Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Heuvo - 23.12.2025, 19:35:46

Otsikko: V50 T5 AWD -04: paukahtelu takapäästä + ABS/Anti-Sladd + P0503
Kirjoitti: Heuvo - 23.12.2025, 19:35:46
Morjens,
tarvitsisin vähän näkemyksiä seuraavaan ongelmakokonaisuuteen. Kyseessä Volvo V50 T5 AWD -04, automaatti. Auto on seissyt useamman vuoden ennen kuin ostin sen, ja nyt ajossa on alkanut ilmetä erikoisia oireita.

Takapäästä kuuluu satunnainen poks tai paukahdus. Ääni ei ole selkeä metallinen kolahdus, vaan enemmän semmonen jousi tai vieterimäinen napsahdus. Se kuuluu useimmiten liikkeelle lähdössä tai hitaassa vauhdissa, mutta välillä myös tasaisessa ajossa vaimeampana. Välillä ääntä tulee useammin, välillä ei ollenkaan. Nyt talvella yleistynyt.

Nelivedon toiminta tuntuu ajoittain epävarmalta. Välillä auto puskee kaasulla etuvetoisesti, toisinaan taas perä irtoaa ja neliveto on selvästi mukana. Liukkaalla kun lyö kaasun pohjaan, neliveto vetää hyvin, mutta joskus samalla kuuluu yksittäinen poks takaa. Aina ei paukahda, vaikka yrittäisi sudittaa.

Autossa on syttynyt useamman kerran ABS-valo ja mittaristoon on tullut ilmoitus ”ABS/Anti-sladd service erfordras”. Sammutuksen jälkeen on välillä tullut myös ilmoitus ”Anti-Sladd tillf. avstängd”, joka on hävinnyt itsestään ajon aikana. Lisäksi on esiintynyt ”Bromsfel”-ilmoitus ja samassa yhteydessä on syttynyt myös moottorin vikavalo.

OBD-lukijalla on saatu vikakoodi P0503 (Vehicle speed sensor intermittent / erratic / high). Koodi ei ole jatkuva, vaan tulee ja menee.

Haldex-öljyt on vaihdettu viime kesänä noin 15 tkm sitten, mutta ei ole varmuutta vaihdettiinko samalla suodatin. Neliveto ei ole kokonaan poissa pelistä, vaan toimii, mutta käytös on vaihtelevaa. Auto on seissyt pitkään ennen käyttöönottoa, olen alkanut epäillä takapään ABS-anturia tai ABS-rengasta vetarissa. Vai voiko olla mekaaninen vetari- TAI jopa Haldex-vika?

Onko muilla ollut vastaavaa yhdistelmää: satunnainen poks takapäästä, ABS/Anti-Sladd -häiriöt, P0503-koodi ja nelivedon epäjohdonmukainen toiminta? Onko näissä syy ollut ABS-anturissa vai ABS-renkaassa vetarissa? Voiko nopeusanturin häiriö aiheuttaa myös nelivedon kytkeytymisen sekoilua ja yksittäisiä momenttipaukkuja kiihdytyksissä?

Kaikki vinkit ja suositukset otetaan vastaan.