Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: fleshnugget - 14.12.2025, 21:26:51
-
Tästä olisi paljon muutakin kysyttävää, mutta näin ensalkuun pitäisi saada selville, että saisikohan sen fiksattua kitkalevyt vaihtamalla, niitä kun näköjään on vielä saatavilla. Lukossa ei siis ole minkäänlaista pitoa, käyttäytyy kuten avoin perä. Perästä ei ole kuulunut mitään rutinoita tai kolinoita, eikä sisältä löytynyt mitään metallikappaleita tms. Itse en sisälmyksiä nähnyt, tuttu korjaaja vaihtoi peräöljyt kevättalvella kun joutui vähän muutakin teettämään. Sanoin et ottais pari kuvaa eri asennoissa mut eihän se sitä muistanut tehdä. Joten täytyy tässä jossain kohtaa avata luukku ja tutkia. Se vaan kun tietäis vähä tarkemmin mitä tutkia, näitä ei oo aiemmin tarttenu aukoa. Kaipa sen nyt näkee jos jotain on selkeästi paskana kun siinä pyörittelee. Onko jotain mihin kiinnittää tarkemmin huomiota? Osaiskohan joku näistä tietävä sanoa et onko vähintään todennäköistä, että kitkalevysarjalla alkaisi pitämään?
Kyselin myyjältä et onko huomannu mitää ääntelyitä tai muuta niin sanoi vaan et ei hän oo mitää havainnu ja oli ollut siinä uskossa, että toimii.
Autossa ns. vetopaketti, paineilmaiskarit jne ja on sillä käsittääkseni vedettykin paljon. Tosin ne iskaritkin on lopussa eikä taia enää löytyä vastaavia tilalle. Saksasta tuotu aikoinaan. 1995 945 b230fk+aw71L.
Mahdollinen korjausoperaatio tapahtuu vasta sitten kun lumet on lähteny, siinä kohtaa kysyttävää on varmasti enemmänkin. Netistä kyllä löytyi Volvon huolto-opas ym, niiden perusteella ei niin kauhea homma mut näillä kun taitaa olla oma sielunelämänsä esijännityksineen jne jos olen oikein ymmärtänyt. Joten suhtaudun kumminkin asiaan kauheana hommana.
-
Lonksuuko kardaani paljonkin banjoon nähden, kun pyörittelee?
Itellä oli kans kitkaperä, joka ei äännellyt ja ajossa piti ihan mukavasti. Ainoastaan ilmassa toista rengasta pyöräyttämällä ei napannut enää loppuaikoina toista mukaan, mikä kieli kuluneisuudesta. Enemmän mieltä häiritsi kardaanissa tuntunut klappi.
Kun sitten avasin kopan kartoittaakseni samaten osatarpeita, sieltä olikin ristitapit poikki ja vähän kaikki uusimiskunnossa. Täydellinen kunnostus uusilla osilla verraten arvokasta, saanee siihen rahaan jo uuden torsen-murikan...
-
Mulla laukes tommonen perä. Ensimmäisenä oireena huomas kun peruutti ja käänsi samalla niin koko auto hyppäs paukahduksen kera.
Pysty ajeleen vielä ennen kuin palikat murikassa vaihto paikkoja. :2funny:
Tapit menee juu.
-
Ei oo tullu kardaania sinänsä tsekattua mut ei kuulunu mitään kun perä ilmassa renkaita pyöritteli. Eri suuntiin pyörivät, ei minkäänlaista yritystä napata kiinni. Ajossa kun sattuu suttaamaan niin vain joko oikea tai vasen sutasee, molemmat yhtaikaa ei millään yrityksellä. Kun ei lonksu eikä poksu eikä rutise ja toimii kuin nortsi avoin perä niin voiko silti olla esim. ristitappi tms poikki? Luulis että sen jostain huomais, kopasta ei kumminkaa löytyny mitään ylimääräistä pohjalta. Edellinenkin omistaja ajanut tyytyväisenä.
Ekaks olikin mielessä et joskohan kattelis kokonaa uutta jos löytyy kohtuuhintaista mut jos levyjen vaihto riittäis niin selviäis n. 200€. Ja sinänsä ois vähintään kiva ajatus et sais alkuperäisen kuntoon.
Meen ens viikolla vaihtamaan iskarit ja varmaa jousetkin samalla, sillon voi vähintää ulkopuolelta tutkia, heilutella kardaania ja vielä pyöritellä jos jotain havaitsisi mut paikka sellanen et tuskin antavat peräöljyjä valuttaa, ei sais "sotkea"..... Täytyy kumminki vielä kysästä tarkemmin jos onnistuis niin pääsis kurkkaamaan. Vähän nihkeesti päässy sisätiloihin rassaamaan tässä viimeaikoina.
-
Kun ei lonksu eikä poksu eikä rutise ja toimii kuin nortsi avoin perä niin voiko silti olla esim. ristitappi tms poikki? Luulis että sen jostain huomais, kopasta ei kumminkaa löytyny mitään ylimääräistä pohjalta.
Voi, sitä tuolla hain, että voi olla aika valmiissa kunnossa, vaikkei päällepäin mitään huomaisikaan. Kardaanin lonkse tuli siitä, kun sisuskalut hölskyi siellä "irtonaisena".
Kylläpä se totuus sieltä selviää, kun kurkkaa kopan taakse. Levyjen kuntoa ei purkamatta näe, mutta sen nyt uskonee, että finaalissa ne on.
Eikä ole tarkoitus pelotella, ois vaan aika hyvä tuuri, jos ois tapit (ja rattaat) ehjänä vielä siinä vaiheessa, kun levyt on lopussa, mitä tuota lukkoperätopikkiakin lueskellu... Toki se kannattaa kunnostaa jos siitä vielä kalun saa, helvetin hyvä lukkohan se on.
-
Eka ajatus olikin et uutta hankkimaan kun tajus ettei pidä. Kattelin sit että niitä levyjä vielä löytyy niin josko kävis säkä. Mut ton koslan kohdalla ei oo juurikaan onnea kohdannu tähänkään asti... Ja tosiaa saahan niitä muitakin osia rahalla jos on paskana mut vähemmällä rahalla saa uuden lukon jos tarttee muutakin kuin levyt. Täytyy tutkia kunhan luukun avaa. Eiköhän siitä tolkkua ota kun aikansa pyörittelee.
Menee miten menee mut ens talvena sutii kahdella pyörällä, oli sitten toi korjattu tai uusi laitettu.