Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Oski - 15.11.2025, 15:06:55
-
S60 T5 2001 automaatti. Hukkaa nestettä ajon aikana ja jopa seisoessaan. Mistään ei löydy vuotoa ulospäin. Paineistamalla paisuntasäiliö 1 bar. paineilmalla häviää nestettä lähes litra parissa minuutissa auton ollessa sammutettuna. Neste ei päädy moottoriöljyyn, eikä vaihteistoon. Ei ilmeisesti männän päälllekkään, koska käynnistyi tuon paineistuksen jälkeen ongelmitta. Tein pakokaasujen vuototestin jäähdytysjärjestelmään väriaineella. Sen perusteella jossakin on vuoto, sininen väriaine muuttui vihertäväksi kun aikansa kävi tyhjäkäynnillä, testilaite oli paisarin korkissa. Mutta mihin jäähdytysneste oikein häviää? Onko edes teoriassa mahdollista, että turbon jäähdytysneste menee turbon läpi suoraan pakoputkeen. Auto toimii muuten täysin ongelmitta.
-
Tuleekos pakoputkesta höyryä?
Kyllä se melko varmaan on kansipahvi tai kansivika. Jos turbosta menis putkeen niin ei kai värjäis testeriä?
Hurja on kyllä vuoto.
Ottaisin tulpat pois ja paineistaisin, näkyis meneekö sylinteriin.
Onks muuten vakio auto? :o
-
Tuleekos pakoputkesta höyryä?
Kyllä se melko varmaan on kansipahvi tai kansivika. Jos turbosta menis putkeen niin ei kai värjäis testeriä?
Hurja on kyllä vuoto.
Ottaisin tulpat pois ja paineistaisin, näkyis meneekö sylinteriin.
Onks muuten vakio auto? :o
Auto on vakio. Pakoputkesta tulee toki kylmässä höyryä, mutta ei mitenkään poikkeavan paljon. Kyllähän tämä alkaa siltä vaikuttaa, että kansi pitää irroittaa. Toivottavasti vika on kansipahvissa, eikä kannessa tai lohkossa! Onko sylinteriputken yläpään halkeamat vain R:n ongelma vai onko niitä mennyt myös vakio T5:ssa?
-
Läppärin kenno?
-
Läppärin kenno?
Ei vuoda sieltäkään, kuskin jalkatila on kuiva. Reilu vuosi sitten kennon O-renkaat uusittiin.
-
Mulla katosi samalla tavalla aluksi 2.5 ärrä jonnekin vaan ja parin kuukauden jälkeen vasta alkoi oireet kun vuoti niin paljon männän päälle että ei lähtenyt käyntiin jos sammutti ilman että avasi paisarin korkkia ja mulla oli sylinteri putki halki
-
Onko sylinteriputken yläpään halkeamat vain R:n ongelma vai onko niitä mennyt myös vakio T5:ssa?
Enpä oo kuullu kun tässä on se pienempi 81mm poraus siis sylinteri on seinältään millin vahvempi kuin vaikkapa ärrä 83mm.(B5254T4)
Mullakin tuo saman ikäinen T5 ja on kyllä saanut happea ihan surutta eikä mitään häikkää, ohjelmoitukin vielä niin ahdot reilusti korkeemmat kuin vakio.
Vois sanoa että oikeen oon yrittänyt särkee mutta kun ei... :D
Veikkaan kyllä sitä kansipahvia mutta eihän sitä tiedä.
-
Ihan vaan villi veikkaus. Mites se öljyjäähdytin, jospa sieltä falskais?
-
Ihan vaan villi veikkaus. Mites se öljyjäähdytin, jospa sieltä falskais?
Jos öljynjäähdyttimessä on vuoto niin yleensä menee kyllä öljyt nesteen sekaan eikä toisinpäin.
-
Tässähän ei menny kumpikaan kumpaankaan. Vaiht jäähy syylarissa ja moot jäähy siellä öljypohjan takareunassa.
-
Ei vuoda sieltäkään, kuskin jalkatila on kuiva. Reilu vuosi sitten kennon O-renkaat uusittiin.
Onko myös apparin jalkatila kuiva?
-
Onko webastoa. ardic tai jokin muu lämmitin ?
-
Onko myös apparin jalkatila kuiva?
Eipä ollut kuiva, kaikkea muuta!
Eli selvisi nyt tämäkin mysteeri, ainakin osittain. Eli lämppärin kenno oli sittenkin hajonnut. O-renkaat tarkastin hätäisesti aiemmin sen muovikonsolin takaa ja ne olivat kuivat. Mutta kenno oli vuotanut etenkin apumiehen puolelta! Ja toki neste oli levinnyt myös kuskin jalkatilaan maton alle ja takajalkatilaan. Vika löytyi, kun auto jäi loivaan ylämäkeen parkkiin ja apparin puolen takajalkatilan kohdalle suli ensilumeen iso läimäre! Sieltä tiputti jotakin nestettä ja se osoittautui pakkasnesteeksi ??? Nyt on uusi kenno paikoillaan ja nesteet pysyy paisarissa.
Mutta ihmetyttää, ettei tuo jäähdytysneste edes haissut autossa, vaikka sitä oli kertynyt viikkojen aikana paljon maton alle. Ja tehokkaasti nuo mattojen vaahtomuovit sitä nestettä imevät ja ovat inhottavia kuivata.
Mutta saattaa olla, että auto on monivammapotilas. Pakokaasutestihän värjäsi tunnistenesteen, eli voi moottorissakin olla vikaa. Mutta ajellaan välillä ja seurataan tilannetta.