Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Yrittäjyys_palkitsee - 01.11.2025, 18:18:36
-
Tuumailin vielä tuossa miten saisi kotikontein vaihdeltua automaatin öljyt 08 v70 2,4d automobiiliin jossa on 6-vaihteinen aisin. Tässä ei ole erillistä mittatikkua joka on miinus. Ei ole mitään mahdollisuutta kytkeä autoa kotioloissa mihinkään tietokoneisiin enkä edes tiedä mistään laatikon nollauksista mitään. Mutta öljyt osaisin vaihtaa.
Tuumasin seuraavaa. Tilaisin Mannolia ison pytyn ja en irroittelisi mitään lauduttimen letkuja vaan avaisin pohjapropun kylmästä koneesta. Mittaisin tarkasti ulos tulevan määrän ja lisäisin saman määrän takaisin. Pitäisi öljykannua ulkona jolloin ovat saman lämpöiset kuin vanhat öljyt eli öljyn tilavuuden pitäisi olla silloin sama. Toistaisin tämän useina päivinä ja kylmään koneeseen niin eikai tarkoilla mittauksilla tarvi öljypinnan tasoa mitata sen jälkeen? Se kun olisi vaikeaa kun ei ole auto edes vaaterissa kun pukit renkaiden alla eikä keinoa mitata öljyn lämpötilaa. Jos esim se 3 litraa kerralla ottaa pohjasta öljyä ja uudet tilalle niin 3-4 lotrauskertaa pitäisi riittää.
Mitä mieltä on raati, onko toimiva idea?
-
Tiiäthän sen että ne pitää vaihtaa kierrättämällä eli litra ulos ja toinen sisään uutta jne.
-
Tiiäthän sen että ne pitää vaihtaa kierrättämällä eli litra ulos ja toinen sisään uutta jne.
No nyt ainakin tiedän. En tosin tiedän mitä eroa sillä on että poistelisi niitä riittävän pitkään öljypohjan kautta. Eli olisiko se sitten se lauhduttimen letku irroitettava ja ne öljyt mittailtava tarkoin.
-
Kuulostaa siltä, että markan säästöllä saadaan aikaiseksi mahdollisesti isommat ongelmat. Joku TI-halli mahdollisesti voisi olla kova sana ja olisi kyllä ehdottoman suotavaa, että se öljyn lämoötila voidaan todentaa mittauksen yhteydessä.
-
Lauhduttimen letkut nyt ainakin kannattaa jättää rauhaan, jos vaihdelaatikon kanssa pelaa.
-
Sanon ihan kokemuksen kautta että elä yritä keksi äpyörää uudestaan tässä asiassa. joko teet kierrättämällä ja ohjeet löytyy täältäkin foorumilta tai viet johonkin öljypisteen tapaiseen jossa vaihtaavat koneellisesti kierrättämällä, volvolla tekevät perinteisesti huuhtomalla laatikon noin 20 lirtalla öljyä teoriassa kunnes tulee kirkas öljy ulos.
tuossa pohjaropussa semmonen juttu että siinä laatikossa ei ole täyttö roppua joten sisään ainetta pitää laittaa niistä öljyn paluuletkuista jokatapauksessa eli kun sen letkun sa irti syylärin päädystä on jo silloin melkeinpä päässyt alkuun tuossa huuhtelussa/kierrätyksessä....
-
Lauhduttimen letkut nyt ainakin kannattaa jättää rauhaan, jos vaihdelaatikon kanssa pelaa.
Joo ilmastoinnin osiin ei kannata koskea jos vaihteistoa rassataan.
-
Sanon ihan kokemuksen kautta että elä yritä keksi äpyörää uudestaan tässä asiassa. joko teet kierrättämällä ja ohjeet löytyy täältäkin foorumilta tai viet johonkin öljypisteen tapaiseen jossa vaihtaavat koneellisesti kierrättämällä, volvolla tekevät perinteisesti huuhtomalla laatikon noin 20 lirtalla öljyä teoriassa kunnes tulee kirkas öljy ulos.
tuossa pohjaropussa semmonen juttu että siinä laatikossa ei ole täyttö roppua joten sisään ainetta pitää laittaa niistä öljyn paluuletkuista jokatapauksessa eli kun sen letkun sa irti syylärin päädystä on jo silloin melkeinpä päässyt alkuun tuossa huuhtelussa/kierrätyksessä....
Olet kyllä pihalla ku lumiukko. Kannattaa ensi toki tutustua siihen proppuun ja sen suomiin mahdollisuuksiin öljyn täyttöön.
-
Kuka sen täyttöpropun on källinyt? :o
Sen T55?
Tottakai niitä öljyjä voi aloittajan pohdinnan mukaisesti vaihtaa, sitä tasoa ei ehkä pääse kaltevalla mittaamaan mutta ei kai siinä mitään jos tarkkaan mittaa pois lasketun ja sama takas. Siitä täyttöpropusta. ???
Tuskin desiä enempää heittää eikä se mitään särje.
Laita vaikka lusikallinen enemmän mitä mittasit pois tulevaksi.
Mulla oli kerran yhdessä ostoksessa melkeen litra liikaa enkä olis huomannut mitään mutta kun pitihän se tarkistaa niin kusetin vähän sitä pois...
-
Yllättävän paljon yhtä TF80 laatikkoa ylitäytin öljynvaihdossa ja silti sieltä tuli tarkistuspropusta vain pieni liraus ulos. Eli itse vaihdon yhteydessä mieluummin täyttäisin ainakin sen 0,5l liikaa ja sitten lämpimäksi käyttö ja tarkistus.
-
Sitä tietokonehommaa ei kannata pitää maailman tärkeimpänä. Tuskin niitä anturointeja on kalibroitu ihan asteen tarkkuudelle muutenkaan. Mä aikanaan vertailin Vidan ja infrapunalämpömittarin arvoja. Mittasin vaihteiston peltikopasta joka on musta. Muistaakseni infrapunalla antoi noin 5C pienemmän lukeman kuin Vida. Sen jälkeen en ole jaksanut Vidaa viritellä. Mutta jokainen tekee kuten itse näkee parhaaksi eli on kai tuossa joku pieni riski mutta oletan korjaamon huolimattoman tyypin olevan suurempi riski kuin mittauksen epätarkkuus. Ja auton asento.
Täyttöproppu on tosiaan laatikon yläpuolella tuo aiemmin mainittu Torx. P2-korisissa pitää irrottaa ilmanpuhdistimen kotelo joka on kohtuullinen vaiva laiskalle ihmiselle. Olen miettinyt täyttölaitteen tekemistä jolla saisi pumpattua öljynvaihtopumpulla tyhjennyspropun keskireiästä uudet öljyt sisään mutta en ole jaksanut väsäillä. Mä siis vaihdan vaihteistoon sen 3 litraa samalla kun vaihdan moottorin öljyt joten kerran vuodessa tulee tuo jumppa.
-
Kai sä nyt kuitenkin vidalla vaihteiston öljylaskurin olet nollannut? Tuo nyt jää monessa paikassa nollaamatta ja vaikuttaa muuten toimintaan, laskuri nollataan sen vuoksi että viskositeetti muuttuu öljyssä, tätä nyt kuitenki joku kysyy että miksi nollata :D
-
Eikös se laskurin nollaus nollaa sen "kuuma vaihteistoöljy"-laskurin. Riittävän monesti kun öljyt käy liian kuumana tulee sitten viesti vaihteistohuollosta mittaristoon.
Adaptaatio nollaukset sitten erikseen. Ja tehdään kun osia vaihdellaan laatikkoon. Voi toki nollata muutenkin, ei ole ainakaan yhtään vaihteistoa vielä sekoittanut.
-
Öljylaskurin nollaus ei mitenkään liity kuumaan vaihteistoon, sen ilmoituksen jos saanut tauluun syttymään niin sitten on jo jotain pielessä.
Adaptaatiot nollaa kuskin tavoille opitut vaihdot.
Vaihteiston uudelleen opetus sitten osien vaihdon ym ongelmien yhteydessä ja tällä myös monet laatikot pelastettu muulta remontilta ajoissa tehtynä.
Mutta aiheesee liittyen suosittelen ne öljyn vaihdot tekemään oikella tavalla, eihän muitakaan öljyjä vain osittain sen vuoksi vaihdeta kun sattumoisin auton alle ei ole pääsyä ???
-
Öljylaskurin nollaus ei mitenkään liity kuumaan vaihteistoon, sen ilmoituksen jos saanut tauluun syttymään niin sitten on jo jotain pielessä.
Adaptaatiot nollaa kuskin tavoille opitut vaihdot.
Vaihteiston uudelleen opetus sitten osien vaihdon ym ongelmien yhteydessä ja tällä myös monet laatikot pelastettu muulta remontilta ajoissa tehtynä.
Mutta aiheesee liittyen suosittelen ne öljyn vaihdot tekemään oikella tavalla, eihän muitakaan öljyjä vain osittain sen vuoksi vaihdeta kun sattumoisin auton alle ei ole pääsyä ???
Kuskin tavoille opitut vaihdot... Mitä tuo laatikko oppii? Kuorman mukaan muuttaa vaihdepakkojen kytkentäpaineita? Vaihtoajankohdat ei muutu mihinkään. Vähän pehmeämmiksi vaihdot muuttuu kun adaptaatio mollataan, varsinkin kun autolla on vedetty vaunua...
Reilu 70tkm ajanut tuolla omalla, niin joku käsitys on mitä laatikko tekee. Vaihteiston softan tekijän saisi kyllä vetää kölin alta, niin onnistunut se on. ::)
-
Kyllä sen eron huomaa kun adaptaatiot nollaa, itsekkin vedän omalla vaunua ja kyllä se nollaus vaan laatikkoa muuttaa kun ajoittain adaptaatiot nollaa.
Solenoideihin tuolla on vaikutus ja niiden kytken aikoihin ym, nuohan on nähtävissä esim vidalla.
Tuossapa sille adaptaation nollaukselle selitys.
(https://i.ibb.co/21xjqCC4/IMG-3849.jpg) (https://ibb.co/21xjqCC4)
-
Olet kyllä pihalla ku lumiukko. Kannattaa ensi toki tutustua siihen proppuun ja sen suomiin mahdollisuuksiin öljyn täyttöön.
Seison korjattuna, tuossa just kaverin 6loviseen lisättiin öljyä ja tarkistus reikää loruutella ja ylitäytettiin reilusti. ajatus fixautunut noihin aw55 lootiin, pyydän anteeksi julkisesti.