Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: hyvoneju - 30.01.2012, 14:32:17

Otsikko: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: hyvoneju - 30.01.2012, 14:32:17
Eli mitä mieltä puristus-suhteesta etanolin kera ? Ja käytännön kokemuksia ?
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: antonmies - 30.01.2012, 16:59:41
Mikä on tehokas?
Itse olen kaavaillut jotain 9.5 - 10 ruttuja
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: The_OttoB - 30.01.2012, 17:34:26

 Ja käytännön kokemuksia ?


Sytkäkartta on hankala mapata kun etanoli ei nakuta.
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: JuHaU - 30.01.2012, 17:35:48
Mikä on tehokas?

Villiveikkaus että litrateho voisi olla + 250 hv ja kyseessä 4 sylinterinen kone.
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: Rusakko - 30.01.2012, 17:45:18
Kiinnostava aihe O0 Omaan lankkuun tulee noin 8,3 - 8,5 puristukset ja tarkoitus olisi sitten saada ohjelmat molemmille 98E ja RE85. Mikään mahoton raaseri ei ole kyseessä lähinnä kesä hauskuutteluun ja jopa työmatka ajoon (5km). Noin 450hv tavoitteet on, enkä näe sitä kovin mahdottomaksi. Mutta sitten siihen moottorin käyttäytymiseen. Olisiko tosiaan järkeä nostaa vielä ruttuja, eli vaihtaa matalampi kannentiiviste, kun tullaan kuitenkin ajelemaan luultavammin pääsääntöisesti tuolla viinalitkulla?
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: Veksi - 30.01.2012, 17:55:11
Omaan mäski moottoriin tulee 9 puristus 1mm kansipahvilla ja 2mm kuparilla vähän vähempi.
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: antonmies - 30.01.2012, 18:22:30
Tollasen motin tekisin ite kans jos uudestaan tarvis tehdä, tää siis RE85 käyttöön. 8.5 ruttu taasen jos 98E käyttö ja 400-500hv väliin.
En mä laittais 400-500hv 2l bensakoneeseenkaan alle 9 ruttuja.
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: hyvoneju - 30.01.2012, 19:47:47
Mikä on tehokas?


No leikitään vaikka 300 hv/l , ja kuinkas suuret suuttimet / pumput tarvitaan , jos vaikka 2.4 litrainen nelisylinterinen  :2funny:
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: mikkeki - 30.01.2012, 20:29:35
Lainaus
Eli mitä mieltä puristus-suhteesta etanolin kera ?
Lainaus
Itse olen kaavaillut jotain 9.5 - 10 ruttuja
Noin mäkin tekisin nykyään.
Lainaus
Sytkäkartta on hankala mapata kun etanoli ei nakuta.
No jaa,
eipä omassa ainakaan ole mitään hankaluutta ollut...
Lainaus
No leikitään vaikka 300 hv/l , ja kuinkas suuret suuttimet / pumput tarvitaan , jos vaikka 2.4 litrainen nelisylinterinen 
Leikitään sitten,
2x -044 boschit
4x 2000cc
kunnolliset bensalinjat paluulla, kunnollinen säädettävä b.painesäädin
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: antonmies - 30.01.2012, 21:41:53
1xFuelab 42401 (http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=176_150&products_id=979) (tai 41402 (http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=176_150&products_id=977) riippuu ahdosta/kok bensapaineesta).
Säätimeksi Fuelab 52901 (http://fuelab.com/fuel-pressure-regulators/529-series-electronic-fuel-pressure-regulators/52901-electronic-fuel-pressure-regulator), niin saa pumpun nopeussäädön tehokkaaseen ja optimaaliseen käyttöön.
Suuttimet nuo mikkekin mainitsemat 2000cc, niin ei tarvi kikkailla peruspaineilla.
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: sjs - 30.01.2012, 22:41:41
B230 1986 penta AQ171 peruskone, B234F imusarja, B230FT 3mm madalletut männät, omatekoine pakosarja ja 10:1 rutut, 65/70mm siivillä oleva ahdin, hukkis tukittu, ahdot 1,55bar+ 1575ccm suuttimet, reilu 50% aukioloa parhaimmillaan. ennakkoa jotain 36astetta parhaimmillaan.

Pumppuna bilteman B230ET kopiobosch, megaruutta ohjaa bensaa ja 4x 1,8T sytkäpuolia, 8mm bensalinja.

Sytkäkartta on hankala mapata kun etanoli ei nakuta.
Jaa-a, en ole mikään nakutus ekspertti, mutta kyllä mun raaserin koneesta ainakin kuuluu E85 ajaessakin selvä nakutus JOS se nakuttaa. Taas kerran Sebbe ja Dera voivat varmasti vahvistaa väitteeni. :)

Hyvin mun kartta ainaki oli kohdallaan penkityksessä ihan perstuntumalta säädettynä (EI nakuluureja, ei anturia), kartan säätö johti vaan tehojen ja vääntöjen laskuun penkissä. En todellakaan ole ekspertti, jos luulette että sitä väitän. Tässä vaan omat kokemukset.
Otsikko: Vs: Puristussuhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: The_OttoB - 31.01.2012, 13:03:19

Jaa-a, en ole mikään nakutusekspertti, mutta kyllä mun raaserin koneesta ainakin kuuluu E85 ajaessakin selvä nakutus JOS se nakuttaa.


Meillä on laboratoriossa Volvon B4204T kiinni Schenkin jarrupenkissä, jossa voi ajaa vakiopyörimisnopeudella. Turbona Garret GT32 ja moottoriohjauksena Vipec 88. Ainakin tuolla kombinaatiolla voi ennakkoa olla jopa 15 astetta liikaa, mutta moottori ei nakuta etanolilla (siis puhdasta viinaa).  Vääntö kyllä putoaa roimasti. Inertiadynossa (persdynossa) on hankalaa hakea se paras ennakko kun kaikkien kuormituspisteiden ohi mennään vauhdilla. Vakiopyörimisnopeudella voidaan hinkata seosta, ennakkoa ja nokan ajoitusta kaikessa rauhassa.
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: sjs - 31.01.2012, 17:04:10
15astetta... se on jo aikas kovast ohi sektorista ennakkoa ajatellen... sillä ennakkovirheellä mulla on reikä männässä (ON kokeiltu ja nakutti niin pirusti) 20astetta oli ennakkoa liikaa, eli jotain 55asteen nurkilla @4000rpm. Ahtopainetta oli about 0,3bar kun tämä tapahtui:

(http://i122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/23042009331.jpg)

Ja polttoaineena E85. Tosin, yksi vikasyy saattoi olla jumittava polttoainesuutin kyseisess pytyssä, mutta tuosta en koskaan saanut varmuutta... Ennakko ainakin oli ihan päin mäntyjä, se on 100% varmaa.

Nakutti ainakin TODELLA kovaa about vajaan sekunnin verran, ei ollut vaan muutama "nakutus", vaan satoja kun kierroksia oli aikas hyvin...
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: The_OttoB - 31.01.2012, 17:56:49
15astetta... se on jo aikas kovast ohi sektorista ennakkoa ajatellen... sillä ennakkovirheellä mulla on reikä männässä

Sen siitä saa kun päästää teekkarit yksin huseeraamaan....meillä ennakko oli 25 ja tiputettiin 10 pintaan. Väänto nousi lähes 50 Nm (270 Nm 325 Nm). 4500 rpm ja 0,6 bar ahtoja. Mutta me siis ajettiin puhtaalla viinalla. Testataan jossain vaiheessa E85/95/98 eroja.
Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: Sute - 31.01.2012, 21:31:06
Omaan kiuluun (T4 modattu kone) tulee 10.2 puristukset ja polttoaineena E85. Ahtua tuollaiset 2,5 - 3,0 bar. Nokka-akseli vaikuttaa sitten ihan julmasti, minkälaista ennakkoa voi käyttää. Mitä kiereämpi nokka, sitä enempi voi ennakkoa lyödä. Ainakin mun kokemusten perusteella.

Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: connyl - 01.02.2012, 08:54:24
Olen vähän erimieltä, miedommat nokat= enemmän ennakko.
Esimerkiksi omassa koslassa (isot nokat) oli ylhäällä n. 12-14° ja silti tuli 600 hv, vakio nokkien kaa pyöri ennakot n. 20°.

Sitten on toinen asia, onko meillä alkuasetukset samalla viivalla että voidaan edes vertailla niitä. ;)

Toki ennakot riippuu kans miten paikat virta siis. ennakot on moottorikohtainen. ;)

Otsikko: Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
Kirjoitti: Sute - 01.02.2012, 09:52:31
Olen vähän erimieltä, miedommat nokat= enemmän ennakko.
Esimerkiksi omassa koslassa (isot nokat) oli ylhäällä n. 12-14° ja silti tuli 600 hv, vakio nokkien kaa pyöri ennakot n. 20°.

Sitten on toinen asia, onko meillä alkuasetukset samalla viivalla että voidaan edes vertailla niitä. ;)

Toki ennakot riippuu kans miten paikat virta siis. ennakot on moottorikohtainen. ;)

Kireämmät nokat pudottavat dynaamista puristussuhdetta, jolloin ennakon tarve kasvaa. Käytännössä huonoin vaihtoehto on mekaanisesti matalapuristeinen kone ja kireät kepit. Tällöin toki tuota ennakkoa voi lyödä enemmän, mutta hyöty ei tuolloin ole taattu. Mitä kireämmällä nokalla mennään, sen kovemmalla rutulla kannattaa puskea. Omaan "racekoneeseen" on suunnitteilla nokka, jossa asteet millistä milliin 270 imu ja noin 260 pako. Mekaaninen ruttu tuo 10.2.

Ehkä enemmän kannattaa kiinnittää huomiota dynaamiseen puristukseen kuin mekaaniseen. Tai ainakin minun mielestä.. :D 

EDIT: ja tietysti ei kärsi laittaa ennakkoa paljon, jos korkea mekaaninen puristus ja "löysä" nokka.