vaatii palaessaan 14,7 kg ilmaa. Litroissa vastaavat luvut ovat 1 litra bensiiniä ja 10.000 litraa ilmaa.
http://www.rvs.fi/diagnostic/page38.html
-
Jep, 1 kg bensiiniä vaatii palaessaan 14,7 kg ilmaa.
Tosin tuosta ilmasta pitkästi yli 70% on typpeä joka ei osallistu palamiseen.
Mutta esim. hiilidioksidin osalta moottorissa syntyvästä CO2:sta on C peräisin polttoaineesta ja O2 ilmasta eli päästöjen painossa on poltettu happi mukana.
Vastaavasti kahta poltettavan hiilivedyn vetyä kohti kuluu ilmasta yksi happiatomi (2H -> H2O) ja tässä paino lisääntyy moninkerroin.
-
Tosin tuosta ilmasta pitkästi yli 70% on typpeä joka ei osallistu palamiseen.
Mutta esim. hiilidioksidin osalta moottorissa syntyvästä CO2:sta on C peräisin polttoaineesta ja O2 ilmasta eli päästöjen painossa on poltettu happi mukana.
Vastaavasti kahta poltettavan hiilivedyn vetyä kohti kuluu ilmasta yksi happiatomi (2H -> H2O) ja tässä paino lisääntyy moninkerroin.
Entäs typen oksidit eli NOx:t.
Mikäs niiden syntymekanismi on? Eikös ne aiheudu moottorin läpi virtaavasta "turhasta" typestä, jota ei palamiseen tarvita, mutta puhtaan hapen syöttäminen olisi sekin hankalaa.
Itse olen sen verran heikko kemiassa, että en lähde tarkemmin analysoimaan.
-
Entäs typen oksidit eli NOx:t.
Mikäs niiden syntymekanismi on? Eikös ne aiheudu moottorin läpi virtaavasta "turhasta" typestä, jota ei palamiseen tarvita,
Jep. Happihan on suurimmaksi osaksi ilmasta kotoisin (nykybensa sisältää myös jonkin verran happea, mutta ei sentään ole rakettipolttoainetta :P), joten NOx syntyy pääasiassa siitä että ilman typpi reagoi ilman hapen kanssa kuumissa olosuhteissa.
Vähäpäästöisistä kun puhutaan, kolmitoimikatalysaattori pelkistää typen oksidit takaisin typeksi ja hapeksi eli siltä osin nettoreaktiota ei juurikaan tapahdu ilmanoton ja pakoputkenpään välissä.
-
Aivann tullut näin maalaisena monesti ihmeteltyä :D onse silti aikamoinen saaste kökkö mitä esim.100km tulee :buck2:
nooh ei se 240g co2 oo paljoa verratuna Jeepin 380g co2 :D
-
-90 740 tic, B230FT koneella. Rekisteriotteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisestä tai katalysaattorista.
-
-90 740 tic, B230FT koneella. Rekisteriotteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisestä tai katalysaattorista.
-91 940, B234F koneella, eikä myöskään mitään mainintaa ko. asiasta rekisteriotteessa.
-
Niin ja täällä -89 740 B230F, vähäpäästöinen.
-91 240 B230F, vähäpäästöinen.
-85 760 B28E, melkoiset päästöt :ristus
-
-90 740 tic, B230FT koneella. Rekisteriotteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisestä tai katalysaattorista.
-91 940, B234F koneella, eikä myöskään mitään mainintaa ko. asiasta rekisteriotteessa.
Molemmat erittäin todennäköisesti vähäpäästöisiä, kannattaa kysyä katsastuskonttorilta.
Kiitokset vastauksista.
Eli kun haluan 700:n ei-vähäpäästöisen Volvon, on vaan rekisteriote luettava tarkasti, eikä tuijotettava vuosimallia.
Rekisteriotteessa ei välttämättä lue mitään vähäpäästöisyydestä vaikka sellainen olisikin. Ota myös huomioon että jos siellä on "varustettu kolmitoimikatalysaattorilla" tai "-happi tunnistimella" on kyseessä vähäpäästöinen kori. Eli ei muutakun konttorilta kysymään jos epäselvyyttä.
Suurimmaksi osaksi "rajat" menee siten, että ennen 1988 valmistetut kaikki ei-vähäpäästöisiä. 1989 jälkeen molempia, F koneelliset (LH2.4, sähköruisku) vähäpäästöisiä, esimerkiksi B200F, B230F, B230FT ja B234F.
-
Molemmat erittäin todennäköisesti vähäpäästöisiä, kannattaa kysyä katsastuskonttorilta.
Rekisteriotteessa ei välttämättä lue mitään vähäpäästöisyydestä vaikka sellainen olisikin. Ota myös huomioon että jos siellä on "varustettu kolmitoimikatalysaattorilla" tai "-happi tunnistimella" on kyseessä vähäpäästöinen kori. Eli ei muutakun konttorilta kysymään jos epäselvyyttä.
Jotenkin olen ollut siinä uskossa, että vähäpäästöisyys lukee rekisteriotteessa ikuisesti, jos auto on uutena sellaisena rekisteröity. Ei sen pitäisi otteelta poistua eli ts. jos otteessa ei sellaista lue, niin sitten ei ole vähäpäästöinen.
Todetaan nyt vielä se pointti, jonka joku taisi jo kertoakin eli vähäpäästöiset autot verotettiin aikoinaan pienemmällä verolla kuin ei-vähäpäästöiset. Juuri tuon kevyemmän veron vuoksi näiden vähäpäästöisten tulee olla vähäpäästöisiä paaliin asti. Nyt käytettynä tuotujen autojen kohdalla ei tuota vähäpäästöisyyttä enää ole merkitty otteeseen, koska se ei vaikuta veroihin. Näin voi löytää vaikkapa ´90 seiskakantin, jossa on katti, muttei vähäpäästöisyys merkintää otteessa.
Tuollaisesta jälkituonti autosta voi rälläköidä katalysaattorin pois, mutta Suomi-autosta ei.
-
Tuollaisesta jälkituonti autosta voi rälläköidä katalysaattorin pois, mutta Suomi-autosta ei.
Katalysaattorin poistaminen tuo uuden katsastusongelman. B200F (tai joku muu vastaava) ilman kattia on moottori jolle ei löydy päästöarvoja. 1.7.87 ja uudemman auton täytyy täyttää päästönormi, vaikka se ei olekkaan "vähäpäästöinen". Volvo on joskus kirjoitellut noita todistuksia, että katiton F-moottori täyttää tuon 87-92 päästörajan. G-moottoreissa on eri Lh-boksi ja IMM, BTW
-
Jotenkin olen ollut siinä uskossa, että vähäpäästöisyys lukee rekisteriotteessa ikuisesti, jos auto on uutena sellaisena rekisteröity. Ei sen pitäisi otteelta poistua eli ts. jos otteessa ei sellaista lue, niin sitten ei ole vähäpäästöinen.
Todetaan nyt vielä se pointti, jonka joku taisi jo kertoakin eli vähäpäästöiset autot verotettiin aikoinaan pienemmällä verolla kuin ei-vähäpäästöiset. Juuri tuon kevyemmän veron vuoksi näiden vähäpäästöisten tulee olla vähäpäästöisiä paaliin asti. Nyt käytettynä tuotujen autojen kohdalla ei tuota vähäpäästöisyyttä enää ole merkitty otteeseen, koska se ei vaikuta veroihin. Näin voi löytää vaikkapa ´90 seiskakantin, jossa on katti, muttei vähäpäästöisyys merkintää otteessa.
Tuollaisesta jälkituonti autosta voi rälläköidä katalysaattorin pois, mutta Suomi-autosta ei.
Olen kyllä toista mieltä näistä väitteistä, vaikkakin "tietoni" perustuvat netistä lukemiin kokemuksiin.
Jälkimmäisestä lie kahta eri systeemiä ollut käytössä, joko katsuri on lyönyt vähäpäästöisen leiman tietoihin rekisteröintikatsastuksessa, tai sitten ei.
Edelleen alkuperäiselle kysyjälle, käy katsastuskonttorilla varmistamassa asia.
-
Olen kyllä toista mieltä näistä väitteistä, vaikkakin "tietoni" perustuvat netistä lukemiin kokemuksiin.
Jälkimmäisestä lie kahta eri systeemiä ollut käytössä, joko katsuri on lyönyt vähäpäästöisen leiman tietoihin rekisteröintikatsastuksessa, tai sitten ei.
Edelleen alkuperäiselle kysyjälle, käy katsastuskonttorilla varmistamassa asia.
ARK/ANHK/TraFi on kyllä sellainen laitos, että melkein mikä tahansa voi olla mahdollista, joten en minäkään voi omaa "tietoa" varmaksi mainostaa.
Olen kyllä ollut vakaasti siinä uskossa ja ainakin oman harrasteautoni kohdalla katsuri tuollaista kertoili. Kun ei ollut vähäpäästöisenä verotettu Suomi-auto, sai katalysaattorin poistaa ahdinta asennettaessa. Ikää kuitenkin oli jo sen verran, ettei vähäpäästöisyyttä vaadittu silläkään perusteella.
-
Katalysaattorin poistaminen tuo uuden katsastusongelman. B200F (tai joku muu vastaava) ilman kattia on moottori jolle ei löydy päästöarvoja. 1.7.87 ja uudemman auton täytyy täyttää päästönormi, vaikka se ei olekkaan "vähäpäästöinen". Volvo on joskus kirjoitellut noita todistuksia, että katiton F-moottori täyttää tuon 87-92 päästörajan. G-moottoreissa on eri Lh-boksi ja IMM, BTW
Eikös noin vanhoille ilman "vähäpäästöinen" -merkintää oleville sovelleta sitten väljempiä päästörajoja, eli en hoksaa missä olisi käytännön ongelma?
Vaikka ikänsä katiton B230E joko rimaa hipoen menee tai sitten ei aivan mene vähäpäästöisen rajoihin (jotka eivät sitä koske), niin eniten selittämistä sen kanssa tulee katsastuksessa suurien happipäästöjen vuoksi :2funny:
-
Eikös noin vanhoille ilman "vähäpäästöinen" -merkintää oleville sovelleta sitten väljempiä päästörajoja, eli en hoksaa missä olisi käytännön ongelma?
Ongelma on Kafkassa. Moottorista pitää löytyä EY-normi. Päästöillä ei ole väliä.
Netistä löytyi googlella (saako katalysaattorin poistaa) seuraava
Tämä katalysaattorin poistokielto koskee siis autoja, jotka on käyttöönotettu 1.12.1988 tai myöhemmin. Tästä vanhemmista sen siis voi poistaa, mutta 1.7.1987 alkaen käyttöönotettuja autoja koskee kuitenkin vaatimus, jonka mukaan päästötasosta on tarvittaessa esitettävä todistus. Todistusvaatimus voidaan kuitenkin välttää asentamalla autoon katalysaattori. 1.7.1987 vanhemmille autoille riittää käytönaikainen pakokaasumittaus, eli päästöt voidaan todeta katsastusasemalla. Tämä tarkoittaa sitä, että katin voit noin vanhasta autosta poistaa. Autosi on kuitenkin täytettävä 15/03-päästötason vaatimukset.
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
-
Ongelma on Kafkassa. Moottorista pitää löytyä EY-normi. Päästöillä ei ole väliä.
Netistä löytyi googlella (saako katalysaattorin poistaa) seuraava
Tämä katalysaattorin poistokielto koskee siis autoja, jotka on käyttöönotettu 1.12.1988 tai myöhemmin...
Kiitos. nyt meni perille.
Eli siis alun perin vähäpäästöisestä en olettanutkaan katin poiston olevan yksinkertaista. Tai poisto on, mutta katsastus ei.
-
Sen verran voinen mainita vielä, katsastusmieheltä asian tarkistettuani reilu viikko sitten katsastaessa auton, että rekisteriotteen tekstit "vähäpäästöinen" , "kolmitoimikatalysaattori" , "happianturi" yms. kertoo välittömästi auton olevan vähäpäästöinen. Mutta mitään em. tai muitakaan tekstejä ei tarvitse olla autossa, vähäpäästöisyys voi johtua vuosiluvusta tai suoraan katsastusmiestä lainatakseni "sitä ei välttämättä tiedä tarkistamatta, auto voi olla vähäpäästöinen, vaikkei vuosiluku tai otteen tekstit siihen viittaisikaan, se vaan pitää tietää ja kansioista tarkistaa."
-
Olen kuullu ei-vähäpäästöisestä 240:stä vm 88, johon on vaihdettu B230FT ilman kattia. Volvo oli kirjoittanut todistuksen jonka mukaan B230Ft ilman katalysaattoria täyttää päästönormin joka tuli voimaan 1.7.87.
-
Onko kenelläkään foorumilaisella vuoden -89 240 Volvoa EI vähäpäästöisenä.
-
Mites ku jengi laittelee noita 940 b230ft moottoreita ja sitte jos laittaa isomman ahtimen nii joutuis vtt mittauksiin, et sentakia jengi käyttää suht vakion näkösiä ahtimia? Eikös se vaan riitä että pysyy päästörajojen sisällä ja hakee vaan penkkilapun ja muutoskatsastaa isommalle ahtimelle?
-
Mites ku jengi laittelee noita 940 b230ft moottoreita ja sitte jos laittaa isomman ahtimen nii joutuis vtt mittauksiin, et sentakia jengi käyttää suht vakion näkösiä ahtimia? Eikös se vaan riitä että pysyy päästörajojen sisällä ja hakee vaan penkkilapun ja muutoskatsastaa isommalle ahtimelle?
Ei riitä, moottoria ei saa muuttaa millään tavalla päästöjen takia. Jos muutat niin VTT kutsuu. Välijäähyn vaihdosta tulee jo VTT tuomio. (Jos katsuri huomaa)
E: Viime kerralla keväällä tuli hylky lastulla ja barin paineilla kun katsuri kävi koeajolla.
-
Miten kaikki on saanu sitten laitettua noita autoja skyllet, suprat, subarut kaikki on viritettyjä ja jotkut vähän reilummin ja varmasti on vähäpäästöisiä tuskin kaikki ovat käyneet vtt mittauksissa :idiot2:
-
Miten kaikki on saanu sitten laitettua noita autoja skyllet, suprat, subarut kaikki on viritettyjä ja jotkut vähän reilummin ja varmasti on vähäpäästöisiä tuskin kaikki ovat käyneet vtt mittauksissa :idiot2:
Liekö yksikään käynyt VTT:n syynättävänä. Niitä vaan laitetaan ja sitten ajetaan.
-
Onkohan mahdollista olla tosiaan ei vähäpäästöinen 740 B234F vuosimallia -90?
Eli auto on tuotu ruotsista ilman kattia ja rekisteröity suomeen eikä otteessa ole mitään mainintaa katalysaattorista tai vähäpäästöisyydestä.
Viime leimallakin meni kyllä tuohon "1.10.1986 tai jälkeen" luokkaan, eli mitattiin vain CO (max 3,5) ja HC (max 600). Katsuri kehui miten hyvin mahtui päästöihin ja ihmekös tuo :buck2:
Joskus vaan ymmärsin että kaikki B234F koneiset olisivat vähäpäästöisiä, mutta koskee varmaan suomimalleja jotka katin kanssa myyty?
-
Minkälaiset päästörajat on vuoden 88'' 740 volvolla b200e. Vakioputkistossa ei näkyny katalysaattoria/Otteessakaan ei lue katista mitään.
-
Se on sillon ei vähä päästönen.... ei muutaku solmua putkeen :buck2:
-
Minkälaiset päästörajat on vuoden 88'' 740 volvolla b200e. Vakioputkistossa ei näkyny katalysaattoria/Otteessakaan ei lue katista mitään.
Tuo on Kjet ruiskulla ja niissä ei ole katalysaattoria eikä ne ole vähäpäästöisiä, itsellä on kanssa 740 vm,88 b200e johon vaihdettiin uudemmasta samanlaisesta vähäpäästöinen b230f ja turbotettiin se.
Sen saa katsastettua kun näyttää penkityslapun ja laittaa putkistoon jonkun yleismalli katalysaattorin.
Omassa mitattiin 210hv ja bilteman katti ja läpi meni.
-
Mulla otteessa lukee "katalysaattori, käytettävä ainoastaan lyijytöntä polttoainetta". Auto on tuotu jenkeistä ja on vuosimallia -88. Kahdeksan vuotta ajelin ilman kattia, tosin jokaista katsastusta jännitin, että kuka sillä kertaa on katsastamassa. Pariin otteeseen oli kovaa vääntöä mutta aina löytyi asemalta toinen inssi, joka pelasti tilanteen. Vääntöä tuli lähinnä siitä, että otteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä. Osa insseistä oli sitä mieltä, että katti pitää olla. Toiset taas sanoi, että pitää PERIAATTEESSA olla mutta ei tarvi toimia eli sama kun ei olisi ollenkaan, katsoivat sormien läpi. Pari vuotta sitten sain jälleen kovan väännön jälkeen katsastettua. Inssi sanoi että jos on lambda, niin on vähäpäästöinen. Kuinkas tuo lh2.2 pelittää jos ei olisi lambdaa? ::) Hankin Bilteman 3" katin jonka jälkeen olen katsastanut ilman ongelmia.
-
Se on sillon ei vähä päästönen.... ei muutaku solmua putkeen :buck2:
Riittääkö umpisolmu vai ???
-
Inssi sanoi että jos on lambda, niin on vähäpäästöinen.
Ei se ihan noinkaan ole. Päästöjen takia se lambda on autoon keksitty, mutta lambdasäätöisiä autoja oli markkinoilla iät ja ajat ennenkuin Suomessa havahduttiin ollenkaan vähäpäästöisyyteen saati että vähäpäästöisyydestä pakollista tuli. Samankin auton on siirtymäaikana pystynyt rekisteröitäessä valitsemaan vähäpäästöiseksi tai ei-vähäpäästöiseksi.
Kyllähän ne Euroopassa ajelivat lyijybensallakin lambdallisilla autoilla, sen lambdan sai vaan melkein öljynvaihdon välein vaihtaa uuteen lyijyn takia.
-
Mulla otteessa lukee "katalysaattori, käytettävä ainoastaan lyijytöntä polttoainetta". Auto on tuotu jenkeistä ja on vuosimallia -88. Kahdeksan vuotta ajelin ilman kattia, tosin jokaista katsastusta jännitin, että kuka sillä kertaa on katsastamassa. Pariin otteeseen oli kovaa vääntöä mutta aina löytyi asemalta toinen inssi, joka pelasti tilanteen. Vääntöä tuli lähinnä siitä, että otteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä. Osa insseistä oli sitä mieltä, että katti pitää olla. Toiset taas sanoi, että pitää PERIAATTEESSA olla mutta ei tarvi toimia eli sama kun ei olisi ollenkaan, katsoivat sormien läpi. Pari vuotta sitten sain jälleen kovan väännön jälkeen katsastettua. Inssi sanoi että jos on lambda, niin on vähäpäästöinen. Kuinkas tuo lh2.2 pelittää jos ei olisi lambdaa? ::) Hankin Bilteman 3" katin jonka jälkeen olen katsastanut ilman ongelmia.
Ongelma on Kafkassa. Moottorista pitää löytyä EY-normi. Päästöillä ei ole väliä.
Netistä löytyi googlella (saako katalysaattorin poistaa) seuraava
Tämä katalysaattorin poistokielto koskee siis autoja, jotka on käyttöönotettu 1.12.1988 tai myöhemmin. Tästä vanhemmista sen siis voi poistaa, mutta 1.7.1987 alkaen käyttöönotettuja autoja koskee kuitenkin vaatimus, jonka mukaan päästötasosta on tarvittaessa esitettävä todistus. Todistusvaatimus voidaan kuitenkin välttää asentamalla autoon katalysaattori. 1.7.1987 vanhemmille autoille riittää käytönaikainen pakokaasumittaus, eli päästöt voidaan todeta katsastusasemalla. Tämä tarkoittaa sitä, että katin voit noin vanhasta autosta poistaa. Autosi on kuitenkin täytettävä 15/03-päästötason vaatimukset.
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
Ja Lh2.2 ei taida pelittää ilma lambda-anturia....