Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jusenius - 04.11.2025, 20:28:39

Otsikko: Volvo 740 bensanpaineet
Kirjoitti: Jusenius - 04.11.2025, 20:28:39
Alkaa itsellä järki loppua kikottimen kanssa, joten toivottavasti täältä saisi vinkkejä ongelmaani.

Potilaana on vm.-90 740, b200f - moottorilla ja M47-laatikolla.

Ongelmana on liian alhainen bensanpaine. Paineensäädin toimii ainakin jollakin tavoin, alipaineen kun nyppää imusarjasta irti, nousee paineet n.3bariin eikä säätimestä tule bensan katkua sieraimiin. Imusarjaan liitettynä, bensanpaineet ovat kuitenkin noin 2.2barissa, eivätkä oikein tunnu siitä hirveästi liikkuvan mihinkään. Kaasuläppää avatessa, paineet aavistuksen nousevat, mutta eivät tarpeeksi.

Pumput ja suodatin vaihdettu, myös pumppurele on vaihdettu. Sytytysosat vaihdettu, poislukien sytytyksen pääteaste. Jako tarkistettu.
Otsikko: Vs: Volvo 740 bensanpaineet
Kirjoitti: Jambo - 05.11.2025, 01:28:42
Sehän kuulostaa siis ihan toimivan niinkuin pitääkin. Kun sulla on vapaasti hengittävä moottori eli koska sulla on pelkkää alipainetta sinne tarjota niin se polttoaineen paine kuuluukin laskea imisarjassa olevan alipaineen verran siitä mitä se on ilman ohjauspainetta. Eli jos vaikka auto sammuksissa pumppu päällä tai ohjausletku irrotettuna auto käynnissä sulla on bensanpaine suutintukissa 3bar niin normaali tyhjäkäynnillä jos imusarjassa on ~0.6bar alipainetta niin ohjausletku liitettynä tollanen pitäis näyttää sen ~2.4bar käynnissä ollessa. Muistaakseni näissä on ollut sekä 2.5bar että 3bar peruspaineella olevia säätimiä.
Otsikko: Vs: Volvo 740 bensanpaineet
Kirjoitti: Jusenius - 05.11.2025, 07:02:34
Sehän kuulostaa siis ihan toimivan niinkuin pitääkin. Kun sulla on vapaasti hengittävä moottori eli koska sulla on pelkkää alipainetta sinne tarjota niin se polttoaineen paine kuuluukin laskea imisarjassa olevan alipaineen verran siitä mitä se on ilman ohjauspainetta. Eli jos vaikka auto sammuksissa pumppu päällä tai ohjausletku irrotettuna auto käynnissä sulla on bensanpaine suutintukissa 3bar niin normaali tyhjäkäynnillä jos imusarjassa on ~0.6bar alipainetta niin ohjausletku liitettynä tollanen pitäis näyttää sen ~2.4bar käynnissä ollessa. Muistaakseni näissä on ollut sekä 2.5bar että 3bar peruspaineella olevia säätimiä.

Kiitoksia vastauksesta! Olen tähän asti olettanut paineiden elävän 2,5bar ja 3bar välillä kun on 3bar:n säädin kyseessä. Mutta voimme siis olettaa polttoainepaineiden olevan kunnossa.

Itse ongelma kuitenkin elää edelleen, mikä tekee pienen nypytyksen? Imuvuodot olen tarkastanut ihan savun kanssa, niitä löytyi rutkasti mutta kaikki on nyt korjattu. PVC-järjestelmä on kunnossa, letkut ovat uusia ja vaihdoin sen mustan purkinkin imusarjan alle. Kaasuläppäkotelo on putsattu, asentokytkin on säädetty foorumilta löytyvän ohjeen avulla ja todettu toimivaksi samalla.

Kaasupolkimen vaijeri on ehkä aavistuksen venynyt, alkaa säädöt loppumaan eli se on varmasti vaihdon tarpeessa. Myös pakopuolen vuodot lienee järkevää tarkistaa, vaikkei isompia pörinöitä putkistosta kuulu.

Mitä muuta kannattaisi tarkistaa? Vikakoodipurkki antaa polttoaine ja sytkäpuolelta 1-1-1 koodia, eli sieltä ei vihiä.
Otsikko: Vs: Volvo 740 bensanpaineet
Kirjoitti: tommi m - 19.11.2025, 07:19:47
mitkäköhän sytytysjohdot mahdoit laittaa kun niitä on tarvikkeena täysin luokattomia?