Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Suliini - 13.11.2025, 19:56:13
-
Hei minulla on tälläinen vika volvossani eli siis kierrokset on tyhjäkäynnillä 1500rpm välillä laskee niin rajusti että sammuu auto. Vaihdettua osaa on etc, iac puhdistettu, ei imuvuotoja ja uusi lambda (bosch). Nyt antaa vikakoodia 1-1-3 ja kun ottaa immun liittimen irti niin kierrokset rauhottuu, eli onkohan vika siinä?
-
Onko auto täysin vakio? Korkea tyhjäkäynti ja sammuilu viittaisi kyllä imuvuotoon. Väärin säädetty kaasuläpän asentotunnistin voisi nostaa tyhjäkäyntiä, mutta oman kokemuksen perusteella ei sammu silloin.
-
Viritetty on. Löytyy tonin lastu, säädettävä bensanpaineen säädin ööh ahtoja nostettu 0.8bar. Testasin bräkkärillä ettei vuoda ahtolinjoista eikä muualtakaan. Itse veikkaisisin maffia, kun piuhan ottaapi irti niin kierrokset laskee siihen mihin pitää
-
Toimiikohan se sun säädettävä b-paineensäädin oikein. Kyllähän se vakiosäädin noin maltilliseen ahtoon riittää.
Tosin oire on melko selvä maffivika. Koita hommata vaikka ehjä käytetty bosch.
Voit sinne baarinkin ruuvata ahtoa, voi maffi pohjata jo aiemmin mutta kyllä se pelittää hyvin baariin asti ihan kartoilla.
Ite ajellut monella max ahdot 1-1.1 bar eikä mitään ongelmaa.
Ero 0.8-1.0 bar on ihan tuntuva, semmoset 20hp ainakin.
Niin, viimeinen vaimennin pois putkesta ja ilmanotto aukkoja voi tehdä lisää suodatinpömpelin alaosaan.
Se vaimennin on melko kuristava kiertoilmauuni. :idiot2:
-
Jees. Kyllä se paineen säädin hyvin toimii. Kun nostaa ahtoja 1.1bar niin vedättäessä paukahtaa ja sillonkun tekee niin ahdot pompahtaa, joten sen takia laskettu ahtoja alle kiloon. Mutta nyt tulossa 180tkm ajetusta boschi immu jos sillä sais toimimaan kilon ahdoilla, putkistoa tohon muokattu laitettu läpivirtaava vaimennin taakse ja joku rosteri pönttö viimeiseksi ei pitäisi kuristaa yhtään :)