Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jamppa77 - 30.01.2012, 20:26:15
-
Uusia asioita pakkasen aiheuttamana? Eli eilen aamulla kun vein vaimon ja pojan kylille ja siitä itse menin kaverille kylään, laitoin autoon lämmittimen päälle että kotiin lähtiessä olisi auto lämmin ja niin tapahtuikin. Ajelin kotiin ja laitoin lämmittimen uudestaan päälle koska piti lähteä hakemaan porukkaa kotiin kyliltä, mutta mutta autopa ei lähtenyt käyntiin vaan moottori pyöritti heikosti ja sitten loppui virta. Eli onko mahdollisesti akku finaalissa vai onko tuo pakkanen tehnyt tehtävänsä, auto on 2007 mallia joten en tiedä akkujen kestosta montako vuotta ne pelittää. Taitaa olla taas viisainta että kipaisee patterikappaan, ettei tarvitse taas soitella kaveria virtaa antamaan.
-
Akkusi täytti juuri 5 vuotta, huomasi valmistajan määrittelemän aikarajan täyttyneen ja hajosi.
4-6 vuotta kuulema normaali akun käyttöikä, myönsi alan kauppias.
-
Naapurin rouvalle kävi pari vuotta sitten vähän vastaavaa.
- Akku tyhjeni ja ostivat uuden (2004 mallinen XC90)
- uusi akku tyhjeni viikon päästä taas
- sitten vasta kävi ilmi, että rouva oli työpäivän aikana käyttänyt useita kertoja Ardic'ia, useiden päivien ajan ja ajomatkat oli lyhyitä.
Eli säännöllinen lämmittimen käyttö (silloin kun moottori ei käy) tyhjentää akun jos ajomatkat on lyhyitä. Siinä taitaa käydä vielä niin, että akku kuolee kun syväpurkautuu.
Sitten on noita äkkikuolemia, joka sattui mm. vaimon siskon autolle. Vanha akku, sillä pääsi kauppaan kesällä, mutta poislähtiessä ei tehnyt enää yhtikäs mitään.
-
Naapurin rouvalle kävi pari vuotta sitten vähän vastaavaa.
- Akku tyhjeni ja ostivat uuden (2004 mallinen XC90)
- uusi akku tyhjeni viikon päästä taas
- sitten vasta kävi ilmi, että rouva oli työpäivän aikana käyttänyt useita kertoja Ardic'ia, useiden päivien ajan ja ajomatkat oli lyhyitä.
Eli säännöllinen lämmittimen käyttö (silloin kun moottori ei käy) tyhjentää akun jos ajomatkat on lyhyitä. Siinä taitaa käydä vielä niin, että akku kuolee kun syväpurkautuu.
Sitten on noita äkkikuolemia, joka sattui mm. vaimon siskon autolle. Vanha akku, sillä pääsi kauppaan kesällä, mutta poislähtiessä ei tehnyt enää yhtikäs mitään.
Tavalliselle akulle syväpurkaus on sama kuin sydänkohtaus ihmiselle, ei se välttämättä tapa, mutta jättää taatusti jälkensä.
Syväpurkausakut sitten erikseen.
Lämmittimien käyttö on rankkaa akulle, varsinkin jos autolla ajetaan ainoastaan lyhyitä pätkiä.
Meillä kun pitää olla ajovalot päällä vuorokaudenajasta riippumatta yms.
JL
-
Kovat pakkaset, lyhyt ajo ja ardikin käyttö -> akku tyhjenee. :nohnoh
Lataa laturilla akku täyteen, voihan se vielä toimia pari vuotta.
Itsellä kesti volvon akku 7 vuotta ja sitte loppui usko siihen (vaihdoin se toimivan pois).
Itse olen säännölisesti (1 kk talviaikaan) ladannut älylaturilla tuon akun täyteen.
-
Ongelmat katoaa kun hommaat kunnon AGM akun.
Mulla oli joskus kanssa Ardicin kanssa ongelmia kun emäntä ajelee aika lyhyttä matkaa ja lämmittää mennen tullen. Akku sippasi jokusen kerran. Aluksi mietin kaikenlaisia laturi virityksiä mutta hommasin sitten Boschin AGM akun ja kaikki akku huolet loppu siihen. Ihan huoletta on saanu lämppäriä käyttää niinkuin haluaa eikä puhettakaan että akun kanssa ois ongelmia. Lataa kovallakin pakkasella heti hyvin ja jos huonosti kävisi niin kestää myös syväpurkauksia.
-
Tavalliselle akulle syväpurkaus on sama kuin sydänkohtaus ihmiselle, ei se välttämättä tapa, mutta jättää taatusti jälkensä.
Syväpurkausakut sitten erikseen.
Lämmittimien käyttö on rankkaa akulle, varsinkin jos autolla ajetaan ainoastaan lyhyitä pätkiä.
Meillä kun pitää olla ajovalot päällä vuorokaudenajasta riippumatta yms.
JL
Vaihdoin juuri S80 T6:een akun, entinen oli originaali ja auto vm. 2000 eli tosi kauan se kestikin. Asiasta kolmanteen: Otin 80-luvulla lainaksi työkaverin auton mihin unohtui ajovalot yöksi päälle. Pakkasta oli aika paljon. Ja aamulla kun koetin startata niin mitään ei tapahtunut, tietenkään. No, akku sisään, lämpiämään ja sen jälkeen laturiin kiinni. Se mikä on uskomatonta oli se että akku pelitti ihan hyvin latauksen ja lämmittelyn jälkeen.