Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Aiku - 03.11.2025, 16:53:30

Otsikko: Volvo XC60, vm. 2017 ratista käännettäessä kuuluu ääni
Kirjoitti: Aiku - 03.11.2025, 16:53:30
Tänään kun auto oli parkissa ja moottori käynnissä. Kun pyörät on suorassa ja ratista käänettäessä kuuluu lyhyt matalaääninen kumahdus. Toiseen suuntaan känettäessä samalainen ääni. Äänen lähden on vasemalla puolella. Sormella kun pitää jousesta kiinni, niin hieman tärähtää, niin sammalla kuuluu ääni.
Oikealla puolella ei kuulu ääntä eikä jousen tärähdystä.
Jousen ylälaakerikohan takertelee vai jokin muu?
 
Otsikko: Vs: Volvo XC60, vm. 2017 ratista käännettäessä kuuluu ääni
Kirjoitti: ÄkCee60 - 03.11.2025, 17:52:49
eihän jousesta puutu pätkää?

Otsikko: Vs: Volvo XC60, vm. 2017 ratista käännettäessä kuuluu ääni
Kirjoitti: sami_k - 03.11.2025, 18:01:51
Todennäköisesti se jousen yläpäässä oleva kääntölaakeri vaihdon tarpeessä.
Otsikko: Vs: Volvo XC60, vm. 2017 ratista käännettäessä kuuluu ääni
Kirjoitti: Aiku - 03.11.2025, 18:30:28
Pitää lähiaikoina tutkia tarkemmin.
Millainen jousen puristin olisi hinta/laatu huomioiden hyvä, ja jolla saisi etu-ja takajouset puristettua. Joskus ollut veljeltä lainassa jousipuristin, jossa kierreetangossa on kokuusysteemmi. On kyllä hankalat käyttää.
Otsikko: Vs: Volvo XC60, vm. 2017 ratista käännettäessä kuuluu ääni
Kirjoitti: Acke - 03.11.2025, 20:03:28
(https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/19-1355_xl_1.jpg)
Ton tyyppinen oli v60 kanssa ihan toimiva, sekä etu- että takajousien vaihdossa. xc60 näytti olevan samantyyppinen rakenne. Etutolppa kannattanee ottaa irti vaihtoa varten, ainakin v60 pyöräkotelo oli turhan ahdas.
Otsikko: Vs: Volvo XC60, vm. 2017 ratista käännettäessä kuuluu ääni
Kirjoitti: laatikkovika - 03.11.2025, 21:14:53
Kuvan kaltaisen voi hommata jos sille on enempi käyttöä mutta jos vain kertakäyttöön tulee niin melkein sama teettää korjaamolla.
Maksaa puristin kuitenkin reilu 200€. ELK Sitten vielä oma ähellys siihen päälle.
Otsikko: Vs: Volvo XC60, vm. 2017 ratista käännettäessä kuuluu ääni
Kirjoitti: ÄkCee60 - 03.11.2025, 21:51:27
Halvin lienee
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automotive-kierrejousipuristinpari-2-kapalaa-370-mm?product=70-09293

Jos enempi meinaa vaihdella uransa aikana niin
https://www.motonet.fi/tuote/bahco-bs15-mcpherson-kierrejousipuristinsarja?product=80-4083

Ja tosimiehen laite...
https://www.motonet.fi/tuote/bahco-bs30pg-kierrejousipuristin-2-mantaa?product=70-07189

Volvo mies hakee tietty biltemasta
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/alustatyokalut/jousenpuristimet/jousenpuristin-2-kpl-2000050333

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/alustatyokalut/jousenpuristimet/jousipuristin-mcpherson-2000022289

https://www.aliexpress.com/item/1005007554427159.html
https://www.aliexpress.com/item/1005007554170870.html

Ite on tullut tehtyä neljällä tuollaisella halvalla. Neljä siksi että aina pitää olla varmistus hommassa jos yks pettää....
pitää muistaa se että karkaavalla jousella on tappavat voimat.
Otsikko: Vs: Volvo XC60, vm. 2017 ratista käännettäessä kuuluu ääni
Kirjoitti: laatikkovika - 03.11.2025, 23:11:19
On joskus karannu ja vielä tässä ollaan. :)

Kunhan ei otsaansa suuntaa. :D kauhee päräys vaan eikä oikeen hirveesti muuta mutta ei se mukavaa ole.
Joskus nuorempana... :idiot2:

Jos halpoja käyttää niin sit mieluiten niitä missä on 2 sormee/pääty.
Tai sama se mulle on... >:(
Otsikko: Vs: Volvo XC60, vm. 2017 ratista käännettäessä kuuluu ääni
Kirjoitti: Aiku - 04.11.2025, 03:38:28
Onko tuoliasesta puristimesta kokemusta. Jouselle turvalukitus. Kuvassa turvakynnet näytävät aika helppoisilta.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/alustatyokalut/jousenpuristimet/saadettava-jousenpuristin-2000036571
Otsikko: Vs: Volvo XC60, vm. 2017 ratista käännettäessä kuuluu ääni
Kirjoitti: ÄkCee60 - 04.11.2025, 07:39:14
Ollut myös ite vieressä kun opel kadetin jousi karkasi kesken operaation (tee se itse puristin viritys)....se meni muutaman kerran tallissa seinästä seinään nopeudella jota ei ehtinyt nähdä (eikä ole mikään kovin voimakas jousi edes, kevyt auto)...onneksi auto oli ulkona...olisi ollut muuten lommoja joka puolella ja lasit rikki. Eikä onneksi kumpikaan paikallaolijoista osunut lentoradalle.

Jousia on eri mallisi, osa suoria ja osa aika voimakkaasti progressiivisia, niihin voi olla vaikea saada puristinta paikoilleen siten että saa sen riittävän paljon kasaan. Eli ei saa puristettua kuin 3/4 osa pituusdesta ja sitten ne jousen pään pönkää vielä niin kovalla voimalla ettei saa iskarin mutteria paikoilleen. Siksi tarvinnut neljä halpis puristinta muutenkin kuin turvallisuuden vuoksi. Kahdella tehdessä on ollut lisäturvana sidontaliina, jota aina vähitellen kiristelee sitä mukaa kun puristin painaa.