Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: roilo - 08.12.2025, 15:18:50

Otsikko: Seos rikkaalla
Kirjoitti: roilo - 08.12.2025, 15:18:50
Vanhus rupesi ryyppäämään, tuli herja rikkaasta seoksesta (P0172). Eli joko seos on rikkaalla MAF tai etulambdan vian takia tai sitten takalambda näyttää väärin.

MAF ja takalambda alkuperäinen, etulambda vaihdettu yli 10v. sitten.

ELM327 ja carscanner näyttää Long Term Fuel Trim:ksi tyhjäkäynnillä 20-23%, ajossa 10-12%. Etulambda vaikuttaa mielestäni laiskalta, reagoi kyllä kaasutuksiin mutta muuten tahtoo välkkyä 0,4V ja 0,6V välillä. Takalambda sen sijaan heiluu 0,2V ja 0,8V välillä niin kuin sen kaiketi pitäisikin. Short Term Fuel Trim myös aika vähäeleinen - seurausta laiskasta etulambdasta, sanoisin.

Tässä video arvoista ajossa LTFT, STFT, etu- ja takalambda: https://drive.google.com/file/d/1I_Lgzm9cWyw9iZbxqbo_8jaFarI8gbsY/view?usp=sharing

Tässä tyhjäkäynnillä: https://drive.google.com/file/d/1Ib_4QaaLyeDOfapY0g5oc-KtMU1FUKp8/view?usp=sharing

Ollaanko samaa mieltä, että etulambda se on hajalla?
Otsikko: Vs: Seos rikkaalla
Kirjoitti: Lankku - 08.12.2025, 20:18:51
Voi olla ilmamäärämittari ja/tai etummainen lambda. Mikäli lambda-arvo ei kierroksiakaan pitäessä vaihtele riittävästi, niin sillä lähtisin liikkeelle. Taaempi lambda tarkkailee vain katin toimintaa, se ei puutu seossäätöön.
Otsikko: Vs: Seos rikkaalla
Kirjoitti: laatikkovika - 08.12.2025, 22:28:32
Mutta jos takalambda antaa väärää/viallista infoa niin eikö sekin saata saada aikaiseksi viallista seosta. Ecuhan sitä kyttää ja juttelee etulambdan kanssa.
Tuo mahdollinen vaikutus on kyllä vähäistä ja juu, takalambda ei suoraan mitään säädä.

Itse vikaan niin niinkuin Lankku sano.
Otsikko: Vs: Seos rikkaalla
Kirjoitti: roilo - 09.12.2025, 11:41:26
"Voi olla ilmamäärämittari"

Jäikin sanomatta, että kun mulla on vertailukohtana tuo samamoottorinen -07 (jossa tosin laajakaistalambda) niin vertasin MAF lukemia, Uudemmassa n. 3,5g/s @ 750RMP ja vanhemmassa 4,2g/s @ 860RPM - ajossa näyttävät suurinpiirtein samoja lukemia eli tämä viittaa MAF:n olevan ok.

Tosiaan koska uudemmassa on laajakaistalambda, joka antaa erilaisia arvoja. Mutta teorian mukaan lambdan pitäisi sykkiä lähes nollasta ykköseen, joten eikähän tuo puolikasta volttia jöllättävä ole tullut ennenaikaiseen loppuunsa.