Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: sjos - 16.11.2025, 09:52:58
-
Nämä laturit, latauslaitteet nyt alkoi kiinnostamaan.
Itseä lähinnä type 2 ja 3-vaihe 11kw laturit.
Onko näihin kukaan perehtynyt?
Hinta skaalahan on vajaasta satkusta tonniin.
Kalliimmissa tietysti enemmän älyä, mm pörssisähkö automatiikka, tällaisella ei mitn tarvetta ole itsellä.
Sana vapaa ?
-
En ole liiemmin perehtynyt. Periaatteessa kai pelkkä latausjohto olisi riittänyt, mutta hyllystä tarttui mukaan Blaupunkt, 8 metrinen. Siinä on latausvirran säätö ja karkea ajastin sekä ymmärtääkseni jonkun sortin suojausta.
Minulla auto ajastaa minuuttitarkkuudella ja rajoittaa latausvirtaa, joten n. 350 euron laitteen lisäarvoksi pelkkään johtoon verrattuna jää suojauselektroniikka(?). Silloin hyllyssä ei ollut 10 m versiota, se olisi ollut lisähintansa arvoinen. Nyt latauspysäköinti on vähän liian tarkkaa puuhaa sekä kotona että mökillä.
Ei ole suurikaan vaiva ajastaa lataus pörssisähkön mukaan, mutta paljon lataavalle automatiikka on toki helpotus. Omassa myös sovellus toimii luotettavasti, joten karkean ajastuksen voi tehdä autossa pysäköitäessä ja fiilailla sitten säästöt tappiin mukavasti sohvalta. Toiselta foorumilta luin, että kaikissa etäily ei välttämättä oikein toimi.
-
Lähinnä ajatuksella, nämä halppikset, näyttää niissäkin olevan säädettävä lataus, puhelin yhteys etc.
Noita voisi vain ripotella vähän joka paikkaan, ei tarvitse aina kontista kaivella esille.
Itsellä kun 3vaihe pistokkeita on aika monessa paikassa.
Ainahan kaikesta halvasta, etenkin sähkölaitteista, et kannattaa pysyä kaukana.
Totta tuokin, ainakin osin, mutta hyvää saa niitäkin, kun hieman tutkii ja taustoja selvittelee.
-
Tuo halvan sähkön kanssa kikkailu onnistuu esim tällä ja halvemman pään johdolla.
https://www.synergi.so/fi/koti
-
Tuo halvan sähkön kanssa kikkailu onnistuu esim tällä ja halvemman pään johdolla.
https://www.synergi.so/fi/koti
Toihan vois olla ihan pätevä, etenkin jos tarve, mä meen kiinteällä sähköllä, niin ei mitn väliä koska ja kuinka käyttää 8)
-
Toihan vois olla ihan pätevä, etenkin jos tarve, mä meen kiinteällä sähköllä, niin ei mitn väliä koska ja kuinka käyttää 8)
Jos haluaa maksaa hunajaa... Pörssisähkön keskihinta meillä kahta-kolmea senttiä ja se on pääsääntöisesti aina yöllä halvinta eli autonlataushommissa se nyt vaan tulee halvaksi vaikkei sen enempää suunnittelisi.
Alkuperäiseen kysymykseen, laadukkaan valmistajan valitsisin ja osaava & pätevä sähköasentaja kytkemään. Noilla on helppo saada tulipalo ja korvauksista ei tarvitse unelmoida jos asennusta ei ole tehnyt pätevä.
Itsellä on CTEKin keksintö, 3 x 16 A.
-
Jos haluaa maksaa hunajaa... Pörssisähkön keskihinta meillä kahta-kolmea senttiä ja se on pääsääntöisesti aina yöllä halvinta eli autonlataushommissa se nyt vaan tulee halvaksi vaikkei sen enempää suunnittelisi.
Alkuperäiseen kysymykseen, laadukkaan valmistajan valitsisin ja osaava & pätevä sähköasentaja kytkemään. Noilla on helppo saada tulipalo ja korvauksista ei tarvitse unelmoida jos asennusta ei ole tehnyt pätevä.
Itsellä on CTEKin keksintö, 3 x 16 A.
Mä ajattelin vain noita pistotulppa latureita, en siis kiinteitä, ne on asia erikseen ?
Tämä onkin nyt vain selvittelyä, asioiden pähkäilyä, mitä, mistä ja miksi.
Uuden ja ihmeellisen äärellä kun ollaan ja yleensä en mene, niinkuin muut, valtaväestö :D
-
Mä ajattelin vain noita pistotulppa latureita, en siis kiinteitä, ne on asia erikseen ?
No, en irtopiuhasta alkaisi ainakaan maksaa enempää kuin millä saa jo kiinteän laitteen. Varsinkaan jos ajattelit kylvää laitteita valmiiksi käyttöpaikkoihin sen sijaan että raahaisi kontissa mukana. Merkityksellinen ero on pitkäikäisempi kytkentä, kuormitettaessa täydellä virralla tuntikausia joka kerta.
-
No, en irtopiuhasta alkaisi ainakaan maksaa enempää kuin millä saa jo kiinteän laitteen. Varsinkaan jos ajattelit kylvää laitteita valmiiksi käyttöpaikkoihin sen sijaan että raahaisi kontissa mukana. Merkityksellinen ero on pitkäikäisempi kytkentä, kuormitettaessa täydellä virralla tuntikausia joka kerta.
Ihan hyviä perusteluja O0
Yllättäviä "ongelmia" uusia näistäkin voi tulla ;D
Tottunut vain tontilla autot jättämään sinne sun tänne ja nyt jos joutuisi aina tiettyyn paikkaan jättämään :idiot2: ;D
Vaikeeksi menee :o
-
Irtopiuhat on ihan syystäkin nimeltään tilapäislatureita, mielummin oikea latausasema. 3x16A lämmittää 2,5 neliön MMJ:n ihan käsinkosketeltavan lämpimäksi, vedon pituudesta riippuen voi olla järkevää laittaa jopa 6 neliöinen taululta laturiin vaikka se maksaakin rahaa.
Kiinteässä asemassa sais sit olla kiinteä ja sopivan pitkä johto, ja tarvittaessa kuormanhallinta ja mahdollisuus kytkeä useampi asema yhteen. Kuormanhallinnan tarve riippuu vähän kiinteistön pääsulakkeen koosta, muusta kuormituksesta, ja siitä onko verkkoyhtiöllä tehomaksu käytössä vai ei.
-
Kannattaa myös katsoa että minkälainen sähkösoppari. Ettei käy niin että loppuu pääsulakkeista koko. Varmasti riittää 3x16A laturiin potku mutta voiko sitten käyttää enää mitään muuta sähkölaitetta samaan aikaan. :D Liittymän kaapeloinnissa voi olla varaa kasvattaa liittymän kokoa, mutta ei välttämättä. Esim. meille mökille tuli 3x25A liittymä mutta voisi kasvattaa 3x30A asti ilman että tarvisi kaapelointia muuttaa.
-
3x35A on pääsulakkeet jo valmiiksi, ei muuten sorvi pyörisi 8)