Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: time - 18.11.2025, 18:09:11
-
Tänä aamuna startatessa hörähti kerran ja sitten alkoi kuulua samanlainen ääni, kuin olisi jakohihna poikki. Eli starttasi siten humpsuttaen, kuin olisi joku venttiili auki. Otin jakopään näkyviin ja siellähän oli kaikki kunnossa?? Eikun starttamaan ja piiitkän jumsutuksen jälkeen alkoi vähitellen polttamaan siten, että hissukseen käynnistyi ja ekana nakutti hetken ja vähitellen sitten kävi hyvin ihan kuten ennenkin. Voisiko venttiili jäätyä jumiin kun on kosteaa ja sitten pakkasta? Eipä kyllä ole ennen tullut vastaan moista.
S80 2,4 2001.
-
Se on se paljon puhuttu liimaventtiili.
Tod näk. öljyä pääsee ohjurinkumien kautta venttiilinvarsiin ja karstoittaa ja "liimaa" varren jumiin.
En ala vänkäämään miten tuo nyt sitten tapahtuukaan, kyllä tähän tietäjiltä tulee tietoa. :)
Sillä voin lohduttaa ettei liity venttiilin nostajiin kun on kovat nostimet jo vuodesta -99 lähtien, sitä ennen oli hydrauliset jotka sitten alkoivat naputtelemaan kuluessaan.
Volvoissa ja joissakin muissa merkeissä tätä tapahtuu jos ei heti jää käymään. Jos pitää autoa vaikka siirtää vähän niin kannattaa silti käyttää sitä vähän lämpimäksi...
Kovaa ajoo vaan. ELK
-
Mahdollista kyllä, vaikka ei savuta tai kuluta öljyä juuri ollenkaan. Eipä tuossa sitten sen kummempaa vikaa taida olla, kun ei kai vena ylettyny mäntäänkään. Kai se ainakin olisi saanut siipeensä siinä, tai mäntä tökkäsi sen ylös. Käynti ainakin on tasainen ja vedot normaalit.
Millä tuon karstottumisen voisi saada vähemmälle ainakin, olen sillontällöin laittanut tankkiin suuttimien putsaus ainetta masinol jotakin eli se pitkäkaulainen.
-
Kansi pois ja putsaus+uudet kumit.
Kannattaako? :buck2:
-
Forte (tai muu vastaava) moottoripesu kehiin vaan. Jos meinaa suuttimia puhdistella niin ei ainakaan mitään Masinol kuraa sinne. Se on käytännössä etanolia vaan. Jos nyt oikein haluttaa kokeilla puhdistusta, niin ei mitään alle Red Line RL-2 Diesel laatua, ja jos epäilee että tankissa on vettä seassa niin Red Line Water Remover & Antifreeze (eivät ole halpoja, mutta minun kokemukseni perusteella luotettavia).
-
Forte (tai muu vastaava) moottoripesu kehiin vaan. Jos meinaa suuttimia puhdistella niin ei ainakaan mitään Masinol kuraa sinne. Se on käytännössä etanolia vaan. Jos nyt oikein haluttaa kokeilla puhdistusta, niin ei mitään alle Red Line RL-2 Diesel laatua, ja jos epäilee että tankissa on vettä seassa niin Red Line Water Remover & Antifreeze (eivät ole halpoja, mutta minun kokemukseni perusteella luotettavia).
FORTE pesua en ole uskaltanut vielä kokeilla. On sitäkin tullut mietittyä.
-
Njooh, vähän riippuu auton arvosta. Onhan kuitenkin turvallinenkin tapa. Joku edullinen öljy ja suodatin sisälle, noin 100km ajoa, ja uudet kunnon öljyt ja suodatin taas uusiksi. Yllättävän hyvin uusi öljy pesee alussa, kun se on vielä tarpeeksi emäksinen.
-
Auto on sen jumin jälkeen ihme kyllä toiminut ihan normisti?? ja en siksi ole asiaan enempää paneutunut. Olen kovasti ihmetellyt, että mikä se juttu oikein itseasiassa oli? Lähes varmana pidän tosiaan sitä, että venttiili oli jumissa, mutta miksi ei sitten enää oireile? Mitää muutakaan vikaa ei ole löytynyt mistään kun olen konetta tutkinut.
Karstapaakku irronnut??
-
En oikein meinaa uskoa että venttiili voi olla jumissa. Jousi sen verran jäykkä ja nokka-akseli taputtelisi sen ihan mukavasti. Ennemmin uskoisin että kulahtanut moottori, ja kuivuneet männänrenkaat esim. jäähdytysnesteen vuodosta, jolloin öljykalvon/hoonauksen puute auiheutti surkeita puristuksia kunnes öljyt teki työnsä. Mutta tämähän selviää puristuspaineita mittaamalla. Venttiili jos taas seuraa pahasti jäljessä eikä saa turpaan männältä, niin on kyllä paskat öljyt koneessa, kun mikään muu ei siihen oikein enään vaikuta.
Mut hei, voihan näitä vielä jonkun vuoden miettiä. Samalla kerkiää auton vaihtaa. Olisin jo itse vaihtanut öljyt nyt heti tuollaisen jälkeen ilman sen kummempaa jaarittelua.
-
Öljyt Motox 5W-40 vaihdettu 6kk sitten ja yleensä n. kerran vuoteen. Voishan sitä kokeilla jotakin muutakin ööliä. Motox on Comman öljyä ja ei pitäs olla ihan paskimmasta päästä.
-
Hah, jaa. Motox on Motox, ja ei ole varmasti kenenkään kanssa niin naimisissa ettei voisi vaikka viikottain vaihtaa toimittajaa, tai esim. kerran vuodessa. Joo, datasheetit joskus viittaavaat Euroliin joskus Commaan (ja joitain mahdollisesti Eurol tekee Commalle). En ala ottamaan kantaa onko Eurol tai Comma jotenkin huonoja tai hyviä, mutten ikinä kaatais fränkkärin öljyjä jonka kasvojen menetys asiakkaiden edessä edes olis ongelma. Hieman isompi isku se on suurille pelureille, jotka jos kusevat ovat koko maailman edessä häpeämässä ja menettämässä isoja rahoja. Voi olla että on hyvä öljy, voi olla ettei ole. Who knows.
P.S.
Kallein osa öljyssä, on se perusöljyn päälle laitettava lisäainepaketti. Se voi olla todella halpa ja paska (eli kuoleutuu todella nopeasti), keskihintainen (jo vähän sentään yritetty laittaa synteettisiä aineita) tai kallis (kuten erikoismerkeillä jolloin litrahinta voi olla sellaiselle valmiille öljylle ainakin tuplat). Mikä tässä hauskinta on se että halpaöljyjen valmistaminen kannattaa enemmän, koska voi laittaa lisää katetta, sen verran puoli-ilmainen on lopputuote, kun taas esim. Redline ei niin voi tehdä koska öljyn hinta pomppaisi aivan pilviin eikä kukaan ostaisi sen. Lisäaineiden hinnat voivat vaihdella kymmenkertaisesti, joilla kuitenkin saavutetaan täysin samat autovalmistajan speksit (eri asia per 1000km vai 7000km, miten antavat anteeksi ääritilanteissa joita standardit eivät edes kuvaile jne. jne. jne.).
-
Olen kuullut että RED LINE öljyjä ei pitäisi laittaa normiajoon, koska ovat raskaaseen käyttöön tehtyjä. Enivei, mikähän öljy olisi väliaikaisesti hyvin pesevä, mutta ei hirmu kallis? Vai olisiko sitten se Forte, mutta miten kaasun saa jumiin pariin tonniin, niin siihen pitää keksiä konsti.
-
Redline ei tosiaan ole kuin erikoiskäyttöön. Halpana pesuöljynä olisinkin ehdottanut Motoxin aiemmin, mutta... :D
Kaasun saa jumiin perusvanhalla tyylillä, tiiliskivellä.
-
Taidan aluksi juottaa sille vettä, josko sillä olisi vaikka jano. Vanha konsti, jota ei ole tullu käytettyä sitten nuoruusvuosien.
Imuvenat ovat ainakin puhtaat, mutta epäilen juuri pakopuolta, josta vesihöyry kyllä pesee karstan pois.
-
Vanha, ja tyhmä konsti. Toimi aikoinaan kun kaikki oli paremmin - oli valurauta valurautaa ja öljyrenkaat 2x paksuutta nykyisistä. Jos juotat sille nykymoottorille vettä, niin riski on menettää ne viimeisetki hoonausnaarmut sylinteriholkeista.
-
Sain ammattilaiselta sen neuvon juottaa vettä. 4000-5000 kierrosta ja voi valuttaa vettä imukanavaan. Ajettu vasta 460k joten ei kai se kovin väljä ainakaan vielä ole. Se forte ei ehdi mennä sinne venttiilin varrelle niin lyhyellä aikaa. Joku jo aiemmin sanoikin, että ainoa keino purkaa kone mutta kannattaako, no eipä ei.
-
Täällä on tullut niin kovasti ainoita oikeita vinkkejä ettei enää oikeen kehtais. :)
Mut mut mistä sä sitä vettä sinne imukanavaan lorottelisit? ??? Vähän haasteellista tässä ruiskukoneessa.
Sinuna antaisin olla koko homman.
Se tulee uudestaan jos tulee jos ei heti lähde käyntiin ja pääsee sammumaan. Tilannetta ei auta se että kylmällä koneella antaa reilusti soppaa ja jos ei heti lähde niin tuppaa pesemään bensalla öljyä pois sylinteristä.
Tee niinkus tykkäät. ELK