Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: heartagramm - 30.01.2012, 09:55:38

Otsikko: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 30.01.2012, 09:55:38
Mittari näytti kotona -25.8 astetta, auton mittari näytti -23 astetta. Auto oli yön yli lämpeämässä ja on toistaiseksi ainakin ollut tuo vastus OK ja lämmittänyt hyvin.

Käynnistelin tuossa 50 minuuttia sitten auton ja ajelin opinahjolle. Huomasin kilometrin jälkeen järkyttävän savuvanan perässäni, ensin luulin että onko takalasi todella jäässä jos on lämmittänyt sen nelisen tuntia sisältäkin... No pakokaasuahan sitä tuli sikana, takanatuleva oli aivan usvassa. Kun kaasupolkimeen hipaisi pikkuisenkin, pakokaasua tuli aivan tajuttomasti, valehtelematta 30 metrin matkalle jäi leijumaan pakokaasupilvi. Tyhjäkäynnillä ei aivan niin paljon tunkenut mutta ei silloinkaan niin sanotusti NORMAALISTI tunkenut savuja. Kone lämpesi normaalisti, mutta kierrokset esim. motarilta noustessa valoihin tipahtivat hetkellisesti lähelle 6-700 kierrosta per minuutti. Tyhjäkäynnillä pakokaasu tuli sisään ja haisi aivan palaneelle. Ajoin nopsaan parkkiin ja tutkailin hetken, ainakin puskuri oli sulanut putkenpään kohdalta ihan normaalisti. Pakokaasua vaan tuli ihan saattanasti (kuvittele motarirampilta kiihdytys, auto jäi varmasti monien mieleen jos ehtivät nähdä jotain siltä pilveltä).

Onkohan tämä nyt ihan normaalia Volvoilla? :D Ensimmäinen talvi menossa Volvolla (aiemmin ollut riisikuppeja), ja on tainnut kovin pakkanen olla -16 kun olen käynnistänyt Volvoa, ilman tällaisia pakokaasumääriä. Tosiaan nyt noin -24. En ehtinyt tutkailemaan autoa vielä kovin paljoa kun oli kiire tosiaan.

E: näin muuten tuossa erään samankorisen V70 Classicin joka ihan normaalisti tunki pakokaasua, ei kuten meikäläisen yksilö nyt... Oli ehkä ajanut pidemmän matkan, kenties. Itse ajoin 7 km matkan ja tosiaan esilämmitetyllä koneella.


E2: pääsin katsomaan ja hinattiin tuossa Volle pihaan... Paisuntasäiliö täysin tyhjä, pieni painetupsaus tuli kun korkin avasi. Öljykorkissa ei möhnää, ei myöskään paisuntasäiliön korkissa. Ilmeisesti moottoriöljyä oli roiskunut jostain kannen päälle, sitä oli öljyntäyttökorkin vasemmalla puolella ja tulipellissä asti.

Olisi hienoa jos joku voisi valaista mitä siellä olisi oikein tapahtunut? Kannentiivistekö? Mikään jeesus en autojen kanssa ole, se on tainnut jo selvitäkin. :D
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: Axu85 - 30.01.2012, 20:21:31
jos jäähdytinnesteet on kadonneet niin kansipahvi on aika varmaan entinen.
Sinistä siinä savussa on yleensä öljyä.
Jos kerta öljyä on ympäri konetta niin sit on vähän isompi remontti kyseessä.

Muut voi tarkentaa jos vaikka tietäisi mistä muusta se voi aiheutua.
Onko kyseessä paljonkin poljettu moottori/huollot jääny hoitamatta?
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: pppate - 30.01.2012, 20:26:51
huohotin jäässä!!
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: mara h - 30.01.2012, 20:39:25
Komppaan edellistä,huohotin jäässä niin silloin potkasee öljyt kankaalle kun paine ei pääse purkautumaan mihinkään,jos enempi öljyä lentää pihalle,saattaa yläkerta saaha kipeetä
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 30.01.2012, 20:52:02
huohotin jäässä!!

Mitä remonteerattavaa tämä käytännössä tarkoittaa? Onko tässä nyt ideaa sitten vetää pirssi lämpimään talliin, huuhdella nesteet ja vaihtaa uudet tilalle, vai täytyykö alkaa aukomaan jo kantta? Ajoin tosiaan vain sen 6-7 km jonka jälkeen sammutin laitteen.

Olisko tuurillaan vaan että huohottimen putsauksella selviäisi? Meinaan tuli sitä valkosta savua melkoisesti. Öljytikun lähden nyt katsastamaan, editoin tämän postin vielä noin kymmenen minuutin sisään. Öljyä ei muutes aivan desilitratolkulla ollut tullut, sen verran että huomasi sitä tulleen... Mutta päivitän kohta.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: pppate - 30.01.2012, 20:57:43
ei mitään isompaa.vaihda ilman suodatin.itse putsaisin huohotin putket/letkut.nestepintojen tarkistus ja hyvä sulattelu koneelle.suojaisin myös huohotin letkut esim.solumuovilla että ei jäädy.onko autosi ns.tuontiauto?monesti tuo valkoinen savu merkkaa sitä jäätymistä,älä vielä panikoi.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 30.01.2012, 21:18:39
ei mitään isompaa.vaihda ilman suodatin.itse putsaisin huohotin putket/letkut.nestepintojen tarkistus ja hyvä sulattelu koneelle.suojaisin myös huohotin letkut esim.solumuovilla että ei jäädy.onko autosi ns.tuontiauto?monesti tuo valkoinen savu merkkaa sitä jäätymistä,älä vielä panikoi.

Kerronpa tähän, kävin räpsimässä kuviakin.

Öljyä koneessa oli puoleen tikkuun saakka ja öljytikku ei ollut pingistänyt itseään ylöspäin milliäkään. Syylärin edestäpäin katsoen vasen alareuna oli kyllä glykolin peitossa, ja ilmeisesti sitä oli valunut vielä pihaan hinauksen jälkeenkin, sillä maahan oli tippunut glykoliläikkä ja oli lumet sulaneet siittä asfalttiin saakka. Mietityttää nyt mistä se öljy pääsi esiin, ja hävisikö glykoli pelkästään syylärin kautta? Voisiko vuoto syylärissä aiheuttaa, on nääs tiputtanut -jotain- nestettä koko minulla oloajan, mutta velipoika vanhan 850 kokemuksella sanoi että olisi ilmastoinnista tippuvaa ja "normaalia" Volvolle... En sen vuoksi kiinnittänyt asiaan enempää huomiota.

Auto on tuotu Ruotsista vuonna 2003 tai 2004, ja veikkaan ettei edellinen omistaja ole paljoa autoa säälinyt, sen verta keljuun kuntoon oli sen päästänyt... Puunaamalla ja hellyydellä siitä sai ihan siedettävän näköisen. Huolloista sen verran etten ole ehtinyt muuta vielä vaihtamaan kuin öljyt kahteen kertaan, olenhan sillä jo sentään kolme tuhatta kilometriä ajanutkin. :D Ja ilmanputsari on vaihdettu noin 1500 km sitten, arviolta. Vihkossa on kilometrit ja päivämäärä, mutta jäi nyt autoon.

Eli meikäläisen toimesta kyllä muuten auto pysyy tikissään... Nyt vain tämä pääsi yllättämään. Tämänkin kun olisin hoitanut silloin kun ei vielä ollut pakkasia... Näin siitä sitten sakotetaan.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: pppate - 30.01.2012, 21:22:51
katso nyt ensin se ilmansuodatin onko siellä öljyä!
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 30.01.2012, 21:48:51
katso nyt ensin se ilmansuodatin onko siellä öljyä!

Ilmansuodatin oli täysin puhdas!
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: pppate - 31.01.2012, 15:42:48
sitten kaikki nesteet koneeseen ja tyhjäkäynnille.katsele tarkkaan mitä tapahtuu.seuraavaksi tulisi mieleen turbo ja valitettavasti se kansi.käyttele ja katso mistä kusee ja mitä.katso vielä ne huohottimen kilkkeet läpi.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 31.01.2012, 15:48:17
sitten kaikki nesteet koneeseen ja tyhjäkäynnille.katsele tarkkaan mitä tapahtuu.seuraavaksi tulisi mieleen turbo ja valitettavasti se kansi.käyttele ja katso mistä kusee ja mitä.katso vielä ne huohottimen kilkkeet läpi.

Pitääpä yrittää. Tehot sinänsä ainakin olivat tallella, veti silloin ihan normaalisti kun vain kaasua tarjosi.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: pppate - 31.01.2012, 15:51:08
joo,turbo oli aika tuulesta temmattu.ilmoittele kun löydät jotain lisää.toivottavasti vain huohotin,osuisi tuo pakkanen vaan niin hyvin siihen.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 31.01.2012, 19:18:07
joo,turbo oli aika tuulesta temmattu.ilmoittele kun löydät jotain lisää.toivottavasti vain huohotin,osuisi tuo pakkanen vaan niin hyvin siihen.

"Purin" tuossa pirssiä vähän eteenpäin... Tarkistin tulpat, enpä osaa sanoa onko normaalia taas, mutta palotilassa kiilui pikkuisen musta kalvo joka sylinterissä. Nyt kun olisin fiksu ollut niin nenällä haistellut mille haisee. Tulpissakin vähän kosteutta oli siis. Eipä tietenkään ole kummainen homma katsoa ja nuuhkia uudestaan, mutta sen teen huomenna vasta.

Öljyä oli pirskunut venttiilikopan päälle jonkinverran, veikkaan että noin desilitra, maksimissaan puolitoista. Ja todennäköisimmin edestäpäin katsottuna vasemmalta puolen öljykorkin vierestä oli tunkenut tavaraa pihalle...

Meinasin hommata uuden ylävesiletkun ja kunnon klemmarit siihen, nääs tuntuu että siitä vuotaa ainakin osa tavarasta pihalle. Ei tosin selitä sitten sitä valkoista savua pakoputkesta, mistä johtuisi. Sulattelen aluksi todennäköisesti kuumailmapuhaltimella sitä huohotinputkea, jos sieltä sen verran saisi tavaraa liikkeelle että pystyisi toteamaan onko ongelma pelkästään siinä.

Lisäksi meenasin ostaa uuden paisuntasäiliön korkin ja termostaatin, kun se on siinä niin kätevästi vaihdettavissa samalla yläletkun kanssa. Tod. näk. lasken nesteet syyläristä vielä poiskin, sillä ylävesiletkua poisottaessani, sieltä tuli jonkin verran mujua nesteen mukana ulos. Niin siis, ihan kunnolla tuli sitä nestettäkin eli syylärissä kyllä oli tavaraa vielä, mutta yläletku oli ainakin puoleen väliin kuiva.

Palaan viimeistään huomeniltana astialle. Kiitän jo nyt tulleista vinkeistä.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: hevonen - 31.01.2012, 20:22:13
Savutus, nestettä hukkuu--> kansi/ pahvivaurio.
Jos vain nestettä menee, voi olla pelkkä vuoto.
Jos "tavaraa" eli öljyä tunkee koneen päälle on huohotus jäässä. Johtuen lyhyestä ajosta ja huonosta öljystä tai jompikumpi...
Oot onnellisessa asemassa jos öljyä ei ole vuotanut moottorin ja vaihdelaatikon välisestä saumasta.( Moottorin takastefa ampunut ulos, laatikko irroita ja kiinnitä. *tumppuun->)
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heikinheimo - 31.01.2012, 21:15:19
Savutus, nestettä hukkuu--> kansi/ pahvivaurio.
Jos vain nestettä menee, voi olla pelkkä vuoto.
Jos "tavaraa" eli öljyä tunkee koneen päälle on huohotus jäässä. Johtuen lyhyestä ajosta ja huonosta öljystä tai jompikumpi...
Oot onnellisessa asemassa jos öljyä ei ole vuotanut moottorin ja vaihdelaatikon välisestä saumasta.( Moottorin takastefa ampunut ulos, laatikko irroita ja kiinnitä. *tumppuun->)

Jep, helmi tyyppiomainaisuus.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: Puusilmä - 31.01.2012, 21:22:10

Jos "tavaraa" eli öljyä tunkee koneen päälle on huohotus jäässä. Johtuen lyhyestä ajosta ja huonosta öljystä tai jompikumpi...
Oot onnellisessa asemassa jos öljyä ei ole vuotanut moottorin ja vaihdelaatikon välisestä saumasta.( Moottorin takastefa ampunut ulos, laatikko irroita ja kiinnitä. *tumppuun->)

Oma auto teki tämän saman pari päivää sitten. Kun oli vain muutaman kuukauden vanha öljykorkin tiiviste niin omasta autosta korkkasi öljyn lauhduttajan letkut. Alkoivat vuotamaan kunnolla niistä saumoista jossa kumiletku on prässätty siihen metalliputkeen. Tosin ne vuotivat pikkuisen jo ennen sitä.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: TMOS - 31.01.2012, 21:25:49

Öljyä oli pirskunut venttiilikopan päälle jonkinverran, veikkaan että noin desilitra, maksimissaan puolitoista. Ja todennäköisimmin edestäpäin katsottuna vasemmalta puolen öljykorkin vierestä oli tunkenut tavaraa pihalle...


Siihen tulee sieltä huohotuksen "öljynerotuskiposta" letku suoraan öljykorkin viereen. Se tulee siihen kannen päälle kiinni, katso onko se kunnolla paikalla

Eli tuo ylempi letku:
(http://lakesidedp.com/uploadpics/pcv/pic12.jpg)
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 31.01.2012, 21:45:01
Siihen tulee sieltä huohotuksen "öljynerotuskiposta" letku suoraan öljykorkin viereen. Se tulee siihen kannen päälle kiinni, katso onko se kunnolla paikalla

Eli tuo ylempi letku:
(http://lakesidedp.com/uploadpics/pcv/pic12.jpg)

Katsoin mutten kokeillut, menee sekin huomiselle vielä. Näytti olevan ihan nätisti paikallansa näin silmämääräisesti.

Ja tuosta öljymäärästä venttiilikopan päällä, taisin korvat humisten valehdella siitäkin. Tilkka siellä täällä, pyyhin jo osan poiskin. Toki sitä oli roiskunut myös sinne vähän kauemmaskin joten sitä ajatellen veikkasin että olisi ruikkinut siitä öljykorkin välistä.

E: Tuosta paisarin korkista tuli mieleen, vanhan keskiosa liikkui muutamia millejä ylös alas ja tämä uusi tapaus, muuten ihan samannäköinen on entisen kanssa mutta ei liiku yhtään. Eli oliko tuo paisarin korkki sitten jo entinen ainakin?

E2: joo no niihhän se tässäkin liikkuu mut joutuu vetämään itteen päin... Tossa entisessä pitää painaa, ja uusi ei painu mihinkään.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: jussi-75 - 01.02.2012, 18:19:32
Se kalliimpi vaihtoehto on sitten turbon päittäislaakeroinnin pettäminen, jolloin lentää öljyt pakopesään. Omakohtainen kokemus tästä viime talvelta :-\
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 01.02.2012, 18:41:44
Se kalliimpi vaihtoehto on sitten turbon päittäislaakeroinnin pettäminen, jolloin lentää öljyt pakopesään. Omakohtainen kokemus tästä viime talvelta :-\

Toivottavasti ei tässä nyt olisi mitään sen kummaisempaa kuin tuo huohotin, nimittäin jää tälle talvelle ajot sitten aika varmasti siihen, kun opiskelijalla ei nyt just riitä massit älyttömiin korjauksiin. Ja kävi näin että kerkee vasta viikonloppuna tutkailemaan, termostaatti tullee perjantaina, mikäli kusti ehtii tuomaan, eikä viitsisi nyt pelkästään termarin vaihdon takia jälleen vaihtaa uusia nesteitä tilalle... Jospa hyvällä tuurilla pakkanenkin hellittäisi siihen mennessä hieman. Eli lauantaina tai sunnuntaina päivitystä jahka selviää eteenpäin.

Kuin kohtalon ivana konsanaan, hirvitarratkin tuli tänään postissa kylkiin... Jää laittamatta jos on enempi vialla... :D Ja jos turbossa pahasti vikaa niin sitten Mitsun 19T sovitusta seuraavaksi... Kattoo sitten mikä paikka pettää seuraavaksi. :D
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 02.02.2012, 11:26:19
No niin. Pudotin tuossa jäähdytysnesteet pois syylärin propusta. Ne näytti tältä. Oli mitä oli, mutta on ainakin sekaisin ihan kokonaan, jos olisi öljyä niin eikös sen pitäisi olla eri kerroksessa...?

(http://img256.imageshack.us/img256/8025/jaahynesteet.jpg)

(http://img210.imageshack.us/img210/7047/jaahynesteet2.jpg)

Lämmitin kuumailmapuhaltimella huohotinputkea imusarjan välistä jonkin aikaa, asentelin siinä uusia nesteitä sillä välin. Huohotinputki oli muuten ihan napakasti paikallaan. Uutta nestettä meni noin 4.5 litraa, jonka jälkeen paisuntasäiliöstä pinta ei lähtenyt enää vajumaan. Soittelin siitä ja kyselin onko turvallista käynnistää ja mikä mahtaisi olla, kun noissa taitaa vetoisuus olla syylärissäkin sen 5 litraa ainakin... Tuo määrä tuli arviolta sieltä pois nääs. Sanottiin että pitää puristella vesiletkuja ja konetta voi käyttää kun kattoo häviääkö mitkään nesteet.

Käynnistin, näytti pyörivän ihan nätisti, jäähynesteet ei vajuneet mihinkään. Pakokaasu oli aluksi ihan väritöntä, pikkusen meni aikaa ja alkoi tulemaan valkoista vähän, ei mitenkään älyttömästi kuten aiemmin. Nuuhkaisin tuota savua ja omaan nenään hieman palanut haisi, en osaa varmaan erottaa sitä kautta tullutta mahdollista glykolin tai öljyn hajua sen paremmin... Enkä kyllä ole nuuhkinut ennen tuon koslan pakokaasujakaan sen pahemmin. :D

Pyöritin konetta noin 5 minuuttia, ja katsoin öljytilanteen. Lähtötasosta (mittatikun puolivälistä) oli öljyt huvenneet viidessä minuutissa alarajalle. Samoin mittatikun putkesta tuli valkoista savua. Sammutin koneen ja tulin etsimään opastusta eteenpäin... Ei tainnut olla ainakaan pelkästään siitä huohotuksen jäätymisestä.  :-\

E: höpötykset yliviivattu....
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: pppate - 02.02.2012, 11:32:05
joo,ei mene kyllä enää oireet huohottimen piikkiin.pitääkö mitään ylimääräistä ääntä käynnissä?jotenkin vaan äkkiseltään käy se turbo mielessä... :(
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 02.02.2012, 11:53:19
joo,ei mene kyllä enää oireet huohottimen piikkiin.pitääkö mitään ylimääräistä ääntä käynnissä?jotenkin vaan äkkiseltään käy se turbo mielessä... :(

Ei pidä sen erikoisempaa ääntä kuin "kunnossa ollessaan". Otan ehkä huomenna tai ylihuomenna ylemmän ahtoputken irti ja tutkailen näkisikö sieltä jotain... Itse en kyllä tuota turboa ole niin nau'uttanut että uskoisin omassa ajossani sen menneen. Edellinen omistaja voipi olla tietenkin eriasia. Aika halvalla minä tuon kuitenkin sain ja meni muuten kunnossa oleva mutta lakkapinnaltaan kuppainen riisikippo vaihdossa... Perkele.

Jos turbossa oisi vikaa niin sillon kait tarkoittaisi että öljyt häviää sen imupuolelle, elikä pitäisi olla öljyiset ahtoputket, eikö? Tosin se kyllä käydessään ahti aivan normaalisti, eikä siellä ilmanputsarissakaan mitään näkynyt... Katson sen ilmanputsarin nyt vielä tänään kun sitä öljyä hävisi noin reippaasti. Savutus ei tosiaan ollut sen edelliskerranlaista, ihan minimaalista verrattuna siihen. Kierroksia en koneelle antanut vaan ihan tyhjäkäynnillä.

Jos puhun jotain ihan outoja niin voi oikaista, ei ole ihan kaikki tietämys turboista viimesen päälle... Kysymällä oppii...

E: kysyin Fin-Turbolta olisiko ahtimessa vika, sanoivat että voi olla, mutta voi olla myös huohottimessa. Selitin kyllä asian samoin miten tännekin. Mielellään varmasti huoltaisivat ahtimen, ja olisi vielä tuossa kymmenen kilometrin päässäkin mutta yleensä kait ensi alkuun kannattaisi lähteä "helpoimmasta" päästä vikaa selvittämään...

Niin ja päivitin tuohon aiempaan postiin kuvaa, riippuu vähän missä valossa nestettä kattoo niin on vaaleamman tai tummemman ruskeaa... Eikä mitä ilmeisemmin ole öljyä vaikka miten yrittäisi kattoa, värinsäkin puolesta. Seos täysin sekoittunut vielä kuuden tunnin seisomisen jälkeenkin.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 02.02.2012, 20:34:14
Dodiin. Tarkistelin öljytasot, lämmitin lohkolämmittimellä koko päivän, ja sulattelin huohotinputkea siinä samalla pitkään ja hartaasti. Tuikkasin koneen käyntiin, ja ei tuhruttanut kovasti valkoista. Tyhjäkäynnillä OK, joten päätin kokeilla vähän kierroksia. Ensin varovasti ja sitten pikkuisen enemmän, ei juuri kummaisempaa vaikutusta ja pakokaasukin haisi "normaalille". Sytytti lambda-valon tyhjäkäynnillä kierroksilla, joka johtuu vuotavasta pakoputkesta. Nollasin valon ja tarkistelin muitakin koodeja, löytyi 4 tai 5... Moottoriin viittaavia ei löytynyt kuin tuo EFI-233 idle air control jotain....

Kävin ajamassa noin kilometrin lenkin. Aloitin varovasti ja kaksi kertaa kiihdytin napakammin. Tulin pihaan ja taas haisi pakokaasu erilaiselle ja jäähynestettä hävisi alarajalle asti. Lisäsin siinä sen ylärajalle ja käytin konetta hetken aikaa, ei taas hävinnyt mihinkään joutokäynnillä ja päätin lopettaa kokeilut tälle päivälle. Ellen nyt vielä käy ihan rauhallisilla kierroksilla samaa lenkkiä testaamassa, häviääkö taas nesteet johonkin.

E: Ja edellistä korjaten, öljyt eivät häippässeetkään mihinkään... Tyhymä mies kattoo öljytasot koneen käydessä. :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: Axu85 - 04.02.2012, 06:07:01
jos sinne meni aluks 4.5L nestettä niin siel on ilmaa viel jonkin verran ja ne tulee sieltä ulos kun konetta käyttää kunnolla että lämpöä tulee sisälle ja kone on normilämmössä + 15 minuuttia.
Itel meni omaan n.6L ja mulla on vain vapari. tuskin siel turbokoneessa on niin paljon pienempi jäähdytysjärjestelmä.

Ainakin kuvista päätellen niin olikin jo aika vaihtaa nesteet.
PS: helpoiten huomaa öljyn jäähdytinnesteessä on kokeilla sormilla onko kovinkin öljyinen ja vertaa pelkään vesi+jäähdytinnesteen sekotukseen.

Edit: Vadiksen mukaan sinne pitäisi mennä 7L, tai sit et oo valuttanut kaikkia sieltä pois.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: mara h - 04.02.2012, 06:23:18
Eikös T5sessa ole 8,8l vesitila,ainakin 00-07,vaparissa on hiukan pienempi vesitila,ainakin miun ohjekirjan mukkaan
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: V70XC99 - 04.02.2012, 07:50:02
Seuraileppa aktiivisesti nestetilannetta, vaikka mä kyllä olisin melkeinpä valmis pistämään
rahat likoon kannentiivisteen puolesta , jos näin, niin silloin automaattisesti myös kannen suoruuden tarkistus.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: williami - 04.02.2012, 14:39:25
En halua maalailla piruja seinille mutta katoppa toi mun topikki voi löytyä apuja nim: turpo rikki kansipahvi palanut sylinteri putki halki. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13407.0
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 05.02.2012, 14:14:04
Voipi olla että siellä oli vaan ilmaa järjestelmässä, ajelin kolmisenkymmentä kilometriä ja testiajoa pelkästään, nestepinta vajui, lisäsin nesteen normaalille tasolle ja sen jälkeen ei ole nestettä hävinnyt älyttömästi. Nesteet ei ole sekaisin eikä korkin ollessa auki pulputa ilmakuplia paisuntasäiliöön. Turbo toimii normaalisti.

Ensi viikonloppuna menee nyt varmaankin tuo kansipahvi vaihtoon, samalla putsailee huohottimen ja vaihtaa öljyt sekä uudet nesteet vielä kertaalleen. Jäähdytin taitaa olla sen vuodon aiheuttaja, mutta kun sitä valkoista tuli silloin niin ihan sen vuoksi pitää se kone aukoa. Selviää kai sitten tarkemmin mitä siinä on.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 06.02.2012, 17:43:57
Dodiin tälleen sitten jatketaan askartelua... Huomasin jotta tiputtaa muutamia tippoja öljyä käynnissä ollessaan maahan, ehkä tipan per minuutti. Paikallistanut en vielä tuota ole. Paisariin tekee vedätyksen jälkeen painetta, mutta korkki auki ja kierroksia pumpatessa ei kumpluta paisuntasäiliössä. Myöskään paisuntasäiliössä ei oikein haise pakokaasu tahi bensiini. Kun kokeilin yläletkua paisarin korkin ollessa kiinni, niin oli kuin metukkapötkö, heti kun korkin aukaisi niin letkua pystyi puristelemaan. Termostaatti ei taida tuossa olla mitenkään syypää, vai? Heitin nestejärjestelmään vielä katastrofin kruunajaiseksi syylärinpaikkausnesteet kun se syyläri on ainakin menossa vaihtoon näillä näkymin.

Kone lämpöisenä puhaltaa hyvin ihan kuumaa tämmöisellä -8 °C keleillä, flekti ei toisaalta käsittääkseni lähtenyt kertaalleenkaan pyörimään vaikka paikallaankin tyhjäkäyntiä kone kävi. Öljytikkuun ei kerry majoneesia,  pysyy ihan öljynä, eikä sitä tule öljykorkkiinkaan. Onko tuolla järjestelmässä nyt joku tukos sitten vai mikä kun ei nääs tunnu nuo nesteetkään lähtevän kiertämään ihan helpolla...

Tekeekö AD:n kansipulteilla mitään, olivat 40 € edullisemmat mitä sinisellä... Samoin edukkaampia tuntuivat olevan myös muut varaosat vrt. sininen. Yllätys sinänsä.

Mites millainen syyläri tuohon nokalle käy, Motonet ei tunnu tarjoavan sinne mitään T5:selle (lukee "ei turbo")...

Nimim. alkaa jo vähän ketuttamaan sekin kun ainut remppausmahdollisuus viikonloppuna 120 km päässä jolloin ei mitään osia tunnetusti saa jos niitä tarvitsisi...  ::)
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: Axu85 - 07.02.2012, 05:28:37
Tekeekö AD:n kansipulteilla mitään, olivat 40 € edullisemmat mitä sinisellä... Samoin edukkaampia tuntuivat olevan myös muut varaosat vrt. sininen. Yllätys sinänsä.

Jos ne kannenpultit sopii niin sitten niillä tekee, muuten ei.
Koska on tullut vastaan sellaisia tuumasia jossa joku brittiläinen nousu, niin ei löydy ihan joka nurkan takaa samanlaisia.

Vai oliko se venttiilikopankansi?
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 10.02.2012, 15:39:57
Jos ne kannenpultit sopii niin sitten niillä tekee, muuten ei.
Koska on tullut vastaan sellaisia tuumasia jossa joku brittiläinen nousu, niin ei löydy ihan joka nurkan takaa samanlaisia.

Vai oliko se venttiilikopankansi?

Sylinterikansipa hyvinkin. Pakkasten jatkuessa operaatio jää ensi viikonlopulle. Varaosia viikonloppuna tilatessa! Mistähän muuten voi päätellä millä kierteellä se pultti on tuossa koneessa, konehan on siis B5234T3, made in Belgium ja Ruotsista Suomeen roijattu... Ei passais ensin irroitella kantta ja lähteä sitten vertailemaan tiskille kierteitä... :D
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: Phav - 11.02.2012, 10:09:00
Tuosta huohottimesta.... Ite sen viimekesänä irrotin ja putsasin, sieltä tuli loputon määrä karstaa, enkä kaikkia saannut pois huuhdeltua mitenkään, eli jos siellä on paljon karstaa, silloinhan estyy paineitten poispääsy ja ne menee suoraan turbolle ja sieltä imusarjan kautta pakoputkeen... Mulla nyt ollu hyllyssä odottamassa uusi huohottimen keräysäiliö jo pari kuukautta, odottelemassa vaihtointoa. Maksaa sinisellä 35€, kun olisin kesällä hinnan tiennyt ni olisin käynnyt heti ostamassa uuden.
Otsikko: Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
Kirjoitti: heartagramm - 13.02.2012, 00:17:14
Hyvä tietää, pitänee varmaan itsekin käydä ostamassa tuo säiliö... Eipähän tarvii alkaa putsailemaan, varmasti saisi siihenkin menemään aikaa.