Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: TunturiPappa - 30.11.2025, 19:50:16
-
Hiukan päälle 300 tkm. ajettu, ei ole vaihdettu koskaan kaasuläppää. Vetää hyvin, mäessäkin jos vain turbiinilukko pitää menee ihan tasaisesti 1600 kierrosta, kunnes lukko aukeaa. Täyskaasu kiihdytyksessä vetää hyvin nykimättä ja puhtia tuntuisi olevan, välillä saattaa lyödä tyhjää kun petaalin runttaa lattiaan.
Ärsyttävä nykiminen vaivaa ajettaessa osakuormalla, vakkarilla ajaessa vielä voimakkaampana. Tässä on kohtalaisen voimakas moottorijarrutus, tuntee hyvin kun rullaa risteykseen ja vaihteisto vaihtaa pienempää. Tasanopeutta ajaessa tuntuu että vetää ja jarruttaa vuoroin. Ongelma on juurikin 1600-2000 kierrosalueella, missä moottori useimmiten käy. Jos pitää kierrokset yli 2000 vetää tasaisesti.
Tyhjäkäynti on satunnaisesti ihan tasaista, yleensä heittelee mittarista katsottuna 800-850 joskus kylmänä saattaa heilua 800-900.
Polttoainesuodatin vaihdettu 20 tkm. sitten, itse ajattelisin että jos vika olisi polttoainepumpussa olisi se enemmän on-off.
Tulpat vaihdettu alle tuhannen km.
Pakoputki vuoti ostaessa ja viikolla katin ja takavaimentajan välinen panta hävisi ja sorvasin siihen uuden. Tuntui että tuo putken tiivistäminen aavistuksen pahensi tuota vaivaa.
Kaasuläppä pesty jarrukliinerillä ja tuntui että se auttoi hiukan. Tällä oli taipumus esim. risteyksestä lähdettäessä ensin nykäistä ja sitten miettiä, ennen kuin alkoi vetää. Se vaiva mielestäni poistui tuolla puhdistuksella.
Mitä muuta kannattaisi katsoa ennen kuin alan hankkia uutta kaasuläppää?
Ymmärtääkseni uusi läppä vaatii sovituksen. Liekö Salossa tai Turussa pajaa joka sen sovituksen voisi tehdä. Keskusautohajottamo ei ole vaihtoehto, meni sukset ristiin jo toisatakymmentä vuotta sitten.
Vikavaloja ei pala, mutta ajattelin hankkia tuon täälläkin kehutun Bilteman vikakoodin lukijan ja katsoa näkeekö sillä mitään. Moottorin häiriövalo on palanut pari kertaa aiemmin ilman selkeätä syytä.
Toinen samanvuotinen odottaa inspiraatiota, että ei sen käyttö tähän jäisi.