Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: museokilpiin - 19.11.2025, 17:15:16
-
Itsellä on 97 vuoden 940 ja kaikki muu onkin suurin piirtein tullut itse vaihdettua paitsi kansipahvi ja koneen muut tiivisteet.
Olisikin edessä kannentiivisteen ja muiden tiivarien vaihto konehuoneeseen. Onko hyviä vinkkejä mitä tulee huomioida konetta purkaessa tai kasatessa? Kannessa on uudempi kuusiokantapultti. Meneekö kiristys 20Nm -> 60Nm ja lopuksi 90 astetta?
-
Kiristys menee just noin. Eipä siinä ihmeitä, jos pakosarjan pultit vastustaa niin suosiolla reilusti lämpöä ja putsaa mutterista yli menevät kierteet kunnolla. Ja tiivisteenpoistoaine helpottaa isosti tiivisteen jäämien irrottelua. Kannenpulttien kierteet kannattaa kanssa käydä kierretapilla läpi
-
Kannenpulttien kierteet kannattaa kanssa käydä kierretapilla läpi
Ja ne reiät kannattaa putsata ennen kannen asennusta huolella ettei jää mitään mujua, puhdistusaineita tms. pohjalle ennen kannenpulttien asennusta.
Kannenpultin kierteisiin ja kannan alle sipaisu moottoriöljyä.
Johtosarjasta kannattaa merkata mikä liitin on mistäkin, niissä oli jotain mitkä menee helposti ristiin kasatessa.
Apuakselin jakomerkeistähän ei tartte välittää kun on päätyjakaja.
-
Jos toi on -97 niin ei siinä vapari moottoria ole, mitä FB on. Mutta turbo moottori ei juur eroa vaparin pahvin vaihdosta, kuin... Pakosarjan alla on lohkoon tukirauta, sarjassa 1 mutterilla mutta pinna pultti on pitkä kun nälkävuosi. Sen toivois katkeevan mutta tuntuu olevan se huonoiten katkeeva. Lohkon kupeessa on 2 pulttia ja ne lähtee kyllä auki, tilaahan on just silleen että ei niitä oo kiva irrotella ainankaan ilman et pääsee nosturille.