Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: allwinner - 27.11.2025, 14:47:03
-
Tekniikan maailman juttu tuosta keskustelun aihetta
https://tekniikanmaailma.fi/tallaista-jalkea-start-stop-jarjestelma-tekee-moottorille-vain-yhdessa-vuodessa/?utm_source=liana&utm_medium=email&utm_campaign=T%C3%A4llaista%20j%C3%A4lke%C3%A4%20start%2Fstop-j%C3%A4rjestelm%C3%A4%20tekee%20moottorille%20vain%20yhdess%C3%A4%20vuodessa%20%2F%20On%20yksi%20tekniikan%20ala%2C%20jossa%20Suomi%20on%20t%C3%A4ysin%20ylivoimainen%2C%20maailman%20paras%20-%20miksi%3F%20%2F%20Tutkijat%20katsoivat%20yli%2060%20000%20takapuolta%20ja%20keksiv%C3%A4t%2C%20mit%C3%A4%20sen%20muoto%20kertoo%20terveydest%C3%A4&utm_content=TM+uutiskirje&mi=
-
Tästä hel**tin esikartanosta kaikki lähti, oli niitä ensimmäisiä turhakkeita, jotka pitää vaan painasta pois päällä joka ikinen kerta ajoon lähtiessä (jos ei ole laittomasti koodattu pois pysyvästi) ja jouluvalot mittaristossa loistaa. Nykyään on sitten jo vaikka mitä muuta vastaavaa katseen kyttääjästä kaistapäävahdin kautta (mittari)ylinopeuskilkuttimen - vaan esimerkkinä.
Ja tuolla TM:n keskustelussa joku huijaa, että ei rasita akkua. Kyllä muuten rasittaa. Toki start-stop autoissa on usein kestävämpi ja kalliimpi akku, mutta ilman jatkuvaa starttailua se kestäisi kauemmin myös.
Tuo on yksilölle kulutuksen kannaltakin ihan turhake. Joku millilitran säästö ei merkitse mitään. Jos ei halua/kannata ajaa polttiksella, niin sitten ajaa sähkömoottorilla. Ainoa toimiva välimuoto on Toyotan hybridi, muut ei edelleenkään näytä osaavan yhtään niitä.
-
Ainoa toimiva välimuoto on Toyotan hybridi, muut ei edelleenkään näytä osaavan yhtään niitä.
Toyotan hybridi on jokseenkin hyödytön, joskin tuottoisa keksintö. Vertailussa sama auto 1,8 hybridinä ja 1,2 turbona olivat kulutuksen ja suorituskyvyn kannalta 1:1. Toinen vaan maksoi yli kolmanneksen enemmän. Organisaatio kiittää ja suomalainen maksaa Toyotastaan riemumielin extraa.
Womack et all on kirjoittanut Toyotan tarinasta ja differoitumisesta teokseen, jota lainataan ihan tieteellisessä kirjoituksessakin. Löytyy hyllystä S*.
Minulla oli pari vuotta sitten huollon sijaisautona tuore Corolla hybridi. Kaupungissa siedettävä, tiellä karsea ja kulutti bensaa sen, mitä S90 dieseliä :). Jopa yli. Ketjuveto ja sähkö toki pehmentää S/S-lähtöjä :2funny:!
Blugari tuonee kulutusetua, mutta kyllä myös maksaa eikä ihan huoletonta niilläkään ajo kuulemma ole. Eikä halpaa. Hiluxin omistajana huolto- ja varaosahinnat ovat tiedossa.
-
Vdash pystyy laittamaan start&stopin niin että muistaa edellisen asetuksen toimii
-
Tänään just nauroin että kyllä taas maailma pelastui kun olin unohtanut ottaa sen pois päältä ja aloin peruuttaa kaupan pihassa parkkiruutuun niin jo tuo kerkes suunnanvaihdon aikana sammua. :2funny:
-
On kyllä niin selkäydinreaktio kun käynnistyksen jälkeen ottaa tuon turhakkeen pois käytöstä ettei sitä ajattele edes sen enempää.